vineri, 29 martie, 2024

Special Arad Logo

    Podul lui Falcă, o moștenire – piatră de moară pentru Călin Bibarț și administrația sa

    de Raluca Medeleanu | 24 februarie 2021, 11:08 AM | Administraţie | Dezvăluiri | Topic special

    9

    Ilustrație prezentată de Primăria Arad în 2018

    Au trecut trei ani de când administrația arădeană anunța semnarea celui mai mare proiect pe fonduri europene pe care l-a câștigat orașul nostru, prin care se dorește realizarea unui traseu de transport public pe axa zona UTA și strada Ștefan cel Mare, implicit construirea unui nou pod peste Mureș, proiect important pentru descongestionarea traficului și creșterea calității mediului. De atunci, timpul trece galopant, iar la ora actuală nu avem nici măcar desemnată o firmă care să înceapă lucrările. Dar nu avem nici altele… Mai mult, am aflat că banii europeni vor acoperi doar o parte infimă din sumă, iar restul… Dumnezeu cu mila!

    Fostul primar, Gheorghe Falcă, anunța în 2018 semnarea unui megaproiect din fonduri europene care se ridica la impresionanta sumă de 49 milioane de euro, însă pe atunci nu dădea mai multe detalii cu privire la procentul care trebuie, respectiv care nu trebuie restituit. Nu mică ne-a fost mirarea când am descoperit acum, în urma informațiilor obținute de la Agenția de Dezvoltare Regională (ADR) Vest, că de fapt suma nerambursabilă este mult, mult… mult mai mică: 13,6 milioane de euro!

    Ținând cont că finanțarea e pe o axă de protecție a mediului, peste pod trebuiau să treacă doar tramvaiele și autobuzele nepoluante, fiind electrice, însă prin faptul că au optat ca podul să fie și pentru mașini, s-a pierdut o parte considerabilă din fondurile nerambursabile și diferența mare de preț trebuie să fie acoperită din bugetul local. De unde bani, nu știm! Amintim că din totalul bugetului, doar cam 30% merg pe investiții, restul merg pe cheltuieli… Mai mult, la cum se mișcă lucrurile, ne punem mari semne de întrebare dacă municipalitatea va reuși să implementeze în timp util proiectul. Să explicăm: acesta a fost câștigat, în 2018, prin Programul POR 2014-2020, ceea ce înseamnă că el trebuie dus la bun sfârșit până cel târziu decembrie 2023 – termenul limită impus de contractul cu ADR Vest.

    Așadar mai avem la dispoziție doar doi ani și ceva pentru ducerea la bun sfârșit a construcției podului continuare de pe strada Șaguna, construirea și modernizarea a 23 de stații de transport public de călători, amenajarea unor piste pentru biciclete între str. Andrei Șaguna și noul pod, respectiv de la intersecția cu str. Economului până la str. Ogorului și achiziționarea a 10 autobuze electrice. Dacă despre stații, autobuze și pistele de biciclete putem presupune că vor fi gata la timp, nu putem spune același lucru despre pod, iar asta este o mare problemă pentru că riscăm să pierdem banii europeni!

    Nici 13,6 milioane de euro nu sunt bani neglijabili! Potrivit ADR Vest, din acest total, la ora actuală Aradul a primit doar 2%.

    saguna
    (schema prezentată în 2018; pentru cei care nu știu, mâna aparține fostului primar, Gheorghe Falcă)

    Primăria estimează pornirea licitației abia prin aprilie

    La ora actuală, după cum spuneam, suntem abia la faza de proiect tehnic. Firma Aduro Impex din București a semnat contractul cu municipalitatea în vara anului trecut, având ca termen de execuție 6 luni, așadar luna februarie 2021. Dorind să știm dacă firma s-a încadrat în termen sau, dacă nu, când estimează predarea proiectului, am solicitat informații municipalității, care, vinerea trecută, la doar o zi până la atingerea termenului contractual, ne-a trimis un răspuns evaziv: „Durata de realizare a Proiectul Tehnic de Execuție este de 6 luni, cu termen de predare la data de 20 februarie 2021. Conform procedurii de lucru, pentru acest tip de proiecte, până la achiziția lucrărilor mai sunt de parcurs unele etape (verificarea proiectului tehnic, obținerea tuturor avizelor, obținerea autorizației de construire, avizarea PTE de către ADR VEST). Estimăm că anunțul privind achiziția lucrărilor va fi făcut în luna aprilie a acestui an”, ne-a declarat purtătorul de cuvânt al Primăriei Arad.

