vineri, 29 martie, 2024

Special Arad Logo

    Enola Day: Manelele economiei arădene

    de Lajos Notaros | 29 martie 2018, 11:18 AM | Opinii

    8

    Mai nou, primarul Aradului se laudă pe toate drumurile cu doi indicatori economici la care orașul și județul stau foarte bine, insinuând că și asta îi datorăm tot lui.

    Pe lângă multe altele, desigur.

    Ultima sa cuvântare de gen a produs furori, era, din câte se pare, la Bruxelles, aflat acolo legat de regionalizare, nescăpând nici de data aceasta ocazia să se laude cu exporturile colosale și cu cererea mare pe piața forței de muncă – șomaj negativ, cum ar veni – în Arad.

    Dincolo de faptul că într-o economie de piață deschisă, primarul unui oraș nu este factor decisiv în dimensionarea economică a orașului și a județului –  ca lider al partidului aflat la pârghii de vreo 15 ani –, dacă intrăm într-o analiză economică mai serioasă vom ajunge la concluzia că Domn primar este în eroare tocmai acolo unde ar putea, indirect dar inteligent, contribui la evoluția economică a zonei pe care o administrează.

    Să luăm cifrele: este drept că în 2016 – toate cifrele sunt de atunci, dovadă că pe Gheorghe Falcă nu-l interesează să fie la curent și exact – Aradul era al cincilea județ al țării la exporturi cu 3,3 miliarde euro, fiind depășit doar de București, Argeș, Timiș și Sibiu, însă acest export se datorează în mică, aproape nesemnificativă, măsură firmelor românești și/sau locale, fiind rezultatul activității vestitelor întreprinderi de subansamble auto multinaționale în frunte cu vestita Takata.

    autoliv volane

    Altfel spus, aceste firme, în afara forței de muncă ieftine, nu folosesc nimic din potențialul economic arădean și ce este mai dramatic, nu contribuie nici la ridicarea nivelului de pregătire și competență a acestei forțe locale de muncă, oferind doar munci slab calificate, iar dacă această forță de muncă nu va mai fi destul de ieftină se vor muta de aici  spre alte zone cât ai clipi din ochi.

    Ele nu reprezintă viitorul economiei arădene, ci ilustrează tocmai prezentul ei precar.

    Domnul primar, dacă tot pomenește de export, și ar vrea să fie corect și priceput, ar trebui să ne spună că între primii 40 de exportatori – cifrele tot din 2016 sunt – români și particulari se află doar o singură firmă arădeană – e vorba de fabrică de mobila Cotta în care este interesată și familia Țucudean –  aflându-se pe locul 17, la o distanța enormă de cel mai mare exportator român și nu multinațional și tot în mobilă, Aramis Invest din Baia Mare al lui Mihai Anghel și Marius Selescu.

    Precaritatea economiei locale este foarte bine ilustrată de problemele Domnului Blidar, singurul care reprezintă încă industria tradițională arădeană și care, din varii motive, nu reușește să devină semnificativ și la export, așa cum a fost predecesoarea Uzina de Vagoane.

    În agricultură ar mai fi si întreprinderea curticeană a Domnului Muscă, vestită pe plan national, un exemplu de cum ar trebui folosit potențialul agricol deosebit al județului, care însă, deocamdată, nu este interesată de export, dar pentru asta nu este mai putin importantă pentru Arad decât Takata.

    Dimpotrivă, am zice, Complexul agro-industrial din Curtici se folosește de capacitătile locale, oferă produse specifice înainte de toate localnicilor, dar nu neglijează metodele si tehnologia modernă, iar din acest punct de vedere reprezintă adevăratul viitor al economiei arădene.

    În ceea ce priveste cel de al doilea aspect și anume faptul că nu avem șomaj, dimpotrivă, este o cerere continuă pentru câteva mii de locuri de muncă, este chiar jale!

    Domnul primar, este drept, a apărut pe aici cu o întârziere de șapte-opt ani, nu pare a observa că Aradul a pierdut în ultimul sfert de secol aproape un sfert din populația sa, ajungând de la 200 de mii de locuitori la 150 de mii.

