Lucrările la drumurile și căile ferate din județul nostru, analizate la întâlnirea cu Ministrul Transporturilor de la Arad

    de Raluca Medeleanu | 3 iulie 2020, 6:27 PM | Administraţie | Topic special

    3

    Planuri ambițioase pentru căile ferate și drumurile din România, cam asta ar fi concluzia după discuțiile purtate de Ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Telecomunicațiilor, Lucian Nicolae Bode, aflat în vizită astăzi la Arad.

    La întâlnirea din Sala Ferdinand a Palatului Administrativ au luat parte, printre alții, Ioan Pintea (directorul general CFR), Ovidiu Marian-Barbier (directorul general adjunct CNAIR), Gheorghe Stoian (prefectul Aradului), Iustin Cionca (președinte CJA), Răzvan Cadar (vicepreședinte CJA), Sergiu Bîlcea (vcepreședinte CJA), Călin Bibarț (primarul Aradului), Ionel Bulbuc (viceprimarul Aradului), Gheorghe Falcă (europarlamentar PNL), Ioan Cristina (senator PNL) și Glad Varga (deputat PNL). Ministrul Transporturilor a afirmat că principalul țel este neîntreruperea niciunui proiect deja început și continuarea altora care să se extindă pe o perioadă de 10 ani. Menționăm că dintre proiectele prezentate astăzi în Sala Ferdinand au putut fi recunoscute și cele „puse la cale” anii trecuți de Alianța Vestului, prin care se urmărește o eficientizare a traficului atât rutier cât și feroviar (o descongestionare a traficului din municipii și o mărire a vitezei de deplasare dintre ele).

    Înainte de prezentarea tuturor proiectelor, Lucian Nicolae Bode a ținut să vorbească despre cele 3 obiective majore legate de transport din cadrul Planului Național de Investiții. „Următorii 10 ani vor fi anii de clădire a infrastructurii de transport care va fi coloana vertebrală pe care se va ridica economic România (…). Abordarea Guvernului Orban în ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii de transport s-a axat pe trei direcții mari de acțiune: în primul rând, ne-am propus să menținem toate șantierele deschise, chiar dacă a fost și este o perioadă dificilă de pandemie, cu toate acestea toate au rămas deschise. În al doilea rând, ne-am propus să deschidem noi șantiere,în acest sens am reușit să semnăm contracte pentru proiectare și execuție, ordine de începere pentru aproximativ 70 de km de autostrada și drumuri expres și să deblocăm proiecte care stagnau de foarte mult timp. Nu în ultimul rând, a treia direcție de acțiune a Guvernului: ne-am propus să elaborăm acest plan investițional pentru elaborarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030, parte integrantă a Programului Național de Investiții și Relansare economică”, a spus ministrul.

    Despre proiectele concrete care vizează județul Arad, despre stadiul lucrărilor și perspectivele de implementare au vorbit directorul Căi Ferate Române (CFR) Ioan Pintea și directorul adjunct al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) Ovidiu Marian-Barbier.

    Cale Ferată

    Dintre ramurile planificate pe întreg teritoriul țării, cea care vizează Aradul este ramura 4 de cale ferată: Arad, Timișoara, Caransebeș, Calafat cu ieșire din țară către Bulgaria. La noi în județ, porțiunea de cale ferată Radna până la frontiera cu Ungaria este finalizată, dar mai există alte 3 tronsoane care sunt încă în faza de execuție și a căror investiție se ridică la peste 1 miliard de euro, mai mult decât banii alocați în oricare alt județ din România, după cum a afirmat Ioan Pintea.  Lucrările respective se află în diferite stadii, acesta estimând că unele vor fi finalizate în maxim un an, iar altele în maxim 3.

    Menționăm și că astăzi primarul Aradului, Călin Bibarț, împreună cu primarul Timișoarei, Nicolae Robu, au semnat studiul de fezabilitate pentru trenuri de viteză medie (proiect inclus în planurile Alianței Vestului), prin care se va reduce timpul de călătorie între cele două municipii la 24 de minute.

    Drumuri

    Drumurile pentru care s-au prezentat stadiul lucrărilor, care trec prin județul nostru, sunt după cum urmează:
    Drumul Arad-Oradea (DN79) – stadiul lucrărilor ar fi deja la 98%, estimându-se că se va tăia panglica în luna octombrie a acestui an
    Drumul care leagă Deva de Oradea (DN76) – lucrările se desfășoară în mai multe sectoare. Începute în martie 2019, lucrările la porțiunea dintre Onești și Vârfurile (14 km) sunt acum realizate în proporție de 74%, estimându-se să ajungă la final în luna noiembrie a acestui an.În ceea ce privește secțiunea de drum dintre Vârfurile și Stei (în jur de 33 km) se preconizează ca lucrările să fie gata în 29 iunie 2021.

    Drumul Expres Arad-Oradea pare acel gen de proiect care nu se mai termină, primul studiu de fezabilitate fiind finalizat în 2007. Vorbim de un total de 135 km, dintre care în județul Arad sunt cuprinși 62 km, iar costurile sunt estimate în total la 5 miliarde de lei. Tergiversarea lucrărilor are de-a face, potrivit lui Ovidiu Marian-Barbier, cu problemele legate de acordul de mediu și certificatul de urbanism care cerea modificarea traseului aprobat inițial. Acum, traseul ar fi fost revizuit, iar în 5 iunie au fost prezentate alternativele. Proiectul este încă în așteptare deoarece trebuie întocmirea a noi documente.

