joi, 25 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Pasiunea sau rațiunea? De la Decebal la UTA: „Avem o promovare, ce facem cu ea?”

    de Lucian Dănilă | 18 septembrie 2020, 1:09 PM | Administraţie | Sport | Topic special

    3

    Ca să încep să scriu aceste rânduri, gândurile mă duc în urmă cu 18 ani, atunci când UTA reușea să promoveze pe prima scenă a fotbalului românesc, dar era părăsită de patronul italian, Angelo Gandolfi, și clubul urma să fie preluat de un grup de investitori locali, împreună cu Primăria Arad.

    Teofil Grădinaru era pe atunci colegul meu la defunctul ziar „Observator arădean”. „Tifi” era redactor șef adjunct și în perioada aceea gri pentru clubul UTA, în acea vară fierbinte a anului 2002, a dat startul unei campanii de presă care avea ca motto: „Avem o promovare, ce facem cu ea?” După aproape două decenii, lucrurile nu s-au schimbat în ceea ce privește sportul arădean, sportul românesc și posibilitățile de finanțare a acestui domeniu. UTA a promovat din nou în Liga 1, dar, ca și atunci, este nevoie de bani.

    Trebuie făcută o precizare referitoare la cine este UTA. Acest club nu este al unei persoane, nici a unei societăți anume, ci este a Aradului, este principalul brand al acestui oraș, este numele cel mai vehiculat în orice parte de lume atunci când cineva aduce vorba despre Arad. „Oh, Arad? Da știu, UTA”, cam așa spun toți cei care nu au trăit prin aceste locuri când vine vorba despre Arad…

    UTA nu este nici a lui Meszar, nici a lui Bibarț, nici măcar a lui Falcă sau a unei alte persoane. UTA este a noastră a arădenilor și după 12 ani de frământări în care am avut parte de retrogradări, chiar de o desființare în 2014, de apariția unui nou proiect în 2013, a ajuns în cele din urmă acolo unde îi cere istoria legendară: în Liga 1.

    Ajunsă în Liga 1, UTA are nevoie de finanțare. Sunt oameni de afaceri din Arad care au sărit imediat să ajute acest club nu numai să existe ci să se dezvolte. Vorbim aici de Simion Apreutese de la International Alexander, de Mihai Tomoioagă de la ShopConstruct Rodspectra, de alți sponsori care ajută acest club cu sume mai mici, dar importante, sau nu putem să nu-i amintim pe bulgarii de la Efbet. Mai sunt și banii care vin din drepturile de televizare, o sumă de aproximativ 1,1 milioane de euro, mai sunt cei peste 200.000 de euro care au fost obținuți din vânzarea de abonamente. Sunt sume importante, dar costurile la Liga 1, mai ales acum în vreme de pandemie, depășesc aceste sume. Avioanele nu mai zboară atât de des cât o făceau înainte de apariția virusului Sars-COV-2 și în aceste condiții echipa pleacă uneori trei zile într-o deplasare, iar hotelurile sunt și ele mai scumpe decât erau anul trecut, de exemplu. Testările pentru COVID costă și ele undeva în jurul sumei de 1.800 de euro fiecare testare a grupului de jucători și staff-tehnic.

    Cine lipsește din această listă? Lipsește Primăria Arad, cea care a fost principalul susținător financiar al clubului în ultimii șapte ani. Primarul interimar Călin Bibarț a făcut o promisiune publică că Primăria va continua parteneriatul cu UTA și va aloca 5 milioane de lei. Sunt voci care spun că e mult, sunt voci care susțin că sportul ar trebui să se susțină exclusiv din bani privați pentru că așa e și în alte țări mai dezvoltate. Parțial, cei care spun asta au dreptatea lor, dar nu este adaptată realității locului. Să nu uite că trăim într-o țară în care legea sponsorizării nu e clară, că în România majoritatea echipelor, fie că sunt de fotbal, de handbal, baschet sau alte sporturi, au inscripționate pe piept numele Primăriei sau al Consiliului Județean.

    Da, 5 milioane este o sumă importantă, aproximativ un milion de euro, dar dacă raportăm la bugetul orașului Arad, nu este nici măcar 1 la sută din buget. Iar principalul brand al Aradului merită să beneficieze de acel 1 la sută pentru că UTA este până la urmă imaginea acestui oraș, mândria acestui oraș, legenda care își leagă numele de acest oraș.

    Primarul Bibarț ne sfătuia cu câteva săptămâni în urmă să nu confundăm pasiunea cu rațiunea, făcând un apel la suporteri să gândească și cu mintea nu doar cu sufletul atunci când la mijloc e UTA.

    Fiindcă vorbim despre rațiune, câte cheltuieli fără nici o urmare benefică orașului au făcut administrațiile Aradului în ultimii 30 de ani? Ca să facem o comparație, să o amintim pe ultima: 7,6 milioane de lei pentru reabilitarea podului Decebal, un pod reabilitat și în urmă cu 12 ani. Au trecut cinci luni de când a început lucrarea de reabilitare, trebuia finalizată în 3 septembrie, dar nu e gata nici acum și arată ca în poza de mai jos. Așa arată o lucrare de 7,6 milioane de lei…

    decebal ok 1

    Să mai amintim că suntem orașul în care s-au plătit 8 mii de euro pe o bancă de pe strada Mețianu? Să mai spunem câte milioane s-au investit la Pasajul Voinicilor, cel care se inundă la fiecare ploaie mai mare? Să spunem și câte milioane de euro s-au investit pe străzile din centrul Aradului, lucrări care s-au făcut de mântuială și apoi au trebuit reasfaltate? Pentru că vorbeam despre Decebal, tot Decebal se numește și strada care a fost asfaltată de minim patru ori în ultimii 16 ani…