    Dincolo de faptul că a ieșit astfel din rândul orașelor mari ale țării, exodul masiv are multe alte efecte dramatice pe multiple planuri asupra calitătii vietii din oraș, privit din aceasta perspectivă faptul că nu avem forța de muncă necesară nici pentru a acoperi aceasta piață a muncii sărăcăcioasă, ieftină și subcalificată este un simptom de boală și nu motiv de laudă.

    Este la mintea găinii – cocoș ar fi mult prea pretențios -, că exodul acesta este format, pe lângă o nesemnificativă categorie de aventurieri și oportuniști, din oameni valoroși care, bazându-se pe calificarea și capacitatea lor, au decis să-și caute locuri de muncă la nivelul lor care să le asigure condiții de viață pe care în Arad n-au cum să le realizeze în cele câteva decenii viitoare cu care calculează fiecare om normal.

    Acești oameni nu vor veni înapoi pentru cele 2-3 mii de locuri de muncă vacante la Takata, Leoni sau alte astfel de întreprinderi la care mașinile sunt mult mai importante decât oamenii.

    12466 640

    Poate doar aceia care și-au păstrat domiciliul în Arad, dar în cea mai mare parte a anului sunt plecați la munci sezoniere prin Italia sau Spania, eventual Anglia și pentru care, dacă și salariul ar fi măcar apropiat de cel de afară, ar fi mult mai comod să stea acasă, să nu dea banii pe călătorii și chirii sau alte cheltuieli care decurg din faptul că lucrează în străinătate.

    Ei, poate, ar fi mulțumiți și cu nivelul cultural al orasului, dar până si lor le-ar lipsi divertismentul de calitate și brandurile comerciale prezente la tot pasul în Occident.

    Pentru că „politica economică” pe care și-o revendică Gheorghe Falcă, atunci când se laudă cu exporturile multinaționalelor din Arad în căutare de sclavi, duce în mod inevitabil la decăderea culturală și a rafinamentului vieții cotidiene din oraș.

    Într-un oraș din care cei având pretenții culturale și de divertisment de calitate au plecat este un lux să ai teatru și filarmonică, magazine de calitate sau, Doamne feri!, de lux, pe bulevard, nici de cinematografe nu prea ai nevoie, angajatul acestor firme fiind fericit să ajungă acasă cât mai repede să-și reîncălzească ciorba de ieri după care să se uite la televizor până adoarme pe o manea de Guță.

    A te lăuda cu situația aceasta în timp ce tu de fapt asiști narcisistic și superficial la o pauperizare și vulgarizare a orașului, folosindu-te de oportunitățile care se ivesc în aceste conditii pentru tine, nu tine doar de limitare, este în sine o ofensă adusă părții mai valoroase a comunității pe care o parazitezi și care, cel puțin încă o vreme, speră ca procesul să nu fie ireversibil.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Achiesez total doar la o singură afirmație din articol: „primarul unui oraș nu este factor decisiv în dimensionarea economică a orașului”. Restul este discutabil și poate fi interpretat în cheie personală de oricare cititor. Exprim doar două judecăți: 1. Spre lauda lui, municipiul Arad a achiziționat tramvaie de la ASTRA, însă ponderea cea mai mare a vânzărilor de material rulant sunt la export (Brazilia, Cehia). 2.Ce s-ar face mii de arădeni dacă n-ar fi multinaționalele „exploatatoare de sclavi”? Deci, eu zic să ne legăm doar de prestația exclusiv edilitară a celor pe care, deocamdată, arădenii i-au investit în funcții de decizie.

