joi, 25 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Noul sistem de e-ticketing revoluționează transportul public din Arad. Bibarț: „este cel mai performant din România”

    de Raluca Medeleanu | 1 noiembrie 2022, 12:32 PM | Administraţie | Știri Arad | Topic special

    15

    Noul sistem de e-ticketing (bilete și abonamente electronice) plasează Aradul de acum în topul orașelor din țară, fiind o tehnologie de ultimă generație pentru transportul în comun. Astăzi, municipalitatea a făcut o demonstrație de utilizare a acestuia și, pe această cale, a făcut apel populației să își ridice gratuit noile carduri, de la cele 7 puncte special amenajate în oraș.

    „Suntem la momentul în care îi dăm efectiv drumul în funcțiune. Pentru o perioadă de 2 luni va fi în sistem dual, adică și sistemul vechi și acesta nou. Acesta este un proiect din mandatul trecut început, care în sfârșit este implementat, în valoare de peste 2 milioane de euro, care a avut inclus pe lângă e-ticketing și tramvaiele și repararea liniilor de pe Pădurii. E-ticketingul este cel mai performant în momentul de față din România. Practic, fiecare cetățean arădean primește un card gratuit, pe care de la aparatele din stațiile de tramvai își poate încărca o sumă de bani, iar în tramvai nu mai capsezi biletul ca pe vremuri, ci plătești cu acest card. Cei care au gratuități, elevi, pensionari, au călătoriile gratuite. Pentru cei care nu sunt din Arad, tot de la acele aparate pot să cumpere bilet cu un cod QR, la fel, cu care validează călătoria, sau pot avea în telefon aplicația prin care cumpără biletul. Nu va mai funcționa sistemul prin care aveai cardul bancar cu care plăteai, dar poți avea sistemul în telefon, cu cardul tău îți cumperi biletul și ai codul QR pe care îl validezi cu telefonul”, a explicat primarul Călin Bibarț..

    313911480 882548052919260 6366918925495336518 n

    Controlorii vor ști în timp real câți oameni sunt în mijlocul de transport și câți au bilet dintre aceștia

    În municipiu au fost amenajate 109 stații de tramvai, respectiv 33 de automate de bilete (care în primă fază încarcă cardurile cu cash, urmând în curând să fie activată și obțiunea de transfer de pe card bancar pe cardul de călătorie). În stații sunt instalate camere de supraveghere și panouri digitale care arată sosirea tramvaielor. De asemenea, în tramvaie și autobuze au fost instalate displayuri, aparate de validat, dar și un sistem cu senzori la uși care anunță controlorul, în timp real, exact câte persoane urcă în tramvai / autobuz, iar la panoul de comandă vor fi afișate totodată și câte persoane au validat biletele dintre cele care au urcat, respectiv câte persoane beneficiază de gratuități dintre ele.

    „Cred că este un sistem performant care va aduce un plus valoare, pe lângă autobuzele electrice și tramvaiele. Suntem de secolul XXI”, a spus Călin Bibarț.

    În ceea ce privește numărul de autobuze electrice care sunt achiziționate pentru Compania de Transport Public, la ora actuală au sosit 6 din cele 10 comandate. „Sunt în total 10 bucăți, 5 de 9 metri și 5 de 12 metri. Au ajuns până acum 3 de 9 metri și 3 de 12 metri, iar până la finalul anului acesta vor ajunge toate cele 10. Ele sunt achiziționate prin proiectul european prin care se face și noul pod peste Mureș”, ne-a explicat Claudiu Godja, directorul CTP Arad.

    Momentan au fost distribuite circa 10.200 carduri, din peste 100.000. Arădenii sunt rugați să le ridice gratuit

    Arădenii sunt rugați să le ridice din punctele special amenajate, întrucât ele trebuie validate în aparatele speciale, acesta fiind și motivul pentru care nu au fost trimise la domiciliu. Totuși, pentru a grăbi distribuirea lor, Primăria a trimis carduri în școli, ca să ajungă mai repede la elevi.

    Practic, cardurile vor funcționa în felul următor, pentru cei care nu au gratuități: la tonomate, ori online, se încarcă o anumită sumă de bani pe card, după care de fiecare dată când cardul e validat la aparatul din tramvai/autobuz, se scade din suma totală care e pe card.

    Aplicația de la Arad rulează și în Statele Unite

    Arădenii care nu doresc folosirea cardurilor, pot lua bilete în continuare cu telefonul, însă dacă au deja o aplicație pentru transportul în comun, vor fi nevoiți să o instaleze pe cea nouă, care este mult mai performantă. Prin intermediul acesteia, călătorii vor avea un cronometru care îi anunță cât timp s-a scurs din ora disponibilă pentru valabilitatea biletului, vor putea vedea în timp real traseul tramvaielor și al autobuzelor, cât și rute de legătură pentru traseul dorit.

    Puteți descărca noua aplicație AICI pentru Android, sau AICI pentru iOS.

