Compania Astaldi sugrumă și umilește zeci de firme din Arad sub ochii neputincioși sau fricoși ai autorităților române. De parcă Nelu Iordache nu a fost destul…

    de Alin Olteanu | 29 septembrie 2021, 3:39 PM | Administraţie | Dezvăluiri | Știri Arad

    2

    Ministrul Drulă, în vizită la șantier

    Proiectul de mare anvergură care se numește „Reabilitarea de cale ferată Frontieră-Curtici-Simeria”, parte componentă a coridorului IV paneuropean pentru circulația trenurilor, este unul dintre cele mai importante din România, un proiect finanțat din fonduri europene.

    Ei bine, chiar dacă lucrarea avansează destul de bine (asta susțin autoritățile într-un răspuns, găsit pe noi, la o simplă căutare, dat de ministerul Transporturilor deputatului Sergiu Bîlcea), urmând a fi finalizată, dacă se respectă promisiunile, în anul 2023, nu același lucru îl putem spune despre încasări. Și subliniem acest aspect deoarece în decurs de câteva luni am auzit destui administratori de societăți plângându-se că plățile făcute de către compania Astaldi către parteneri- firmele românești subcontractante- sunt întârziate într-o asemenea măsură încât unora le pune viitorul în pericol, fiind practic la un pas de faliment. La început am crezut că totul este datorat crizei și că lucrurile se vor regla în timp, fiind vorba totuși de bani europeni, adică sume pe care nu statul român le scoate din „buzunărel”.

    Altfel spus, din informațiile pe care le deținem, în vara acestui an, lucrările făcute de Astaldi la reabilitarea căii ferate erau decontate de minister aproape proporțional cu stadiul în care era realizat proiectul. Putem presupune că și la această oră lucrările sunt decontate proporțional, între timp lucrările înaintând. Însă, firmele autohtone, majoritatea acestora, pe care se pare că nimeni nu le bagă în seamă, sunt în pragul colapsului, fiind, așa cum spuneam în titlu, sugrumate datorită faptului că nu au fost plătite de compania italiană. Avem facturi, susțin cei câțiva administratori de societăți cu care am vorbit și care au acceptat să ne explice niște chestiuni sub protecția anonimatului (motivele sunt lesne de înțeles), neplătite din luna decembrie a anului trecut. „Practic, noi susținem salariile oamenilor, combustibilul și alte cheltuieli, încă de anul trecut. Bani, ioc! Am putea spune că noi, patronii români, fie că suntem transportatori, fie că sunt și alți colaboratori ai ASTLADI – cei care au închiriat terenuri către companie spre exemplu- credităm de luni de zile compania italiană, fără niciun fel de dobândă. Noi lucrăm, ei primesc banii. Mai mult, noi plătim impozitele la statul român, plătim totul din banii noștri și nimeni nu se interesează de noi. Prețul motorinei a crescut, al asigurărilor la fel, iar noi suntem purtați de pe o zi pe alta că ni se vor vira banii. Cine va plăti pentru falimentul firmelor românești care nu mai pot să funcționeze din cauza faptului că nu sunt plătite? Statul italian? Nu. Noi spunem că statul român dezinteresat plătește. Că el nu mai poate încasa nimic de la o firmă în faliment” – cam asta este esența plângerilor celor care colaborează (noi am putea spune că sunt considerate slugi…) cu italienii de la Astaldi.

    În tot acest timp, pe nervii patronilor români, autoritățile, numind aici de la miniștrii în jos, merg pe teren și își fac poze cu tunelurile (Bata) pe care italienii le construiesc cu banii obținuți de România, umilind zeci de firme și bătându-și efectiv joc de prezentul și viitorul acestora, dar și a zecilor de angajați pe care acestea le au, angajați care ar putea  ajunge șomeri.

    Apropo, știți de ce a fost închis celebrul Nelu Iordache? Pentru că a încasat banii pentru proiectul realizării Autostrăzii Arad-Nădlac, dar i-a investit într-o altă companie de-a sa, provocând falimentul altor zeci de firme românești. Nelu Iordache plătește cu închisoarea ceea ce a făcut. Ne putem gândi oare la faptul că Astaldi a preferat să mute banii în altă parte, să finanțeze alte lucrări (spre exemplu podul de la Genova) și astfel să nu își plătească datoriile către colaboratorii români?

    Din păcate, pentru a lua legătura cu cineva din compania Astaldi ar trebui să mergem până în Italia, din Italia în România, din România în Italia și înapoi, și tot nu am găsi pe nimeni să se coboare la nivelul nostru sau al societăților românești să ne răspundă măcar la o întrebare simplă: de ce vă bateți joc de toți?

    Iar la final, o singură subliniere, cu promisiunea că o să revenim cu un punct de vedere al ministrului Transporturilor: singurele autorități din România care s-au luat de „cap” cu firmele străine pentru ca acestea să plătească la timp subcontractanții români au fost miniștrii Anca Boagiu și Răzvan Cuc.

    Mai are rost să adăugăm ceva?… Da. Poate asta: firma Activ Group Management, cu sediul în București, care lucrează ca subcontractant pentru Astaldi, este plătită aproape la zi pentru lucrările efectuate. De ce? Nu știm dacă din cauza faptului că se spune că fostul pedelist  Adrian Videanu ar fi, discret, în spatele ei, dar… nici măcar nu are rost să oferim un răspuns.

     

     

     

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Scrie un comentariu

    7 + 5 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.