ExclusivVerificări de amploare la ADI Deșeuri și CJA. Implementarea proiectului și cheltuirea a peste 30 milioane de euro sunt „contabilizate” la sânge

    de Alin Olteanu | 19 februarie 2019, 10:12 AM | Dezvăluiri | Topic special

    2

    Urmează o perioadă tulbure la ADI Deșeuri, la Consiliul Județean și la firmele care au câștigat contractele de salubrizare pe raza județului Arad! Controversatul proiect pe fonduri europene, de management al deșeurilor din județul Arad, despre care Special Arad a tot scris, a ajuns în atenția Ministerului Fondurilor Europene, care va lua „la puricat” toate documentele, iar dacă se vor constata nereguli, există posibilitatea ca fondurile de milioane de euro să trebuiască chiar să fie înapoiate în totalitate.

    Pe scurt, din informaţiile existente din zona Ministerul Fondurilor Europene, reprezentanţii Autorității de Management „POS Mediu” din cadrul  ministerului respectiv urmează să se deplaseze după data de 20 februarie la ADI Deșeuri şi la Consiliul Județean Arad pentru un control de câteva zile în care vor verifica stadiul implementării proiectului şi conformitatea dintre Obiectivele Iniţiale ale Proiectului şi ceea ce s-a realizat în realitate în județul nostru. Ceea ce e scris în această „epopee” a gunoiului din judeţul Arad are câteva mii de pagini şi ar fi imposibil să redăm aici toate prevederile din proiect, documentatii de atribuire, studii de fundamentare, caiete de sarcini, contracte, strategii de colectare, clarificări din oficiu sau clarificări la întrebările firmelor care au vrut să lucreze operaţiunile la colectare, sortare, compostare și transfer a deşeurilor din cadrul proiectului.

    Umările acestor verificări ar putea fi însă cu adevărat grave, cu consecinţe financiare dezastruoase pentru judeţul Arad. Nu ştim sigur dacă reprezentanții Autorității de Mediu vor efectua un bilanţ final/intermediar lăsând posibilitatea de corecturi, măsuri de remediere şi alte termene, dacă vor da„ultimatumuri ale ultimatumurilor”, cu blesteme sau înjurături doar „de ochii prostimii”, dacă va fi vorba de un bilanţ final în care nergulile vor fi pur și simplu trecute cu vederea punându-se batista pe ţambal, sau se va tăia efectiv „în carne vie”.  Dacă situația va fi cea din urmă, există riscul ca în cazul în care Autoritatea va sesiza nereguli în implementarea Proiectului „Sistem Integrat de Management  şi Gestiune al Deşeurilor în Judeţul Arad” să ceară returnarea de fonduri fie parţial, fie integral, pentru neimplementarea corectă sau defectuoasă a acestuia. Şi banii de dat înapoi – dacă va fi cazul, ceea ce nu îşi doreşte nimeni – nu sunt puţini, ci aproximativ 32 de miloane de euro plus eventualele corecţii financiare.

    Suntem mai mult decât curioși dacă, în timp ce vor analiza Proiectul din judeţ, reprezentanţii Autorității de Management vor constata că următoarele aspecte sesizate de Special Arad de un an de zile încoace sunt conforme cu documentaţia la care am făcut amintire mai sus, sau dacă îşi vor asuma să întocmească un Proces Verbal de control în care să eludeze evidenţele şi să declare Proiectul Funcţional şi operaţional aşa cum au tot venit informaţii dinspre AD Deșeuri şi C.J că ar fi.

    Iar aici reamintim câteva lucruri care noi le bănuim a fi destul de… nasoale (deocamdată) şi care se văd chiar din avion că nu ar fi în regulă:

    – Mii de pubele nedistribuite, cumpărate pe bani europeni, zac la Aeroportul Arad

    – Sute sau poate chiar mii de containere neamplasate, zac tot la Aeroportul Arad, cumpărate tot pe bani europeni

    – Mii de unităţi de compostare individuală pentru deşeuri biodegradabile, care ar fi trebuit distribuite la locuinţele din zona rural, sunt în continuare nedistribuite

    – Mii de oameni puşi pe drumuri de către firmele de salubrizare pentru a ridica pubelele de la sediile lor, în loc ca angajații firmelor să le transporte acasă.

