Cum ar fi sunat Mozart dacă ar fi fost un „Jazz Cat” – concert-experiment inedit la Filarmonică
Ce au în comun Wolfgang Amadeus Mozart și jazzul? Aparent, absolut nimic, în ciuda faptului că doar puțin peste un secol desparte era în care a trăit celebrul compozitor austriac (1756 – 1791) și era nouă în care s-a născut muzica Jazz (începutul anilor 1900, cu origini în Ragtime și Folk Blues din New Orleans). Având însă în vedere strălucirea ludică a geniului muzicii clasice, există, totuși, un numitor comun între Mozart și Jazz: improvizația. Da, Mozart ar fi iubit muzica Jazz! Dacă s-ar fi născut în prima jumătate a secolului trecut, ar fi devenit, probabil, un senzațional și ilustru „Cat”.
Joi seara, Orchestra Simfonică a Filarmonicii Arad, alături de Tálas Áron Jazz Trio din Ungaria și dirijorul transilvănean Hermann Szabolcs, au demonstrat exact acest lucru, cu o mostră muzicală despre cum ar fi sunat Mozart în stil Jazz, dovedind, totodată, că teritoriile sonore sunt complet lipsite de frontiere, muzica înseamnă libertate creativă, inspirație, de multe ori chiar spontaneitate, imprevizibilitate, inclusiv prin încrucișări între genuri și particularități ale secolelor și ale continentelor, oricât de diferite ar fi ele.
Așa cum a precizat și dirijorul Hermann Szabolcs la concertul „Mozart Meets Jazz” de joi (după concepția dirijorului maghiar Hámori Máté), Mozart a fost un pionier al improvizațiilor la vremea sa, niciun concert al său nu a fost la fel, mereu a simțit nevoia să schimbe sau să îmbunătățească anumite bucăți din simfoniile sale, să experimenteze, poate chiar pe ultima sută de metri. Iar după cum se știe, improvizația, inspirația pe moment și în funcție de atmosferă este o rețetă de bază a jazzului.
Publicul meloman arădean curios de o astfel de „conversație” și „conversie” muzicală, într-o manieră simplă și dezinvoltă, dincolo de autograful și grafia unei partituri, a avut parte de redarea ultimului concert pentru pian al lui Mozart, nr. 27, în si bemol major, interpretat în varianta originală de Orchestra Simfonică a Filarmonicii Arad și de pianistul Tálas Áron, fuzionat, respectiv reimaginat pe alocuri cu o alternativă jazzistică, în interpretarea trioului maghiar.
De asemenea, Tálas Áron Jazz Trio a oferit publicului arădean și câteva reinterpretări-surpriză în stiluri diferite ale pieselor „All of Me” și „Fly Me to the Moon” de Frank Sinatra, prima în varianta Latino și Swing, iar a doua în stil Funk, combinate, bineînțeles, cu Jazz. Alegerea pieselor și a genurilor muzicale dintr-o listă pregătită în prealabil s-a făcut, la îndemnul dirijorului Hermann Szabolcs, prin tragere la sorți, cu ajutorul celor din primul rând al sălii.
În a doua parte a concertului (după pauză), atmosfera strălucitoare și ceremonială a continuat cu ultima simfonie a lui Mozart, nr. 41 (Jupiter), în do major, în interpretarea Orchestrei Simfonice a Filarmonicii Arad.
Comentariile portalului
Nu pricepi nimic.
mda, Trump e salvatorul lumii...dar doar prin ianuarie, cand trece "galceava" de la noi. de ce asteptam oare sa ne salveze altii, de parca e responsabilitatea altora binele nostru??? (...)
E "democratic" şi e permis să protestezi impotriva votării unui contracandidat, sā-l ameninți cu moartea, dar nu e permis să ieşi la proteste când werner î (...)