Analiza flotei tramvaielor din Arad: din circa 90, doar 22 sunt noi. Primăria continuă achizițiile, iar directorul CTP e de părere că pentru a schimba complet flota ar trebui un total de 60

    de Raluca Medeleanu | 7 septembrie 2022, 2:03 PM | Administraţie | Topic special

    3

    Aradul are la ora actuală pe șină 16 din cele 28 de tramvaie cumpărate pe fonduri europene, în urma contractului semnat cu Astra în 2019. Adăugând cele 6 Imperio care au fost cumpărate în timpul administrației Falcă, flota Companiei de Transport Public Arad are acum 22 de tramvaie moderne. Directorul CTP, Claudiu Godja, este de părere că pentru a putea renunța la toate tramvaiele învechite, ar fi nevoie de un total de 60 de tramvaie, iar Bibarț ne promite că în următorii ani acest lucru va deveni realitate.

    Primarul Aradului, Călin Bibarț, a susținut astăzi o conferință de presă prin care a făcut un bilanț asupra achiziției de tramvaie din cadrul diferitelor surse de finanțare. La ora actuală, din totalul de 28 tramvaie pe care Astra le virează pe rând, în urma contractului semnat în 2019, avem achiziționate 4 tramvaie de capacitate mare (tot verzi, de tip Imperio, ca cele cumpărate în trecut prin BERD), și încă 12 de capacitate medie (modelul Civitas, alb-roșu).

    Urmează de asemenea, prin contractul proiectului de modernizare a liniilor de pe Pădurii, să mai ajungă luna aceasta încă două tramvaie medii de tip Civitas. În plus, din cauza că nu a fost înscrisă nicio firmă la licitația pentru repararea tramvaielor vechi din flota existentă, Primăria Arad a optat pentru a renunța la proiect și va achiziționa în schimb, tot pe bani europeni, încă 3 tramvaie noi de la Astra. De asemenea, urmează să se finanțeze, prin PNRR, cumpărarea a încă 7 tramvaie mari (verzi, de tip Imperio), rezultând astfel un total de 27 de tramvaie care au deja sursă de finanțare și care vor fi recepționate pe rând în viitorul apropiat. Pentru ultimul, din cele 28 planificate încă din 2019, urmează să fie identificată o altă sursă de finanțare, ori în caz că nu se va găsi, primarul Bibarț a afirmat că va fi achiziționat din bugetul local.

    Pentru a ne face o idee asupra costurilor, amintim că per bucată, prețul unui tramvai dublu articulat este de circa 9 milioane lei (fără TVA), iar al unuia cu un singur vagon este de circa 5,7 milioane lei (fără TVA).

    După aceste achiziții, Primăria intenționează să pornească o altă tură de achiziții de tramvaie noi, planificându-se pe viitor încă 25 de tramvaie de capacitate medie. Abia după ce se va reuși și achiziția acestora putem spera la o scoatere totală a vechilor tramvaie vechi de zeci de ani de pe linii. Momentan, la fiecare nouă achiziție a unui tramvai nou, un tramvai vechi este scos de pe linie.

    Flota actuală de la CTP cuprinde un total de 90 de tramvaie, dintre care circa 70 vechi – ne-a informat directorul Godja – dar transportul în comun din Arad ar funcționa fără probleme cu doar 60 de tramvaie noi

    Directorul CTP, Claudiu Godja, a declarat pentru Special Arad că la ora actuală flota este alcătuită din 90 de bucăți, însă că motivul pentru care se utilizează acum atâtea este pentru că ele nu sunt destul de rezistente încât să funcționeze o zi întreagă.

    „Avem multe vechi pentru că nu pot fi folosite de dimineață până seara, ele se supraîncălzesc. Pentru noi ar fi suficiente 60 de tramvaie noi ca să înlocuim flota, pentru că nu ar mai trebui rotate cele vechi, care nu au un grad de anduranță atât de mare”, ne-a explicat Godja.

    Ar mai fi necesară reabilitarea a două tronsoane de linii ca tramvaiele noi să poată circula peste tot în municipiu

    Întrebat fiind dacă toate liniile au acum capacitatea de a transporta tramvaie noi, de tip Imperio ori Civitas, directorul CTP Arad ne-a informat că ar mai fi două zone în care trebuie intervenit pe viitor.

    Dacă la ora actuală se efectuează lucrări pe tronsonul UTA – Căpitan Ignat, acestea vor ajunge la final în această iarnă, iar tramvaiele vor putea circula pe acolo chiar mai repede, întrucât în următoarele 2 sau 3 săptămâni se va monta firul aerian și se va putea astfel relua circulația acolo. Pe tronsonul Pădurii – colț Alfa însă, lucrările sunt estimate să mai dureze încă un an și de abia atunci va fi modernizat întregul tronson „UTA – Boul Roșu”.

    Zonele care rămân astfel problematice sunt bucla de întoarcere de la Făt Frumos și o anumită porțiune din Micălaca. Partea dinspre Maranata – fosta Billa îndeplinește acum condițiile pentru funcționarea optimă, mai rămâne în schimb problematică zona Renașterii – Calea Radnei – Podgoria (unde acum s-a apelat practic la o improvizație pentru a ca noile tramvaie să circule pe acolo).

    Directorul CTP ne-a declarat că pentru modernizarea acestor ultime tronsoane rămase neconforme sunt deja pregătite proiecte, că a fost trimisă solicitarea la Primărie, însă că Primăria încă este în faza de identificare a unor surse de finanțare pentru aceste investiții.

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Scrie un comentariu

    0 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.