    O altă investiție prezentată este drumul Transregio Deva-Oradea care străbate 17 km prin județul Arad, din total de aproximativ 200 de km. Investiția totală se ridică la 560 milioane de lei, lucrările urmând să înceapă în 2021, iar finalizarea lor este preconizată pe 2024 sau 2025. Alte drumuri care au fost trecute rapid în revistă au fost variantele de ocolire Săvârșin (pe DN7), Pecica, Lipova și Vărșand și pasajul de trecere peste calea ferată de pe DN7, de la Vladimirescu.

    Ultimul proiect prezentat a fost mult discutata Centură de Est a Aradului, despre care și noi am scris la sfârșitul lunii iunie. După cum explicam atunci, deși CJA a depus proiect la Agenția de Dezoltare Regională (ADR) Vest în vederea obținerii finanțării din fonduri europene, proiectul – deși admis – a rămas doar pe lista de așteptare. Acum, potrivit președintelui CJA Iustin Cionca, printr-un parteneriat între CJA și CNAIR, proiectul va fi preluat de CNAIR, să poată să primească o finanțare POR. După ce se vor finaliza lucrările, drumul viitoarei Centuri de Est va fi preluat în administrarea CNAIR, fiind de interes național.

    Citește și:

    Proiectul Centurii de Est e doar pe lista de rezervă a ADR Vest. Se caută surse de finanțare

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Chiar nu deranjeaza pe nimeni toate masinile alea pe platoul din fata primariei? Nu aveti nimic de scris despre asta? E normal doar pentru ca a venit ministrul? Il dureau ochii daca mergea un pic pe jos? Are cumva un handicap locomotor?
      Dar chiar nu stiu de ce mai imi bat capul. Intr-un oras ca al nostru unde smecheria si prosteala sunt la rang de arta la ce sa ne asteptam?
      Oare daca eu imi las maine masina acolo in cat timp dispare? De fapt cred ca va dura ceva. Prima data nu vor sti ce sa faca, oare a cui o fi, daca e ceva cunostinta de-a lu’ nu stiu cine.
      Poate nici nu va fi ridicata deloc, vor lasa un politist local langa ea sa vada cine vine la masina.
      Intr-o seara eram cu copilul la plimbare in parcul Eminescu. Chiar langa mesele de sah, poate ati vazut si voi, era parcat frumos, pe alee, un Duster culoare albastru inchis. M-am abtinut cu greu sa nu sun la politie, am zis ca nu merita. I-am dat pace.
      Peste 2 zile aceeasi masina tot acolo. Nu am mai rezistat si am sunat la politia locala. Doamna de la dispecerat a fost foarte draguta, i-am spus numarul masinii si mi-a comunicat ca trimite un echipaj sa vada ce e cu masina.
      Trec vreo 5 minute si ma suna inapoi doamna de la dispecerat. Oarecum jenata isi cere scuze si imi zice ca au verificat masina, nu poate fi ridicata, nu poate fi amendata, nu au ce sa-i faca pentru ca e una din masinile primariei Arad.
      In prima faza mi-a picat fata. Adica cum? E careva din primarie la ceva terasa sau la strand si a parcat acolo sau cum? Avem si noi voie acolo? Nu mai e parc acolo?
      De fapt cred ca testau ideea lui Falca de a face acolo parcare. Da-i naibii de sahisti. Noi aici parcam.
      Doamna de la dispecerat a inteles ca e naspa treaba si mi-a promis ca va incerca sa afle cine a parcat acolo si sa i se comunice respectivului sa nu mai parcheze. Doar atat, o atentionare, fara amenda sau altceva.
      De atunci nu am mai vazut masina acolo.
      Faptul ca cineva din primarie si-a permis asta arata inca odata ce mult le pasa de noi.

      +6 voturi
      +1
      -1
    2. Stati sa ma lamuresc. Cum o sa fie așa zisul inel? Adica se va veni pe centura in Micalaca , peste pasajul care nu-i gata , si de acolo? , sa inteleg ca tot traficul care o sa vina , si daca va fi acceptata varianta 2 o sa treaca fix prin Vladimirescu? Ca sa se lege de asa zisa centura de est. Si tare cred ca asta va fi si cea acceptata , deoarece sunt km in plus , si terenul aferent se stie al cui e.Deci , domnilor etc etc etc. Lamuriti-ne odata pe unde va trece centura lu’ peste.

      +3 voturi
      +1
      -1
    3. Eu unul nu am nimic cu politica , dar nu pot sa nu observ ca in judetele pastorite de PSD chiar sunt drumuri ca afara…fara gropi , bine marcate , chiar daca sunt in creierul muntilor. Nu spun din povesti , chiar le-am vazut. Sa ne aducem aminte…Arad-Siria , sau Sebis-Moneasa? PNL ul doar bla bla si hau hau , nu se vede nimic,,,,

      +1 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    2 + 8 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.