joi, 28 martie, 2024

Special Arad Logo

    Cristi Danileț, la Arad: „Profesorii se tem de elevi că au prea multe drepturi, dar când vine vorba de îndatoriri sau sancțiuni, nimeni nu știe ce se poate face”

    de Raluca Medeleanu | 27 noiembrie 2018, 12:43 PM | Interviuri | Recomandările editorilor

    0

    Cristi Danileț, fost membru al Consiliului Superior al Magistraturii timp de 6 ani, actualmente judecător la Tribunalul Cluj, secția penală, a venit cu o ideea de a preveni copiii să devină infractori, dat fiind statisticile tot mai îngrijorătoare care indică o creștere a faptelor penale săvârșite de aceștia. Proiectul asociației VeDemJust (a cărei fondatori sunt Cristi Danileț și Lucian Silviu Checheriță) prevede introducerea treptată a „Educației juridice” în școli (în primă fază ca materie opțională) și se derulează deja în mai mule școli la nivel național, propunându-și să deschidă ochii tinerilor care, de multe ori, săvârșesc anumite fapte penale efectiv în necunoștință de cauză.

    Zilele acestea, judecătorul Cristi Danileț a venit la Arad, la inițiativa Asociației Aradul Civic, unde a desfășurat cursuri de pregătire pentru 16 voluntari care vor deveni responsabili în orașul/județul nostru cu derularea acestor cursuri gratuite pentru elevi, având la bază manualul întocmit de VeDemJust, unic în Europa centrală și de est, recomandat de ONU. Danileț a susținut luni și un curs model de Educație Juridică la Colegiul de Arte „Sabin Drăgoi”, unde s-au adunat atât de mulți elevi dornici de cunoaștere, încât a fost nevoit să țină cursul de două ori.

    Special Arad l-a întâlnit pe Cristi Danileț chiar înainte ca acesta să plece înapoi la Cluj. Deși fiind în grabă, a fost amabil să ne răspundă la câteva întrebări despre cele mai mari probleme cu care se confruntă elevii pe care i-a întâlnit la Arad și despre țelul proiectului în general.

    – Cum a luat naștere proiectul?

    – În urmă cu peste 10 ani de zile am observat că oamenii care ajung în fața noastră nu știu lucruri banale de comportament în sala de judecată sau se plâng de ceea ce se întâmplă în sala de judecată, astfel că ei pierd un proces pentru că nu cunosc care sunt procedurile sau termenele cu care să se adreseze organelor legii. Mai mult, ca părinte vă spun, am observat că copiii sunt deseori implicați în acte ilicite despre care nu știu că sunt nelegale și nu știu că ar putea fi sancționați.

    – Ne puteți da un exemplu concret?

    – De exemplu, un elev era convins că dacă este prins că deține asupra sa un gram de cannabis, nu pățește nimic. Era sigur că limita legală e până la 3 grame, ceea ce e fals. În România este complet ilegal să ai în posesie cannabis, oricât de mică este cantitatea. Dar sunt mulți care nu cunosc legea. Am întâlnit, când am început să merg prin școli și licee, chiar și profesori care nu cunosc faptul că, la 14 ani, copiii răspund penal. Și atunci am vorbit cu colegii mei de la organizație și cu alți colegi judecători și procurori și am ajuns la concluzia că ar trebui făcut ceva organizat. Astfel s-a născut un protocol între Ministrul Justiției și Ministerul Educației, din anul 2013, când eram încă în CSM, prin care s-a permis accesul profesioniștilor în Drept în școli și licee și al copiilor în Tribunal. Din acel moment, întâlnirile noastre au devenit regulate. În plus, organizația mea, care a luat inițiativa acestui proiect, a luat decizia de a face un site special dedicat copiilor, este vorba de educatiejuridica.ro pe care am urcat diverse informații juridice.

    20181126 140427

    – Acestea se pot accesa gratuit…

    – Da, gratuit. Avem acolo și manualul de Educație Juridică, unic în Europa Cetrală și de Est. Este tradus și în engleză și germană, iar acum două săptămâni a fost acceptat de Organizația Națiunilor Unite ca material resursă pentru a putea fi folosit în toată lumea. Avem și lecții filmate, inclusiv cele de astăzi de la Arad vor fi urcate pe internet, avem și desene animate… Am început un serial tematic de desene animate, la care avem deocamdată doar două episoade din cele zece. Sunt episoade scurte pe teme de Educație Juridică. Prima temă este chiar cea a consumului de droguri, problemă care este extrem de extinsă în rândul tinerilor. Deci încercăm cumva să traducem informația juridică, cea pe care noi ca profesionști am învățat-o la Drept, să o traducem cumva pe înțelesul copiilor, pentru că destinatarii legilor nu sunt doar absolvenții de la Drept. Orice persoană care se confruntă cu o anumită situație trebuie să știe ce e de făcut.

    – Cu ce diferă ora de Educație Juridică de cea de Educație Civică, oră care teoretic asta își propune să facă, să ne instruiască să fim buni cetățeni?

