joi, 18 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Update 2Directorul Alin Văcean despre situația Filarmonicii: „Mi-aș dori o orchestră de 100 de instrumentiști și un cor de 80 de membri – dar nu stă în puterea noastră asta…”

    de Special Arad | 1 octombrie 2014, 4:30 PM | Cultură | Știri Arad

    3

    UPDATE 2: Directorul Alin Văcean despre situația Filarmonicii: „Mi-aș dori o orchestră de 100 de instrumentiști și un cor de 80 de soliști – dar nu stă în puterea noastră asta…”

    La conferința de presă susținută la amiază, prilejuită de deschiderea Stagiunii concertistice 2014-2015, Special Arad nu a ratat ocazia de a-l întreba pe directorul Filarmonicii de Stat Arad, Alin Văcean, despre ceea ce se întâmplă cu orchestra și corul Filarmonicii arădene, mai ales că însuși maestrul Horia Andreescuvedeta concertului de mâine seară, a admis că „atât corul, cât și orchestra Filarmonicii arădene sunt decimate!”

    „Mi-aș dori să avem o orchestră de 100 de instrumentiști și un cor de 80 de membri – dar nu stă în puterea noastră asta… Ministerele Culturii și al Finanțelor sunt cei care ne-ar putea aproba acest lucru… Posturile nu țin de Administrația Locală, ci de Guvern. Am înaintat actele și cererile către Ministerul Culturii și cel al Finanțelor și nu ne rămâne decât să așteptăm. Peste posturile pe care le avem în momentul de față nu mai avem voie, legal, să angajăm” – a spus Văcean.

    Pe de altă parte, Daniel Rădoiaș, dirijorul Corului, a venit singur în fața presei și și-a expus problemele. „Situația din cor este dramatică și este tot mai greu să facem față volumului mare de concerte. Corul Filarmonicii a rămas cu 31 de persoane în componență, spre deosebire de acum câțiva ani, când existau peste 50.  Pe timpul lui Ceaulescu erau peste 50… și erau considerați puțin… Am ajuns în situația să mut membrii corului dintr-un loc în altul, la concerte, pentru a acoperi toate compartimentele, dar nu pot continua așa… Nu poți să pui o soprană să suplinească un alto… cum, la fotbal, nu poți să schimbi un post cu altul… decât la nivel de amatori. Prin comparație deloc forțată, la Timișoara există numai în momentul de față 32 de posturi scoase la concurs pentru angajare. Cum se poate așa ceva? De ce la Timișoara se poate și aici nu? În acest ritm, toți muzicienii buni din Arad se vor muta în Timișoara… fac naveta 50 de kilometri, dar le e mult mai bine decât aici”.
    Șase persoane au plecat în ultimul an. Cinci s-au pensionat, iar una demisionat. „Sunt unii care au avut salarii bune când au ieșit la pensie. Dacă s-ar împărți banii aceia s-ar putea face bine mersi câteva angajări. În momentul de față avem 10 posturi libere…” – a spus Daniel Rădoiaș.


     

    Revoltă la Filarmonică: „Avem un simulacru de orchestră cu compartimente întregi lipsă” – scriu membrii nemulțumiți

    Majoritatea componenților corului și orchestrei Filarmonicii de Stat din Arad au semnat o scrisoare deschisă pe care au trimis-o presei, iar în urmă cu puțin timp au declanșat un protest în holul Palatului Cultural – eveniment de la care vom reveni cu amănunte. Până atunci, vă invităm să lecturați scrisoarea-protest.

    „Cu 120 de ani în urmă, cetățenii județului Arad și-au dorit o Filarmonică. Cu 100 de ani în urmă și-u construit un palat cultural cu una din cele mai bune săli de concerte din Europa. Au avut nevoie de cultură și au știut să o cinstească!

    Acum? Avem un simulacru de orchestră cu compartimente întregi lipsă. Nu avem angajat nici un clarinetist, nici un oboist, un singur fagot, un singur corn…iar subdimensionat, cu cinci coriste la partida de alto dintr-un colectiv de 32 de persoane.

    Programe consistente, oameni tracasați, epuizați ce trebuie să facă față la abuzurile interminabile ale conducerii precum lipsa totală de comunicare, favorismele, supraimensionarea programului și multe altele.

