Cele două Românii din Arad. Niciun loc disponibil pentru cartea electronică de identitate în municipiu, liber la programări în tot judeţul, cu o singură excepţie





71 de arădeni din municipiu au deja carte electronică de identitate (CEI), iar alți 350 așteaptă să le primească. Alte zeci de persoane din judeţ sunt şi ele cu cărţile de identitate noi în buzunare sau le vor avea în scurt timp.
Dacă, însă, în municipiu nu mai există niciun loc liber la programări (şi situaţia e de cel puţin două săptămâni aşa) pe următoarele 30 de zile – intervalul disponibil pe site-ul ministerului dedicat cărţilor electronice de identitate –, arădenii cu domiciliul în localităţile din judeţ pot să-şi aleagă aproape oricare zi îşi doresc pentru programare.
O singură excepţie: comuna Vladimirescu, unde singurele intervale disponibile pentru programare erau, la momentul la care scriam acest material, în ziua de 24 iulie.
(Noua carte electronică de identitate)
Arădenii pot solicita începând din 5 iunie noua carte de identitate, fie că le-a expirat buletinul, fie că nu, iar din 10 iunie solicitările sunt posibile şi în municipiu.
Trebuie precizat încă din start că programarea pentru eliberarea cărții electronice de identitate se face doar pe portalul pus la dispoziție de Ministerul Afacerilor Interne (hub.mai.gov.ro, secțiunea „Carte de identitate”), iar noile buletine se procesează doar la București, acesta fiind și motivul pentru care cei care au solicitat deja un astfel de act sunt nevoiți să aștepte între 10 și 15 zile ca să-l primească.
Cristina Oprean-Vlad, directoarea Direcției Județene de Evidență a Persoanelor Arad (DJEP Arad), susține însă că termenii de eliberare a noii cărți de identitate vor fi din ce în ce mai scurți (vor ajunge până la 72 de ore), pe măsură ce sistemul își intră pe deplin în drepturi.
În municipiu, niciun loc liber la programări pentru cărţile electronice de identitate
La nivel de municipiu, depunerea cererilor pentru eliberarea cărților electronice de identitate a început în 10 iunie 2025 și cam tot de pe atunci e imposibil să găsești un loc liber și dacă te trezești la 8 dimineața să-ți faci programare pe site.
Toate cele 10 poziții din următoarele 30 de zile, puse la dispoziție pe site-ul dedicat acestei proceduri, sunt ocupate și, deși recomandarea de pe site e să accesezi des această platformă în speranța că se va elibera vreun loc, acest lucru e greu de crezut că se va întâmpla.
Nu din cauza faptului că unele dintre programări nu vor fi onorate, ci din cauza faptului că românii încă nu au dezvoltată pe deplin responsabilitatea civică în astfel de probleme: dacă nu se vor prezenta la ghişeu, nu vor anunţa acest fapt pentru ca locul să poată fi ocupat de altul. Dar probabil şi acest lucru se va schimba în timp.
Că cererea e extrem de mare în ceea ce priveşte eliberarea cărţilor de identitate o confirmă şi purtătorul de cuvânt al Primăriei Arad, Ralu Cotrău, care precizează faptul că sunt multe zile în care personalul de la Evidența Persoanei este obligat să stea peste program.
„Cererea este foarte mare și pentru că e perioada de vară, în care cei care lucrează în străinătate vin să-și înnoiască actele și din pricina faptului că au apărut două categorii de solicitanți”, a punctat Ralu Cotrău. Este vorba de cei care încă vor carte de identitate clasică, cu care sunt obișnuiți, și cei care vor noua carte de identitate, cea electronică. Acestora li se adaugă și cei care, deși nu au buletinul expirat, vor noua carte de identitate, cu toate beneficiile cu care vine aceasta. Iar, potrivit reglementărilor în vigoare, au tot dreptul să o ceară.
(Niciun loc disponibil pentru programări în municipiu)
Două cărţi de identitate electronică pentru copii, în municipiu
La cele de mai sus se adaugă şi cererile care vin pentru copiii sub 14 ani, în condiţiile în care, tot potrivit actelor în vigoare, cartea de identitate electronică se poate solicita şi pentru aceştia. Şi cum pentru acest document se plăteşte doar 67 de lei, în timp ce pentru un paşaport pentru cel mic se achită 234 lei, sunt mulţi părinţi care solicită cartea electronică de identitate pentru copiii lor.
