Păuliș: „Podul lui Turcin”, între mit, realitate și politică
O simplă înștiințare a CNAIR adresată Primăriei Păuliș a creat „Podul lui Turcin”.
Deși contestat la început de unii dintre consilierii locali din Păuliș, din cauza prețului mare de 60.000 de euro pentru realizarea unui podeț, proiectul de hotărâre a trecut. Podețul însă nu a mai ajuns să fie realizat. În zonă este cunoscut ca și Podul lui Turcin, deoarece de amplasamentul acestuia ar beneficia în mod direct și primarul din localitate.
Este vorba, de altfel, de o intrare în legalitate a unor porțiuni de drumuri care se intersectează cu Drumul Național 7
Conform înștiințării trimisă de CNAIR către mai multe primării din țară în mai 2021: „Intersectiile între drumuri se realizează denivelat sau la acelaşi nivel, în funcţie de categoriile drumurilor şi de traficul rutier, cu respectarea legislaţiei în vigoare. Cheltuielile privind aceste lucrări sunt în sarcina celor care au în administrare sau în proprietate drumul pe care se desfăşoară traficul ce impune amenajarea sau modificarea intersectiei.
Întreţinerea bretelelor de la intersectiile denivelate ale drumurilor publice este în sarcina administraţiei drumului de categorie superioară. Dacă unul din drumuri este de utilitate privată, cheltuielile de întreţinere sunt în sarcina administratorului acestuia”.
Pentru a intra în legalitate, podețul respectiv trebuia construit, iar, așa cum am menționat la început, unii consilieri locali nu au fost de acord din cauza prețului mare. Asta până când li s-a pus în vedere cererea CNAIR, moment în care proiectul a trecut, dar nu în unanimitate.
Podul de 60.000 de euro
Timpul a trecut peste înștiințarea trimisă de CNAIR, nu mai puțin de trei ani, iar alocarea banilor a fost cuprinsă în buget, însă alte probleme administrative „mai urgente” a făcut ca acești bani să fie „mutați” de la podeț. Din nefericire, prețul materialelor de construcție a crescut, însemnând că și prețul construirii podețului a crescut, ajungând anul acesta la suma estimativă de 60.000 de euro.
Zvonurile spun că ar fi „podul lui Turcin”, sintagmă folosită de opoziție la ultimele alegeri locale (alegeri pe care primarul Ioan Turcin le-a pierdut), fiind în strânsă legătură cu numărul mare de terenuri pe care primarul, încă în funcție, le deține sau le are concesionate.
De aceste terenuri a fost și „întrebat” de inspectorii ANI în urmă cu doi ani, acuzat fiind de încălcarea unui articol din Codul Penal care spune că „fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, a îndeplinit un act prin care s-a obţinut un folos patrimonial pentru sine, pentru soţul său, pentru o rudă ori un afin până la gradul II inclusiv se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică pe o perioadă de 3 ani”.
Procesul nu a durat foarte mult însă, astfel că în septembrie 2023 dosarul a fost clasat.
Am luat legătura cu primarul Păulișului pentru a ne interesa de costurile podului care a devenit cunoscut ca „Podul lui Turcin”:
„Da, a fost o chestiune politică. Nu este nici un pod al lui Turcin, întrucât toți vor beneficia de construirea acelui pod. A fost o înștiințare primită de la CNAIR care ne-a pus în vedere că trebuie executat podul. Nu mai țin minte exact cum era formulat. Acel podeț leagă două drumuri care fac legătura pentru toate utilajele grele acre vin de la Sâmbăteni la Păuliș, sau de la Păuliș la Sâmbăteni.
Din punctul meu de vedere acest pod trebuie construit, deoarece dacă este construit înseamnă viață, iar dacă nu, înseamnă moarte. Dacă este construit înseană fluidizarea circulației. Un tractor cu două remorci care iese de pe drumul de exploatare și intră pe drumul național este foarte greoi și încurcă traficul. Însă aveam alte proiecte, mult mai urgente, care necesitau finanțare și de aceea încă nu s-a făcut.
Am mai avut de făcut trotuarele în Păuliș, dar constructorul a dat faliment și a trebuit să ne judecăm cu el, am mai avut de făcut pistele de biciclete, capela… De aceea acest pod nu a fost prioritatea numărul unu, atâta timp cât aveam de făcut alte investiții, utilitățile au fost mult mai importante”, a declarat acesta.
Valoarea proiectului a crescut de la 213.000 RON în 2019, la 288.000 RON în 2023, iar ceea ce ține de documentație este întomit deja, mai rămânând de plătit o sumă de 300.000 de lei firmei G.M.A. Grigmar Family S.R.L. cea care se va ocupa de realizarea podului.
Ceea ce nu se știe însă, este când va fi dat ordinul de începere al lucrărilor care ar trebui să dureze doar 6 luni, deoarece s-au împlinit deja 3 ani de la notificarea CNAIR.
Citește și: Scafandrii de la ISU au găsit un cadavru în lacul de la Ghioroc
Comentariile portalului
Pentru o corectă informare, în acest proiect nu este firma Pro Arhitectura. Proiectul, aşa cum am amintit, e câştigat de firma Elsaco din Botoşani, care a realizat (...)
Încă o tâmpenie a ,,băieților deștepți,,din energie executanți fideli ai ordinelor primite de la Bruxelles! Să plătești încălzirea așa (...)
Stați liniștit/ă că aflăm care este adevărul și-l vom prezenta într-un alt material. Ciudat este faptul că până astăzi nimeni nu ne-a comunicat nimic, (...)