vineri, 19 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Ce se întâmplă cu cei aproape 6000 de elevi arădeni care nu pot învăța online? Interviu cu inspectorul școlar general Marius Göndör

    de Tomck@t | 4 mai 2020, 4:27 PM | Educaţie | Interviuri | Recomandările editorilor

    2

    Aproape 6000 de elevi (mai precis 5745) – adică aproximativ 9,4 % din totalul preșcolarilor/elevilor din județul Arad – nu au acces la internet, ceea ce îi împiedică să învețe online, de acasă. Care sunt soluțiile instituțiilor abilitate pentru a asigura fiecărui elev dreptul la educație?

    Pentru a cere lămuriri, am vorbit cu inspectorul școlar general al județului Arad, Marius Göndör, în condițiile în care Ministrul Educației, Monica Anisie, a declarat duminică seara la o emisiune TV că „Inspectoratele Școlare trebuie să găsească soluții pentru cei 250.000 de elevi (la nivel național – n.red.) care nu au acces la tehnologie”, iar în această dimineață a avut o videoconferință cu inspectorii școlari din țară.

    Cu scuzele de rigoare, răspunsurile ne-au venit prin e-mail (profesorul Göndör nu a avut timp să ne răspundă telefonic, în această dimineață, întrucât se pregătea să intre la o conferință), de aceea s-ar putea ca „dialogul” de mai jos să pară puțin rigid, însă totuși răspunde la cele mai arzătoare întrebări, care sunt în această perioadă pe buzele elevilor, părinților și profesorilor care se lovesc de probleme cu educația online.

    – Care sunt soluțiile, atât în municipiu, cât și în județ, pentru copiii care nu au calculatoare?

    – Din punctul meu de vedere este viabilă soluția achiziționării unor abonamente de internet care includ o tabletă gratuit. Finanțarea acestor abonamente să se facă prin bugetele locale, iar banii să fie alocați către fiecare unitate de învățământ care va achiziționa abonamentele cu tabletele gratuite incluse. Aceste tablete devin proprietatea unității de învățământ, iar școala va da în custodie elevilor aceste tablete. Însă precizez că aceasta este doar o propunere. Este la latitudinea autorităților locale cum vor proceda.

    Există două situații. Elevul nu are internet pentru că nu are un device care să se poată conecta la internet sau, în localitatea de domiciliu a elevului, nu există semnal la internet. Prima categorie se rezolvă prin achiziționarea tabletelor de care am vorbit, tablete care au conexiune la internet. Pentru a doua situație soluțiile sunt puțin mai dificile deoarece operatorii de telefonie mobilă/internet nu au acoperire în localitățile respective. Comunitățile locale vor trebui să facă demersuri în această direcție. Dar aceasta este o soluție de durată. Fac precizarea că pentru acești elevi pentru care conectarea la internet nu se va putea realiza până la finalul anului școlar, unitățile de învățământ vor realiza planuri de recuperare și planuri remediale care vor fi aplicate imediat după reluarea cursurilor.

    – Ce se întâmplă cu copiii care nu au competențe digitale?

    – Competențele digitale necesare, din punctul meu de vedere, sunt minime. Elevii pot fi ajutați de către părinți, de cadrul didactic prin telefon, iar pentru cei care nu pot participa din aceste motive obiective, unitățile de învățământ vor realiza planuri de recuperare și planuri remediale care vor fi aplicate imediat după reluarea cursurilor.

    – Ce se întâmplă dacă profesorii nu au competențe digitale? De exemplu profesorii din mediul rural, care se apropie de vârsta pensionării…

    – Repet, din punctul meu de vedere, competențele necesare sunt minime. Însă pentru a veni în sprijinul acestei categorii de cadre didactice, Casa Corpului Didactic Arad a pregătit tutoriale pentru a sprijini profesorii în utilizarea platformelor online. Și, totodată, Inspectoratul Școlar Județean Arad, împreună cu organizația Digital Nation, facilitează pregătirea pentru cursuri de predare online.

    – Aveți o estimare a numărului de elevi din județ și municipiu care nu pot face cursuri online?

    – Inspectoratul Școlar a realizat o situație a preșcolarilor și a elevilor care nu au în posesie device-uri cu care să participe la activitățile de învățare online. Astfel, la nivelul județului Arad sunt 5745 de elevi în această situație, adică aproximativ 9,4 % din totalul preșcolarilor/elevilor din județul Arad. Această situație va fi transmisă azi către toate primăriile din județul Arad. În prealabil, eu am comunicat comunităților locale că ISJ Arad face această situație pentru a se putea pregăti cu sume pentru rezolvarea situației acestor elevi.

    – Care este bugetul estimat pentru a acoperi aceste achiziții?

    – Nu vă pot răspunde la această întrebare. Bugetul va fi în funcție de costuri. ISJ nu are buget pentru așa ceva și nici nu poate avea. Comunitățile locale pot finanța o asemenea acțiune prin bugetul de Bunuri și Servicii alocat unor astfel de achiziții.

    – Dar în cazul în care anumite autorități locale nu vor avea suficienți bani ca să achiziționeze acele tablete și servicii de internet…?

    – Eu cred că fiecare comunitate locală va găsi soluții pentru sprijinirea acestor elevi. Sunt convins însă că vor exista și alte entități care vor sprijini această acțiune. Din câte cunosc, Arhiepiscopia Aradului și-a exprimat disponibilitatea să finanțeze un număr de tablete pentru absolvenții de clasa a VIII-a și a XII-a din județ.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Ce tampit am fost ca am declarat ca am tableta la copil. In prostia mea am crezut ca tabletele vor fi date doar pe perioada cand scoala va fi online. Si dupa aia vor trebui returnate la scoala. Dar cica se dau gratis si de tot.

      --3 voturi
      +1
      -1

    Lasa un raspuns pentru Peterpan

    8 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.