    – Educația Juridică e un fel de Drept în viața cotidiană. Să știi ce ai de făcut în momentul în care ți se încalcă un drept, să știi ce ți se poate întâmpla dacă încalci o regulă… chestiuni din astea de viață de zi cu zi, să le cunoască copiii. Dacă ești lovit, de exemplu, în școală, trebuie să știi că poți depune o reclamație la direcțiune, ca agresorul tău să fie sancționat disciplinar, iar în funcție de gravitate, părinții, împreună cu tine, pot depune o reclamație la Poliție ca acel copil agresor să fie sancționat de un judecător sau pot fi cerute daune pentru prejudiciul cauzat. Avem deja și primele cazuri cu copii care au înjurat profesori pe Facebook, iar profesorii au acționat în instanță părinții pentru a obține daune morale aduse reputației. Avem copii care au furat cardul profesoarei în timpul unei orei și au extras banii de la bancă, căci au știut sau intuit codul pin, iar acest lucru este infracțiune sancționată cu închisoare de la 2 la 7 ani. Sunt fapte extrem de grave, practic copilul acela e tratat ca un hacker. Avem cazuri de agresiuni sexuale, inclusiv băieți care agresează sexual alți băieți, faptele sunt considerate a fi viol după noua legislație, dar copii noștri nu le cunosc și nici nu le explică nimeni. Nici părinții nu știu multe lucruri. Profesorii, de asemenea. Avem niște probleme foarte mari la niște lucruri banale. Profesorii se plâng de elevi că au prea multe drepturi, dar când vine vorba de îndatoriri sau sancțiuni, nimeni nu știe ce se poate face…

    – Dumneavoastră ați desfășurat zilele acestea la Arad un training pentru viitori voluntari, care vor merge la rândul lor în școli să desfășoare aceste cursuri de Educație Juridică…

    – Acesta este scopul. Organizația mea a eliberat certificate de instruire pentru 16 persoane din Arad, care au fost recrutate de către cei de la Aradul Civic. Noi ne adresăm în special copiilor între 12 și 19 ani, adică înainte de a deveni adolescenți și în perioda adolescenței, care este cea mai sensibilă, cu cele mai multe tentații și cele mai mari vulnerabilități. Acești voluntari vor începe să meargă în școli din săptămânile următoare. O lecție model am ținut-o eu astăzi, iar o parte din cei instruiți au fost și ei prezenți la Colegiul de Arte, pentru a vedea concret, live, cum se desfășoară această oră și pentru a asista inclusiv la întrebările pe care le adresează elevii.

    20181126 140931

    – Care au fost întrebările cele mai întâlnite?

    – Am avut o problemă cu copiii care au spus că nu mai văd rostul școlii. Au spus că sunt ore la care nu înțeleg de ce trebuie să meargă. Le-am spus că sunt reguli care trebuie respectate, că până în clasa a 10-a sunt obligați să vină la școală și că de la ore nu pot chiuli. Ce am constatat la copii, este că nu li se explică de ce există anumite reguli. Ei trebuie să înțeleagă, pentru că astăzi în general informațiile le află de pe internet. Cu o simplă căutare pe Google, afli formule matematice, afli formule fizice sau cuvinte în limbi străine. Dar tu nu știi de exemplu ce ți se întâmplă dacă ești găsit că ai asupra ta un joint la un festival de muzică. Ce urmează să ți se întâmple? Sau dacă ești prins de Poliție… vine avocatul? Ai drept la un avocat? Poți tăcea? Ce sunt dovezile? Cum se descoperă dovezile? Ce sancțiuni riști? Cum anume se aplică sancțiunea de către judecători? Și chiar asta am reușit să fac astăzi, să fac o scenetă, ca să zic așa. Am întrebat copiii dacă ei ar fi judecători, cum anume ar proceda dacă ar prinde o elevă că a furat cardul unui profesor ca să extragă bani din bancă. Și am stabilit împreună elementele necesare pe care judecătorul le caută, le găsește și apoi împreună am stabilit sancțiunea. Sper ca în viitor să putem face și procese regizate. De altfel, deseori copiii vin în vizită în tribunalele noastre, dar cred că trebuie să mergem puțin și cu un pas mai departe. Adică această materie să nu fie ceva accidental, să nu fie un fel de hobby, ci efectiv să aibă loc o predare în mod sistematic în sălile de curs.

    – Cât de tare credeți că influențează modul de gândire al tinerilor situația actuală din țară privind modificarea legilor justiției?

    – Foarte mult! Unii copii astăzi s-au arătat dezamăgiți de modul în care justiția nu intervine suficient, că sunt oameni periculoși în libertate, că sunt  pedofili, de exemplu, aici în Arad, care se masturbează în fața școlilor și că nu li se întâmplă nimic și că mai degrabă ar prefera să plece din țară decât să rămână. Mesajul nu a fost defel unul de încredere. Eu aș vrea ca toți copiii să știe, să înțeleagă faptul că ei trebuie să respecte legea, dar să vegheze în același timp și ca cei din jurul lor să respecte legea. Prin urmare, dacă sunt martori asupra unor fapte, să le reclame. Căci au acest drept, să le reclame, să fie protejați dacă sunt eventual amenințați sau le e frică. Să știe că ei vor deveni adulți, iar la 18 ani să aibă grijă cu cine votează, că dacă votează ca infractorii să ajungă în fruntea țării, s-ar putea ca oamenii aceia să se ocupe mai degrabă de interesele lor și a altor infractori, decât de drepturile cetățenilor onești… și, desigur, să participe ei însuși la viața socială. Să candideze ei, să fie ei cetățeni onești. Le-am spus clar să fie ei cetățeni mai buni decât cei din generația mea și a părinților mei.

     

     

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    0 + 3 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.