Complexul Muzeal Arad prezintă exponatul lunii: „Trei surori” de Sabin Popp | Video





„Vizitatorul care parcurge galeria de artă a Complexului Muzeal Arad – o interfață pentru mediul cultural arădean din secolele XIX-XX – ajunge în sala care recompune un detaliu din prima expoziție de artă românească, deschisă la Palatul Cultural în 20 martie 1927. Cu trei ani înaintea acestei date, Lazăr Nichi (directorul interbelic al Palatului Cultural) și „Comitetul special pentru înzestrarea galeriei cu opere plastice româneşti” s-au străduit să achiziționeze lucrări semnate de nume importante ale artei autohtone. Atunci au intrat în colecție primul Aman, primul Grigorescu, picturi semnate Gheorghe Pertașcu, Samuel Mützner, Octav Băncilă, Catul Bogdan. În 1925, de la Salonul Oficial a fost cumpărată lucrarea Cele trei surori realizată de Sabin Popp (1896-1928), pictură care în această lună septembrie are statutul de ”exponatul lunii” în muzeul arădean.
Contextualizată în opera lui Sabin Popp, lucrarea denumită astăzi Trei surori se înscrie perioadei în care stilul pictorului era definit și circumscris tendințelor cultivate în anii `20 în pictura românească: volume relativ mari, delimitate prin contururi netede, cromatică sobră, gestică reținută – trăsături care conferă o notă de monumentalitate.
Esteticianul Ștefan Nenițescu – bun prieten al pictorului – a relatat despre intenția artistului de a crea un triplu portret care evidențiază etape ale vieții: în prim plan o fată zâmbitoare, în al doilea aceeași, dar reprezentată ca tânără femeie, privind încrezătoare, urmată de femeia matură, cu privirea grea, dobândită în urma experiențelor din viață. Modele i-au fost trei surori din Băleni (localitate lîn apropiere de Târgoviște) care lucrau la câmp.
Noutatea problemei ce și-a pus-o artistul – subliniază Nenițescu într-un articol publicat la două luni de la moartea pictorului – constă mai cu seamă în gruparea a trei portrete separate, fiecare închis în propria sa lume sufletească, având un minim de raport între ele. Caligrafierea contururilor atrage atenția asupta înrudirii trăsăturilor, pe când gruparea în evantai indică direcțiile divergemte.
Biografii și istoricii de artă care au studiat opera lui Sabin Popp – printre ei se remarcă Adina Nanu – au identificat 400 de desene și 200 de picturi realizate în aproximativ 10 ani de viață. Dintre acestea cele mai multe sunt în colecții particulare, în muzee regăsindu-se la Muzeul Național de Artă al României, la Muzeul Național Brukenthal, în muzeele de artă din Constanța, Iași, Craiova, Cluj”, spune dr. Adriana Pantazi, istoric/Complexul Muzeal Arad
Muzeul de Artă Arad
(str. Gheorghe Popa de Teiuș 2-4, etaj II)
Program de vizitare:
Marți-Duminică: orele 09.00-17.00
Intrarea este liberă pentru copii!
Promo realizat de:
Dr. Adriana Pantazi, istoric
Nelu Scripciuc, artist fotograf
Comentariile portalului
Aha, dacă realizarilee sunt în funcție de datele dan biblie, probabil că autostrăzile se vor face până la apoca lipsă! Aia mare, sau mică, nu mai contează...
Poate nu ar strica să vă documentați ceva mai atent. Veți putea observa că procesiunile ortodoxe legate sau inspirate din viața lui Iisus (deci, inclusiv drumul crucii) (...)
Sa-mi spuna cineva de ce acesti calugari copiaza Via Dolorosa de la Romano Catolici. Biserica Ortodoxa nu are " Drumul Crucii" inclus in randuiala bisericeasca . In nici o carte de cult (...)