Concert-eveniment la Palatul Cultural: „Damnațiunea lui Faust”, cu 200 de artiști ai filarmonicilor din Arad și Timișoara | Video





Sala Palatului Cultural din Arad a devenit, joi seara, 15 mai, scena unei rare și spectaculoase întâlniri muzicale, care a reconfigurat nu doar așteptările publicului, ci și spațiul fizic al sălii de concert: corurile au fost amplasate în balcoanele laterale, pentru a face loc impresionantului ansamblu orchestral și coral alcătuit din Filarmonica Arad și Filarmonica Banatul din Timișoara.
Sub bagheta dirijorului austriac Sasha Goetzel, cei peste 200 de artiști reuniți au oferit publicului o interpretare monumentală a capodoperei lui Hector Berlioz, „Damnațiunea lui Faust” (La Damnation de Faust), lucrare cu profunde implicații dramatice și filosofice, aflată la granița dintre opera scenică și oratoriul liric.
Evenimentul a marcat un moment istoric pentru Filarmonica Arad, după cum a precizat managerul Laurențiu Muntean, care a subliniat că o asemenea desfășurare de forțe nu a mai avut loc în această instituție de peste două decenii. „Cred că nu exagerez când spun: o asemenea oportunitate apare odată la câteva generații. Ultima oară a fost cântată în 1996 la Arad. Practic, am avut parte de o seară care cred că o să rămână în istorie”, a spus Laurențiu Muntean.
Distribuția vocală a fost una de elită, aducând pe scenă voci consacrate ale scenei europene: tenorul Mickael Spadaccini a întruchipat un Faust sfâșietor și liric, completând prezența hipnotică a basului Petri Lindroos în rolul demonului Méphistophélès. Mezzosoprana bulgară Svetlina Stoyanova a dat viață unei Marguerite fragile și profund emoționante, în timp ce basul Lucian Oniță (Brander) și soprana Virginia Maria Oniță (vocea angelică) au întregit universul sonor al operei cu rafinament și subtilitate. Pregătirea corurilor a fost realizată de Iosif Todea (Timișoara) și Robert Daniel Rădoiaș (Arad), a căror contribuție a fost esențială în articularea unei sonorități ample, dar bine controlate.
Colaborarea de anvergură dintre cele două filarmonici continuă și astăzi, 16 mai, cu o reprezentație a aceleiași lucrări la Timișoara, în cadrul celei de-a 49-a ediții a Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”.
@specialarad.ro „Damnațiunea lui Faust” la Arad #filarmonicaarad #filarmonicabanatul #damnatiunealuifaust #arad #timisoara #specialarad ♬ original sound – Special Arad
Berlioz și viziunea romantică a damnării
„Damnațiunea lui Faust”, compusă în 1846 de Hector Berlioz (1803–1869), este una dintre cele mai ambițioase lucrări ale romantismului francez. Inspirată de poemul dramatic al lui Goethe, Berlioz transpune lupta dintre mântuire și damnare într-un limbaj orchestral luxuriant, cu o structură hibridă ce a provocat numeroase controverse la premiera pariziană. Cu toate acestea, lucrarea a cunoscut o reevaluare profundă în secolul XX, fiind astăzi considerată o piatră de hotar în repertoriul simfonic-vocal.
Dirijorul austriac Sasha Goetzel, cunoscut pentru interpretările sale expresive și elegante, a condus ansamblurile cu o claritate remarcabilă și o sensibilitate rafinată, valorificând intensitatea emoțională a partiturii și scoțând în evidență atât rafalele dramatice, cât și pasajele lirice.
Un an grandios pentru Filarmonica Arad
Concertul din 15 mai este doar unul dintre momentele cheie dintr-un an pe care Filarmonica Arad îl parcurge sub semnul excelenței artistice.
În luna august, orchestra va urca pe celebra scenă Großer Musikvereinssaal din Viena, într-o serie de concerte care vor deschide o colaborare de trei ani, facilitată de maestrul Constantin Tălmaciu – personalitate marcantă a vieții muzicale arădene și europene. Primele concerte (9–10 august la Viena și 5–6 august la Arad) vor aduce în fața publicului internațional tineri pianiști de excepție, în lucrări de Mozart, Ceaikovski și Rachmaninov, sub bagheta lui Martin Braun, dirijor principal la Deutsche Oper am Rhein și figură de prim rang în peisajul muzicii clasice europene.
Concertul cu „Damnațiunea lui Faust” nu a fost doar o demonstrație de forță logistică și artistică, ci și o reafirmare a potențialului cultural al Aradului în peisajul muzicii clasice românești și europene. Astfel de evenimente readuc în actualitate ideea că muzica este, în esență, o punte între comunități, orașe și epoci, un limbaj universal ce continuă să emoționeze și să unească.
Comentariile portalului
@hazna Ai și vreo statistica, știi câți di medici s-au vaccinat și câți nu? Sau rostogolești niște afirmații fără acoperire, conspirationistule?🤣
"Dar, așa cum se întâmplă de obicei, cei neavizați, dar interesați politic sau altfel (afaceri), se folosesc, de regulă, fără responsabilitate de această situație (...)
Sunt de acord sa platesc amenda dar nu e problema mea ca vine in gol si eu ajung la masina! Asa ca de ce sa platesc deplasarea lor ?!