CJRAE Arad se opune proiectului noii legi a educației, printr-o petiție. Directorul Toderici: „O lege făcută fără cap!”

    de - | 12 august 2022, 4:33 PM | Administraţie | Educaţie | Topic special

    0

    Proiectul noii legi a Ministerului Educației prevede disoluția instituțiilor CJRAE/CMBRAE care oferă servicii de asistență psihopedagogică elevilor din fiecare județ. CJRAE Arad trage un semnal de alarmă și lansează o petiție pentru a se opune acestor schimbări, iar directorul Ovidiu Toderici ne-a explicat unde este problema.

    Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Arad funcționează în subordinea Consiliului Județean Arad și a Inspectoratului Școlar Județean Arad, iar în cadrul acestui centru sunt angajați propriu-zis toți psihologii consilieri și logopezii din școlile arădene și cei care se ocupă cu „munca pe teren”.

    Noua propunere de lege a educației învățământului preuniversitar, care acum se află în dezbatere publică, prevede desființarea tuturor CJRAE din țară. Dorind să aflăm care va fi impactul acestor schimbări la Arad, l-am contactat pe inspectorul școlar general Marius Göndör, însă ne-a declarat că nu este în măsură să ne ofere informații. Inspectorul general nu știa nici despre existența unei petiții.

    Pe de altă parte, directorul CJRAE Arad, Ovidiu Toderici, ne-a oferit punctul său de vedere referitor la impactul legii respective, odată trecută, asupra serviciilor de asistență psihopedagogică sau psihologică în școlile din Arad, cât și din restul școlilor din România.

    În județul Arad, numărul de consilieri școlari ajunge la circa 50, dintre aceștia 5 își desfășoară activitățile la Centrul Județean de Asistență Pedagogică (CJAP), care oferă serviciile de logopedie si consiliere pentru copii care nu au în școala lor, 90% au activitatea în școli și 10% sunt cei care se ocupă la nivel județean de tot ce înseamnă evaluarea copiilor. Cu dispariția CJRAE însă, orientarea școlară va fi preluată de consilierul din școala la care va fi repartizat.


    (echipa CJRAE Arad)

    Ce se întâmplă cu elevii care nu vor mai avea un consilier în școală? Toderici este de părere că avem de a face cu o lege făcută fără cap, fără vreo strategie, fără o analiză prealabilă și nici măcar nu este vorba de economisirea unor bani. Directorul se opune acestor schimbări, susținând ca această nouă lege va crea o discrepanță între mediul urban și cel rural din punct de vedere al calității educației și a accesibilității la unele resurse pentru elevi. În ceea ce privește posibilele disponibilizări, nu a putut să ne dea prea multe detalii, însă a spus că Ministerul Educației ar fi garantat că nicio persoană nu va rămâne fără loc de muncă, doar că în unele situații va fi nevoie de o completare a studiilor, pentru care li s-ar da un termen de 5 ani.

    În noua lege a învățământului preuniversitar Centrele Județene de Resurse și Asistență Educațională CJRAE nu mai apar ca instituții, apar printr-o comasare, nu știm pentru că nu ni s-a spus, un compartiment, credem noi, în cadrul Direcției de Învățământ. Ministrul Educației, în nenumărate declarații, spune că profesorii consilieri și profesorii logopezi trebuie să funcționeze în școli. Dar ei asta fac, în școli își desfășoară activitatea, dar partea de coordonare salarială, metodologică, administrativă este realizată de către Centrul Director Coordonator al Logopezilor, Coordonator al Consilierilor(…). Tot în cadrul centrului funcționează Serviciul de Evaluare și Orientare Școlară și Profesională, iar odată cu dispariția centrului se dorește și dispariția acestui serviciu și tot ce înseamnă orientare școlară să fie preluată de către consilierul din școala la care va fi repartizat. Gândiți-vă că, la nivelul județului Arad, de exemplu, avem 147-150 de unități de învățământ preuniversitar de stat, iar consilieri școlari avem undeva la 50. Ce se întâmplă cu copiii care nu mai sunt cu un consilier în școala lor? Dacă așa cum spune noua lege, consilierul merge în școala lui, se ocupa strict de copiii din școala respectivă, nu-l mai interesează ce se întâmplă cu restul copiilor.

    Cât despre orientarea școlară, copiii ca să ajungă într-o școală specială sau dacă se desființează de cadre didactice de sprijin sau itinerante, copiii respectivi trec printr-o comisie școlară în cadrul acestui centru și sunt orientați, în funcție de nevoile lor, spre școală specială, spre școală de sprijin etc. Dispărând instituția ca atare, consilierul din școala respectivă va face, așa spune noua lege, această orientare. Ce se întâmplă în momentul în care tu nu ai consilier în școala respectivă? Pentru că domnul ministru ne spune că în 2027 va acoperi toate instituțiile de învățământ cu profesori consilieri. Și până în 2027, ce se întâmplă cu acești copii? Cam de aici a pornit ideea petiției, dar lucrurile stau mult mai grav.

    Noi în județul Arad, de exemplu, avem 33 de profesori logopezi. Dar sunt județe în țară care au doar 9-10 logopezi. Noi am inițiat petiția la nivelul județului Arad, dar este o petiție pentru toată țara și pentru toate centrele care își desfășoară activitatea în România. Ministrul nu poate să ne susțină prin ceea ce spune faptul că toți copiii sau 80% sau 70% din copiii cu cerințe speciale, copiii care au nevoie de asistență psihopedagogică vor avea aceste servicii. Plus că nu este o problemă vizavi de finanțare, adică nu poți să spui că prin desființarea acestor centre se rezolvă problema financiară sau nu se mai realizează atâtea cheltuieli. Pentru că oricum vei avea un coordonator, că așa spune noua lege, că va fi o persoană responsabilă în cadrul inspectorului județean. Nu este o instituție la care să spui ca prin desființarea ei se reduc cheltuielile, pur și simplu este o idee a unor persoane.

    Noi am avut o întâlnire și la București și am întrebat: «Ce a stat la baza ideii de a desființa, unde sunt studiile? Ce studii s-au facut? De unde a pornit ideea?». Nimeni nu ne spune absolut nimic doar atât, că se duce, se comasează și se trece la Direcția de Învățământ. Deci din păcate nu avem nici foarte multe informații legate de ce se va întâmpla cu colegii. Gândiți-vă că avem colegi care sunt mediatori școlar, avem colegi care lucrează la personalul auxiliar, la contabilitate, secretariat… nimeni nu știe nimic de ei”, ne-a declarat directorul CJRAE, Ovidiu Toderici.

    Petiția CJRAE Arad a adunat deja peste 14.000 de semnături la doar câteva săptămâni de când a fost lansată. Vezi petiția aici: STOP desființării CJRAE/CMBRAE! 

    — Maia Popa —

     

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    4 + 3 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.