vineri, 29 martie, 2024

Special Arad Logo

    Oportunitate de afirmare enormă pentru Filarmonica Arad. Consulul Onorific al României la Winchester, Călin Humă, ne-a vorbit despre proiectul „Art in Conversation” și miniturneul de la Paris și Bonn

    de Tomck@t | 18 mai 2022, 12:22 PM | Cultură | Interviuri | Muzică | Topic special

    1

    (foto: Facebook / Sergiu Bacoș)

    Dirijați de britanicul Christopher Petrie, artiștii arădeni concertează alături de violonistul Alexandru Tomescu

    Melomanii arădeni prezenți la concertul Filarmonicii Arad de duminica trecută, 15 mai, au avut parte de preambulul, respectiv avanpremiera unui proiect cultural de înaltă ținută, intitulat „Art in Conversation”, prin care se dorește consolidarea legăturilor culturale dintre țările europene și România, promovând artiștii români în jurul lumii. Cel mai important detaliu pentru orașul nostru este însă faptul că în acest proiect este implicată Orchestra de cameră a Filarmonicii Arad, care urmează, pe 19 mai, să susțină un concert la Paris, la Ambasada României în Franța (Palatul Béhague), după care pe 20 mai la Bonn, Germania, la Casa Horst, alături de violonistul Alexandru Tomescu – posesorul oficial al viorii Stradivarius în România – și dirijorul britanic Christopher Petrie. Nu în ultimul rând, artiștii arădeni au onoarea de a interpreta în premieră mondială două lucrări de muzică clasică semnate de compozitorul Călin Humă, Consul Onorific al României la Winchester (Regatul Unit), inițiatorul și organizatorul principal al acestui demers artistic și intercultural în Europa.

    Compozitorul Călin Humă a avut amabilitatea de a sta de vorbă telefonic cu Special Arad, explicând ce se urmărește cu acest proiect (care va debuta mâine), care sunt planurile de viitor și perspectivele unei colaborări mai strânse cu Aradul. Călin Humă a ținut să precizeze, de altfel, că este onorat să lucreze și să construiască proiectul „Art in Conversation” împreună cu orașul nostru, despre care are doar vorbe de laudă.

    Special Arad: Cu ce ocazie se organizează acest eveniment și care sunt, în linii mari, obiectivele proiectului inițiat de dumneavoastră?

    Călin Humă: Evenimentul face parte dintr-o mișcare mai amplă, anume lansarea conceptului „Art in conversation” și pornim cu Parisul. „Art in conversation” este o organizație pe care eu, ca și Consul Onorific al României, am deschis-o ca să promovez cultura română contemporană și pe artiștii români, peste tot în lume. „Art in conversation” merge pe firul culturii românești, pe firul spațiului liric român, și identifică elementele de universalitate din cultura noastră, care se regăsesc în toate culturile prezente. Deoarece peste tot unde sunt români, ei duc cu ei mesajul genetic cu care pleacă de acasă, ei asimilează culturile locale, iar operele lor devin metamorfoze ale ambelor spații, astfel că noi ne integrăm dincolo de granițe, dincolo de politică, dincolo de social. Cel mai important în acest demers este ceea ce privește modul în care două comunități se unesc, cea în care noi încercăm să ne integrăm și comunitatea care ne primește.

    – Acest concert este, așadar, primul dintr-un lung șir de evenimente…

    – Da, este lansarea. Creăm axa Paris – Londra, astfel că unim cele două țări de pilonul culturii românești. Vom avea prezenți ambasadori din foarte multe țări. Transmitem acest mesaj și vom începe un periplu în jurul lumii, care se va încheia în doi ani. Acesta presupune o conversație a artelor. De exemplu, în Italia, avem acordul de cooperare cu un Conservator, vom face evenimente culturale în colaborare cu Conservatoarele din Italia, România și Marea Britanie. În Italia, vom avea lansarea la Treviso luna viitoare. Apoi vom face lansarea la București, la sfârșitul lunii iunie. Mergem în peste 20 de țări, unde avem reprezentanțe românești, astfel că în fiecare an vor fi 40 – 50 de evenimente, peste tot în lume, prin care se va celebra universalitatea culturii românești și mesajul nostru, care este universal.

    – Spuneți-ne puțin mai multe despre colaborarea cu Orchestra de cameră a Filarmonicii Arad și cu Alexandru Tomescu.

