Enola Day: Cum să vină Skoda la Arad când fostul primar nu știe nici cum se scrie corect numele mărcii ? Așteptăm și răspunsul Doamnei prefect!

    de Lajos Notaros | 17 octombrie 2019, 8:33 AM | Opinii | Recomandările editorilor

    4

    Este cât se poate de evident, chiar și pentru un novice în economie sau investiții, că la ora actuală nu există locație mai avantajoasă în România pentru o fabrică de autoturisme germană care dorește să construiască o nouă unitate de producție.

    Așezat la câțiva kilometri de granița de vest, legat de Europa prin autostradă și cale ferată modernizată, cu o tradiție industrială seculară, având chiar un aeroport care astfel ar putea deveni chiar operațional, salariile mult sub cele din Occident, deci, care-i problema, totuși?

    Eventual, în afara absenței forței de muncă?

    Ne întrebăm, având în vedere reluarea temei în zilele trecute.

    Mai precis introducerea ei în conștiința publică, pentru că până acum afacerea cu posibilitatea ca o marcă VW să vină la Arad era discutată doar în surdină, în birourile ascunse atât de ochii publicului, cât și de cele ale presei.

    Noi, cei de la Special Arad, știam desigur de aceste tatonări și negocieri preliminare, nu am ieșit în public, fiind convinși că nu ar fi bine pentru faza în care se afla situația, am fost cu atât mai dezamăgiți după ce am aflat că investiția, dacă e cea de care vorbim, va fi realizată până la urmă în Turcia, după ce nemților sau cehilor – e și aici o problemă, veți vedea ! – nu le-a convenit nici oferta bulgărească.

    Pentru a se înțelege cum stau lucrurile în acest caz, trebuie să precizăm câteva chestiuni, din moment ce autoritățile, fie locale, fie naționale, dovedind o secretomanie asemănătoare autorităților comuniste, se bălăcesc în imprecizii și jumătăți de vorbă, tocmai bune ca bizonul majoritar, cel care e folosit doar pentru legitimarea puterii lor corupte, să nu știe despre ce e vorba și să nu cumva intre la idei.

    Înainte de toate: nici la nivel central, nici la nivel local negocierile nu au fost duse direct cu firma în cauză, ci cu o firmă care se ocupă din partea întreprinderii care dorește să realizeze investiția. Este vorba în cazul nostru de o firmă americană, specializată în găsirea celor mai bune locații și condiții pentru astfel de investiții. De aceea nici nu știm exact despre ce marcă de autoturism ar fi vorba, ideea cu VW sau Skoda fiind mai mult o bănuială, confirmată mai ales după anunțarea opțiunii VW pentru Turcia.

    Skoda, sau „SCODA”, cum scrie fostul primar, a intrat în atenție ca marcă a concernului care la ora actuala concurează doar cu Toyota la numărul de mașini vândute în lume, deținând pe lângă VW, mărci precum Audi, SEAT, Skoda, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Porsche, ca să nu mai pomenim de motocicletele Ducati și camioanele Scania, respectiv MAN, care tot de concern aparțin.

    Cu alte cuvinte, faptul că VW s-ar interesa de Arad nu înseamnă că aici se vor face doar mașini VW sau Skoda, puteam, la o adică, să asamblăm și motociclete Ducati sau camioane MAN.

    Nemaivorbind de faptul că între Skoda și firma mamă există deja un conflict cu privire la înființarea unei unități Skoda peste graniță. VW a propus Germania, cehii nici nu vor să audă, în fond astfel pierd avantajul prețului mult mai scăzut în situația în care modelele Skoda concurează la calitate modelele VW.

    Bun, să trecem mai departe la întrebarea ce i-a oprit totuși pe cei cu care au discutat autoritățile locale din Arad și cele naționale de la București să aleagă Aradul?