      +1 voturi
      +1
      -1
      • Aș fi de acord cu Dumneavoastră daca am trai într-o societate normală, însă așa urmariți mai atent argumentația.
        Eu am pornit de la afirmațiile Domnului primar legate de „succesele” economice ale Aradului sub el. Daca nu se baga, filozof rămânea si rămâneam si eu la fel, având în vedere ca am terminat filozofia.
        Pe urmă informatiile Dumneavoastra sunt eronate: am cumparat câteva vagoane Imperio fiindca era prea de tot daca nu o faceam si asta în situația în care Domnul Blidar a ajutat un pic, nițel așa la nevoie, mai ales sub Băsescu, liderul actual al administrației arădene. Cumva trebuia recompensat, dar nici vorba sa modernizăm parcul de tramvaie al Aradului cu Imperio, dimpotriva, tot atunci, Domn primar a vorbit de troleibuze si autobuze, tramvaie și alte păsărici fără nicio legătura cu firma Domnului Blidar.
        Astra nu exporta decât sporadic, era vorba de o comanda sudamericana – in buna traditie a Uzinelor de Vagoane -, dar nu se mai vorbeste de el, se pare trenează sau a cazut. Cu Astra Domnului Blidar este o mare problemă, poate odata mă voi încumeta să scriu și despre asta.

        +9 voturi
        +1
        -1
    2. Domnule Notaros, sunt deacord cu cele spuse de Dvs. Nu stiam ca sunteti econimist, analist in economie. Poate ca si la asta va refereati la parvinism. Cineva care face o analiza a unei specializari la care nu se pricepe. Poate ca incepeti sa comentati si despre instructorii auto, poate ceva despre constructori, etc. Vad ca va pricepeti … Repet, multe dintre cele spuse se potrivesc, dar pregatirea si practica din spatele cuvintelor, lasa mult de dorit.

      Apropo, despre prosteala populatiei. Daca multi dintre cei descrisi mai sus sunt slab pregatiti, nu au cultura generala si fara carte, nu stunteti si Dvs. de vina cel putin partial? Parca erati profesor, cel putin asa va laudati. Pai daca Falca este produsul Dvs., astept un comentariu in care sa va infierati la ce ati produs. Pai daca asta ati scos de pe bancile scolii, la ce va asteptati?

      --12 voturi
      +1
      -1
      • E simplu aici, faptul că nu stiați ca am (și) calificare economică nu este vina mea, este însă o lipsă a argumentatiei Dumneavoastră care va descalifică. (Despre instructorii auto pot de asemenea comenta pentru că am o specializare și în psihologie și sunt conducator auto de peste 30 de ani)
        De altfel comentul Dumneavoastră musteste de revendicări fara nicio acoperire.
        Dacă n-ar fi așa ati intelege că fiecare trebuie să își asume propriile fapte, ne pe ale altora, eu, inclusiv ca profesor, mi le asum pe ale mele.
        Da, Falcă, mi-a fost elev la liceu, i-am predat până și economie, și am avut mii de elevi ca profesor, fiecare dintre ei cu viata lui. De altfel Gheorghe Falcă nu a fost un elev slab, nici exceptional, numai că faptele unui om nu se pot reduce la profesorii pe care i-a avut. Mai sunt si alti factori.
        La Liceul Avram Iancu din Brad am avut, pe lângă Falcă, altii, dintre care unul este cercetator la MIT, altul poet și dramaturg respectat care traieste in SUA, numai că nu-mi asum aceste lucruri ca ceva care mi se datorează. Nu, LI SE datoreaza, talentului, muncii lor.
        Și în final, mai cititi Special Arad.
        E usor, articolele mele în care „înfierez” administratia Falca – să ne întelegem, nu pe omul Falcă!!!!!!! – sunt la vedere, le puteti consulta.

        +14 voturi
        +1
        -1
      • Mulțumesc, dar trebuie să vă spun că în familia noastră, având în vedere datele problemei, se sărbătorește Paștele de două ori în situația în care nu sunt împreună!
        Deci, aștept urarea și săptămâna viitoare!
        Glumesc, desigur, vă mulțumesc încă odată!

        +2 voturi
        +1
        -1
    3. Aradul a pierdut de mult concurenta si cu oradea si cu timisoara a devenit un fel de domeniu privat al prinarului si inca 3 ,4 firme de case tehnodomus syl con trans etc astia au bani de la noi toti in rest e jale !!adevarul ca fiecare oras isi merita primarul pe care si l a ales!!!

      +3 voturi
      +1
      -1

    Lasa un raspuns pentru Mike

    1 + 8 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.