Valul cinci aduce un val de stres la Arad: „Medicii de familie nu răspund la telefon sau dacă răspund îi îndeamnă pe oameni să sune la 112”

    de Andreea Daniela B. | 24 ianuarie 2022, 4:08 PM | Recomandările editorilor | Sănătate | Știri Arad

    1

    (foto: fotografie cu rol ilustrativ)

    Valul cinci înseamnă o nouă provocare. Încă de la începutul pandemiei au fost multe situații în care România a fost luată prin surprindere și până în ziua de azi putem spune că încă nu suntem cu adevărat pregătiți pentru ceea ce înseamnă lupta împotriva coronavirusului. Acum, poate mai mult ca niciodată, medicii de familie încep să simtă presiunea care se pune pe ei. Dacă în valul patru aveam o listă scurtă de medici de familie care s-au înscris ca să testeze pacienții, în valul cinci, la nivel național avem aproximativ 3800 de medici de familie dispuși să ajute.

    Cu toate acestea, chiar dacă, cel puțin teoretic, acum și medicii de familie ușurează munca medicilor de pe ambulanță și a celor din spital, realitatea pare să fie de fapt chiar contrarul. La Arad, în weekend, a fost o isterie de zile mari din cauza ultimelor hotărâri luate. Ambulanțele nu mai făceau față și sfătuiau oamenii să își sune medicii de familie, iar de aici situația a început să fie scăpată de sub control. Din ceea ce am aflat de la sursele noastre, există o Lege prin care se face testarea și în cabinele medicilor de familie, însă aceasta a fost înțeleasă greșit de mult prea multe persoane. Conform aceleiași surse, această Lege ar trebui să aibă în vedere persoanele care merg la un control de rutină în cabinetele medicilor.

    View Fullscreen

    Desigur, am consultat și noi această Lege, mai exact Ordinul 3.009 din 30 decembrie 2021.

    Am vrut să înțelegem mai bine despre ce este vorba și, după o scurtă analiză ne dăm seama că da, legea nu a fost înțeleasă de toată lumea. Astfel, conform Ordinului, „identificarea pacienților cu COVID-19 se face: la nivelul unităților sanitare, unităților de asistență medico-socială și al altor unități asimilate acestora, diagnosticarea infecției cu virusul SARS-CoV-2 se realizează conform metodologiei Institutului Național de Sănătate Publică prin recoltarea exsudatului nazofaringian și/sau orofaringian pentru detecție, prin NAAT/RT-PCR a ARN SARS-CoV-2, respectând algoritmul de testare, sau prin utilizarea testelor antigenice rapide. Persoanele cu simptomatologie specifică pentru COVID-19 (conform definiției de caz elaborate și actualizate de Institutul Național de Sănătate Publică) se pot adresa: medicului de familie;  unui laborator care efectuează teste pentru detecția virusului SARS-CoV-2; la o farmacie care efectuează teste rapide pentru detecția virusului SARS-CoV-2 și sistemului național unic pentru apeluri de urgență 112”.

    Astfel, arădenii care consideră că starea lor de sănătate se degradează și prezintă simptomele specifice infectării cu coronavirus pot să își sune medicul de familie, cel din urmă chemând pacientul la cabinet pentru recoltarea probelor pentru a afla dacă acesta este cu adevărat infectat sau nu. În continuare, dacă pacientul are simptome ușoare și nevoie de tratament, medicul de familie este împuternicit să ofere acest tratament conform unei scheme. Pe de altă parte, dacă pacientul are nevoie de oxigen, sau prezintă o formă mai avansată a bolii, el va fi transportat la spital.

    „În funcție de rezultatul examinării clinice, dacă se evidențiază nevoia de oxigenoterapie, se va evalua oportunitatea transportului cu ambulanța la o unitate sanitară”. (…) Pacienții fără factori de risc care au manifestări clinice ușoare de COVID-19, care nu necesită oxigenoterapie, vor fi tratați și monitorizați la domiciliu prin medicul de familie”.

