miercuri, 21 februarie, 2024

Special Arad Logo

    Ce NU s-a întâmplat în ultimul timp și ce „lucruri trăsnite” mai apar pe internet | Fake News-urile săptămânii trecute

    de Tomck@t | 24 ianuarie 2023, 1:00 PM | Fact check | Recomandările editorilor

    0

    Dezinformările despre războiul din Ucraina sunt în continuare cele mai răspândite în mass-media de propagandă și pe rețelele de socializare, la aproape un an de la invadarea de facto a Ucrainei de către armata Rusiei. „Mașinăria Fake News” a Kremlinului propagă atât subiecte reciclate, cât și altele mai noi, după rețeta deja obișnuită și, din păcate, eficientă: se ia o știre reală și se redă într-o variantă trunchiată, revizuită și adăugită, cu un titlu bombastic, înșelător (și, de regulă, cu acuzații implicite). „Zelenski atrage omenirea într-un război nuclear mondial”, „Merkel, împreună cu SUA și NATO au planificat războiul împotriva Rusiei”, „militarii ucraineni omoară civilii ucraineni”, „Occidentul și OMS pregătesc Moldova pentru război” – sunt doar câteva dintre cele mai recente narațiuni de propagandă favorabile lui Putin, însă nu lipsesc nici vechile „dezvăluiri șocante” despre vaccinul Covid sau încălzirea globală.

    Toate acestea au fost dovedite a fi doar tentative de manipulare a opiniei publice. În rândurile de mai jos, redăm cele mai importante și cele mai interesante FACT CHECK-uri ale unor agenții de presă de încredere și ale unor website-uri specializate pe dezmințirea Fake News-urilor.

    FAKE NEWS: Scopul lui Zelenski este să atragă omenirea într-un război nuclear mondial

    Veridica.ro relatează că presa rusă prezintă o postare pe Twitter a politicianului Florian Philippot ca fiind părerea întregii societăți franceze, scriind că în Franța „a fost descoperit marele plan de agresiune al lui Zelenski”. Verificat de Special Arad, un asemenea titlu înșelător și panicard apare, într-adevăr, pe site-ul televiziunii rusești ONT TV (tradus prin Google), care citează un articol al agenției de presă RIA Novosti (la care nu avem acces în România). Un titlu similar, care generalizează declarația politicianului extremist, apare și pe tsargrad.tv (Titlu: „Cu siguranță vrea un război nuclear!” În Franța, au îndemnat să „oprească marioneta nebună” Zelenski). Postarea pe Twitter a lui Philippot se găsește aici.

    Veridica.ro atrage însă atenția că Florian Philippot este un susținător și continuator al ideilor președintei Frontului Național Marine Le Pen, cunoscută ca un partener al regimului Putin în Franța. Philippot a fost vicepreședinte al Frontului Național și coordonator al campaniei electorale a candidatei, care a reprezentat la alegeri extrema dreaptă franceză.

    Moscova și politicienii loiali Rusiei din UE încearcă să convingă comunitatea internațională că războiul din Ucraina va dura mult timp din cauza furnizării de armament Kievului, în caz contrar se va termina foarte repede, însă – firește – în baza condițiilor impuse de Rusia. Citește întregul articol pe Veridica.ro.

    FAKE NEWS: Merkel a dezvăluit într-un interviu recent în ziarul german Der Spiegel modul în care SUA și NATO au planificat războiul împotriva Rusiei în Ucraina

    Site-urile almayadeen.net și resolver.se răspândesc știrea falsă că fostul cancelar german Angela Merkel a dezvăluit într-un interviu pentru ziarul german Der Spiegel modul în care Statele Unite și NATO au planificat războiul împotriva Rusiei în Ucraina. Interviul la care se face referire se găsește aici și, așa cum arată pagina Fact Check a agenției spaniole de presă EFE, nu există o astfel de declarație. Afirmația este mai degrabă scoasă din context, deoarece Merkel a spus că a crezut că a „câștigat timp” pentru Ucraina atunci când s-a opus aderării Ucrainei la Alianță – în timpul Summitului NATO din 2008 – și mai târziu la negocierile de pace de la Minsk din 2015, astfel ca Ucraina să se pregătească „mai bine” pentru „a rezista” unui atac rusesc. Războiul în Donbas, pornit de separatiștii pro-ruși, a început oficial în 2014.

