„Război” la Cercul Militar, cu ocazia Festivalului Internațional „Iubiți Muzica Românească!” | Foto / Video





„La Cercul Militar a fost război!” – sau cel puțin asta au crezut, probabil, oamenii care au trecut pe lângă clădire, căci Sala Festivă aproape că „exploda”, datorită (și nu „din cauza”) unui adevărat arsenal de instrumente de percuție aduse de Ansamblul „Percutissimo” al Facultăţii de Muzică din Timişoara, care a lăsat publicul mască prin concertul inedit pe care l-au susținut vineri seara, în cadrul Festivalului Internațional „Iubiți muzica românească!”.
Cea de-a doua zi de festival a adus în atenția publicului două aspecte din „viața” muzicii românești. O primă parte a programului, susținut de Cvartetul de clarinete „Academic” al Filarmonicii „Gheorghe Dima” din Braşov, a fost dedicată compozițiilor clasice celebre semnate de compozitori precum Ciprian Porumbescu sau Ioan Dobrinescu și compoziții de jazz semnate de compozitori autohtoni, în ritmuri de Charleston sau Ragtime. Cu această ocazie, membrii cvartetului au dorit să dedice și o piesă drept omagiu răposatului profesor universitar de clarinet Dumitru Sâpcu de la Iași, tatăl arădeanului Marcel Sâpcu, profesor de clarinet la Liceul de Arte din Arad și membru fondator al formației Lupus Dacus. Piesa aleasă ca dedicație a fost aranjamentul făcut de Richard Oshanintzki, după un alt aranjament realizat de Benny Goodman, după un Capriciu de Paganini.
Ca o curiozitate, menționăm că publicul a putut vedea în cadrul concertului brașovenilor un instrument aparte, un clarinet bas, care – potrivit dirijorului Dorin Frandeș – este folosit foarte rar și chiar și atunci când este folosit, este „ascuns” în spatele orchestrei.
Dacă prima parte a spectacolului a adus note familiare în urechile publicului, despre cea de-a doua parte putem spune că i-a răvășit complet, căci sunetele care s-au izbit de pereții sălii au fost orice decât familiare nu. Scena efectiv s-a umplut de instrumente de percuție, spectatorilor li s-a făcut cunoștință cu instrumente din cele trei tipuri de percuție: lemn, membrană și metal, unele convenționale, aduse de studenții care alcătuiesc Ansamblul de percuție „Percutissimo” al Facultăţii de Muzică din Timişoara. Astfel, s-au ascultat piesele unor compozitori contemporani precum Laura Manolache (prezentă în sală), Doina Rotaru, sau Adrian Iorgulescu, studenții folosindu-se până și de un fierăstrău, un disc metalic într-o găleată pe jumătate plină cu apă, sau o creangă înfrunzită, pentru a produce cele mai bizare sunete.
Festivalul continuă până joi, 19 octombrie, aducându-ne în atenție compoziții ale „generaţiei de aur a muzicii româneşti”, dar şi compoziții contemporane, cu dublul scop al promovării sale în rândul unui public cât mai larg şi al familiarizării interpreţilor români şi străini cu ópusuri de referinţă, rar sau deloc întâlnite altfel pe afişul stagiunilor de concerte.
Astăzi, 14 octombrie, publicul poate audia un spectacol de operă a compozitorului Aurel Stroe. Evenimentul este realizat în colaborare cu Centrul Cultural „Aurel Stroe” Buşteni, avându-l ca invitat special pe saxofonistului Daniel Kientzy din Franţa. Programul complet al festivalului îl puteți consulta AICI.
*** Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. A.F.C.N. nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Comentariile portalului
E o cronica superba, Sadoveanu ar fi invidios, dar, cum ar fi ca voi, jurnalistii, expertii in comunicare si identificate a stirilor adevarate sau false, sa va asumati raspunderea pentru (...)
Aha, dacă realizarilee sunt în funcție de datele dan biblie, probabil că autostrăzile se vor face până la apoca lipsă! Aia mare, sau mică, nu mai contează...
Poate nu ar strica să vă documentați ceva mai atent. Veți putea observa că procesiunile ortodoxe legate sau inspirate din viața lui Iisus (deci, inclusiv drumul crucii) (...)