    Gheorghe Falcă, într-un comment la postarea Florentinei Horgea, prefect încă al Aradului, susține într-o românească aproximativă că ea, la indicațiile lui Fifor, ar fi obstrucționat Aradul și arădenii. Doamna prefect, supărată pentru că în conferința de presă din săptămâna trecută Falcă i-a cerut demisia și revenirea la postul de jurist de mâna a doua de la primărie, nu a răspuns deocamdată la acuzațiile fostului primar, nici măcar la cele cu retrocedarea ilegală a unor terenuri.

    Noi, de aici, din redacție, tare am dori să o facă, nu de alta, dar chestia asta cu terenurile reprezintă nodul gordian al acestei probleme și în general al investițiilor străine în România și de aiurea din fostul lagăr socialist.

    Se știe că pentru ca un teren agricol să treacă în folosință industrială e nevoie de câteva aprobări, atât centrale, cât și locale. Aceste aprobări se dau așadar de ANIF (Autoritatea Națională de Investiții Funciare) și, în funcție de asta, de primăriile în cauză.

    Câștigul proprietarilor terenurilor vizate în astfel de cazuri fiind enorm, se cam înțelege de ce aceste aprobări nu se dau pe ochi frumoși. De altfel, acest lucru reiese și din atenționarea șefului local al ANIF-ului de către fostul primar la conferința de presă deja pomenită: va rămâne șef doar dacă renunță să mai susțină interesele pesediste, mai precis ale deputatului Tripa.

    Noi știm că în ceea ce privește aceste terenuri sunt cel puțin două grupuri de proprietari care s-au luptat și se mai luptă cu autoritățile pentru a fi ei cei aleși. E vorba de un teren la ieșirea spre Timișoara, respectiv unul sau mai multe pe axa Arad-Pecica-Nădlac.

    Acum, gândiți-vă, stimați cititori, că aceste grupuri se luptă pentru câștigarea bunăvoinței autorităților, iar pentru asta sunt gata de mari sacrificii, singura problemă ar fi că și la acest nivel al aprobărilor există două grupuri: unul avându-l în frunte pe liberalul brucselez Falcă, celălalt fiind cel care o are în vitrină pe Doamna prefect.

    Nemaivorbind de cei de la București, care vor ca toate fabricile de mașini din România să fie în Teleorman sau Oltenia…

    Ah, căutați grupul care reprezintă interesele Aradului și al arădenilor?

    Anunțați-mă când îl găsiți.

    PS. Și ar mai fi o problemă. Lipsa forței de muncă la Arad.

    În urma gândirii strategice de peste 20 de ani a administrației bruschelezului, arădenii au plecat de mult în străinătate sau se descurcă pe la Ocika, că doară nu sunt proști să lucreze opt ore pe zi pentru 1500 de lei la automotivele de mâna a doua de pe platforma industrială.

    Alea oricum aduc muncitori din Vâlcea, Vrancea și Teleorman sau Valea Jiului…

    Distribuie articolul

    Comentarii

      • Este foarte corect, fără să mai vorbim de lipsa unei autostrăzi continue de acolo. Insă problema cu forța de munca nu se referea la costuri, ci la faptul ca la Arad exista o adevaratä penurie de fortä de muncä. Arädenii calificați lucreazä la Timiđoara sau in afara tarii – am cel putin trei cunoscuți plecați care lucrează la Ingolstadt la Audi – sau se descurcă pe aici cum pot, dar nu vor lucra in intreprinderi care platesc 300 de euro pe luna. Probabil VW sau Skoda vor plăti mai mult ca Takata, de exemplu, dar va trebui sa aducă forță de munca din împrejurimi. Cu toate acestea in continuare Aradul ar fi o locatie ideala in Romania, problema este că, asa cum am prezentat, șefii de care depind aprobările se încaieră între ei pentru oase cât mai mari.

        +8 voturi
        +1
        -1
    1. Nu scrieti dumneavoastra mai bine despre ceea ce va pricepeti pentru ca in ceea ce priveste industria constructoare de masini (automotiva cum au romanizat-o unii din engleza) mi-e limpede ca nu aveti nicio treaba.

