Problema eternă a CET-ului, în sfârșit, (aproximativ) „în cărți”. Proiectul a trecut de vot în CLM, culmea, fără prea mare „tam-tam”





Proiectul de hotărâre privind aprobarea studiului de oportunitate pentru fundamentarea și stabilirea soluției optime de gestionare a serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat a trecut astăzi de votul consilierilor locali municipali cu 15 voturi pentru, în condiția în care doi consilieri nu au participat la ședință și doar șase au votat împortivă, iar unul singur s-a abținut. Despre acest proiect de hotărâre putem spune că are deja o lungă istorie și, mai ales, isterie, fiind pe ordinea de zi a ședintelor extraordinare de luni de zile, primind de fiecare dată vot negativ. Până acum.
Ca proiectul să treacă de voturi, era nevoie de două treimi din totalul de consilieri prezenți, asta însemnând 14,6 voturi. Rotunjindu-se la 15, de data aceasta proiectul mult disputat a trecut, în sfârșit, după luni de zile de scandal, având în vedere că fix 15 consilieri au votat „pentru”.
Înainte de supunerea la vot, consilierul independent Marin Lupaș a specificat că motivul pentru care proiectul a fost pus pe „hold” atât de mult timp a fost lupta dintre partide, iar consilierul PSD-ALDE Beniamin Vărcuș a susținut că proiectul are o legalitate de doar 95%. Cu toate acestea, el n-a adus niciun argument ca să își susțină ideea și nu a demonstrat cu nimic la ce se referă, că ar fi ilegal în proporție de 5%. Acesta a acuzat primarul, de asemenea, că în vederea întocmirii acestui studiu nu au fost implicate persoane cu specializări în energie, însă Gheorghe Falcă a susținut că specialiștii care au realizat studiul sunt abilitați, iar în ceea ce privește legalitatea proiectului, nu consilierii sau primarul trebuie să-și asume această legalitate, ci secretarul Primăriei, Lilioara Stepănescu, care, bineînțeles, și-a asumat acest lucru.
Ce înseamnă acest proiect, mai exact?
Înseamnă că S.C. CET ARAD S.A. și S.C. CET Hidrocarburi S.A. Arad vor fi unite, elementul problematic fiind până acum situaţia în care se află CET Hidrocarburi, nefiind atribuit serviciului public de termoficare și acumulând datorii de zeci și zeci de milioane de lei.
Proiectul de hotărâre propunea atribuirea directă către SC CET Hidrocarburi SA a contractului de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat, pe motivele că Municipiul Arad, în calitate de acţionar unic al operatorului, controlează direct deciziile acestuia în legătură cu serviciul furnizat/prestat, similar controlului pe care îl are asupra structurilor proprii în cazul gestiunii directe, că operatorul desfăşoară exclusiv activităţi din sfera furnizării/prestării serviciilor de utilităţi publice destinate satisfacerii nevoilor de interes public general ale utilizatorilor de pe raza de competenţă a unităţii administrativ-teritoriale care i-a încredinţat gestiunea serviciului și că operatorul are capitalul social deţinut în totalitate de unitatea administrativ-teritorială Municipiul Arad.
În 2009, tot cu scandal, societatea CET s-a „desfăcut”, astfel rezultând două societăți interconectate: CET Arad S.A. și CET Hidrocarburi S.A. Astfel, la ora actuală există două surse de producție a energiei termice: producția de energie termică în centrala electrică de cogenerare din cadrul CET SA şi producția de energie termică în cazanele de apă fierbinte în cadrul CET Hidrocarburi SA.
CET Hidrocarburi Arad asigură atât vârful de sarcină/funcționarea în caz de avarie la centrala electrică de cogenerare pe timp de iarnă, cât și funcționarea pe timp de vară pentru furnizarea „acc”.
SC CET Arad SA, înființată în anul 2002 și aflată sub autoritatea Consiliului Local al Municipiului Arad, acționar majoritar fiind Municipiul Arad, asigură producția de bază de energie termică 80 – 85 %, prin centrala electrică de cogenerare aflată în patrimoniul său. După divizare, CET SA deține centrala de cogenerare, iar CET Hidrocarburi, centrala de hidrocarburi.
În 2014, Consiliul Local a încredințat oficial activitatea fostului Arterm CET-ului, însă Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC) a refuzat prelungirea contractului pentru că a considerat necesară o licitație publică, astfel CET a rămas fără licență.
În plus, de 7 ani de la despărțire, CET Hidrocarburi (aflată în subordinea Primăriei) a acumulat datorii de zeci și zeci de milioane de lei, în condițiile în care marea majoritate a arădenilor își achită facturile la timp. Așa cum spunea unul dintre consilieri la o ședință din toamnă, „Arădenii sunt plătitori, dar există datorii de 100 de milioane. Cel mai mare dator la CET e CET Hidrocarburi”.
De anul trecut, Primăria Arad se chinuie să unească cele două societăți înapoi în una singură, cu gândul să remedieze daunele, însă procedura se dovedit a avea un drum mai încâlcit decât ne-am fi așteptat, milioane de lei din bugetul local pierzându-se în fiecare an pentru a se acoperi diferențele dintre preț și tariful de livrare, iar tariful a devenit tot mai mare și tot mai mulți arădeni au decis să se debranșeze, creând astfel noi pierderi.
Eterna ceartă între partidele opozante nu a ajutat însă cu nimic remedierea situației critice. În luna iunie a acestui an, la o altă ședință cu tărăboi, viceprimarul Levente Bognar a spus consilierilor locali că „Acest studiu este o direcție, nu avem altă soluție la ora actuală!”.
Comentariile portalului
Aha, dacă realizarilee sunt în funcție de datele dan biblie, probabil că autostrăzile se vor face până la apoca lipsă! Aia mare, sau mică, nu mai contează...
Poate nu ar strica să vă documentați ceva mai atent. Veți putea observa că procesiunile ortodoxe legate sau inspirate din viața lui Iisus (deci, inclusiv drumul crucii) (...)
Sa-mi spuna cineva de ce acesti calugari copiaza Via Dolorosa de la Romano Catolici. Biserica Ortodoxa nu are " Drumul Crucii" inclus in randuiala bisericeasca . In nici o carte de cult (...)