Mii de vieți sunt puse în pericol din cauza drumurilor. Consiliul Județean aruncă „pisica” în ograda firmei de deszăpezire. Patronul societății le-o aruncă înapoi

    de Andrei Fuliaș | 23 ianuarie 2019, 4:15 PM | Administraţie | Recomandările editorilor

    1

    Mii de vieți omenești sunt puse în pericol ori de câte ori zăpezile se abat abundent peste județul Arad. Multe drumuri, fie ele județene, fie locale, rămân de cele mai multe ori înzăpezite zile bune. Normal, lumea se întreabă a cui este vina? De cele mai multe ori vina pentru un drum rămas necurățat vina se împarte. Spre exemplu, în cazul drumurilor locale, responsabile cu deszăpezirea sunt autoritățile locale, în vreme ce pentru „județ” responsabilitatea aparține Consiliului Județean prin firmele contractate să deszăpezească.

    Faptul că un drum rămâne necurățat (plin de zăpadă sau cu strat de gheață deasupra) după ce ninge abundent poate duce de multe ori la pierderi de vieți. Și a și dus!… Putem vorbi aici despre accidente rutiere în urma cărora cineva a murit și familii au fost distruse. Dar, totodată, putem vorbi și despre alt fel de tragedii, cum ar fi un incendiu la care ar trebui să ajungă pompierii, despre un infarct la care trebuie să ajungă o ambulanță SAJ sau un echipaj SMURD, iar exemplele pot continua.

    Dacă în primul caz, cel în care vorbim despre accidente rutiere, vina nu este numai a celor responsabili cu deszăpezirea, ci și a șoferilor care de cele mai multe ori nu adaptează viteza de mers la condițiile meteo sau de drum, în cazul intervenției pompierilor la un incendiu sau a medicilor la un caz care necesită îngrijiri medicale de urgență vorbim despre vina exclusivă a celor responsabili de curățarea drumurilor.

    Drumurile necurățate îngreunează intervenția medicilor și pompierilor

    Am primit în această dimineață, de la un cititor, o fotografie de pe Drumul Județean 792 C, drum ce face legătura între orașele Sântana și Curtici. După cum se poate observa în fotografia articolului, făcută în jurul orei 08:00, nu se vede asfaltul din cauza zăpezii. La scurt timp după ce noi am primit fotografia, pe Drumul Județean 709 B, care leagă Municipiul Arad de orașul Curtici, s-a produs un grav accident de circulație, accident în urma căruia un bărbat și-a pierdut viața. Automat ne-au trecut prin minte o sumedenie de scenarii, care mai de care mai sumbre. Spre exemplu, dacă accidentul respectiv ar fi avut loc aproape de Sântana, în cât timp ar fi ajuns la fața locului echipajul SMURD de la Subunitatea din Curtici, aceasta fiind cea mai aproapiată subunitate din zona respectivă? Dar putea fi vorba despre un oricare alt drum rămas necurățat și putea fi vorba despre un infarct la care să fie nevoie de intervenția unui echipaj SMURD. Putea fi vorba despre o intervenție a unui echipaj al Serviciului de Ambulanță Județean. La fel de bine putea fi vorba despre un incendiu și să fie nevoie de intervenția mai multor echipaje de pompieri din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență.

    Drept urmare, am luat legătura cu reprezentanții Serviciului de Ambulanță Județean Arad (SAJ) și cu cei ai Inspectoratului pentru Situații de Urgență al Județului Arad (ISU) pentru a-i întreba care sunt timpii în care aceștia trebuie să intervină la diferite cazuri.

    În cazul ambulanțelor, potrivit Legii 95/2006, echipajul SAJ ar trebui să ajungă la un caz în cel mult 15 minute (în minim 90% din cazuri) în mediul urban, respectiv în cel mult 20 de minute (în minim 75% din cazuri) în mediul rural.

    În ceea ce privește intervenția unui echipaj SMURD, acestea trebuie să ajungă la cazuri în cel mult 8 minute (în minim 90% din cazuri) în mediul urban și în minim 12 minute (în minim 75% din cazuri) în mediul rural.

    Și în cazul incendiilor, reprezentanții ISU spun că echipajele de stingere trebuie să ajungă la un incendiu între 5 și 25 de minute în localitățile în care există subunități ISU, respectiv între 15 și 35 de minute în localitățile unde nu există subunități.

