miercuri, 24 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Enola Day: Skoda Superb și VW Passat la Arad, despre asta a fost vorba, Domnilor!

    de Lajos Notaros | 31 octombrie 2019, 8:46 AM | Opinii | Recomandările editorilor

    2

    Marcat de efervescența nervoasă creată de ex-primarul Falcă, am purces la ceva cercetări, documentări, să vedem despre ce a fost vorba la urma urmei.

    Am fost motivat și de intervenția ministrului pentru mediul de afaceri, comerț și antreprenoriat, cel care într-o postare pe FB ne anunța în 28 Octombrie, cităm: „Astăzi, am depus la Birourile Permanente ale celor două Camere ale Parlamentului, în numele grupurilor PSD, propunerea de Declarație a Parlamentului privind sprijinirea demersurilor României pentru atragerea investiției Grupului Volkswagen.”

    Domnul Ștefan Radu Oprea, după numele său, ne explica că a recurs la această metodă pentru că în atragerea investiției VW, deși guvernul, în frunte cu Doamna Dăncilă, a făcut tot ce a depins de el, investiția este în pericol din cauza lipsei de susținere a tuturor actorilor politici, formulează ministrul.

    2 5

    În încheierea intervenției sale de pe FB, Stefan Radu Oprea dă și o indicație cu privire la actorii politici la care se gândește Domnia sa, cităm: „Atrag atenția lui Ghiță Falcă că acesta nu este un concurs de frumusețe. Oferta de țară a fost făcută de guvernul Dăncilă și cuprinde răspunsul la totalitatea întrebărilor din chestionarul VW, nu doar partea care se referă la administrația locală.”

    Să reținem aici că toate acestea au pornit de la ieșirea la rampă a domnului europarlamentar Falcă, cel care, revenind săptămânal la Arad prin conferințe de presă, a atacat-o pe prefectul Horgea, reproșându-i că, la indicațiile lui Fifor, a compromis negocierile pentru investiția VW la Arad.

    Revenim în final, acum să vedem, ce-i cu această investiție celebră care a ales în cele din urma, nu Aradul, ci Turcia și care acum este într-un impas datorită evenimentelor dintre turci și kurzi. Dar nu este vorba doar de asta, există păreri contradictorii și la nivelul acționarilor VW, gurile rele spun că cel care este împotriva investiției din Turcia este însuși Stephan Weil, cel care reprezintă Saxonia Inferioară în consiliul de administrație, deținând un portofoliu masiv de 20% din acțiuni.

    3 5

    Dar chiar dacă investiția de 1,3 miliarde nu va merge în Turcia, șansele ca ea să vină în România sunt cam minuscule. Ar mai fi și Serbia sau Bulgaria, dar șansa cea mare o au slovacii, având în vedere că dețin deja o fabrică VW la Bratislava, unitate unde până acum se produceau, pe lângă SUV-uri, modele mici ale firmei, printre care VW Up, Seat Mii și Skoda Citigo. Aceste modele însă vor ieși în viitorul apropiat din fabricație, datorită noilor reglementări de emisii, respectiv al interesului pentru mașini mici electrice, așa încât Passat și Superb se vor putea produce la Bratislava, locația având și avantajul că nu este necesară o investiție nouă, de la zero.

    Cele două modele despre care vorbim, Passat și Superb, reprezintă nivelul de vârf al gamei, atât la VW, cât și la Skoda (Superbul fiind de fapt Passat-ul Skodei), modele foarte apreciate și vândute, însă unitatea din Germania unde se produce Passatul (Emden) va trece în 2023 la producția autoturismelor electrice VW. Despre problemele Skoda am pomenit deja în articolul nostru de acum două săptămâni , fabrica lor din Cehia (Mlada Boleslav) ajungând la capacitatea maximă de producție în timp ce vânzările Skoda cresc spectaculos atât în Europa (în Marea Britanie fiind liste de așteptare) cât și în China, cea care a devenit piața nr.1 în desfacerea Skodelor.

    4 4

    Am prezentat toate astea tocmai fiindcă de la „ai noștri” primim doar gogoși, însă este ușor de intuit faptul că în aceste condiții nu și-au făcut treaba, aruncând vina de la unul la altul, Falcă la guvernul PSD, cei de acolo înapoi la ex-primarul Aradului.

    E vorba și de nepricepere, dar întâi de toate de interese divergente, adică exact cum susține ministrul, însă cauzele acestor interese divergențe sunt lăsate în umbră de către domnul Oprea. Nu este vorba de discreția obligatorie în astfel de tranzacții, ci de nepricepere și urmărirea intereselor personale sau de grup în dauna intereselor comunității pe care cei despre care vorbim aici o reprezintă. Domnul Oprea, România, Domnul Falcă, până nu de mult, Aradul, aflat, după cât cunoaștem noi, încă în România..

    Așa cum am mai spus-o cu greu găsești acum o locație mai bună în România pentru astfel de investiții decât Aradul. Nu prea văd nici atuurile turcilor în comparație cu noi, chiar dacă sunt destule fabrici de autoturisme pe acolo.

    5 3

    Explicația eșecului – pentru că, să nu ne îmbătăm cu apă rece, din cele prezentate este evident că șansa revenirii VW la discuții pentru Arad sunt minimale -, așa cum o bănuiesc eu, este incompetența și reavoința (în fond la Arad domină de decenii PNL-ul, nu PSD, de ce să le dea guvernul pesedist încă un atu în plus) a celor implicați, iar aici vina cea mare se află la București fiindcă, este evident, dacă Bucureștiul voia ca investiția să se materializeze la Arad, avea toate pârghiile să ofere cele mai avantajoase condiții firmei germane.

    Deci, pe undeva, Falcă are dreptate, chiar dacă asta nu îl ajută deloc. În loc să iasă mai demult, Domnul ex-primar a ieșit atunci când nu mai avea ce pierde, chiar dacă nici de câștigat nu avea mare lucru, în afara unei notorietăți bizare de pe acum binișor cimentate.

    Dacă chiar se lupta pentru arădeni și nu doar pentru diferitele grupuri de interese locale, de unde vine recunoștința la o adică, poate aflam mai din timp de faptul că „Scoda” și VW sunt interesate și de Arad pentru a construi aici vestitele lor modele Passat și Superb.

    Așa rămânem, ca de obicei, cu ochii în soare…și cu buzele umflate, așa cum se vede în videoul de la sfârșit…

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. In Arad un procent foarte mare de oameni sunt nevoiti sa lucreze in domeniul automotive.Generatia mea de exemplu,a invantat si s-a calificat in mai multe profesii.Practic,noua ne-au furat timpul.Timpul,care este poate cel mai valoros „capital” al omului.Poti sa ai vagoane de bani,nu vei rascumpara timpul furat sau pierdut din diverse motive.Asa cum am amintit,cei care avem profesii(multi le-am invatat dintr-o reala atractie pentru aceasta) pe care le puteam practica fara prea multe cautari,acum unii vor sa impuna doar anumite activitati.Ia sa insiste europarlamentarii nostri,care tari din UE sa faca tractoare.Si noi putem produce alimente,haine,medicamente,iar altii sa faca bine sa le cumpere de la noi.Dupa normativele de calitate pe care noi le consideram adecvate.Exista instructiuni ale ONU pentru combaterea sclaviei sí a servitutii.

      0 voturi
      +1
      -1

    Lasa un raspuns pentru atenianul

    8 + 3 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.