Oscar Special Music: Melodii de negri rătăciți în spațiul geografic, muzică de privit plante, jazz cu swing și alte cele

    de [email protected] | 3 aprilie 2021, 1:16 PM | Film | Music | Oscar Special | Topic special

    0

    Au fost ediții mai bune și au fost ediții chiar mai proaste de atât. La Oscar mă refer, mai exact la nominalizările în cele două categorii de muzică, coloană sonoră și piesă originală. La cea din urmă, de regulă câștigă cea mai melodioasă, cu cele mai mari calități de Hit de radio, iar având în vedere gusturile muzicale ale americanilor, cu precădere R’n’B și Soul. Din acest punct de vedere, în categoria „Best Original Song” nici nu sunt surprize prea mari, trei din cinci piese fiind cam din aceeași gamă, iar celelalte două muzică pop.

    De altfel, rar se întâmplă „minuni” în această categorie.

    E însă o altă poveste, de fiecare dată, la categoria „Best Original Score”, adică la întreaga coloană sonoră a filmelor, care trebuie să conțină compoziții 100% originale ca să fie eligibile la Oscar. Sunt două filme care ies în evidență pe plan muzical și alte două care vin tare din urmă, dar vă las să le descoperiți mai jos, cu mai multe detalii (notele sunt ale mele).

    Cea mai bună coloană sonoră

    Nominalizările:

    Da 5 Bloods (compozitor: Terence Blanchard)

    Muzica este la nivelul filmului, film pe care va trebui să-l revăd (pentru o recenzie), pentru că la prima încercare am adormit. Coloana sonoră e plictisitoare, repetitivă și nu are niciun element memorabil (în afară, poate, de prima și ultima melodie). Singurul element muzical care e, într-adevăr, o alegere interesantă – și cu care se laudă compozitorul (citez de pe Variety: „Ne-a trebuit ceva grandios, cu multiple culori”) – este instrumentul numit duduk (sau frula), un tip de fluier armenian. Doar că nu este deloc potrivit pentru „Da 5 Bloods”, un film în care este vorba despre veterani de război americani, care se-ntorc în Vietnam ca niște turiști nostalgici și neliniștiți. Instrumentul ar fi „mers” într-un film cu acțiunea în Egipt sau în Orientul Mijlociu. Mult mai potrivite sunt piesele împrumutate, care nu fac parte (firește) din coloana sonoră oficială, cum ar fi „Time Has Come Today” (The Chambers Brothers), Walkiria lui Wagner (un fel de imn al filmelor de război) sau până și piesele lui Marvin Gaye.

    Este a doua nominalizare a lui Terence Blanchard, prima fiind în 2019 pentru filmul „BlacKkKlansman”. Ca fapt divers, acesta e primul an în care concurează doi artiști afro-americani în aceeași categorie, al doilea după Blanchard fiind Jon Batiste, cu muzica animației „Soul”.

    Mank (compozitori: Trent Reznor & Atticus Ross)

    Cei doi compozitori au făcut o treabă excelentă pentru muzica filmului „Gone Girl” (din 2014, regizat de David Fincher), o coloană sonoră mult peste nivelul filmului, iar în anul 2011 chiar au câștigat câte un Oscar pentru muzica peliculei „The Social Network” (regizat tot de Fincher). Iar acum „Mank” (ghici ce! Tot Fincher), prima lor „aventură” într-o coloană sonoră cu o orchestră mare și cu un stil muzical foarte diferit față de munca anterioară a celor doi compozitori. Fiind vorba în film despre anii ’40, muzica filmului este în mare parte jazz newyorkez și swing, cu anumite elemente jucăușe folosite mai ales la cabaret, la musicalurile clasice și în desenele animate specifice secolului trecut (ca și cum Tom & Jerry s-ar întâlni cu TV Maci al ungurilor și cu The Mask în clubul Coco Bongo). S-au mai inserat și câteva improvizații sonore inspirate ușor din B-movies de acțiune/horror, așa, de pamplezir, iar la un moment dat – inevitabil – se aud și sunetele unei mașini de scris… Touché, într-un cuvânt.

