sâmbãtã, 20 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Cum își imaginau arădenii de acum un secol Aradul viitorului? Cam retro-futurist… dar prognozau „tranvaie” cum n-avem nici în ziua de azi!

    de Tomck@t | 18 august 2020, 5:31 PM | Altădată | Cultură | Topic special

    1

    (foto: facebook.com/araduldealtadata)

    Putem observa mașini, motorete, biciclete și tramvaie electrice pe o carte poștală de la începutul secolului trecut, care ilustra kilometrul zero al Aradului într-un viitor neprecizat și, evident, imaginat. Regulile de circulație nu păreau să fie foarte în vogă acum 100 de ani (putem observa în ilustrație și un accident, un bărbat fiind pus la pământ de o motocicletă)… dar asta încă e doar traficul terestru! Cerul este, de asemenea, cucerit în această „viziune”, fiind plin de avioane de mici dimensiuni (probabil gândite ca fiind particulare), zepeline, precum și un tramvai suspendat!

    Imaginea a fost postată astăzi pe pagina de Facebook „Aradul de Altădată”, care precizează că acest tip de carte poștală a fost popular în acea perioadă, existând variante cu diverse orașe din Transilvania și restul Austro-Ungariei.

    De altfel, dacă ne uităm pe imagine, nu găsim nici un mijloc de transport cu adevărat futurist, nimic ce nu era inventat deja pe vremea aceea.

    Probabil că ilustratorul nici nu se gândea la un viitor foarte îndepărtat. Orașul era chiar pe drumul cel bun spre inovație!

    În contrast cu zilele noastre, Aradul secolului XIX și al începutului de secol XX a fost un adevărat epicentru al culturii și al tehnologiei în această zonă, fiind și pioner în mai multe domenii. Prima școală pedagogică românească din Transilvania (1812), primul teatru de piatră de pe teritoriul actual al țării (1817), al șaselea conservator muzical european (1833), MARTA – prima fabrică de automobile din Ungaria și de pe teritoriul actual al României (1909), prima linie ferată electrică din estul Europei și a opta din lume (1913) – sunt doar câteva exemple. Tot în anii 1910 au apărut în Arad primele lifturi, considerate pe atunci un lux!

    Ce „Imperio”? Tramvai pe cer, tati!

    „Ciudățenia” care sare în ochi cel mai mult în acest colaj (și ceva ce nu s-a materializat niciodată la Arad) este acel metrou/tramvai suspendat, despre care un comentator la imaginea postată pe pagina „Aradul de Altădată” spune că nu era neapărat un element SF nici pe vremea aceea. „Adevărul e că nemții chiar au construit acel metrou/tramvai suspendat în Wuppertal între 1899 și 1901. E funcțional și în ziua de astăzi. O minune a ingineriei vremii”, scrie arădeanul Alexandru Crăciun, care locuiește actualmente în Cluj-Napoca.

    „Ca și o observație la vederea cu Aradul, lângă imaginea metroului din Wuppertal suprapusă, avionul aflat în mijlocul cadrului (la dreapta imediat de vagon) e aparent aparatul de zbor al fraților Wright, primul avion în adevăratul sens al cuvântului, propulsat de un motor de 12 cai putere”, a mai scris în comentariu tot Alexandru Crăciun.

    Fantezii cu tramvaie electrice în centru

    Trebuie să recunoaștem, este posibil ca în imaginea de mai sus să nu fie vorba de tramvaie electrice. Dar fiind un colaj, putem presupune că tramvaiele din fotografie au fost decupate fără instalațiile de tracțiune electrică.

    Deși arădenii aveau deja o cale ferată electrică pe ruta Arad – Podgoria din anul 1913, tramvaiele din municipiu erau încă trase de cai, din anul 1869. Potrivit Wikipedia, circulația se făcea pe trei linii, cu 19 tramvaie trase de câte un cal, fiind folosite atât pentru transportul de călători, cât și pentru transportul mărfurilor între fabricile din oraș. Prima linie mergea de la gară la fabrica de hârtie de pe malul Mureșului.

    La începutul secolului au existat planuri de electrificare a rețelei, însă acestea nu au fost realizate, în 1913 rețeaua fiind preluată de municipalitate, care a închis linia de pe Bulevard, zonă ce era deservită încă din 1908 de autobuzele MARTA. În 1914 s-a trecut la tracțiunea mecanică, tramvaiul cu aburi fiind ulterior înlocuit cu unul pe benzină. În 1928, în urma eșuării unui nou proiect de electrificare, s-a făcut trecerea din nou la autobuze până la începutul celui de-al Doilea Război Mondial, când majoritatea autobuzelor au fost rechiziționate pentru efortul de război, rămânând în funcțiune un singur traseu. Abia din 1946 aveau să circule la Arad doar tramvaie electrice.

    Citește și:

    Cum îşi imaginau oamenii acum 100 de ani că va fi viaţa lor în 2018? Unele previziuni sunt uluitor de exacte

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Lasa un raspuns pentru Baron

    7 + 6 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.