sâmbãtã, 27 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Niciun spectacol, actor sau regizor arădean, nici în acest an, printre nominalizările UNITER

    de Tomck@t | 28 februarie 2024, 7:34 PM | Cultură | Recomandările editorilor

    0

    Uniunea Teatrală din România (UNITER) a anunțat lista nominalizărilor pentru premiile din acest an. Din păcate, niciun spectacol arădean nu a atras suficient de mult atenția juriului – este introducerea pe care am folosit-o și anul trecut, dar este valabilă și în 2024.

    Ultima oară când un spectacol arădean a fost nominalizat la Premiile UNITER a fost în anul 2017, „Oraşul nostru” (regia: Cristian Ban, Teatrul Clasic „Ioan Slavici”).

    În 2021, au mai fost nominalizați regizorii arădeni Cristian Ban și Carmen Lidia Vidu, însă cu spectacole de teatru montate la Galați, respectiv la București, cea din urmă luând premiul, cu spectacolul „Jurnal de România. 1989” (Teatrul Național „I.L. Caragiale”), iar în 2019 a fost nominalizată pentru debut actrița Blanca Doba, însă cu un spectacol din București („Fata Morgana”, Teatrul Dramaturgilor Români). Tot cu legături indirecte cu Aradul, anul trecut a fost nominalizat criticul de teatru clujean Claudiu Groza, selecționerul fiecărei ediții a Festivalului Internațional de Teatru Nou din Arad.

    Ediția a 32-a a Galei Premiilor UNITER va avea loc luni, 27 mai 2024, la Sala „Ion Caramitru” a Teatrului Național „I.L. Caragiale” din București.

    NOMINALIZĂRILE PENTRU PREMIILE GALEI UNITER 2024

    Pentru a XXXII-a ediție a Galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Alina EpîngeacCristina Rusiecki și Octavian Szalad.

    Spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2023.  

    Nominalizările pentru anul teatral 2023 sunt următoarele:

    Cel mai bun debut

    Ramona Niculae pentru rolul Crina din spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia” de Gabriel Sandu, regia Elena Morar și Gabriel Sandu, Teatrul de Stat Constanţa

    Ármin Ricz pentru regia spectacolului „Deşteptarea primăverii” de Frank Wedekind, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós”

    Adelin Tudorache pentru rolul din „Cine l-a ucis pe tata?”, dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Édouard Louis, regia Andrei Măjeri, Teatrul Metropolis Bucureşti  

    Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic

    „No worries, Cătălinicika!” de Adelina Toma, Radio Guerilla

    „Numai pentru totdeauna” de Ana Creţu, Radio Guerilla

    „Orbis” de Alina Pietrăreanu, George Ciucă și Adrian Ionescu, regia Alina Pietrăreanu, Asociația Șangri-La Artistic Ground și Teatrul Național Radiofonic

    Paralelipiped” de Cosmin Teodor Pană, Radio Guerilla

    Vara în care mama a avut ochii verzi” după romanul omonim de Tatiana Ţibuleac, dramatizarea și adaptarea radiofonică Magda Duțu, regia artistică Diana Mihailopol, Societatea Română de Radiodifuziune

    Cea mai bună scenografie

    Branko Hojnik pentru decorul spectacolului „1978” de Simona Semenič, regia Tomi Janežič, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara

    Velica Panduru pentru decorul spectacolului „Nelinişte” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”

    Marianna Syska pentru costumele spectacolului „Anomalia” de Joanna Kowalska, conceptul, regia, muzica, coregrafia Natasza Sołtanowicz, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova  

    Cel mai bun actor în rol secundar

    Miklós Bács pentru rolurile Primarul / Secretar al primarului din spectacolul „Rubedeniile”, după Móricz Zsigmond, regia László Bocsárdi, Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca

    Ştefan Mihai pentru rolul Cristi din spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia” de Gabriel Sandu, regia Elena Morar și Gabriel Sandu, Teatrul de Stat Constanţa