      Sunt unul dintre “prostii” care lucreaza la una din firmele din Zona Industriala de Vest si va asigur ca datorita acestor “prosti” exista activitate economica in Arad ca doar n-om putea trai din vanzarea unor nimicuri la Ocika si nici nu putem trai din miloaga rudelor plecate afara. Doar un repetent economic poate gandi astfel de absurditati cum doar unul care nu are treaba cu economia poate crede ca vei fi platit in Arad la fel ca la Ingolstadt, Stuttgart, Muenchen sau ca la Wolfsburg.
      Apropo, aveti habar cat e o chirie in Ingolstadt, sa nu mai vorbesc de Muenchen?

      “Prostii” astia fac economia Aradului atractiva pentru ca un investitor de talia Volkswagen ia in calcul si faptul ca are deja forta de munca familiarizata cu industria constructoare de masini, cu procedurile de lucru specifice acestei industrii ca doar n-o sa se bazeze pe frizeri.

      Era oare mai bine ca oamenii astia sa stea si s-o arda pe social ca doar e sub demnitatea lor sa mearga sa lucreze intr-o fabrica, ca doar nu se baga sluga la strain, nu?

      --2 voturi
      +1
      -1
      • Nu mai fiți atât de supărat.
        Faceti o eroare ca luați pe Dumneavostra niște afirmații in care personal nu va regasiti.
        Nu sunt eu specialist în industria auto, dar îmi plac mașinile și am mai studiat, chiar am si predat pe ici-colo niscaiva economie.
        Închipuiți-va chiar știu nivelul de preturi, chirii de la Ingolstadt si Nurnberg, acolo unde s-au stabilit majoritatea svabilor care au plecat de aici.
        Daca citeați mai atent, realizati ca nici prin cap nu-mi trecea sa cred ca cei de aici vor fi plătit la nivelul de acolo de VW, opinam doar ca erau plătiți peste nivelul de acum de prin firmele de componente auto – ca sa nu credeti ca nu stiu si alte expresii – din Arad. Dacă erați atent, observați ca am subliniat acest factor atunci când am menționat conflictul dintre Skoda si concernul VAG, privind interesul Skodei de a construi o fabrica in Est, tocmai datorită cheltuielilor salariale mai mici, refuzand sa facă o fabrica in Germania.
        Ideea mea privind forța de munca nu vine din capul meu gol, ci din datele furnizate de fostul primar Falca care vorbea de zeci de mii de locuri de munca pe care le poate oferi Aradul. Asta, formulat nepompos, înseamnă lipsa de forța de munca. Sau vreti sa sustineti ca toti colegii Dumneavoastra sunt arădeni?
        Eu, personal, acum cateva saptamani m-am intalnit cu un tanar din Petroșani care lucrează de câțiva ani la una dintre firmele pe care le pomeniți, îmi spunea ca ramane in mana cu 1500 de lei, iar după ce plătește chiria de la cămin și mancarea, ieftine de altfel, nu prea ramane cu nimic, trebuie să-și numere sticlele de bere pe care le consuma pe luna. Si îmi spunea ca tocmai așteaptă o oportunitate pentru Austria.
        Despre asta vorbesc, stimate Kidu, nu despre situația poate acceptabila a multora care sunt pe funcții sau posturi mai avantajoase, ci pe faptul că Aradul nu prea oferă celor multi posibilități de munca acceptabile și onorabile, asta insemnand posturi cu măcar 3000 pe luna, un salariu încă foarte departe de cele din Germania.
        Si implict susțineam că venirea unei astfel de firme la Arad ar face posibil acest lucru, dar ar Însemna ca cel putin in prima faza ar fi nevoita sa adune personal mai de departe….
        Nimic imposibil si tragic, doar ca eu am învățat să scriu, aștept ca cei care ma citesc sa invete sa citeasca. Chiar și printre rânduri…
        Miza textului meu nu era sa subliniez problemele de pe piața muncii arădene, ci să scot în evidența lipsa de competență și atitudine a administrației în atragerea investiților performante – aici ar fi fost cazul – nu bazate pe consum și pe calificare de baza.

        +10 voturi
        +1
        -1

    Scrie un comentariu

    2 + 1 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.