joi, 28 martie, 2024

Special Arad Logo

    Exclusiv„Dezvoltarea Aradului vine cu trenul de la Berlin” – interviu cu secretarul de stat în transporturi al Landului Berlin, Christian Caebler

    de Ovidiu Balint | 6 aprilie 2016, 8:31 AM | Interviuri | Recomandările editorilor

    2

    La sfârşitul săptămânii trecute, o delegaţie de 23 de experţi în transport şi urbanism, din Guvernul şi Parlamentul Landului Berlin din Germania, a vizitat Aradul în cadrul călătoriei de promovare a unei noi axe prioritare transeuropene în transportul feroviar. Axa se numeşte „Orient East Med” şi porneşte de la Berlin, trece prin Budapesta, Arad, Timişoara, Vidin, Sofia şi ajunge la Atena şi Pireu.

    Pentru dezvoltarea acestei axe sunt prevăzuţi, până în anul 2030, circa 26 de miliarde de euro, în care sunt incluse şi căile de acces la gările de oprire. Până atunci se intenţionează să se modernizeze infrastructura feroviară pentru ca trenurile să poată circula cu viteze minime de 160 km/oră. Mai mult, proiectul prevede şi mutarea transportului de marfă de pe şosele în trenuri care utilizează energie regenerabilă.

    Delegaţia germane a fost condusă de către secretarul de stat pentru transport  în Guvernul Landului Berlin, Christian Gaebler, care a şi acceptat să ne acorde un interviu în exclusivitate.

    Domnule Gaebler, sunteţi pentru prima oară în România?

    – Nu, pentru a doua oară.

    Tot cu trenul?

    – Prima oară am fost cu avionul la Cluj-Napoca. De-acolo am plecat cu trenul la Sibiu şi apoi la Bucureşti.

    Atunci vă pot întreba despre prima impresie despre infrastructura feroviară din România.

    – Prima impresie mi-au făcut-o vagoanele româneşti, care sunt cu mult mai puţin „calitative” faţă de cele maghiare. Dar, după ce am trecut graniţa la Curtici, am remarcat noua linie ferată care se construieşte, cu două căi de rulare, mult mai modern decât cea din Ungaria. Adică, încă de la prima impresie vă pot spune că România ar trebui să investească în reabilitarea vagoanelor de transport, pentru a putea convinge populaţia să aleagă trenul pentru călătorii.

    Nu ştiu ce altceva mai cunoaşteţi despre infrastructura transportului feroviar din România, dar vă pot spune că dacă acum 100 de ani distanţa Arad-Bucureşti se parcurgea în 12 ore, cu locomotive cu abur, acum aceeaşi distanţă se parcurge în 16 ore, cu locomotive electrice, sau diesel-electrice. Se ştie că în întrega Europă accentul în transporturi se pune, din nou, tot pe transportul feroviar. Care credeţi că ar fi soluţiile pentru ca şi în România transportul feroviar să aibă aceeaşi dezvoltare şi aceeaşi importanţă?

    – În Landul Berlin am avut aceeaşi situaţie, ce-i drept după Cel de-al Doilea Război Mondial. Abia după Unificarea Germaniei, în 1990, s-au făcut investiţii mari pentru dezvoltarea transportului feroviar. Acum, după 26 de ani, de la Berlin la Munchen, de exemplu se ajunge cu trenul într-un timp foarte scurt. Mult mai scurt decât poţi parcurge aceeaşi distanţă cu maşina. Asta a convins germanii că trenul este alternativă la maşină. În plus şi confortul transportului cu trenul s-a dezvoltat. Aşadar, categoric vor trebui investiţii majore în întreaga reţea de transporturi feroviare din ţară, nu doar pe porţiuni, ori pe anumite trasee, cum se face acum. Pentru că avantajele transportului feroviar se vor vedea şi în consumul de energie şi combustibil, chiar şi în reducerea nivelului de poluare. Dacă România ar investi mai mult în infrastructura feroviară dezvoltarea economică ar fi cu mult mai rapidă şi mai vizibilă decât în alte ţări. Apoi sunteţi foarte avantajaţi că aveţi două fabrici de vagoane chiar aici în oraşul dumneavoastră. Alte ţări trebuie să importe vagoane. Industria feroviară oferă şi locuri de muncă pentru fabricarea vagoanelor şi pentru fabricarea căilor de rulare şi aşa mai departe. Credeţi-mă că sunteţi avantajaţi fiindcă puteţi folosi industria şi economia naţională pentru dezvoltarea transportului feroviar în România!