    Emilian Oprea pentru rolul Travelin din spectacolul „Falsa servitoare” de Marivaux, regia Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul „Maria Filotti” Brăila

    Gabriel Răuţă pentru rolul Sganarel, valetul lui Don Juan din spectacolul „Don Juan” de Molière, regia și versiunea scenică a textului Cristi Juncu, Teatrul „Nottara” Bucureşti

    Cea mai bună actriţă în rol secundar

    Crenguţa Hariton pentru rolul Stareța Miriam din spectacolul „Agnes, aleasa lui Dumnezeu” de John Pielmeier, regia Sânziana Stoican, Teatrul „Nottara” Bucureşti

    Mădălina Muşat pentru rolul din spectacolul „Mobilă şi durere” de Teodor Mazilu, regia Cristian Ban, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe

    Mălina Lazăr pentru rolurile Copil, Fetiță, Ileana, Sabina, Daisy Johnson, Nina copil din spectacolul „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ștefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi  

    Cel mai bun actor în rol principal

    Tudor Cucu Dumitrescu pentru rolul Hedwig din spectacolul „Hedwig and the angry inch”, text de John Cameron Mitchell, muzica și versurile Stephen Task, regia, coregrafia și costumele Răzvan Mazilu, Teatrul „Stela Popescu” Bucureşti

    Şerban Gomoi pentru rolul Don Juan, fiul lui Don Louis din spectacolul „Don Juan” de Molière, regia și versiunea scenică a textului Cristi Juncu, Teatrul „Nottara” Bucureşti

    Sorin Miron pentru rolul Charlie din spectacolul „Balena” de Samuel D. Hunter, regia Andrei Huțuleac, Teatrul Metropolis Bucureşti

    Marin Lupanciuc pentru rolul Ben Ivănescu din spectacolul „Exod” de Marius Ivaškevičius, regia Oskaras Koršunovas, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara

    Cea mai bună actriţă în rol principal

    Ioana Calotă pentru rolul din „Decameron 135666”, un spectacol de Alexander Hausvater, Teatrul Dramaturgilor Români Bucureşti

    Erzsébet B. Fülöp pentru rolul Márta Kovács din spectacolul „Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”

    Cerasela Iosifescu pentru rolul Iocasta din spectacolul „Oedip” de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Șerban, Teatrul Bulandra Bucureşti

    Cristina Juncu pentru rolul Agnes din spectacolul „Agnes, aleasa lui Dumnezeu”  de John Pielmeier, regia Sânziana Stoican, Teatrul „Nottara” Bucureşti

    Ana Bianca Popescu pentru rolul Sibylle din spectacolul „Ex” Marius von Mayenburg, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Mic București  

    Cea mai bună regie

    Hunor Horváth și Edith Buttingsrud Pedersen pentru regia spectacolului „Woyzeck” de Georg Büchner, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană

    Irisz Kovacs pentru regia spectacolului „TSCHICK. De ce am furat maşina”, dramaturgia Rudolf Herbert, Teatrul German de Stat Timișoara

    Andrei Măjeri pentru regia spectacolului „Cine l-a ucis pe tata?”, dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Édouard Louis, Teatrul Metropolis Bucureşti

    Botond Nagy pentru regia spectacolului „Elektra”, adaptare scenică de Ágnes Kali și Botond Nagy după tragedia lui Sofocle, Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca

    Natasza Sołtanowicz pentru regia spectacolului „Anomalia” de Joanna Kowalska, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova  

    Cel mai bun spectacol

    „1978” de Simona Semenič, regia Tomi Janežič, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara

     „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ștefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

    „Conferinţa iraniană” de Ivan Vîrîpaev, regia László Bocsárdi, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe

    „Oedip” de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Șerban, Teatrul Bulandra Bucureşti

    Cel mai bun critic de teatru

    Oltiţa Cîntec

    Mirela Patureau

    Irina Wolf  

    Cel mai bun text românesc montat în premieră absolută

     „Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith” de Cosmin Stănilă, regia Doru Vatavului, Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca

