joi, 28 martie, 2024

Special Arad Logo

    Primăria Arad reacționează la acuzațiile anulării Galei de Operă Open Air. Pe ultima sută de metri… se întrevăd soluții

    de Tomck@t | 12 august 2022, 8:54 PM | Administraţie | Cultură

    5

    Vestea că ediția din acest an a Galei de Operă Open Air nu va mai avea loc, deoarece nici până acum nu are bugetul asigurat (suntem aproape de mijlocul lunii august, iar evenimentul ar trebui să fie la începutul lunii septembrie, înainte de deschiderea noii stagiuni… deci peste 3 săptămâni!) a reușit să creeze un val de nemulțumiri în mediul virtual și în presa arădeană, iar Primăria Municipiului Arad a început să găsească posibile soluții pentru organizarea evenimentului. Mai mult decât „posibile”, de fapt: în răspunsul Primăriei – solicitat astăzi de Special Arad – se stipulează cât se poate de hotărât: „Gala de Operă Open Air NU se anulează!”.

    Primăria – mai exact: primarul Călin Bibarț – nu vrea să cheltuiască din bugetul local pentru acest eveniment, ci așteaptă, pe ultima sută de metri, finanțarea din Fondul Cultural Național, care se alocă doar după 19 august, se arată în răspunsul oficial la solicitarea Special Arad.

    Ne întrebăm doar în treacăt:

    • De ce, în acest caz, directorul interimar al Filarmonicii Arad nu a fost informat cu privire la această schimbare de procedură și intenție a Primăriei de a finanța organizarea evenimentului? Măcar o garanție că organizarea poate să înceapă, iar finanțarea se va rezolva cu siguranță, cu o zi înainte sau ulterior (asta dacă din punct de vedere procedural / legal este permis așa ceva). Reamintim că directorul interimar, Sergiu Bacoș, a trimis numeroase solicitări adresate Primăriei pentru a suplimenta bugetul local în vederea organizării Galei de Operă Open Air, dar până la această oră nu a primit niciun răspuns.

    • Chiar crede primarul sau cei responsabili din Primăria Arad că un astfel de eveniment poate fi organizat în doar trei săptămâni, pe repede înainte, cu garanție minimă și comunicare instituțională defectuoasă (din partea Primăriei)? În caz că aparatul administrativ nu știe: evenimentul înseamnă invitați (cântăreți de operă și dirijor) din afara orașului, poate chiar și din afara țării, dacă bugetul permite, care trebuie să fie anunțați și invitați oficial din timp, nu în trei săptămâni.

    • Dacă nu ar fi existat reacții atât de vehemente pe rețelele sociale și în presă, am mai fi aflat despre soluții financiare alternative pentru organizarea evenimentului?

    • Se vor găsi astfel de soluții și pentru Festivalul Internațional de Teatru Clasic, Festivalul Internațional de Teatru Nou și Euromarionete (ca să dăm doar trei exemple de evenimente de calitate)… sau nu s-a făcut destulă presiune în mediul online?

    • Astfel că, în ultima instanță, ne mai întrebăm în treacăt: e normal ca un eveniment de interes public și cu tradiție să fie organizat numai dacă primarul este blamat de către arădeni că, în materie de cultură, nu mai este un „gospodar” atât de strălucit?

    Citește și: „Stimate domnule primar! E trist, e penibil, sunteți penibil”. Primăria anulează Gala de Operă Open Air în acest an

    „Suntem bucuroși să luăm act de dorința Primăriei de a fi organizată în continuare Gala de Operă Open Air, care a devenit tradiție în Municipiul Arad. Având în vedere faptul că Gala de Operă Open Air, an de an, a fost organizată în prima săptămână a lunii septembrie, când condițiile meteo sunt favorabile desfășurării acestui eveniment în aer liber (ceea ce ar fi de dorit și în anul 2022), noi am solicitat alocarea sumelor necesare la rectificarea bugetară din luna iulie. Am solicitat aprobarea din timp a fondurilor, întrucât dorim să organizăm pentru arădeni un eveniment de o calitate ridicată, cu mult peste standardele avute până în prezent”, a declarat pentru Special Arad managerul interimar al Filarmonicii Arad, Sergiu Bacoș.