    – Staţia de compostare, inaugurata în Arad în 19 noiembrie 2018, nu a „văzut” încă vreun gram de gunoi biodegradabil.

    – Indicatori de performanţă la contracte nu au fost realizaţi, iar aici subliniem un indicator care doare rău de tot şi anume: netingerea ţintelor de reciclare de 35% pentru anul 2018 care a dus la penalizarea bugetelor primăriilor din Arad şi a celor din judeţ de către Garda de Mediu pentru diferenţa nerealizată, dar asumate de operatori de salubrizare prin indicatorii de performanţă de la contracte.

    – Neincluderea Staţiei de Sortare a Deşeurilor de la Arad în sistemul integrat, aceasta aflându-se încă la faza de Caiet de Sarcini în vederea atribuirii, inexistenţa unor grafice de colectare a deşeurilor reciclabile pe fracţii, necolectarea în oraşele din zona 1 conform proiectului în sensul că se colectează doar o dată pe săptămână deşi tarifele sunt aceleaşi cu cele din municipiul Arad, folosirea unei alte greutăţi specifice a deşeurilor pentru firmele şi instituţiile din zona 1 alta decât cea de 350 de kilograme/metru cub de deşeuri,

    – Suspendarea licenței ANRSC pentru unul din operatorii de salubrizare, pentru 14 zile, pentru deficienţe în derularea contractului,

    – Lipsa Autorizaţiei de Mediu, aproape 5 luni, pentru operatorul din zona 1 şi sute de mii de lei ca amendă pentru deficienţe în ceea ce privesc documentaţiile sau colectarea deşeurilor din partea Gărzii de Mediu, un fapt extrem de grav în opinia noastră, utilizarea unor maşini cumpărate pe bani europeni pentru o altă activitate (colectarea de deşeuri în amestec) decât cea prevăzută în contracte (folosirea lor pentru fluxuri de deşeuri reciclabile, mai exact acele puele de culoare verde cumpărate prin proiect şi date operatorilor pentru a aduna deşeuri reciclabile şi biodegradabil,  dar pe care noi bănuim că ei le folosesc cu ştiinţa Concesionarului pentru a aduna gunoi amestecat), zone din judeţ (Lipova şi Chişineu Criş) în care firma câştigătoare nu are nici liceenţă ANRSC nici Autorizaţie de Mediu şi în care zone tocmai am aflat cu toţii că s-a demarat o procedură de reziliere a contractului, apoi zero campanii de colectare a deşeurilor voluminoase şi DEE-uri din 4 câte prevedea Studiul de fundamentare că ar fi trebuit făcute.

    – Şi nu în ultimul rând, mii de reclamaţii de la beneficiarii nemulţumiţi de servicii.

    Cam așa se prezintă în realitate megaproiectul de peste 30 de milioane de euro la care va veni în verificare Autoritatea de Management POS-Mediu şi pentru care Autoritatea Contractantă de la Arad își doreşte din tot sufletul ca, în urma verificărilor, să vadă un Proces Verbal pe care să scrie, negru pe alb: „OPERAŢIONAL ŞI FUNCŢIONAL”.

    Spunem încă o dată: suntem foarte curioși dacă Autoritatea de Management îşi va asuma un astfel de verdict şi dacă constatările inspectorilor vor fi identice cu ale noastre, sau dacă vor considera totul „ca la carte”, iar noi ne vom „bucura” împreună cu ceilalţi locuitori ai judeţului de „minunatul confort” şi de serviciile de salubrizare de „ înaltă calitatea” cu care ne tratează în ultimul an ADI Deșeuri, Consiliul Județean şi firmele care au câştigat licitaţiile din cadrul acestui proiect!

     

    Distribuie articolul

    Comentarii

      • „…iar cei ce trebuiau sa urmărească inplementarea sistemului ce au făcut?”
        .
        AU LUAT ȘPAGA! … o concluzie logică, din moment ce o gașcă de incompetenți și-au demonstrat „capacitatea” nemărginită de managemnt, iar ei au privit plictisiți, cu gândul la ce concediu de lux o să-i tragă din șpaga luată. Sau, având curul în scaunul confortabil al unui SUV nou nouț, sponsorat de genialii manageri, preocupați să facă slalom printre gunoaiele adunate selectiv de Adi.

        +2 voturi
        +1
        -1

    Scrie un comentariu

    5 + 5 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.