    EFE mai arată că știrea falsă despre interviul Der Spiegel provine de la Fundația Strategic Culture, entitate care – conform Departamentului de Stat al Statelor Unite – este controlată de Rusia și pe care Guvernul Ucrainei a inclus-o pe o listă de entități sancționate pentru dezinformări în favoarea Kremlinului. Citește întregul articol EFE (tradus în limba română prin Google) aici.

    FAKE NEWS: ucrainenii au atacat cu rachete orașul ucrainean Dnipro, pentru că sunt neprofesioniști

    Atacurile rusești cu rachete asupra Dnipro din 14 ianuarie, care au ucis peste 40 de civili, au fost prezentate la principalele știri ale televiziunii rusești Pervîi Kanal în doar 12 secunde, aruncând vina pe ucraineni, scrie EUvsDisinfo. În cele 12 secunde au fost prezentate imagini generice ale traficului din Dnipro din timpul nopții, iar prezentatorul știrilor a susținut că domnește confuzia în legătură cu cele întâmplate, dar forțele ucrainene sunt de vină pentru că sunt neprofesioniste și au obiceiul de a trage în ținte tocmai ucrainene. De exemplu, își aruncă rachetele pe teritoriul polonez, a spus prezentatorul, făcând aluzie la un incident din 15 noiembrie 2022, când o rachetă ucraineană de apărare aeriană care intercepta un atac rusesc cu rachetă a căzut pe teritoriul polonez. De asemenea, au fost difuzate imagini de arhivă din Dnipro, cu data afișată: 26 februarie 2022. Citește întregul articol pe EUvsDisinfo.

    FAKE NEWS: Ucraina este forțată să lupte în numele NATO

    Această narațiune a mașinăriei de propagandă a Rusiei nu este deloc nouă, dar este în continuare perpetuată, mai nou pe site-uri de știri arabe: sana.sy, almarsad.co sau nabd.com, toate fiind preluări de la Russia Today, cu același titlu: „Nebenzia: Ucraina a devenit o companie militară privată a NATO” (cel citat, Vasily Nebenzia, este reprezentantul Rusiei la Națiunile Unite). De când armata rusă și-a început „operațiunea militară specială” în Ucraina, oficialii ruși au acuzat NATO de o serie de amenințări și acțiuni ostile. În fapt, NATO este o alianță politică și militară defensivă. Statele membre NATO oferă Ucrainei asistență militară pentru a respinge agresiunea rusă și nu pentru a amenința Rusia. Citește întregul articol pe EUvsDisinfo.

    FAKE NEWS: Occidentul și OMS „pregătesc Moldova pentru război” cu Rusia

    StopFake.org din Ucraina arată că mass-media rusă a transformat știrea despre instruirea OMS pentru formarea medicilor moldoveni într-un mesaj de propagandă că Moldova se pregătește pentru un război cu Rusia. Scopul instruirii a fost, de fapt, de a acorda îngrijiri răniților sosiți din Ucraina, după cum a precizat într-o postare de Facebook „World Health Organization in Moldova”. Știrea bazată pe acest comunicat, dar într-o variantă trunchiată, a apărut pe EurAsia Daily, însă la finalul articolului s-a adăugat că „După cum a raportat EADaily, în ciuda declarațiilor președintelui Republicii Moldova, Maia Sandu, că în momentul de față nu există nicio amenințare ca conflictul militar din Ucraina să se extindă în Republica Moldova, partenerii occidentali ai Chișinăului pregătesc republica pentru schimbarea situației. Țara este umplută cu arme, împingând-o să agraveze problema transnistreană”. Știrea a fost preluată cu același titlu și cu aceeași notă de final și de trmzk.ru.

    FAKE NEWS: Moldova se înarmează la ordinul SUA

    Site-ul moldovean specializat pe dezmințirea știrilor false StopFals.md scrie că fostul președinte Igor Dodon a declarat la emisiunea „Tema” de la postul de televiziune cu acționariat rusesc „Primul în Moldova” că SUA a ordonat actualei conduceri a Republicii Moldova să mărească bugetul pentru apărare și să procure mai mult armament. Este adevărăt că pentru anul 2023 este aprobat un buget pentru apărare cu mult mai mare în comparație cu alți ani, dar această majorare nu este impusă de SUA și nu este vorba de procurarea armamentului de război, scrie StopFals.md, prezentând o serie de dovezi. Citește aici întregul articol.