    Ulterior am aflat că luni, 22 februarie, proiectul ar fi ajuns, în sfârșit, pe masa celor din Primărie. Cu toate acestea, anunțul de începere a licitației pentru a găsi un constructor e estimat să fie lansat pe SICAP abia în aprilie (noi nu credem în acest termen preconizat de Primăria Arad), asta dacă se va reuși până atunci și realizarea la termen a caietului de sarcini, autorizațiilor de construcție și, mai ales, a Bugetului General de Venituri și Cheltuieli al Aradului, întrucât pentru a pune la dispoziție o sumă, aceasta trebuie bugetată. Adăugăm timpul necesar desfășurării licitației, până se înscriu firme, până se alege una câștigătoare, adăugăm posibilele contestații care apar în astfel de situații, adăugăm rezolvarea contestațiilor… Vine toamna, vin ploile, vine iarna, e frig… Putem spune că anul 2021 e compromis pentru începerea lucrărilor.

    Putem garanta că ducem la bun sfârșit construcția unui pod în timpul record de doi ani? Dacă da, ce fel de calitate vor avea lucrările? Dacă nu… ce se întâmplă cu finanțarea europeană?

    Am întrebat reprezentații ADR Vest dacă există posibilitatea prelungirii termenului limită, iar aceștia ne-au spus că „termenul maxim de implementare al proiectului, implicit al execuției lucrărilor, nu poate depăși data de 31.12.2023. Conform prevederilor contractuale actuale, neîndeplinirea indicatorilor și obiectivelor proiectului în termenul limită menționat poate conduce la rezilierea contractului de finanțare și restituirea sumelor plătite, dar discuțiile în acest sens sunt premature în acest moment, proiectul fiind în termen”, ne-au asigurat aceștia.

    „Actualmente nu există reglementări privind posibilitatea mutării proiectului pe un alt program”, ne-au răspuns reprezentanții ADR Vest la întrebarea dacă există posibilitatea de a găsi altă soluție de finanțare, în cazul în care se depășește totuși termenul limită.

    Situația este îngrijorătoare. Cunoscând metehnele locale, nu putem împărtăși optimismul celor de la ADR Vest. E adevărat, în alte zone, un pod poate fi construit și în câteva luni. Dar la noi, cunoscând firmele „de casă”… Să ne amintim doar că pentru construcția pasarelei peste Mureș a fost nevoie de doi ani, complexitatea construcției fiind net inferioară celei a unui pod pentru mașini. Nu putem să nu ne întrebăm: Chiar vom avea un pod finalizat până în 2023? Sau pierdem șansa unei investiții majore pentru orașul nostru?

    În loc de concluzii

    În rezumat, avem proiectul tehnic (de fapt, Primăria Arad susține că îl are, dar noi nu l-am văzut și o credem până la proba contrarie) al uneia dintre cele mai importante lucrări de după Revoluția din 1989. Banii pentru cofinanțare nu-i avem. Nici nu avem vreun credit asigurat. Nu avem nici bugetul. Proiectul, după ce e verificat de Primăria Arad, trebuie verificat și de ADR Vest. Ulterior, va fi făcut caietul de sarcini și lansată licitația, urmând stabilirea constructorilor și ne rugăm de pe acum să nu existe contestații. Toate astea înseamnă timp, pe care, din păcate, nu îl mai prea avem. Și știți care e problema? E că discutăm despre rămânerea în urmă cu termenele pentru un proiect câștigat în 2018 și că despre noi proiecte importante nu discută nimeni. Decât despre banalități ca pilonii din  Micălaca, parcările din centru, rufele puse necorespunzător pe balcoane, aparatele de aer condiționat de pe fațadele clădirilor… care într-adevăr trebuie făcute, dar care nu trebuie să fie capul de afiș al unei administrații care se dorește profesionistă și concurentă cu cele ale municipiilor de succes din România.  

    Citește și: Primăria a câștigat proiectul din fonduri europene prin care vrea să facă podul peste Mureș, ca o prelungire a str. Andrei Șaguna

     

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Nu doar podul!
      1.Complexul sportiv de langa ICRTI
      2. Mureselul navigabil( gondole si lebede)
      3. Luciul de apa cu piste pt canotaj langa str. Marului
      4. Parcare subterana Piata Avram Iancu
      5. Traversare subterana Piata Avram Iancu- Piata Catedralei
      Iar dintre asa zisele realizari socotiti cati din cei 122 de km de piste de biciclete chiar sunt asa ceva!
      Si acest om ne da sfaturi , ne reprezinta la PE, ne explica cum va fi bine dupa ce e rau etc.

      +24 voturi
      +1
      -1
    2. cine a putut face un proiect de pod pentru centura aradului, exclusiv cu destinatie auto electrice , tramvaie, cand el e pentru tiruri , ocolire oras si legatura autostrada??????doar un inginer de drumuri miniere UE si o firma” germana” impreuna cu o arhitecta aradeana…

      +1 voturi
      +1
      -1

    Lasa un raspuns pentru PET-CT

    4 + 9 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.