    312899712 661827265545933 8175138877597294469 n

    Alexandra Radu, sales manager pe România a Telelink – firma care a câștigat licitația pentru implementarea e-ticketingului de la Arad, ne-a oferit mai multe detalii despre sistem. „Telelink este un grup de firme cu sediul în Sofia, însă avem mai multe filiale, cea din România pe care o reprezentăm și suntem onorați să lansăm sistemul de e-ticketing astăzi în Arad și le mulțumim tuturor pentru sprijin și colaborarea foarte bună. De asemenea, colegii mei din Bulgaria s-au extins în Statele Unite, unde avem în implementare vreo 11 orășele, dintre care Boston. Aplicația care este și la Arad rulează deja în mai multe orașe din Statele Unite, iar în Romîânia suntem în curs de implementare cu municipii ca și Călărași, mai avem Focșani, Odobești, Vaslui, Drobeta Turnu Severin, iar la momentul de față mai avem la Sibiu o parte din sistem, la Tulcea, Brăila, Craiova, Sinaia. La Arad diferă față de acestea pentru că este totul integrat. Avem și numărarea pasagerilor în mijloacele de transport, panourile stradale, video în stațiile de călători, în autobuze sau tramvaie, validatoare, aplicația mobilă și webportalul, backoffice-ul care este unul modern. Spre deosebire de alte sisteme din România, al nostru este bazat pe contul de utilizator, adică dacă cumva ne pierdem cardul de călători, CTP nu ne va pierde datele de pe card, pentru că este ca un cont, pe bază de token, nu este un sistem media based ca cele vechi. Sperăm că împreună vom face o treabă foarte bună și că pe parcurs ne vom sprijini reciproc”, ne-a spus Alexandra Radu de la Telelink Services Romania.

    Cele 7 puncte de ridicare a noilor carduri sunt amplasate după cum urmează: la Făt Frumos, la Boul Roșu, Podgoria, Gara CFR, Electrometal, fosta Billa și la sediul Companiei de Transport Public (pe Victoriei).

     

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

      • Ai perfectă dreptate, dar, privind în jur , realist și imparțiali, la o bună parte din concetățenii noștri, vom constata că e o „adevărată minune” când mai găsești pe câte unul care-și face datoria (pt care a fost plătit), într-um mod CORECT, EFICIENT și LA TIMP!
        Și o spun cu amărăciune…

        Așa că, da, când mai gasim pe câte unul care face o treabă bună, din proprie inițiativă, fărâ să fie constrâns, sau „motivat”, ajungem să me bucurăm și să-l popularizăm 😉 (ca pe vremuri, la „Gazeta de Perete”, la segmentul „Așa da…!” 😁).

        Asta e, din păcate, trista realitate, (fie că ne place, fie că nu…), de a fi înconjurați de o mulțime de persoane din generația „Să se facă…!”, dar ALȚII, ei nu . 😡

        +1 voturi
        +1
        -1
    1. Cei care vin din județ, dar folosesc tramvaiul zilnic, de ce sunt discriminați? Sunt orășeni care nu folosesc tramvaiul deci nu au nevoie de card, cei care coboară la o autogara dar călătoresc zilnic câteva stații ar trebui să poată solicita astfel de card de călătorie.
      Cardul de călătorie ar trebui sa nu fie nominal, doar un card specific pentru călătorie și incarcabil.
      Ce se întâmplă cu cei care nu au smartphone sau nu doresc sa o folosească permanent? Un scenariu imaginat ar fi: mi-am propus o deplasare pana la alimentară în jurul locuinței, ma întâlnesc cu un prieten/a pe care nu am văzut-o de mult, plimbarea se extinde, ajungem mai departe, brusc vine o ploaie și aș lua tramvaiul, dar nu am telefonul cu mine, doar portofelul cu bani putini.
      Una din problemele soluției moderne e ca nu răspunde la toate situatiile, nu este la fel de facil decât cumpărarea unui bilet tradițional.

      +5 voturi
      +1
      -1
      • Rămâne și varianta de a lua bilet fizic la acele tonomate, ori aplicația pe telefon. Mai departe, nu știu de ce nu se pot lua carduri și pentru cei din județ… E o sugestie chiar firească, probabil doar pt că e implementat de municipiu, nu de ADI Transport în care sunt membre și alte localități din județ.

        +2 voturi
        +1
        -1
    2. CTP este sau va fi instruit despre drepturile GDPR, noile legi DSA și DMA ale EU? Fiindcă aceste date de călătorie sunt digitale și nu este totuna cum e prelucrată.
      De aceea, cardurile anonimizate asigura un strat de protecție : datele pot fi procesate pentru îmbunătățirea programului de transport, etc., în timp ce protejează și drepturile individuale.

      +1 voturi
      +1
      -1
    3. Chestia cu biletele cumparate pe moment nu este ok. De exemplu in Alfa,la autobuzul 21 de unde luam biletele??Eu sunt o persoana care nu folosesc mereu transportul public,deci nu se merita sa fac abonament. Ar trebui sa faceți un model de abonament care sa si-l incarce fiecare cu cate calatorii vrea,cu 10 calatorii…de exemplu,sau cu 5,fiecare cu cat vrea și isi permite.

      +2 voturi
      +1
      -1
    4. O gramada de bani risipita pe prostia asta cu carduri, cand Aradul arata cum arata! Mai bine bagati banii astia in refacerea cladirilor si in curatenia orasului, nu pe 666 in transportul comun si pe orga la filarmonica! Cei care nu vor carduri si bilete cu 666 sa mearga pe jos? Asa se intampla cand sunt masonii la putere! Sper sa se defecteze jucaria de ultima generatie a lui Bibart cu care se impauneaza politrucii prin poze! Jos Bibart & comp!!!

      +3 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    7 + 8 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.