    Oamenii ies la pensie, iar tineretul pleacă la alte instutuții din lipsa de perspectivă. Filarmonica pare „trasa pe linie moartă” și este lăsată să se stingă din „cauze naturale”. Angajări nu se mai fac, deși cele două formații sunt cele mai mici din țară.

    S-au achiziționat rânduri de costume, instrumente, chiar și un Mercedes…Foarte bine” Dar cine va mai îmbrăca costumele? Cine va mai cânta?

    „Capitala culturală europeană”? Cu cea mai mică orchesră și cel mai redus cor din țară?

    Prezentările internaționale – inexistente, înregistrări – zero, proiecte transfrontaliere – zero.

    Aflăm din presă că se dorește înființarea unui nou Centru Cultural, de data aceasta al municipiului, cu 25 de posturi. Foarte bine! Dar Filarmnica?

    De ani de zile avem „Teatru de vară”, „stagiune estivală”, Filarmonica absentă! Instituția noastră a avut de la începuturile ei rolul de a asigura prestațiile artistice în municipiu și județ. Astăzi toate proiectele artistice se îndreaptă spre entități mășluite, cu instrumentiști aduși de prin alte locuri, cu spectacole insailate, neglijând astfel instituțiile profesioniste locale.

    Și ca să fie batjocura totală, din lipsă de idei și din dorința de a dezbina, la Filarmonică s-a inventat „studiul individual – în grup” la sediu, în spații total neadecvate unde ar trebui să se deranjeze reciproc 6-10 persoane, punându-și în pericol zilnic timp de patru ore integritatea fizică și psihică.

    Atmosfera în cadrul instituției a devenit insuportabilă. Iată motive în plus pentru care oamenii pleacă.

    Ar fi interesant de urmărit cine își va asuma rolul de gropar al Filarmonicii.

    Arădeni, fiți cu ochii pe noi!”

    IMG_5394

    UPDATE

    Sindicatul Filarmonicii chiar a organizat în această după amiază o conferință de presă condusă de Tiberiu Variași și Sorin Dogariu, liderii Sindicatului. Aceștia au vorbit despre toate problemele cu care se confruntă, lipsurile dar și lipsa de orizont a instituției.

    „Filarmonica se stinge”, spune Sorin Dogariu, „iar noi nici măcar nu știm contra cui luptăm”, a continuat el. Alte persoane prezente la conferință se plângeau de lipsa unor camere pentru studiu individual, dar, mai mult, și de faptul că le-a fost impus ca măsură obligatorie acest studiu individual. „Nici unde în lume, poate în Coreea de Nord, se impune ca obligatoriu acest studiu individual-în grup. Noi lucrăm în condiții inumane. În mod normal, conform normelor, maximum de decibeli la care se poate lucra este de 87, or o soprană dezvoltă 114-120 de decibeli, iar câteodată sunt trei soprane. Ni se cere studiu individual dar nu avem unde să studiem pentru că nu sunt încăperi pentru așa ceva. Singura sală este cea în care în weekend se fac cununiile civile, sau sala de concert”, mai spun ei.

    Au continuat apoi să vorbească despre anumite anomalii care se întâmplă în această instituție culturală. „Au fost sancționați unii pentru că au studiat cu becurile aprinse pe scena din sala de concert. Este incredibil. Trebuia să studieze în întuneric? Noi și managerul suntem de fapt în tabere diferite. El nu urmărește bunul mers al instituției ci doar interesele celor de la Primărie, iar noi nu știm ce interese au cei de la Primărie”, continuă ei.

    În aceste zile se negociază contractul individual de muncă, iar cei din Filarmonică au cerut o structură, sau o schemă „de bun simț” spun ei pentru orchestră, dar managerul Alin Văcean a tăiat totul. Noi am fotografiat acea listă și se poate vedea în galeria foto. „Tot ceea ce este scris cu roșu a tăiat el…”, spun sindicaliștii.

    Sindicatul Filarmonicii a atacat în justiție ultima măsură aberantă luată de conducerea instituției: studiul individual-în grup…

    IMG_5402

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Sondaj: Considerați că situația Filarmonicii din Arad este problema Guvernului sau a Primariei?

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Lasa un raspuns pentru cititor

    3 + 3 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.