    – Am avut repetiția cu public la Arad, ca să ne încălzim, și urmează concertul la Paris. Am insistat pentru o orchestră românească pentru că era mult mai reprezentativă pentru ceea ce ne propunem. De la Paris plecăm în orașul Bonn, unde gazda noastră este câștigătorul unui premiu Oscar, inventatorul și antreprenorul Horst Burbulla (n. red. – În 2005, Burbulla a primit Premiul Academiei de Merit, Clasa I, pentru inventarea și dezvoltarea macaralei telescopice Technocrane pentru camerele de filmat, folosită pentru prima oară în filmul lui Spielberg, „Raiders of the Lost Ark”). După aceea, orchestra se va întoarce la Arad, dar noi am fost la Primărie (n. red. – Primăria Arad) și am vorbit deja despre posibilitatea de cooperare pe viitor. Vrem să facem mult mai multe lucruri cu orașul dumneavoastră, care este extraordinar, un spațiu cultural vechi de sute de ani! Am să mă întorc ca să stabilim niște repere exacte. Dorim să implicăm și Liceul de Arte în acest circuit mondial.

    – Aceasta este prima colaborare a dumneavoastră cu Filarmonica Arad?

    – Este prima colaborare. Noi dorim să colaborăm mai des, de aceea l-am adus pe dirijorul Christopher Petrie la Arad și sper să avem șansa să organizăm turnee europene în fiecare an cu acest dirijor și cu orchestra arădeană. Dar pentru acest lucru am nevoie de disponibilitatea dirijorului, să lucreze personal cu orchestra, astfel că rămâne de văzut în ce măsură se poate face acest lucru.

    WhatsApp Image 2022 05 16 at 10.43.32n
    (Repetiția-concert cu public la Palatul Cultural din Arad, din 15 mai 2022, cu dirijorul Christopher Petrie)

    – Pentru acest concert ați compus două lucrări de muzică clasică. Ce ne puteți spune despre ele?

    – Muzica este ceea ce mă reprezintă, este viața mea, dincolo de toate activitățile mele. Împreună cu marele Tomescu, un artist genial, facem premiera mondială a concertului într-un mod mai oficial decât la Arad și am compus special pentru această întâlnire, tocmai pentru că vine foarte multă lume din toată lumea, o suită de „dansuri dacice”. Am numit-o „Dacian Dance Suite” pentru că, fiind plecat din România de peste 30 de ani, am o nostalgie a trecutului, dar și a prezentului și a viitorului, ceva ce a devenit ca un amalgam în mintea mea. Încerc să trec elementele folclorice prin prisma spiritului meu, a trăirilor mele. În sensul acesta am numit-o „dansuri dacice”. Pentru mine, acea perioadă este foarte importantă. Nu știu dacă știți, cred că am să vă divulg asta în premieră mondială: un cercetător britanic, cu care sunt prieten, a descoperit pe Zidul lui Hadrian desene și inscripții făcute de daci. E ceva incredibil! Acest cercetător va avea o prelegere foarte importantă anul acesta despre această descoperire, în Nottingham. Iar acest eveniment se leagă foarte bine cu proiectul „Art in conversation”. Istoria noastră, care ne leagă prin trecut de restul lumii, este extrem de important.

    – Ce ne puteți spune despre cea de-a doua compoziție pregătită pentru concertul de la Paris, dar și despre alte lucrări semnate de dvs?

    – Cea de-a doua se numește „concert pentru vioară și orchestră”. De obicei, concertele cu solist nu au o denumire. Am debutat la Londra în 2015, cu o pastorală, cu Simfonia „Carpatica”, alături de London Chamber Orchestra. Am înregistrat și un album cu „Concertul-simfonie pentru pian și orchestră” și Simfonia nr.1 „Carpatica”, cu Orchestra Națională BBC Wales, album care a fost difuzat la BBC Radio 3. Premiera Simfoniei nr. 2 „Hampshire” am avut-o la Winchester Cathedral, cu Royal Philharmonic Orchestra, iar acum, cu Orchestra din Arad, voi avea premiera „concertului pentru vioară” la Paris, urmând să vin cu un concert de violoncel cândva la anul, cu un maestru violoncelist român foarte bun.

    Foto / video: Sergiu Bacoș

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Scrie un comentariu

    1 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.