Remodelarea Bulevardului Revoluției – TOP SECRET, teoretic. Practic… tocmai de practică ne e teamă!





Remodelarea Bulevardului Revoluției devine din ce în ce mai mult un subiect care ține arădenii pasionați de urbanism pe ghimpi. Estimat să coste circa 30 milioane de euro, odată început, proiectul ar putea avea un impact extrem de mare asupra orașului, atât din punct de vedere estetic, cât și funcțional. Dacă impactul va fi pozitiv sau negativ, rămâne de văzut și este o întrebare pusă cu teamă de mai mulți experți din oraș. Problema principală este că, la ora actuală, modificările concrete asupra zonei centrale rămân încă în ceață, deși avem deja o firmă care a câștigat licitația și un proiect tehnic.
De când s-a anunțat finalizarea proiectului tehnic ce prevede remodelarea Bulevardului Revoluției ne-am exprimat Primăriei Arad intenția de a studia proiectul, fiind extrem de curioși cum se intenționează să se modifice cea mai emblematică zonă a orașului. De atunci însă, noi tot așteptăm, chiar dacă între timp Călin Bibarț s-a și pozat cu proiectul în cauză pe masa de lucru. De la ultima cerere a noastră, trimisă municipalității pe 4 aprilie, chiar când Bibarț posta pe Facebook poza de mai sus, a trecut exact o lună, dar proiectul în sine tot nu l-am văzut.
Primăria ne informează în schimb că forma inițială a suferit modificări și că în această perioadă se așteaptă varianta actualizată a documentului. Proiectul tehnic este elaborat de firma NV Construct SRL, originară din Cluj-Napoca, pentru care a primit circa 3 milioane de lei.
Necesitatea modernizării bulevardului este un lucru cert, trotuarele mai ales aflându-se într-o stare execrabilă, însă teama principală a noastră este calitatea execuției, fiind știut că muncitorii care au „pus mâna” pe diferite lucrări din municipiu le-au lăsat de multe ori într-o stare mai proastă decât erau înainte de „reabilitare”. Un exemplu concret este recenta reparare a treptelor de pe malul Mureșului, a căror margini sunt trasate parcă de o mână bolnavă de Parkinson, iar calitatea materialelor folosite ne face să ne întrebăm dacă până anul viitor nu vom avea parte deja de crăpături.
Însă cel mai evident exemplu care poate argumenta teama noastră este trauma vizuală care ne apucă atunci când privim piatra cubică din Piața Luther, montată în vara anului 2020:
Piatra cubică, despre care Primăria spunea că este cea păstrată de mai bine de un veac, recuperată de pe străzi ale orașului și refolosită acum pentru a da un aspect de epocă, a fost aplicată cu CIMENT, o tehnică defel recomandată. De regulă, dacă privim în alte orașe din țară, ori din străinătate, vom observa că între piatra cubică se află pământ. Ca să nu mai vorbim de faptul că odată ce s-a stabilit că Piața Luther a devenit pietonală, nu pricepem care a mai fost rostul de a crea separat trotuare (dintr-un alt tip de pavaj, de tip grădină, cu borduri din ciment) la marginea către Biserica Roșie!
Vă lăsăm pe dumneavoastră să judecați care este diferența dintre imaginile de mai sus, de la Arad, și piatra cubică aplicată în Oradea, redată în fotografiile de mai jos:
Săptămâna aceasta, fostul primar al municipiului Oradea, actualmente președinte al Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan a fost într-o vizită la Arad, pentru a discuta despre anumite proiecte cu președintele CJ Arad, Iustin Cionca. Poate că ar fi fost de bun augur să fi făcut o oprire și pe la Primărie, pentru a împărtăși din experiențele sale legate de schimbarea la față a centrului din Oradea, căci acum, municipiul vecin este decorat cu stegulețe „European best destination 2022”.
Revenind la schimbarea la față a centrului Aradului, proiectul de remodelare a Bulevardului a fost anunțat încă de pe vremea fostului primar, Gheorghe Falcă (prin 2018) și prevedea „reconfigurarea benzilor de transport, a locurilor de parcare și a zonei pietonale, amenajarea pistei de biciclete și amplasarea stațiilor de închiriere biciclete, redimensionarea și realizarea trotuarelor și a bordurilor cu un pavaj din piatră naturală, refacerea alveolelor pentru copacii din trotuar, amplasarea mobilierului stradal, revizuirea instalației de irigat, amenajarea spațiului verde și amplasarea toaletelor publice automate”.
Ulterior, când a fost lansată licitația pentru proiectul tehnic, la începutul anului 2021, cerințele specificau: „reconfigurarea zonei pietonale – pietonizare completă pe traseul Bulevardul Revoluției (partea stângă) delimitat de intersecțiile cu străzile A.D.Xenopol, 1 Decembrie 1918, Unirii, N.Bălcescu, Gheorghe Lazăr, Tribunul Dobra și Mețianu. Se va interzice parcarea pe partea carosabilă a Bulevardului Revoluției, pe ambele sensuri de mers, între Piața Revoluției (din fața Primăriei – n.r.) și Piața Avram Iancu (care ar urma să fie pietonală în întregime, n.red.) De asemenea, se va reglementa și/sau interzice traversarea traficului auto între strada Horea spre strada A.D.Xenopol”.
De asemenea, ar urma să se realizeze și două pasaje subterane: un pasaj cu intrarea de pe Tribunul Dobra, cu două ieșiri (spre strada Nicolae Bălcescu, respectiv spre Podgoria) și unul cu intrare dinspre strada Vasile Goldiș și ieșire pe strada Grigore Alexandrescu.
Un proiect de mare anvergură, într-adevăr, însă rămâne de văzut cum va arăta proiectul final și, mai ales, cum va fi pus în practică!
Comentariile portalului
Odihna vesnica !!
Deci, infradtructura orașului e legată de sărbătorile religioase!?
Imi cer scuze,poate gresesc ,fara sa tin partea soferului si facand abstractie de functie,din video nu vad cu ce a gresit omul? Se pregateste sa intre in locul (...)