    Este, astfel, mai mult decât evident că un drum care nu este deszăpezit îngreunează foarte mult intervenția medicilor (SAJ sau SMURD) și a pompierilor. În condiții normale de drum, echipajele SAJ, SMURD și pompieri s-ar putea deplasa la intervenții cu viteze de 100 km/h sau mai mari, în vreme ce pe un drum necurățat aceste echipaje nu pot circula cu mai mult de 50, poate 60 km/h, fiindcă altfel riscă să pună în pericol inclusiv viețile echipajelor și integritatea autospecialelor sau a echipamentelor.

    Dar cine sunt acești responsabili și care sunt cauzele pentru care drumurile rămân necurățate?

    În cazul drumurilor locale, adică a celor din interiorul localităților, responsabilă e primăria localității respective, care ar trebui să se ocupe de deszăpezire fie în regim propriu, achiziționându-și utilaje, fie să contracteze o firmă care să facă asta. Dar de cele mai multe ori, în localitățile mici, vorbim despre deszăpezire în regim propriu. În vreme ce în orașele mari, spre exemplu municipiul Arad, se contractează o firmă specializată, fiindcă e mult mai simplu.

    În cazul drumurilor județene, Consiliul Județean, instituție care este proprietara acestor drumuri, contractează o firmă pentru deszăpezirea întregului județ sau eventual mai multe firme, dacă împarte județul în mai multe zone și dacă se face câte o licitație pentru fiecare zonă.

    Și pentru că cele mai multe probleme cu drumurile înzăpezite au fost întâlnite pe drumurile județene din Arad, am decis să luăm legătura cu unul dintre cei mai „huliți” oameni din această perioadă. Este vorba despre omul de afaceri Ovidiu Palcu, patronul firmei Inteco Holding, a cărui companie este responsabilă cu deszăpezirea în județul nostru. I-am explicat acestuia despre ce este vorba și l-am rugat să ne explice de ce ne confruntăm cu astfel de situații.

    Ei bine, Ovidiu Palcu spune că nu este vina companiei sale pentru faptul că pe anumite drumuri nu se intervine la timp, ci a Consiliului Județean Arad. Afaceristul spune că firma execută ceea ce i se cere de către reprezentanții CJ.

    „În primul rând este foarte important de știut că nu se poate interveni cu lama pentru curățarea drumurilor decât atunci când zăpada depășește stratul de 10 centimetri. Altfel am strica asfaltul. În ceea ce privește intervenția cu sare și nisip, nu putem vorbi despre un anumit strat al zăpezii. Cu sare și nisip se intervine împotriva înghețului, nu a zăpezii. Iar dacă stratul de zăpadă este prea mic și nu este înghețat sau polei, nu putem interveni noi, iar zăpada se topește de la circulația mașinilor. Dar și în cazul intervenției cu sare și nisip avem o problemă. Noi dăm cu un amestec de 15-20% sare și 80-85% nisip, în vreme ce pe drumurile naționale se intervine deseori doar cu sare. Aici nu este vina noastră, ci a celor de la Consiliul Județean. Ei comandă sarea și nisipul și decid cum dăm”, spune Ovidiu Palcu.

    În același timp, patronul firmei de deszăpezire Inteco Holding dă vina pe reprezentanții Consiliului Județean Arad și pentru numărul de mașini cu care se intervine.

    „Spre exemplu, noi am licitat cu 30 de mașini, fiindcă așa a fost caietul de sarcini. Dar pe urmă ei (CJA) hotărăsc câte mașini vor. Vă dau exemplu, în Arad avem 4 în loc de 7. În Lipova la fel. Dar problema este că și din cele 30 de mașini, noi avem 24, fiindcă atât ne lasă cei de la Consiliul Județean. Asta în condițiile în care, până acum o săptămână și ceva, eram cu 19 mașini. Acum au băgat încă 5. Ei decid, în schimb noi luăm amenzi de la Poliție. În județele Timiș sau Caraș-Severin se intervine cu peste 45 de mașini. La ei se poate. Gândiți-vă că pe drumurile naționale se calculează ca o mașină să intervină pe 11 km de drum. Noi, la 30 de mașini, am avea vreo 36,6 km de drum pe mașină, iar dus-întors ar fi 73,2 km/mașină. Sunt peste 1.100 de km de drumuri județene, ceea ce înseamnă că o mașină intervine pe 45 km de drum (90 dus-întors), dacă avem voie cu doar 24 de mașini. Mașina deszăpezește cu 30 km/h. În cât timp deszăpezește 45 km? Într-o oră și jumătate. Atunci cum putem interveni eficient, cu prea puține mașini?”, mai spune Ovidiu Palcu, patronul firmei Inteco Holding, adăugând și faptul că „tot ceea ce v-am spus eu acum există în documente, în acte, nu vorbesc tâmpenii”.