    FAKE NEWS pe social media: „Nurofenul pentru copii conține mercur” – spune o femeie care a auzit asta de la o șoferiță Uber, care e și farmacistă

    Factual.ro, site-ul asociației Funky Citizens, specializat pe dezmințirea declarațiilor false, fie în presă, fie pe rețelele de socializare, a verificat veridicitatea unei postări de Facebook care ar putea manipula internauții în necunoștință de cauză, în special mămicile care-și împărtășesc în grupuri o sumedenie de astfel de păreri și „dezvăluiri” după ureche. Postarea citată este doar o redistribuire cu multe semne de exclamare roșii de către o femeie din Hălăucești (sat din județul Iași). Postarea originală aparține unei alte femei, care susține – fără să aibă vreo pregătire în medicină și cu multe greșeli gramaticale – că „Nurofenul pentru copii conține mercur”. Tot ea susține că a aflat de acest lucru de la o șoferiță Uber, care „întâmplator” e și farmacistă. Mercurul nu se află printre componentele listate ale medicamentului, se arată în ampla analiză Factual.ro, bazată pe surse oficiale și declarația unui specialist în domeniu, un medic primar pediatru, coordonator al secției clinice de Pneumologie Pediatrică la Institutul Național pentru Sănătatea Mamei și Copilului „Alessandrescu-Rusescu” și Conferențiar Universitar UMF „Carol Davila” București. Citește întregul articol aici. Între timp, postarea în cauză a fost marcată și de către Facebook ca fiind o informație falsă.

    FAKE NEWS pe social media: din nou despre vaccinurile anti-Covid și efectele adverse

    Tot Factual.ro analizează o altă părere emisă pe Facebook, despre o temă mai veche. În postare (redistribuire a unei imagini) se pretinde că vaccinurile anti-Covid au de două ori mai multe efecte adverse decât toate celelalte vaccinuri din istorie, 1,5 milioane de cazuri de efecte adverse semnalate, aproape dublu faţă de mai puțin de 860.000, în perioada 1990-2022, pentru toate celelalte vaccinuri.

    Fie că v-ați făcut deja o părere (avizată și documentată sau nu) despre acest subiect după doi ani de pandemie, vă recomandăm să citiți analiza Factual.ro, în care se arată că, în fapt, numărul total al vaccinurilor de-a lungul istoriei, începând cu 1789, este 28 (potrivit ourworldindata.org, deși statistica nu este exactă: în primul rând, acest număr se referă doar la vaccinurile folosite în prezent și, potrivit OMS, numărul este de fapt 25. Primul vaccin, împotriva variolei, a fost inventat în 1796, iar de atunci s-au mai inventat cel puțin 40, potrivit Wikipedia. Dar tot nu 89). În orice caz, în intervalul 1990-2022 (deci ultimii 32 ani), nu putem vorbi despre 89 vaccinuri diferite, iar din perspectiva efectelor adverse, dacă un vaccin provoacă afecţiuni grave, este retras de pe piață.

    De asemenea, chiar website-ul menționat în postare (wonder.cdc.gov – Centrul pentru Prevenirea și Controlul Bolilor) arată că oricine poate raporta cazurile către VAERS (Vaccine Adverse Event Reporting System), chiar dacă nu este clar dacă un vaccin a cauzat problema. Din acest motiv, doar datele VAERS nu pot determina dacă efectul advers raportat a fost cauzat de o vaccinare împotriva COVID-19 (vezi aici).

    Originea postării pe Facebook mai sus menționate ar putea fi această postare pe Twitter a ziarului The Canadian Independent, doar că imaginea redistribuită a suferit modificări pe parcurs (s-a adăugat un nou tabel, despre care se pretinde că afișează alte rezultate, pentru „alte 89 w.axinuri diferite în 32 ani”, însă fără vreo dovadă, vreun link direct). Dincolo de faptul semnalat de Centrul pentru Prevenirea și Controlul Bolilor, că oricine poate raporta evenimentele către VAERS (înțelegând aici inclusiv simptomele ușoare ori susceptibile a fi inventate), intervine și o chestiune de logică: era de așteptat ca efectele adverse semnalate despre vaccinul anti-Covid să fie mai numeroase pe site-ul CDC după o pandemie globală despre care s-a discutat doi ani de zile și s-au luat măsuri în întreaga lume, decât cele semnalate despre alte vaccinuri împotriva unor virusuri mai puțin răspândite. Nu în ultimul rând, să nu uităm nici faptul că în ultimii doi sau trei ani, numărul celor cu acces la internet (respectiv la website-ul wonder.cdc.gov) a devenit semnificativ mai mare față de acum 32 ani.

