joi, 18 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Povestea primei simfonii românești și legătura virtuală cu Aradul

    de Tomck@t | 3 noiembrie 2021, 5:46 PM | Cultură | Recomandările editorilor

    1

    (foto: Aradul de Altădată, Facebook / dacamera.ro)

    Președintele Asociației Culturale D’a Camera, solistul Radu Sinaci, se află în aceste zile la Arad, pregătindu-se pentru concertul simfonic de joi al Filarmonicii Arad, la care este invitat special alături de solista Simina Croitoru și dirijorul Daniel Jinga. Asociația pe care o reprezintă se află, totodată, într-o „misiune” de promovare în țară a primei simfonii din istoria României, „Simfonia nr. 1 în la major” de George Stephănescu, partitură tipărită și oferită cadou, cu această ocazie, și Filarmonicii Arad. Prima simfonie românească „a trecut prin Arad” însă în urmă cu mai mult timp.

    „Povestea primei simfonii”, proiectul demarat de Asociaţia Culturală D’a Camera şi co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional – AFCN, aduce în prim-plan creaţiile puţin cunoscute ce poartă semnătura compozitorului, pedagogulului şi dirijorului George Stephănescu (1843-1925), cel recunoscut drept creatorul primei simfonii din istoria muzicii româneşti şi fondatorul Operei Române, în prezent Opera Naţională Bucureşti.

    În acest sens, partitura integrală scrisă de George Stephănescu în 1867 a fost re-editată și publicată în format digital pe site-ul asociației, dacamera.ro, fiind disponibilă tuturor în mod gratuit. De asemenea, varianta tipărită este oferită cadou instituțiilor de profil din România.

    În cadrul acestui proiect, Orchestra de Cameră Radio a interpretat „Simfonia nr. 1 în la major” pe 9 iunie 2021 la Sala Radio, împreună cu alte două lucrări reprezentative din creația lui George Stephănescu, „Uvertura națională” și „Octetul în sol major”, condus de cunoscutul dirijor Tiberiu Soare. Concertul a putut fi urmărit în direct la Radio România Muzical și Radio România Cultural, precum și live pe Facebook și YouTube, fiind astfel accesibil publicului de pretutindeni, se anunță pe site-ul asociației… dar trebuie amintit că aceasta nu este prima înregistrare a simfoniei.

    Prima înregistrare disponibilă și astăzi pe internet a fost interpretată de Orchestra Filarmonicii de Stat Arad

    S-a întâmplat într-o perioadă în care Filarmonica Arad era încă „de Stat” și renumele instituției era de la cer la pământ față de acum, plasându-se printre cele mai prestigioase Filarmonici din țară.

    În urmă cu mai bine de 40 de ani, în anii ’70, „Simfonia nr. 1 în la major” a lui George Stephănescu a fost interpretată la Arad sub bagheta maestrului Eliodor Rău, fost dirijor permanent și unul dintre cei mai marcanți directori ai Filarmonicii de Stat Arad.

    Înregistrarea concertului se găsește pe YouTube chiar în două variante (probabil de la concerte diferite și din ani diferiți, nefiind exclus că în cadrul unor turnee în străinătate), încărcate separat de către doi utilizatori. Primul dintre ei, Thorsten Gubatz, a notat următoarele în descrierea videoclipului: „Această simfonie are un loc deosebit în istoria muzicii: este prima simfonie românească, dar scrisă ca o lucrare studențească de către omul care urma să devină părintele operei românești, inedită și neinterpretată în timpul vieții creatorului ei. Compusă de un tânăr român din Paris, unde Berlioz tocmai murise în 1869, sună ca Mendelssohn – și la un moment dat, când scherzo-ul lui mi-a trecut prin minte și nu l-am recunoscut imediat, chiar am crezut că trebuie să fie ceva de Mendelssohn”.

    „Nu a fost tipărită niciodată”

    În mod bizar, prima simfonie românească nu a fost tipărită niciodată – potrivit Asociației D’a Camera, sau – cel puțin – nu oficial. Scopul proiectului „Povestea primei simfonii” a fost, astfel, tocmai remedierea acestui mare minus în istoria muzicii din România. De altfel, Președintele Asociației D’a Camera, Radu Sinaci, s-a născut la Arad, dar în prezent locuiește la București și este solist la violoncel în cadrul Orchestrei de Cameră Radio.

    Din păcate, prima – și, până nu demult, singura –  înregistrare a Simfoniei lui George Stephănescu, în interpretarea Orchestrei Filarmonicii de Stat Arad, nu a fost introdusă sau menționată măcar în cadrul proiectului finanțat de AFCN, respectiv pe site-ul oficial dacamera.ro.

    Totuși, într-un interviu din vara acestui an, la Radio România Muzical, moderatorul emisiunii l-a întrebat pe dirijorul Tiberiu Soare dacă s-a folosit de înregistrarea Filarmonicii de Stat Arad în procesul de tipărire a lucrării, care a stat la baza concertului din 9 iunie, la Sala Radio. „Radu mi-a pus la dispoziție la un moment dat, prin niște linkuri trimise… n-am apucat să ascult pentru că mi-am petrecut ultima perioadă într-o criză de timp fantastică, dar, în orice caz, voluntar sau mai puțin voluntar, sunt fidel principiului meu conform căruia încerc să nu ascult înregistrări până nu-mi fac eu o idee asupra partiturii”, a răspuns dirijorul Tiberiu Soare.

    Iată și interpretarea Orchestrei de Cameră Radio a primei simfonii din istoria muzicii românești:

    În orice caz, partitura integrală a „Simfoniei nr. 1 în la major”, scrisă în 1867 de George Stephănescu, a ajuns de curând la Filarmonica Arad, după ce a ajuns deja și în bibliotecile Operei Naționale Române, a Universității Naționale de Muzică București, a Filarmonicii „George Enescu”, a Facultății de Muzică și Teatru din cadrul Universității de Vest Timișoara și a Filarmonicii Pitești. La Pitești, partitura va fi folosită în cadrul unui concert din 11 noiembrie, în care dirijor va fi maestrul Gheorghe Iliuță.

    Deocamdată, Filarmonica Arad nu a anunțat un concert în care va fi folosită această partitură. În programul concertului de joi (4 noiembrie), la care participă și solistul Radu Sinaci, se găsesc opere de Jules Massenet, Pablo de Sarasate, Camille Saint Saens și Sabin Drăgoi.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Scrie un comentariu

    1 + 3 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.