    I-am contactat și pe reprezentanții Consiliului Județean Arad, în speță pe directorul de comunicare și strategii, Andrei Ando, pentru a vedea care este poziția instituției față de această problemă.

    „Pot să vă spun că există un ordin de echipare permanentă. Astăzi, peste 80% dintre utilaje trebuie să fie echipate. Vorbim despre 24 de utilaje, 15 încărcătoare frontale și 5 autogredere, care sunt verificate în teren de către 5 mașini de patrulare ale Inteco, respectiv de către 5 mașini de patrulare ale Consiliului Județean. În afară de asta, avem un sistem de monitorizare prin GPS. Din ceea ce mi se transmite de la Direcția Tehnică, pot să vă spun faptul că Inteco ar trebui să intervină între orele 3 și 5 dimineața, înainte ca cetățenii să meargă la serviciu pe aceste drumuri. Totuși, în prea puține locuri și situații se intervine în aceste intervale orare. Intervențiile încep mult mai târziu decât ar trebui. Uneori, din ce mi se spune de la Direcția Tehnică, mașinile circulă cu lama ridicată și nu la nivelul asfaltului pentru a deszăpezi eficient. De ce se intervine cu doar 80% din utilaje? S-a decis ca ordinul de echipare la 100% să fie dat doar în cazul unor precipitații abundente, la cod portocaliu sau cod roșu”, a explicat Andrei Ando.

    Totodată, directorul Direcției de Comunicare și Strategii din cadrul Consiliului Județean Arad spune, referitor la acuzele patronului Inteco Holding potrivit cărora ar fi nevoie de un număr mai mare de utilaje, că firma știa dinainte ce este stipulat în caietul de sarcini și că și-a asumat că va deszăpezi cu acest număr de utilaje. Ba mai mult, Direcția Tehnică a CJA susține că Inteco Holding nu folosește utilajele la capacitatea necesară.

    „Acordul cadrul a fost semnat acum patru ani. Inteco Holding și-a asumat faptul că poate deszăpezi cu aceste utilaje. Este ultimul an de contract cu această firmă. În același timp, în ceea ce privește utilarea tuturor mașinilor pe care le are firma, Direcția Tehnică spune că acestea nu sunt folosite la o capacitate mai mare de 30-40%. Ele ar trebui folosite, în caz de nevoie, la 24 de ore din 24, fiind folosite doar la 5-7 ore pe zi”, mai spune reprezentantul Consiliului Județean Arad.

    Acestea fiind spuse, noi nu putem să arătăm cu degetul către cineva dintre cei implicați în această problemă, însă un lucru este cert. Anume că oamenii au de suferit de pe urma unor accidente produse pe aceste drumuri, iar o sumedenie de alți oameni ar putea fi puși în situații și mai dificile dacă din cauza acestor drumuri rămase înzăpezite ar avea nevoie de intervenția de urgență a medicilor sau de intervenția pompierilor în cazul unor incendii.

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Da, într-adevăr, sunt mașini echipate cu GPS, fac ture dar fără sa împrăștie nimic, doar ture degeaba sa încaseze banii conform contractului, în rest sa iasă soarele sa topească zăpadă, nu țin cu cei de la Consiliul Județean, dar firmele care ar trebui sa curețe nu își fac treaba, plimba mașinile degeaba ca nu cumva sa consume material antiderapant foarte mult, ca doar costa, și profitul nu ar mai fi asa mare, ce dacă mor oameni, ei sunt vinovați ca nu au adaptat viteza la condițiile de drum, trăim din păcate în România și asta ne ocupa tot timpul…

      +11 voturi
      +1
      -1

    Lasa un raspuns pentru Anonim

    0 + 1 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.