    În rândurile de mai jos, redăm răspunsul Primăriei Municipiului Arad:

    „Gala de Operă Open Air NU se anulează!

    Ca urmare a speculațiilor şi a dezinformărilor din spațiul public referitoare la întreruperea Galei de Operă Open Air facem următoarele precizări:

    «Nu s-a anulat acest eveniment şi nici nu va fi anulat! De anul trecut s-au modificat mecanismele de finanțare în ceea ce priveşte domeniul cultural. Prin urmare, Guvernul poate aloca finanțarea din Fondul Cultural Național doar după 19 august. La acest fond municipiul Arad contribuie cu sume considerabile şi este firesc să primim finanțare.

    La prima rectificare din acest an am bugetat doar salariile angajaților Filarmonicii Arad.

    Ideea principală este că acest eveniment va continua şi în acest an să aducă bucurie arădenilor melomani. Trebuie doar să avem răbdare în privinţa finanţării, pentru a nu cheltui din bugetul arădenilor», a declarat Călin Bibarţ, primarul municipiului Arad”.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Nu exista nici un Fond Cultural National, ci doar Administratia Fondului Cultural National, care finanteaza, ce-i drept, proiecte culturale. Insa, pentru asta trebuie depusa o solucitare, iar Sesiunea pentru depunerea de proiecte pentru 2022 s-a incheiat in mai… asa o minciuna…

      +8 voturi
      +1
      -1
      • Bibarț sau cel/cea care i-a scris comunicatul confundă denumirile finanțărilor nerambursabile. Nu se referea la AFCN, ci la „Repartizarea sumelor pentru finanțarea instituțiilor publice de spectacole din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale ale unităţilor administrativ-teritoriale din judeţe, respectiv teatre, opere şi filarmonici” de la Guvern, bani ce s-au alocat și anul trecut – https://cutt.ly/lXyXyw9 , doar că în octombrie… iar banii au intrat efectiv cam în decembrie, dacă țin bine minte. În Legea nr. 317/2021 a bugetului de stat pe anul 2022 – https://cutt.ly/iXyXmTb se menționează, într-adevăr, 19 august, doar că și în acest caz, până când banii vor intra efectiv în contul Filarmonicii, va fi iarnă. Pentru asta, Primăria, respectiv CLM, trebuia să subvenționeze bugetul alocat (printr-o rectificare de buget local), ca ulterior să-și recupereze banii „investiți”. Nu știu dacă e posibilă dpdv legal manevra asta, dar ar fi fost singura soluție. Restul sunt povești, praf în ochi din partea primarului, ca nu cumva să aibă de suferit la imagine și, totodată, ca să poată spună ulterior că managementul actual al Filarmonicii nu e în stare să organizeze un eveniment (care în acest an, față de anii precedenți, nu a mai fost inclus în Calendarul Cultural prevăzut în Bugetul local). De asemenea, să nu uităm că managementul actual este interimar din mai/iunie, deci a preluat din zbor tot ce s-a făcut/ nu s-a făcut sub managementul anterior, dar pe capul cui se vor sparge oalele, oare?

        +8 voturi
        +1
        -1
    2. Treaba e mult mai simplă (din păcate):
      – nu e în fruntea Filarmonicii „un om de suflet al GĂȘTII care patronează Aradul” …?
      Atunci … „dă-i și sapă-l …!” ☹
      Cam la asta se reduce tot…

      PS: din păcate, majoritatea PARVENIȚILOR INCULȚI care „se cocoță” în funcții adiministrative sau politice, au în sfera lor de interes doar două lucruri: BANII si PUTEREA .
      La asta se reduce TOT ! … Iar „cine nu e CU EI sau CA EI, … e împotriva lor (sic!).” Simplu
      😎

      +9 voturi
      +1
      -1
    3. Va fi uitata Gala ca si Raliul Aradului.

      Iar daca va trece un an si se vede ca se poate si asa, atunci in veci nu se va mai organiza din nou, doar sa nu cheltuiasca bani pe ceva de unde nu se pot sifona bani frumosi catre firme partenere/prietene/firme cu carbet de membru de partid.
      Va dati seama cat chin si stres sa organizezi ceva fromos si benefic cetatenilor acestui oras si nu numai fara sa castigi nimic??

      +3 voturi
      +1
      -1

    Lasa un raspuns pentru Tomck@t

    9 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.