La Arad, probabil şi din pricina faptului că nu se cunosc toate prevederile legate de aceste acte, până acum s-au solicitat doar două cărţi de identitate electronică pentru copii.
Dacă pe procedura de obţinere a cărţilor clasice de identitate prea multe lucruri nu sunt de făcut, acestea se eliberează în continuare, pentru un timp încă nestabilit oficial, iar programarea se face pe site-ul evp-arad.ro, oficialii au mai multe sfaturi în privinţa programărilor pentru cărţile de identitate electronică.
Printre acestea se numără să accesezi portalul imediat după ora 24.00, când începe o nouă zi de programări, dar şi de câteva ori în timpul zilei, pentru a vedea dacă cineva renunţă la programarea sa. Programările se pot vedea pentru următoarele 30 de zile şi în fiecare zi apare o nouă zi de programare (astăzi a apărut pentru programări şi ziua de 25 iulie), cu cele 10 poziţii puse la bătaie pe portal.
„Primul lot de cărţi electronice, în număr de 71, a fost deja predat către beneficiari, în procent de 90%. Mai avem în lucru 350 de solicitări care sunt în procesare şi urmează să ajungă la solicitanți în cel mai scurt timp”, a punctat Ralu Cotrău, purtătorul de cuvânt al Primăriei Arad.
(Plin de locuri libere pentru programări în județ)
Liber, prea liber la programări, în judeţ, pentru cartea electronică de identitate
Situația la nivel de județ e diferită față de cea din municipiu. Cererea de cărți de identitate nu e așa mare ca la nivelul Aradului. În plus, aici serviciile s-au deschis rând pe rând. Miercuri, potrivit celor declarate de Cristina Oprean-Vlad, directoarea DJEP Arad, au fost operaționalizate serviciile pentru cărți de identitate electronice la Beliu și Târnova, ieri la Ghioroc, iar astăzi s-a pus punct final acestui maraton al operaționalizării.
„Toate SPCLEP vor fi de azi operaționalizate pentru preluarea documentelor în vederea emiterii de cărți de identitate electronică”, a punctat directoarea DJEP Arad.
Locuitorii din județ sunt însă mai reticenți când vine vorba de noile acte, probabil și din cauza tuturor teoriilor conspiraţioniste care au circulat pe rețelele sociale în ultimii ani. Fake news-urile cu privire la aceste acte circulă în continuare în mediul online și par imposibil de stopat.
Acesta este şi motivul pentru care de curând Ministerul Afacerilor Interne a anunţat o campanie de publicitate privind noile cărţi electronice de identitate. Peste 10 milioane de lei este dispusă instituţia să cheltuiască pentru 160 de zile de campanie online în favoarea acestor acte.
Citeşte despre această campanie AICI.
(Vladimirescu, diferit de celalalte localități din județul Arad)
Doar Vladimirescu arată altfel pe harta noilor acte
Revenind la județul Arad, la Beliu, unde serviciul a fost operaționalizat miercuri, sunt locuri libere la programare începând din 2 iulie, în fiecare zi, iar situația e identică chiar și în orașe precum Curtici, cu intervale orare disponibile din 1 iulie până în ultima zi urcată de aplicație. La Chișineu-Criș găsești loc pentru programare chiar și în 30 iunie, așa cum e și la Ineu și la Săvârșin, în timp ce la Curtici te poți programa oricând din 1 iulie.
La Ghioroc, primul loc liber e pe data de 3 iulie, dar mai apoi sunt libere intervale orare în fiecare zi (cu excepția zilei de vineri, când nu există program disponibil). La Lipova, primele locuri libere sunt în 7 iulie, dar zilele de vineri nu sunt disponibile pentru programări.
La Nădlac, zilele de miercuri și vineri nu sunt disponibile pentru programări, dar în celelalte zile cei interesați își pot face programări pentru că intervale libere sunt începând cu 1 iulie.
La Pâncota doar ziua de 1 iulie și ziua de 7 iulie nu mai sunt disponibile pentru programări, în timp ce la Pecica singurele zile ocupate sunt 30 iunie și 4 iulie. La Sântana e liber începând din 1 iulie, dar programările nu sunt posibile pentru zilele de joi și vineri, la Sebiș poți să te programezi oricând începând din 30 iunie, cu excepția zilelor de vineri, la Socodor la fel, cu excepția zilelor de miercuri, în timp ce la Târnova poți să te programezi oricând începând din data de 2 iulie.