    Cu alte cuvinte dumneavoastră credeţi că fabricile de vagoane din Arad vor avea o viaţă lungă în economia românească.

    – Da, sunt sigur. Pentru că investiţiile în industria feroviară sunt întotdeauna pe termen lung.

    Ce părere aveţi de calitatea vagoanelor fabricate la Arad?

    – Dacă le cumpărăm de atâţia ani, cred că sunt bune, nu? Dacă se va îmbunăţăţi mai mult calitatea acestora, sunt convins că nu prea veţi avea concurenţi pe piaţă. Am văzut la Astra Rail că se investeşte mult şi în perfecţionarea continuă a forţei de muncă. Asta e foarte important fiindcă denotă un interes continuu pentru dezvoltarea industriei feroviare. De fapt este ca un garant al faptului că acest domeniu se dezvoltă.

    (Delegaţia germană a avut întâlniri şi cu reprezentanţi ai Primăriei Arad, dar şi cu reprezentanţii Asociaţiei Economică Româno-Germane DRW Arad. Waldemar Steimer, membru în consiliul director al Asociaţiei DRW Arad, cel care a însoţit delegaţia berlineză la Arad, ne-a declarat că această vizită este doar prima dintr-o serie de întâlniri pe care membrii asociaţiei vor să le mijlocească. Waldemar Steimer a mai subliniat că această axă de transport va fi, dealtfel, şi o axă de dezvoltare economică a oraşelor care sunt cuprinse în itinerariu).

     

     

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Din pacate … cum zona noastra este predominant automotive si se lucreaza sub deviza just in time pentru a evita blocajul de bani in stocuri de marfa si costuri crescute datorita depozitarilor … transportul feroviar este ceva ce nu ajuta plus ca ar inghiti multi bani pe reabilitarea cailor feroviare romane pe care se circula cu o medie de viteza mai scazuta decat in anii 80 poate chiar 60-70. Intradevar transportul feroviar este mai ieftin dar prea lent … nici macar retele de grupaj rutier nu sunt suficient de rapide.

      +2 voturi
      +1
      -1
    2. Da „Just în time”, dar Romania nu poate mânca, respira aer mai curat, … doar cu transportul rutier. O infrastructură modernă este un mix, în care se urmărește efectivitatea diverselor modalități de transport în funcție de ce se intenționează a fi transportat. 🙂

      Transportam mai nou si hrană, îmbrăcăminte și încălțăminte, dar trebuie să ne transportam și pe noi din A la B. Urmărim să micșorăm amprenta de CO2 pentru ceea ce numim azi Încălzire Globală!

      Problema transporturilor de mărfuri și persoane este ceva ce nu rezolvi de azi pe mâine și nici nu o poți planifica din perspective singulare de ex. „auto motive”. Și planificarea trebuie să țină cont de o Dezvoltare diversificată într-o perspectivă de cel puțin 100 de ani. România nu-și poate permite să dezvolte doar rețeaua rutieră doar fiindcă există TEMPORAR o industrie de automobile. În nici una din companiile definitorii ale acestei industrii, România nu are o majoritate puternică încât să-și poată croi doar o politică de infrastructură în funcție de această ramură industrială.

      Dar ce este cea mai mare Problemă este totuși, ca actualii politicieni, doar se fac că sânt politicieni, ascunzând în spatele unor False Subiecte de Actualitate, adevăratele necesități ale României. Viziunea reală a politicienilor din ultimii 10 ani a ținut cont doar de un singur lucru, ” Facem orice, Doar Banul să Iasă”. Și s-a furat pe rupte in toate proiectele majore. Cu alte cuvinte nu s-a urmărit interesul națiunii ci Doar Interesul de Gașcă în Praduirea resurselor financiare! Bat câmpii?
      Aratati-mi un singur proiect de investiție de sute de milioane de euro care poate fi comparat cu ceva similar din restul Europei.

      În consecință, România are nevoie de o Clasă Politică Adevărată! Iar planificarea infrastructurii are nevoie o Resuscitare și o Detoxifiere de „viziuni false”.
      Soluții Extraordinare și nemaivăzute a la Falcă, de pildă, extrem de scumpe și Administrate doar prin prisma PARANDĂRĂTULUI ce nu țin nici măcar un an, Nu Avem Nevoie.
      Este o realitate constată pe teren. Nu este o declarație politicianistă de opoziție.

      0 voturi
      +1
      -1

    Lasa un raspuns pentru 12 ani de logistica

    1 + 9 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.