    Cât despre decesele corelate cu vaccinurile Covid, bazate pe datele CDC, vă recomandăm și analiza agenției de presă Associated Press, cu titlul „Articolul denaturează datele CDC, leagă în mod fals decesele de vaccinurile COVID”, din 15 decembrie 2022.

    FAKE NEWS: Bill Gates și vaccinurile, din nou și în continuare

    Într-o postare pe Intagram se insinuează că Bill Gates ar fi scris pe Twitter că „vaccinurile în aprovizionarea noastră cu alimente ar rezolva problema ezitării la vaccin”. Pe scurt: este o imagine fabricată, după cum arată PolitiFact.com, care a verificat atât pagina Twitter a lui Bill Gates, cât și Polititweet, un site web care menține în baza de date tweet-urile șterse ale persoanelor publice.

    PolitiFact a găsit și sursa dezinformării: un site numit News Punch specializat pe Fake News, după cum este descris și pe Wikipedia.

    FAKE NEWS: un grafic care afișează temperaturile pământului și oceanului în ultimii opt ani arată că Pământul s-a răcit, nu s-a încălzit

    Scepticii încălzirii globale nu s-au convins nici după atâția ani. Din contră, au devenit din ce în ce mai vehemenți, mai ales pe Twitter, unde au început să apară tot mai multe fake news-uri de când Elon Musk a preluat compania. O astfel de postare care încearcă să dezmintă încălzirea globală este aceasta.

    Însă graficul este scos din context, reprezintă doar o mică parte, din perioada 2015 – 2022, arată Associated Press. Graficul mărit (vezi aici) afișează tendințele temperaturii în ultimele 142 de ani, arătând o tendință ascendentă dramatică. Asupra acestui aspect i-au atras atenția utilizatorului @JunkScience inclusiv alți utilizatori Twitter, în comentarii.

    Tot pe tema încălzirii globale, pagina Fact Check a agenției de presă AFP dezminte un alt grafic distribuit pe Twitter, în care se pretinde că temperaturile globale sunt mai scăzute în mod frecvent în ultimii 10.000 de ani și că acest lucru demonstrează că nu oamenii provoacă schimbările climatice. Afirmația este înșelătoare și a fost dezmințită deja de nenumărate ori: graficul în cauză nu arată temperaturile globale, ci este o analiză a nucleului de gheață din Groenlanda, realizată în 2004 de către geologul şi glaciologul Richard B. Alley, iar datele sale se termină în secolul al XIX-lea – înainte de încălzirea globală produsă de oameni în ultimele decenii. Alley a declarat într-un e-mail pentru AFP că primește întrebări despre acest grafic de mai bine de un deceniu. De asemenea, exact pe aceeași temă a scris un articol și The New York Times în 2010, infograficul interpretat greșit fiind pe atunci răspândit de către bloggeri. Articolul complet AFP, aici.

    PARȚIAL FAKE NEWS, PARȚIAL ADEVĂRAT: inspirația pentru Popeye

    La final, un Fact Check de divertisment: din când în când, ni se readuce aminte pe internet că cel care l-a inspirat pe artistul E. C. Segar pentru a-l desena pe Popeye a fost Frank „Rocky” Fiegel, un bărbat din Chester, Illinois (unde s-a născut și E.C. Segar). Este corect, doar că în imaginea răspândită pe internet nu îl vedem pe Frank „Rocky” Fiegel, arată Snopes.com.

    O poză reală a lui Frank „Rocky” Fiegel găsim pe popeye.fandom.com (Popeye The Sailorpedia). Citește articolul (mult mai elaborat) pe Snopes.com.

    Mai multe știri false dezmințite, în noua rubrică Special Arad FACT CHECK

     

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    8 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.