La Șiria poți să selectezi oricare dată începând din 1 iulie, tot cu excepția zilelor de vineri, situație similară și la Vinga.
Doar la Vladimirescu, comună situată în imediata vecinătate a municipiului, situația stă cu totul altfel decât în tot județul. Aici, singura zi disponibilă pentru programare, la ora la care scriam acest articol, era data de 24 iulie!
O imagine destul de clară, am spune noi, a ceea ce înseamnă puterea informațiilor false în mediul online și în mediul rural și cum se reflectă acestea în viața cotidiană din respectivele localități. Cum online-ul și teoriile conspiraționiste împart țara în două Românii și județul în două Araduri.
E posibil ca situația să se schimbe, însă, pe parcurs, în județul Arad, în condițiile în care multe dintre serviciile de aici au fost operaționalizate în ultimele zile.
În momentul de față, se pot face programări pentru eliberarea cărții electronice de identitate pentru Arad, Beliu, Chișineu-Criș, Curtici, Ghioroc, Ineu, Lipova, Nădlac, Pâncota, Pecica, Sântana, Săvârșin.
(Portalul ministerului, singurul loc unde se poate face programarea pentru noile acte)
Câteva informații utile despre cărțile electronice de identitate și cât va fi valabil noul act
Reamintim cititorilor că în județul Arad se pot solicita, începând de joi, 5 iunie 2025, cărți electronice de identitate. Județul nostru s-a alăturat atunci celor 27 de județe din România în care a fost implementată eliberarea cărților electronice de identitate, așa cum au punctat la acel moment oficialii Direcției Județene de Evidență a Persoanelor Arad.
La acea dată, Cristina Oprean-Vlad, directoarea DJEP Arad, a precizat că „Începând cu data de 5 iunie 2025, Cartea Electronică de Identitate (CEI) va fi disponibilă și în județul Arad, la nivelul DJEP Arad și SPCLEP Municipiul Arad, urmând ca, în perioada imediat următoare, până la data de 1 iulie, să fie emisă, eșalonat, la toate celelalte 19 servicii publice comunitare de evidență a persoanelor de pe raza județului Arad aflate în coordonarea metodologică a instituției noastre”, fapt care a și avut loc.
Noul document poate fi solicitat oricând, indiferent de termenul de valabilitate al actului de identitate pe care îl au deja arădenii, chiar dacă buletinul este încă în termenul de valabilitate. Totodată, prima carte electronică de identitate se eliberează gratuit, începând cu vârsta de 14 ani, finanțarea fiind asigurată prin Programul Național de Redresare și Reziliență.
Dacă, însă, noul document este pierdut sau distrus, taxa de eliberare a acestuia este de 67 de lei și poate fi achitată la ghișeele unităților CEC Bank sau la stațiile/automatele de plată SelfPay.
Cartea Electronică de Identitate (CEI) poate fi eliberată, opțional, și pentru copiii cu vârsta sub 14 ani, la solicitarea părinților sau a reprezentantului legal al minorului, și poate fi utilizată ca document de călătorie, precum și pentru stabilirea identității în cadrul unor proceduri administrative (fiind o soluție mai eficientă decât utilizarea certificatului de naștere).
Pentru eliberarea acestui tip de act pentru minorii sub 14 ani, părinții minorului/reprezentantul legal trebuie să achite taxa privind contravaloarea actului de identitate (67 de lei). „Minorii care solicită eliberarea CEI cu 30 de zile înainte de împlinirea vârstei de 14 ani beneficiază de gratuitate”, au precizat oficialii DJEP Arad.
Potrivit Evidenței Persoanelor, pentru copiii cu vârste cuprinse între 0 și 2 ani, valabilitatea va fi de 2 ani, pentru cei cu vârste cuprinse între 2 și 14 ani, de 4 ani, pentru minorii cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani, de 5 ani, iar pentru adulții de peste 18 ani, de 10 ani. Pentru seniorii de peste 70 de ani, valabilitatea este nelimitată.
(Recomandări pe portalul ministerului)
De ce să alegi cartea electronică de identitate?
Reprezentanții Direcției Județene de Evidență a Persoanelor Arad au indicat, la momentul la care au făcut anunțul privind lansarea noilor cărți de identitate și la noi în județ, care sunt avantajele acestora.
Este vorba, printre altele, de dimensiuni standardizate, similar cardurilor bancare (dimensiuni mult mai mici decât actuala carte de identitate, model 1997), elemente avansate de securitate care protejează împotriva falsificării și a furtului de identitate, faptul că poate fi utilizată ca document de călătorie și faptul că oferă acces facil la servicii electronice și posibilitatea utilizării pentru semnătură electronică.