    „Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”

     „Lumea lui Frank” de Alexandru Popa, regia Vlad Zamfirescu, Teatrul Metropolis Bucureşti

    Cel mai bun spectacol de teatru de animaţie / teatru pentru copii

    „Alice in Wonderland”, regia Ana Crăciun Lambru, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Gulliver” Galaţi

    „Elixirul dragostei”, operă comică în două acte de Gaetano Donizetti, libretul de Felice Romani după un libret de Eugène Scribe pentru opera „Le philtre” de Daniel – François Auber, regia Cristian Mihăilescu, Opera Comică pentru Copii Bucureşti

     „Poveşti invizibile” de Mihaela Michailov, direcția de scenă Selma Dragoș, Teatrul pentru Copii şi Tineret GONG Sibiu şi Centrul de Teatru Educaţional Replika Bucureşti

    Cea mai bună muzică originală şi sound design

    Grzegorz Bieńko pentru sound designul din „Anomalia” de Joanna Kowalska, un spectacol de Natasza Sołtanowicz, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

    Tibor Cári pentru muzica originală din spectacolul „Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”

    Adrian Piciorea pentru muzica și sound designul din spectacolul „(R)evoluţie”. Ghid de supraviețuire în secolul XXI de Yael Ronen și Dimitrij Schaad, regia Radu Nica, Teatrul Excelsior Bucureşti

    The Bandits pentru muzica originală din spectacolul „Exod” de Marius Ivaškevičius, regia Oskaras Koršunovas, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara

    Cel mai bun video design

    Andrei Cozlac pentru video mappingul din spectacolul „Alice în Wonderland”, regia Ana Crăciun Lambru, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Gulliver” Galaţi

    Mihai Nistor pentru video-proiecţiile, filmările și mappingul din spectacolul „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ștefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

    Cosmin Stancu pentru video din spectacolul „Cum s-a măritat maimuţa, şi-a luat casă şi a găsit fericirea în Orlando”, bazat pe povestiri de Chuck Palahniuk, regia Dragoș Alexandru Mușoiu, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe

    Cel mai bun lighting design

    Michael Bischoff pentru lighting designul spectacolului „Woyzeck” de Georg Büchner, regia Hunor Horváth, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană

    Botond Nagy pentru lighting designul spectacolului „Elektra”, adaptare scenică de Ágnes Kali și Botond Nagy după tragedia lui Sofocle, Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca

    Cristian Niculescu pentru lighting designul spectacolului „Nelinişte” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”

    PREMII SPECIALE:

    Premiul special se acordă actorilor Rodica și Mugur Prisăcaru pentru performanța în arta teatrului de păpuși și marionete

    Premiul special se acordă Operei Comice pentru Copii din București pentru coerența și consistența programelor de educație prin artă a publicului tânăr

    Premiul special se acordă Centrului Cultural Municipal „George Coșbuc” Bistrița pentru inițierea și realizarea proiectelor teatrale „La câțiva oameni distanță de tine”, spectacol în regia lui Radu Afrim și „Tinerețe fără bătrânețe”, workshop condus de Silviu Purcărete

    Premiul Președintelui UNITER: FESTIVALUL INTERNAȚIONAL DE TEATRU DE LA SIBIU – 30 de ani

    Premiul de Excelență „Ion Caramitru”: VALER DELLAKEZA, pentru o carieră excepțională, încununată cu rolul profetul Ieremia din spectacolul „Bros”, în regia lui Romeo Castellucci, jucat pe marile scene ale lumii

    Premiul pentru întreaga activitate actriță: OANA PELLEA

    Premiul pentru întreaga activitate actor: DAN CONDURACHE

    Premiul pentru întreaga activitate regie: PETRICĂ IONESCU

    Premiul pentru întreaga activitate scenografie: VIORICA PETROVICI

    Premiul pentru întreaga activitate critică și istorie teatrală „George Banu”: MIRUNA RUNCAN   

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    8 + 7 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.