Prima poziție a Sindicatului de la Astra Rail Greenbrier, după vestea concedierii colective a celor 699 de persoane





Vestea că fabrica de vagoane Astra Rail Greenbrier se închide a fost primită cu tristețe în rândul arădenilor, de compasiune pentru cei 699 de angajați, cu regret că dispare un simbol al orașului, dar și cu neliniște pentru siguranța locurilor de muncă, a fiecăruia, în viitor, având în vedere contextul internațional.
Prima informație pe care am reușit să o aflăm de la sindicatul implicat în negocierile cu conducerea fabricii e aceea că urmează oficial o întâlnire care va avea loc la finalul acestei săptămâni. Până atunci, prima variantă stipulată în contractul de concediere colectivă ar prevedea asigurarea a (doar) 2 salarii compensatorii.
Fabrica Astra Vagoane funcționează în Arad din anul 1891, ca Fabrica de Mașini, Vagoane și Turnătorie de Fier „Johann Weitzer”, iar în perioada comunismului a fost naționalizată. După Revoluție a continuat activitatea, fiind privatizată și împărțită în două entități distincte.
Astra Vagoane Călători SA a fost înființată în 1998, prin separarea diviziei de vagoane de călători de restul fabricii, și la ora actuală este deținută de omul de afaceri Valer Blidar, care a preluat-o în anul 2000. Fabrica produce și tramvaiele Imperio care circulă în municipiul Arad.
Iar Astra Vagoane Arad SA, divizia producătoare de vagoane de marfă, a fost vândută în 1999 către compania americană Trinity Industries Inc. Ulterior, în 2006, Trinity Industries a vândut acțiunile deținute la Astra Vagoane Arad către International Railway Systems (IRS), iar în anul 2016 Astra Rail a fost contopită cu firma americană Greenbrier.
Decizia de a închide Astra Rail Greenbrier a fost anunțată ieri, 7 aprilie, compania americană invocând „provocările dificile și accelerate de pe piața locală”. Astfel, a fost depusă la AJOFM procedura de concediere colectivă. Din totalul de 777 angajați, 699 vor rămâne fără loc de muncă.
• Citește și: Americanii de la Greenbrier închid fabrica Astra Rail din Arad! · Special Arad
„Să vedem dacă ajungem la un consens în favoarea muncitorilor” / „Mai avem de lucru vreo 2 luni”
Contactat de Special Arad, Ciprian Pele, liderul sindicatului de la Astra Rail Greenbrier, a afirmat că momentan nu au început negocieri propriu-zise, întrucât sindicatul este în subordinea Biroului Național Sindical, care va sosi la Arad abia joi.
„Momentan nu avem negocieri pentru că cei de la BNS vor veni doar joi. Ei se ocupă cu semnarea contractului colectiv de muncă. Nouă doar ni s-a prezentat ieri hotărârea Greebrier că se va închide. Dar mai avem de lucru cam vreo 2 luni de zile. În 28 mai se va băga preavizul, iar până prin 26-27 iunie se va termina definitiv contractul. În perioada aceasta vom avea mai multe întâlniri cu conducerea. Să vedem dacă ajungem la un consens, cu o concluzie și decizie în favoarea muncitorilor. Momentan încă lucrăm. Mai avem de terminat o comandă de câteva vagoane.
Dar ieri când s-a anunțat că Aradul se închide și că fabrica din Caracal continuă, am rămas așa… (perplex. n.red.) Și sunt mulți oameni, cu familii, cu bănci… Situația nu e ok. Să vedem ce vom reuși să obținem pe lângă cele 2 salarii compensatorii stipulate în contractul colectiv. Cât vom reuși, nu pot promite, că nu știm cât și în ce condiții se va obține. Cine s-ar fi gândit că o fabrică cu așa vechime se închide!”, a declarat, pentru Special Arad, Ciprian Pele.
Citește și:
Care sunt județele cu cei mai mulți șomeri din România. Cum se prezintă Aradul
Comentariile portalului
grad de civilizatie si mai se dau destepti un adevarat focar de civilizatie asta ii
asta nu a mancat usturoi etc ....etc
bla,bla,bla și iarăși bla...mai crede cineva tragicomedia asta? De câte ori s-a dorit bailout-ul unei fabrici, s-a și făcut, inclusiv la dacia pitești. (...)