    Minari (compozitor: Emile Mosseri)

    De departe, cea mai liniștită și armonioasă coloană sonoră dintre cele nominalizate în acest an. Muzica filmului „Minari” este bună și pentru relaxare, și pentru visare, și pentru introspecție, și pentru observarea minuțioasă a creșterii plantelor (terestre sau extraterestre), ori pentru numărarea juvenil-distractivă a stropilor de ploaie pe fereastră. Compozitorul din Los Angeles, Emile Mosseri, nu prea a ieșit până în acest punct cu nimic în evidență (poate doar cu coloana sonoră a filmului „The Last Black Man in San Francisco” din 2019), dar cu siguranță vom mai auzi de el de acum încolo, după prima sa nominalizare la Oscar. Și poate chiar prima statuetă câștigată, implicit.

    News of the world (compozitor: James Newton Howard)

    Ei bine, aici intervine o problemă. O problemă pentru „Minari” și Emile Mosseri, mai exact. Veteranul compozitor James Newton Howard are la activ nouă (9) nominalizări la Oscar, printre care pentru muzica filmelor „The Prince of Tides” (1991), „One Fine Day” (1996) și „Defiance” (2008). E o eleganță fără cusur în coloana sonoră a filmului „News of the world”, sunete care subliniază stări precum tristețea, singurătatea și introspecția, dar mai ales serenitatea. Nu lipsesc nici elementele dramatice („întărite” cu viori și violoncele) și notele specifice de Western, per ansamblu, muzica dând impresia unui fundal sonor perfect pentru călărit în pustietatea preriilor, printre munți, pe văi și prin dealuri, fugărit de o haită de lupi sau fără… în linii mari, cam ce se cere în „News of the world”, chiar dacă în film e vorba de puțin mai mult de atât. În orice caz, avem de-a face cu o coloană sonoră superbă.

    Soul (compozitor: Trent Reznor, Atticus Ross & Jon Batiste)

    Trent Reznor și Atticus Ross au în acest an duble șanse în aceeași categorie, după „Mank”, semnând și coloana sonoră a animației Disney-Pixar, „Soul”. Dacă vor câștiga însă cu cea din urmă coloană sonoră, vor împărți gloria cu cântărețul jazz și R’n’B Jon Batiste, artist în mare vogă în ultimul timp, mai ales de când a scos ultimul său album discografic, cel de-al optulea, „We Are”. El este cunoscut în America încă din 2015, de când trupa sa este cea responsabilă de fundalul sonor al emisiunii „The Late Show with Stephen Colbert” pe postul tv CBS. Muzica animației „Soul” este cea mai atipică dintre cele nominalizate la Oscar în 2021, tocmai pentru că patinează pe două stiluri radical diferite: pe de o parte muzică electronică experimentală, dark ambient și post-industrial, sunete tipice duetului Trent Reznor & Atticus Ross, iar pe de altă parte un jazz, swing și R’n’B vioi și catchy de la Batiste. În plus, pe album mai apare și o scurtă piesă disco rap (old school hip-hop) mai juvenil-așa, în interpretarea actorului Daveed Diggs, vocea personajului Paul din animație.

    Este puțin ciudat că Jon Batiste nu a fost nominalizat și la categoria „Piesă originală”, mai ales că, în mod normal, ar fi șters pe jos cu concurența, cu oricare dintre piesele sale de pe această coloană sonoră. Ceea ce ne duce în următoarea categorie:

    Cea mai bună piesă originală

    Nominalizările:

    H.E.R. & Dernst Emile II – „Fight For You” (Judas and the Black Messiah)



    Celeste – „Hear My Voice” (The Trial of the Chicago 7)

    Savan Kotecha, Fat Max Gsus & Rickard Göransson – „Husavik” (Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga)


    Laura Pausini – „Io Sì (Seen)” (The Life Ahead)


    Leslie Odom Jr. – „Speak Now” (One Night in Miami…)


    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    7 + 7 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.