Candidații pentru funcția de manager al Filarmonicii au trecut de ultimul test. Neoficial, avem un câștigător

    de [email protected] | 18 January 2023, 12:50 PM | Administraţie

    1

    Profesorii de muzică la Colegiul de Arte „Sabin Drăgoi”, Cristina Cameniţă și Laurenţiu Muntean, cei doi candidați pentru funcția de manager al Filarmonicii Arad au prezentat, marți, în fața Comisiei de Evaluare, proiectele lor de management. A fost o etapă de selecție maraton, de peste cinci ore, și a fost pentru prima oară după foarte mult timp când în etapa finală a concursului nu a candidat o singură persoană. A fost, de asemenea, pentru prima oară după foarte mult timp când candidații au avut parte de o evaluare acerbă, dar pertinentă, constructivă și – putem spune – corectă.

    O competiție strânsă

    Primăria Municipiului Arad a publicat deja notele obținute de cei doi la evaluarea de ieri, însă cu numele secretizate, deoarece așa cere regulamentul și legea GDPR. Sursele Special Arad indică însă foarte clar cine ce notă a obținut, astfel că putem cel puțin presupune (cu risc minim să greșim) că cel care a obținut cea mai mare notă este LAURENȚIU MUNTEAN.

    Urmează, desigur, etapa de soluționare a eventualelor contestații, astfel că notele mai pot fi schimbate, iar câștigătorul final al concursului nu poate fi numit cu certitudine, deocamdată.

    Vă reamintim, în prima etapă a evaluării, amândoi au obținut note peste 8, Cristina Cameniţă 8,37 și Laurenţiu Muntean 8,58.

    Ieri, în a doua etapă, Cristina Cameniţă a obținut nota 8,38, iar Laurenţiu Muntean 8,92.

    Asta înseamnă (dacă informațiile noastre legate de identitatea candidaților sunt corecte) că Laurenţiu Muntean are o medie de 8,75, în timp ce Cristina Cameniţă are o medie de 8,38. Sunt – teoretic – câștigători amândoi, cu medii peste nota de trecere (7), dar cu un avantaj procentual în favoarea lui Laurențiu Muntean.

    O evaluare echidistantă

    În cele cinci ore și jumătate de evaluare, niciunul dintre candidați nu părea să fie favorizat de către evaluatori. De fapt, ambele proiecte de management au fost analizate „la sânge”, astfel încât până și ideile considerate pozitive au fost criticate destul de dur, întoarse în toate părțile și indicate toate dezavantajele aferente.

    Evaluatorii au fost Florin Estefan (manager la Opera Națională Română din Cluj-Napoca), Ovidiu Andriș (managerul Filarmonica Banatul Timișoara) și consilierul local Codrin-Dacian Vlad, reprezentantul Consiliului Local Municipal.

    Conform procedurii, presa a avut acces la această ultimă etapă a evaluării (Special Arad a fost singurul ziar reprezentat), însă nu am avut voie să înregistrăm în niciun fel procesul de intervievare și de analiză.

    Tocmai din acest motiv, vă prezentăm în rândurile de mai jos doar câteva observații în linii mari despre ce îi diferențiază pe cei doi candidați, respectiv proiectele lor de management:

    În prezentarea ei, Cristina Cameniță a fost axată mai mult pe educație, pe colaborarea cu Colegiul de Arte „Sabin Drăgoi” și cu cele două universități arădene, punând accentul pe workshop-uri și astfel de evenimente conexe, prin care publicul tânăr, în mod deosebit, să fie atras și familiarizat cu Filarmonica Arad. În viziunea ei, Filarmonica trebuie să iasă „în public”, să se „deschidă” mai mult spre preferințele publicului, inclusiv prin evenimente organizate în afara Palatului Cultural. De exemplu, în școli, dar a amintit și de concertele „La Băncuțe” sau de Festivalul de Muzică Religioasă, cel din urmă organizat de Asociația Europeanul și un segment pe care ar plusa și Cristina Cameniță în calitate de manager al Filarmonicii. Tot în ideea unor colaborări inedite, a dat ca exemplu concertele extrastagiune în cartiere (în cadrul Zilelor Aradului), în care Filarmonica ar putea colabora și cu ansambluri de muzică populară.

    De asemenea, a propus redenumirea sălii mari „Sala Szantay” și a sălii mici „Sala Doru Șerban”, iar în ceea ce privește loja de lângă scenă, ar implementa un proiect numit „Invitatul dirijorului”.

    Motivația ei principală pentru care a ales să candideze la acest concurs este iubirea față de această instituție, fiind încă din copilărie fascinată de Filarmonică.

    Laurențiu Muntean a fost axat mai degrabă pe inovare, tehnologizare (afișarea programului de concert sub forma unui cod QR pe bilete, înregistrări pe YouTube și Spotify), marketing și concerte tematice care în ultimul timp s-au dovedit a fi pe placul publicului, ușor înclinate spre „divertisment”, cum ar fi concertele cu muzică de film, dar a precizat că aceste evenimente tematice ar rămâne doar ocazionale, accentul fiind în continuare pe concertele clasice. A propus, de asemenea, reintroducerea unui festival de jazz. Cel mai important aspect al proiectului său de management este ideea de a lucra în echipă cu membrii Orchestrei sau ai Corului, formând astfel un consiliu artistic.

    Precum Cristina Cameniță, și Laurențiu Muntean și-a propus o colaborare mai amplă cu Colegiul de Arte „Sabin Drăgoi” și cu cele două universități arădene, cu accent pe atragerea unui public tânăr. De asemenea, a mai propus un afișaj electronic în fața Palatului Cultural și o lojă „premium”.

    Pe scurt, motivația lui Laurențiu Muntean de a participa la acest concurs a fost ambiția de a trece pe un „next level”, de a demonstra că rezultatele bune se obțin atunci când există o viziune și o dorință de inovare.

    Plusuri și minusuri

    Atât Laurențiu Muntean, cât și Cristina Cameniță, au fost mustrați că nu au „îndrăznit” să preconizeze un număr foarte mare de public pentru următorii trei ani, chiar dacă amândoi au fost apreciați pentru faptul că au pus accentul pe atragerea unui public nou, fără să se distanțeze de muzica clasică, respectiv păstrarea unui public fidel.

    Niciunul nu a fost foarte convingător sau plin de idei atunci când au fost întrebați ce dirijori sau soliști ar aduce la Arad, iar evaluatorul Florin Estefan (managerul Operei Naționale din Cluj-Napoca) a criticat denumirile învechite ale unor evenimente cu tradiție, amintite în dosarul de candidatură de ambii candidați, cum ar fi „Toamna Muzicală”, „Festivalul Iubiți Muzica Românească” sau mini-evenimentul estival (deși iubit de publicul arădean), „La Băncuțe”.

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. In anii 70 duminica dimineata de la ora 11 la Filarmonica venea dl.George Balan si timp de o ora ne facea educatie muzicala. Asa am crescut o generatie de melomani. El nu mai e, dar reluarea acestor ore ( gratuite dar conditionate de prezenta elevilor care erau recompensati cu nota 10 la muzica), initial obligatorii , ulterior tot mai dorite a fost benefica pentru toti. La fel abonamentele cu pret redus pentru elevi su adus publucul de azi….

      0 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    8 + 4 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.