    Pacienții cu simptome, trimiși în centrele de permanență

    Încă o problemă „ridicată la fileu” a fost cea a persoanelor simptomatice trimise prin centrele de permanență. Adevărata intrigare a medicilor de familie este că aceste persoane se plimbă libere prin oraș și împrăștie virusul până și la centrul de permanență unde merg pentru testare: „Ambulanța s-a apucat să trimită pacienții care sunau la 112 în cabinetele medicale și în centrele de permanență. S-a ajuns într-o situație în care pacientul suspect de Covid este trimis la plimbare prin oraș până la un centru de testare și acolo poate nimerește în mijlocul pacienților sănătoși”, ne-a spus un medic de familie din municipiu.

    Ei bine, având în vedere volumul de muncă pentru cadrele medicale de pe ambulanță, într-un fel sau altul este normal ca aceștia să direcționeze cazurile ușoare spre medicii de familie sau centrele de permanență care, la nevoie, le pot oferi tratament. Desigur, exact ca și în cazul oricărei deplasări, fie că ai boala, ești simptomatic sau asimptomatic, toată lumea este obligată să poarte masca de protecție și să mențină distanța față de celelalte persoane. Mai mult, acest lucru este prevăzut și în lege, însă prea puțini respectă indicațiile: „Pacienții care nu necesită oxigenoterapie care au manifestări clinice ușoare sau medii de COVID-19 și care au factori de risc vor fi direcționați prin intermediul serviciului 112 sau se vor deplasa individual, cu evitarea utilizării transportului în comun, pentru a fi evaluați în centrele de evaluare (lista acestora va fi publicată pe site-ul DSP), pentru a se decide dacă au indicații/contraindicații de administrare de anticorpi monoclonali neutralizanți și dacă necesită internare de zi sau continuă”. De asemenea, ca și în cazul cabinetelor medicale ale medicilor de familie, persoanele care se prezintă acolo pentru testare trebuie să fie izolate până la aflarea rezultatului.

    View Fullscreen

    Din păcate, printre medicii de familie sunt și câțiva care nu răspund la cerințele pacienților, moment în care oamenii sună direct la numărul unic de urgență 112, cât și la call center-ul Covid de la DSP Arad: „Noi am înființat call center-ul de la DSP pentru că am intuit că vor fi probleme. Avem apeluri de la foarte mulți oameni pentru că medicii de familie nu răspund la telefon sau dacă răspund îi îndeamnă să sune la 112. Cum ar fi ca un județ întreg să sune la 112? Asta s-a întâmplat în weekend”, ne-a spus directorul DSP Arad, Horea Timiș.

     

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Pai si ce ati vrea sa faca? Intreaga idee e o tampenie de la bun inceput, e de ajuns sa ai 20 de persoane pozitive din lista de inscrisi (si in general vorbim deja de sute) si sa-ti lasi numarul de telefon ca va suna non-stop, e pur si simplu o tampenie logistica, nu poate fi gestionata de nimeni cu un telefon personal, chestiile astea se rezolva cu un call center, nu asa. Nimeni nu e obligat sa-si dea numarul personal de telefon, iar pentru asistenta medicala de urgenta exista un singur serviciu legal si decontat in Romania, adica 112-> UPU. Nu mai prezentati chestia asta ca cine stie ce, ca e porcarie logistica de care sunteti vinovati, toti care lucreaza inafara spitalului au un program clar stabilit, inafara programului nu e nimeni obligat sa faca nimic, la fel ca peste in lume. Voi trebuia sa-i platiti pentru astfel de servicii, sa fie furnizat un telefon de serviciu, sa existe un call center care sa-i arondeze etc. Nu mizeria asta ordinara de a da numarul personal de telefon si toata lumea sa sune buluc din 5 in 5 minute 24 din 24 de ore, normal ca la un moment dat nu-ti va mai raspunde. E o porcarie ilogica cum doar in Romania vei gasi. Daca nu-ti raspunde la telefonul personal stomatologul/coafeza/ala care spala masina la 3 dimineata ce faci? Te pui sa scrii un articol?

      +5 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    3 + 9 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.