Depoul CFR Arad – cuibul celor mai șocante furturi de la inventarea locomotivei încoace!
Rapoartele întocmite începând cu anul 2007 de lucrători ai serviciilor de informații ca urmare a unor fapte cu caracter penal săvârșite de angajați din conducerea sucursalei Arad a CFR, în speță șefi la Depoul CFR Arad, sunt alarmante prin dimensiunea nu doar economică a pagubelor, cât mai ales prin gravitatea lor din punct de vedere social-juridic. În Dreptul penal, sabotajul economic este definit ca „infracțiune ce constă în fapta unui funcționar sau a altei persoane încadrate care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, în mod intenționat nu îndeplinește un act sau îl îndeplinește defectuos, cauzând o perturbare deosebit de gravă activității unei organizații sau altei persoane juridice ori o pagubă importantă economiei naționale, în scopul de a aduce în orice fel atingere securității statului” – iar noi am putea crede foarte ușor, încă din această primă etapă a documentării, că faptele comise de Darău Călin și oamenii săi se încadrează în această definiție.
Haideți să discutăm la concret, decorticând speța în limbajul tehnic și deposedat de metafore al Justiției
În anul 2010, ICIM Arad (acum, falimentară) deținea în proprietate o locomotivă diesel hidraulică al cărei motor a fost introdus în Depoul Arad după ce locomotiva a fost supusă, la Cluj, unui proces de modernizare – revizie generală plus înlocuirea fiecărei piese defecte sau uzate. Lucrarea de înlocuire a motorului vechi cu unul nou, fabricat în România la Electroputere Craiova, ar fi trebuit să se facă în Depoul Arad, imediat după ce acesta va fi fost sosit. Numai că , ulterior, locomotiva firmei ICIM fiind cumpărată de Regiotrans – Filiala Brașov – noii proprietari au realizat că seria motorului nu corespunde cu cea din documente – aceștia sesizând aspectul la Ministerul Transporturilor. A fost prima dintre reclamații… și s-a rezolvat prin – ghici! – netrimiterea pentru cercetare către organele competente.
Ca să înțelegem cu toții schema, să o luăm de la relațiile de strânsă rudenie… mai ales prin alianță economică
dintre socru – Aurel Caba, șef punct de lucru la UNIFERTRANS SA (un operator feroviar privat constituit în societate comercială în anul 2000, al cărui „obiect de activitate principal este asigurarea de servicii în domeniul transportului feroviar de mărfuri, iar activitatea de bază este transportul de mărfuri pe calea ferată, în trafic intern” – conform propriului site) și ginere – Darău Călin, șeful Depoului CFR Arad. Numai în perioada iunie, 2010 și octombrie, 2011 se cunoaște faptul că la 3 locomotive aparținând UNIFERTRANS le-au fost înlocuite motoarele după o metodă… aproape diabolică.
Metoda
Iată ce povestește o sursă de-a noastră – complet independentă de cele care ne-au oferit restul datelor: „metoda furtului de motoare de locomotivă prin înlocuirea lor cu unele vechi e la fel de veche ca și vândutul de motorină direct din locomotivă… numai că se face pe bani mult mai mulți, sume foarte mari și sunt manevrate de șefi fazele astea… Mecanicii din depou care participă (numai pe tura de noapte… pâna la 7 dimineata e trecută granița) se bucură de un fel de ciubuc de bere față de cât încasează șefii!” „Clasica” este înlocuirea motorului pe timpul nopții, dar serviciile au mai documentat un caz în care un motor aflat în gestiunea SNCFR Călători SA a fost cedat fără niciun titlu UNIFERTRANS SA în perioada februarie, 2011 – decembrie, 2012.
La 6 locomotive aparținând operatorului de marfă privat Floyd – Ungaria, le-au fost înlocuite, la Arad, jafurile cu motoare noi! Consilierul CFR recunoaște că se fură… deocheat…
6 motoare vechi, spre moarte, de tip Schulzer Clasic aparținând operatorului de marfă privat Floyd, din Ungaria, au fost înlocuite cu motoare nou-nouțe, produse la Craiova și valorând 1 milion de euro bucata – în același interval februarie, 2011 – decembrie, 2012 – existând acte doveditoare care pot proba asta.
În data de 12.11.2013, o comisie de la SNCFR Călători SA s-a deplasat la Depoul Arad „pentru a efectua verificări în legătură cu unele nereguli sesizate” – cum scria pe delegație. În fapt, se trimitea o comisie pentru a verifica a doua reclamație scrisă și ajunsă la Ministerul Transporturilor. Comisia a venit, a văzut… a plecat. „Nu s-a găsit nicio neregulă” – s-a scris pe raportul final, redactat prin camere de hoteluri, la o șustă între colegi… iar consilierul CFR, Stana pe numele său, și-a acuzat colegii de „turnătorie” în cadrul unui discurs susținut cu prilejul ședinței convocate cu tot personalul depoului… în semn de sărbătorire a reușitei… vezi bine. „Măi, băieți, eu sunt un consilier la CFR Călători. Voi știți cu cine îmi beau eu cafeaua? Normal că nu – decât dacă vă spun eu! Și atunci, dacă faceți ceva mai deocheat, de ce trebuie să știe și alții?!”
Maiștrii Burcă și Toma relatează că se înlocuiesc motoare diesel hidraulice și alte agregate și piese de schimb,
dar, la reaudierea Comisiei (sigur că trimisă de București „să rezolve prin închiderea conflictului” situația), revin asupra celor declarate. În cadrul Depoului Arad mai sunt încă 4 locomotive în conservare de pe care s-au sustras piese de schimb și angrenaje. „Procentul cel mai mare de descompletare se înregistrează la Locomotiva 1229, drept pentru care aceasta are ușile sudate” – se arată într-un raport secret.
Se mai dețin date și informații potrivit cărora, anul trecut, aceleași tip de operații s-au efectuat de Constantin Grup în legătură cu firma Floyd!
Cel puțin un caz de înlocuire a motorului (pe Locomotiva hidraulică DA 802 – actualmente casată) este documentat. În Nota sa explicativă, Darău Călin recunoaște că „firma Floyd a efectuat unele reparații la Depoul Arad, însă cu personal propriu – personalul SNCFR acordând doar consultanță.” Acest lucru este, însă, din punct de vedere al regulamentului, o imposibilitate: Depoul Arad nu are prevăzută în atribuții această funcțiune.
Și mai există date și informații conform cărora din dispozițiile lui Darău Călin au fost montate piese și dispozitive unor operatori privați – piese ce trebuiau folosite pentru parcul propriu.
Vom reveni pe măsură ce va evolua investigația.
Sursa foto: http://depoularadcalatori.blogspot.ro/
Comentariile portalului
Nu, nu ne-am prins. We are stoopys. V-ați prins?
Un dialog interesant și plin de ănțelesuri: - I am grooth. - M**e PSD! - I am grooth. - M**e PSD! - I am grooth. - M** (...)
1. Gratuitate 100% pe transportul public in intreg orasul! Linii dedicate elevilor. Extinderea transportului public cu tramvaie si autobuze electrice. Integrarea umui flux circular de transport public. Prioritate semaforizata pt transportul public. 2. (...)