Cristian Vlad ne-a indicat și faptul că noua carte de identitate este asemănătoare cardului de sănătate, pe care îl utilizează toți românii, nu conține alte date, iar datele adunate pentru eliberarea lui sunt șterse mai apoi permanent din baza de date, așa că nu există riscul unor furturi de date. „După personalizarea și transmiterea cărții electronice de identitate, toate datele, inclusiv impresiunile papilare, se șterg automat și ireversibil din bazele de date, astfel că nu rămân la dispoziția autorităților”, se arată și în comunicatul instituției.
Pentru că procedura de eliberare durează în această perioadă de început de program până la 15 zile (primul lot de cărți de identitate noi a venit în 18 iunie și de atunci la Arad nu a mai sosit niciun alt lot), șeful DJEP Arad îi sfătuiește pe arădeni să nu aștepte până le expiră actele de identitate pentru a face o nouă programare, ci să procedeze ca atare cu minimum 15 zile înainte.
Cetățenii pot veni însă chiar și cu 180 de zile înainte ca termenul de valabilitate să expire. Pe viitor, însă, am fost asigurați, procedura de eliberare a cărților electronice de identitate va dura doar 72 de ore.
În ceea ce privește timpul petrecut la ghișeu pentru întocmirea actelor necesare eliberării noii cărți de identitate, fiecare persoană are alocate 30 de minute, iar intervalul este suficient pentru fotografiere, amprentare și completarea cererii, dacă toate celelalte acte solicitate sunt în regulă.
Datele înscrise pe noul act de identitate
În ceea ce privește datele înscrise pe Cartea Electronică de Identitate, acestea sunt: în format tipărit – numele și prenumele titularului, cetățenia titularului, data nașterii, sexul, imaginea facială, CNP, semnătura olografă a titularului, iar în format electronic – toate datele tipărite, la care se adaugă: prenumele părinților titularului, domiciliul, impresiunile papilare a două degete ale titularului și certificatele digitale pentru autentificare sau semnătură electronică.
„CEI conține două certificate digitale, emise gratuit de Ministerul Afacerilor Interne, pe care titularul le poate utiliza pentru autentificare în platformele online ale autorităților române (instituții publice sau persoane juridice de drept privat) și semnătura electronică a documentelor. Codurile PIN sunt confidențiale (PIN 1 – pentru autentificare; PIN 2 – pentru semnătură electronică). Divulgarea acestora altor persoane poate duce la utilizarea frauduloasă a certificatelor digitale”, au precizat pe temă oficialii DJEP.
Probleme la instituțiile statului și rezolvarea de moment: o adeverință
Au fost, ce-i drept, deja câteva probleme la nivelul țării cu cei care au intrat în posesia noii cărți de identitate și care nu au putut să se identifice la diverse instituții ale statului, pentru că acestea nu aveau cititoare adecvate. În momentul de față, nu toate instituțiile publice sau private sunt pregătite să lucreze cu noile documente de identitate, iar rezolvarea este, în această perioadă, o adeverință.
„Întrucât unele instituții publice sau persoane juridice de drept privat nu au asigurată încă infrastructura tehnică necesară pentru citirea adresei de domiciliu înscrisă pe CEI în format electronic, Serviciile Publice Comunitare de Evidență a Persoanelor eliberează, la solicitarea titularului CEI, gratuit, adeverința privind adresa de domiciliu înregistrată în Registrul Național de Evidență a Persoanelor”, a precizat Cristina Oprean-Vlad, directoarea DJEP Arad.
Reamintim cititorilor că programarea pentru eliberarea unei Cărți Electronice de Identitate (CEI) se efectuează exclusiv pe portalul Ministerului Afacerilor Interne prin accesarea link-ului: hub.mai.gov.ro, selectând Serviciul public comunitar de evidență a persoanelor de la locul de domiciliu (SPCLEP).
Citește și:
Comentariile portalului
Domnule Mărginean apropo de răspunsul dat antevorbitorului SRI se ocupă de securitatea domestică nu are treabă rușii decât dacă sunt prezenți fizic în România (...)
Nu toate, dar conform legii au dreptul să se doteze cu armament. Poliția locală Arad nu este dotată cu armament. P.S. Probabil pe considerentul că ei știu să (...)
Poluția locală e dotată și cu arme letale...