    Și pentru că vorbeam despre Decebal, să spunem că acest nume este un brand de țară. Ține de geneza noastră, de certificatul de naștere al României. UTA este un brand de oraș, unul despre care s-a auzit la Rotterdam, la Londra, la Setubal sau Salzburg, iar după eliminarea lui Feyenoord s-a auzit în toată Europa…

    „Trebuie să fim conștienți că străzi asfaltate, canalizare în cartiere, internet și altele are fiecare oraș, este o normalitate. Dar cu o echipă cu o asemenea istorie și palmares, cum are Aradul, se mândresc foarte puține orașe. UTA nu este doar pasiune. Este tradiție, istorie și, în primul rând, cel mai important simbol al Aradului. Comunitățile care nu își respectă simbolurile și tradițiile își pierd identitatea. Nu cred că își dorește cineva acest lucru”, spunea ieri Alexandru Meszar, conducătorul clubului UTA.

    „Tocmai pentru că nu cred că cineva își dorește ca Aradul, comunitatea să-și piardă simbolurile, identitatea,  promisiunile autorităților locale vor fi onorate cât de curând. Din păcate, în momentul de față nu avem nicio informație din partea Primăriei nici despre data la care se vor aloca banii, nici despre sumele promise. Cert este că aceste sume sunt o parte foarte importantă din bugetul nostru pentru acest sezon, fără de care clubul nu poate exista la acest nivel. Nu putem spune că avem zilele numărate, iar problemele cele mai mari sunt la furnizorii și la partenerii cu care colaborăm, pe care nu putem să-i plătim. Așadar, mai rezistăm, dar un timp foarte scurt. Dacă nu se va vota în următoarea ședință de CLM alocarea banilor pentru UTA vom avea o mare problemă. De fapt, nu știm unde este exact problema. Tot public a fost anunțat că s-a găsit o soluție, conform legii valabile doar pentru anul 2020. În aceasta se spune că toate administrațiile locale, atât județene cât și municipale, pot acorda sume de bani cluburilor direct prin hotărâre de consiliu. Iar clubul UTA îndeplinește toate condițiile să fie eligibil. Dacă, cumva, primii bani se vor aproba de noul CLM prin octombrie și noiembrie, s-ar putea să ajungem în situația de a nu-i putea cheltui pe toți și va trebui să-i înapoiem. Adică se știe, că toți banii publici necheltuiți până pe data de 15 decembrie se întorc în bugetul local. Și oricum, noi aveam nevoie de bani în iulie, august, acum în septembrie, nu se poate să primim bani de abia în octombrie, noiembrie. Eu susțin în continuare că există soluții, doar că trebuie să fii pozitiv și să le cauți”, a adăugat Meszar.

    IMG 0024

    Dacă nu avem grijă de principalul brand al Aradului, orașul acesta va demonstra încă o dată că este al nimănui, la fel cum în această perioadă și noul stadion „Francisc Neuman” este al nimănui… Stadionul este în acest moment al constructorului, care nu se știe la ce dată îl va preda Primăriei, care la rândul ei nu se știe la ce dată îl va preda la RECONS și care, la rândul ei, va semna nu se știe la ce dată un contract cu clubul UTA. Neavând un stăpân, clubul UTA nu poate să împartă cardurile abonaților clubului. Acestea trebuie activate, dar cum Primăria nu a recepționat stadionul nu există încă acel soft pentru activare… Au trecut mai bine de șase ani de la startul lucrărilor la stadion, și nici acum nu e gata…

    UTA evoluează pe noul „Francisc Neuman” în aceleași condiții în care șoferii arădeni circulă pe Podul Decebal. UTA, pentru că a început campionatul, șoferii, pentru că a început școala…

    Vorba lui Tifi Grădinaru: „Avem o promovare, ce facem cu ea?”

     

     

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Articol OK.Daca au promis Primaria si Consiliul Local Arad ca vor finanta UTA cubani ,cati or fi, au promis ca in septembrie aloca 3 mil. lei iar ulterior cate un milion in oct.,noe.,dec.Promisiunea este mai grea decat datoria.Parerea mea este ca nu au bugetat acesti bani, in 27.09.2020 sunt alegeri locale si tare am impresia ca dupa cate au facut,sunt constienti ca vor pierde alegerile acesti Bibart si Balcea.Asa ca o lalaie sa vada ce iese.Bani nu dau pana nu sunt siguri ca vor fi ei.Daca nu sunt alesi vor lasa cocoasa pe administratia noua.
      P.S. Dupa 16 ani de administratie strazile Selimbar si Ghica Voda adiacente strazii Dornei inca nu sunt asfaltate.
      P.S.2 Daca Primaria si Consiliul Local nu va sprijini financiar UTA (in lipsa unui sponsor privat puternic ) intr-un an va fi inapoi in Liga 2.
      Meszar a spus ca doar salariile sunt 100.000-120.000 pe luna [lus transport,cazare,alimentatie,teste covid,etc/luna .Doua luni traiesti din banii fanilor care au cumparat abonamente si dupa sponsorii mici.Dar ce te faci din iarna si la anul ?
      As dori un punct de vedere competent !

      +5 voturi
      +1
      -1
    2. inca o data foarte bine punctat d-le ziarist,ai putea sa faci si o paralela cu banii cheltuiti pt aeroport si de pe urma caruia beneficiaza o mana de oameni care nu fac aproape nimic sau pt semafoare care ,cred,marea majoritate din totalul celor amplasate in oras sunt pe galben intermitent

      +4 voturi
      +1
      -1

    Lasa un raspuns pentru cititor

    3 + 3 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.