vineri, 29 martie, 2024

Special Arad Logo

    Festivalul de Teatru Nou a început cu „Vârful aisbergului” de Antonio Tabares

    de Raluca Medeleanu | 8 mai 2016, 11:23 AM | Cultură

    1

    Creațiile lui Antonio Tabares sunt cunoscute drept un nou punct de reper pentru dramaturgia europeană contemporană. Piesa „Vârful aisbergului”, semnată Tabares, este cea care a deschis ediția de anul acesta a Festivalului Internațional de Teatru Nou, fiind jucată pentru prima dată în România, iar cei care au adus complexele personaje la viață au fost actorii Teatrului Clasic „Ioan Slavici” Arad.

    La premieră a participat atât dramaturgul spaniol Antonio Tabares, cât şi traducătoarea scenariului, Luminiţa Răuţ.

    Scenografia a fost mai mult decât sugestivă pentru tema centrală a piesei: mediul de muncă într-o multinațională – și tot ceea ce derivă din acesta: stres, frustrare, nervi, încordare, teamă, uniformizare, conformare – nimic mai mult decât un labirint transparent, prin a cărui pereți vezi o realitate distorsionată, condusă doar prin filtrul tabelelor, chart-urilor, rapoartelor și a planurilor de producție, într-un cuvânt: al profitului. Faptul că publicul a fost poziționat în jurul acestui labirint, a accentuat și mai mult senzația că oamenii din piesă nu au nicio scăpare, sunt constrânși să conviețuiască unii cu alții, asemenea unor șobolani în cuștile din laborator.

    Viața într-o multinațională poate însemna uneori chiar iadul. Stresul atingerii unui anumit target transformă angajații în simpli roboți, întemnițați într-un spațiu sufocant care devine călăul relațiilor interumane.

    Piesa lui Tabares ne arată exact ceea ce face banul din om, aducându-ne în atenție diferite moduri în care indivizii distincți reacționează la condiții mari de stres, cei mai vulnerabili ajungând chiar să se sinucidă. „Vârful aisbergului” se inspiră din destinele unor persoane reale și pune în balanță condiția socială și cea umană. Fiecare dintre personaje sunt măcinate atât de probleme profesionale cât și de probleme personale, iar, în final, când prin telefon se anunță încă o sinucidere și lumina se stinge, publicul poate să concluzioneze că oricare dintre acele personaje ar fi putut fi cel care și-a pus capăt zilelor.

    Scenariul este inspirat dintr-un caz real, după cum a dezvăluit dramaturgul, atunci când a interacționat cu publicul printr-o sesiune de „Întrebări și răspunsuri” la finalul piesei. Întâmplările dramatice au la bază cele 3 sinucideri în 5 luni la uzina Renault din Franța, în anul 2007. Întrebat fiind dacă prin piesele sale se consideră un reprezentant al dramaturgiei militante, Antonio Tabares a răspuns, cu un ton amuzat, că el nu încearcă să impună nimănui nimic, ci mai degrabă și el își pune întrebări legate de diferite evenimente din lume. Piesele de teatru sunt modul său de a adresa aceste întrebări, prin publicul din săli, întregii comunități.

     

    Distribuția:  Dorina Darie Peter, Ioan Peter, Bogdan Costea, Cecilia Donat Lucanu, Ştefan Statnic, Călin Stanciu.

    Scenografia: Cosmin Ardeleanu.

    Regia: Theodor-Cristian Popescu

     

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Scrie un comentariu

    4 + 1 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.