Oscar Special Music: fie ritmuri africane, fie japoneze, valoarea se stabilește în America!





Când vine vorba de muzică de film în America, nu se poate fără balade R’n’B, country și, mai nou, șlagăre pop-rap. Nu strică nici ceva pop-rock (cu influențe mai mult pop), așa, pentru romantici, iar pentru nostalgicii adevărați, dacă e cu putință, un cântecel de tip vodevil/Broadway. Excepția e, de regulă, la întreaga coloană sonoră, unde predomină muzica simfonică, iar la această categorie – cu care chiar vom începe acest articol – avem niște „oferte” destul de interesante printre nominalizările Premiilor Oscar din acest an. Aici se distinge, în mod deosebit, muzica simfonică inspirată de ritmurile tradiționale africane (din filmul „Black Panther”) și cea inspirată din ritmurile tradiționale japoneze (din filmul de animație „Isle of Dogs”), dar nu numai.
A se preciza înainte de toate, notele acordate (de la 1 la 7) sunt cele ale autorului. Vrei să ne certăm? Hai la comentarii!
CEA MAI BUNĂ COLOANĂ SONORĂ
Nominalizările:
Black Panther (compozitor: Ludwig Göransson)
Așa cum era de așteptat, întreaga coloană sonoră a filmului se bazează pe motive muzicale africane, care subliniează fără greș lumea sălbatică a bătrânului continent, dar totodată… acest fundal sonor e într-o ciudată simbioză (și antiteză) cu piesele de pe albumul de soundtrack, care sunt, evident, piese pop-rap/hip-hop, în frunte cu hit-ul „Pray For Me” interpretat de The Weeknd și Kendrick Lamar. Muzica filmului în general e, astfel, o combinație de arhaic și contemporan, care nu face altceva decât să reflecte cultura afroamericană modernă în această așa zisă premieră mondială (nu-i chiar așa, am scris despre acest lucru aici), cu „primul supererou african/afroamerican”. Muzica din „Black Panther” e, așadar, o hiperbolizare fantastică a rădăcinilor, care se pliază pe sunetul lumii zilelor noastre. Nu e nicio greșeală fundamentală aici, deoarece, la urma urmei, exact acest feeling de super-basm stă și la baza filmului (și a succesului acestuia), la nivel ideologic.
Din coloană sonoră ies în evidență cel mai mult piesele „Wakanda” (feat. Baaba Maal), „Waterfall Fight” și „Phambili”
BlacKkKlansman (compozitor: Terence Blanchard)
Compozițiile lui Terence Blanchard ne transpun cu succes într-o atmosferă funky-dramatică… oricât de tras de păr sună acest lucru. De altfel, tot filmul e construit pe un asemenea vibe de Miami Vice cu un politically correctness oarecum forțat, dar într-un mod simpatic.
Ies în evidență piesele „Ron Meets FBI Agent”, „Connie And The Bomb” și „Klan Cavalry”.
If Beale Street Could Talk (compozitor: Nicholas Brittel)
Cea mai „curată” coloană sonoră dintre cele nominalizate – o simfonie toată, cum ar veni – este cea a filmului „If Beale Street Could Talk”. Mai mult de atâtea cuvinte nici nu e nevoie. Așa se întâmplă atunci când anumite creații muzicale sunt, pur și simplu, de o frumusețe desăvârșită.
Ies în evidență piesele „Eros”, „Eden (Harlem)” și „Agape”.
Isle of Dogs (compozitor: Alexandre Desplat)
Alexandre Desplat a câștigat un Oscar anul trecut, pentru coloana sonoră a filmului „The Shape of Water”. Cel puțin din motive statistice, este așadar puțin probabil să câștige și în acest an. În al doilea rând, despre coloana sonoră a filmului de animație stop-motion „Isle of Dogs” nu putem spune că e genială, maxim interesantă și… drăguță.
Mary Poppins Returns (compozitor: Marc Shaiman)
Fiind o readaptare a filmului clasic „Mary Poppins” din 1964 (tot o producție Walt Disney), „Mary Poppins Returns” este tot un musical. Muzica filmului este, astfel, interpretată de către actori, în cazul de față Emily Blunt, Lin-Manuel Miranda, Ben Whishaw, Emily Mortimer, Pixie Davies, Julie Walters, Dick Van Dyke, Angela Lansbury și Meryl Streep, versurile fiind scrise de Scott Wittman și Marc Shaiman.
Totodată, coloana sonoră a filmului „Mary Poppins Returns” include referințe muzicale la piesele din filmul original, compuse de frații Sherman: „A Spoonful of Sugar”, „The Perfect Nanny”, „Feed The Birds” and „Let’s Go Fly a Kite”. Richard M. Sherman a fost consultant muzical la noul film, acesta declarând că dacă ar fi considerat că ar fi trebuit să se schimbe ceva în linia melodică a pieselor create de el și fratele său (Robert B. Sherman), nu s-ar fi sfiit să-și expună părerea, dar i-a plăcut într-atât încât nu a schimbat nimic… Astfel, acest lucru pune sub semnul întrebării eligibilitatea coloanei sonore. De ce? Regulile Premiilor Oscar stipulează clar: o coloană sonoră nu este eligibilă dacă este alcătuită din muzică creată de mai mult de un compozitor (RULE FIFTEEN, II. ELIGIBILITY, paragraful E. punctul 3).
CEA MAI BUNĂ PIESĂ ORIGINALĂ
Nominalizările:
When A Cowboy Trades His Spurs For Wings – Carter Burwell (The Ballad of Buster Scruggs)
All The Stars – Kendrick Lamar & SZA (Black Panther)
I’ll Fight – Jennifer Hudson (RBG)
The Place Where Lost Things Go – Emily Blunt (Mary Poppins Returns)
Shallow – Lady Gaga & Bradley Cooper (A Star Is Born)
Concluzie: Așa cum a încasat premiile în același domeniu și la Globurile de Aur, și la BAFTA, plus premiul Grammy la categoria „Cea mai bună interpretare pop duo/grup”, este cât se poate de clar că și la Oscaruri va câștiga piesa „Shallow”, interpretată de Lady Gaga & Bradley Cooper.
Ca o încheiere, aș mai scoate în evidență câteva piese care nu au primit nici măcar o nominalizare, deși ar fi meritat pe deplin. Poate chiar să câștige:
Eros – Nicholas Britell (If Beale Street Could Talk)
Wakanda – Ludwig Göransson ft. Baaba Maal (Black Panther)
Photo Ops – Terence Blanchard (BlacKkKlansman)
Aș menționa și „Cool Clear Water”, cântată de Tim Blake Nelson în filmul „The Ballad of Buster Scruggs”, dar care – din păcate – nu ar fi eligibilă pentru o nominalizare, fiind un cover după balada scisă în 1936 de Bob Nolan și înregistrată de trupa Sons Of The Pioneers în 1941.
Comentariile portalului
Odihna vesnica !!
Deci, infradtructura orașului e legată de sărbătorile religioase!?
Imi cer scuze,poate gresesc ,fara sa tin partea soferului si facand abstractie de functie,din video nu vad cu ce a gresit omul? Se pregateste sa intre in locul (...)