Atelierul arădean kinema ikon, în prim-plan la Festivalul „Ji.hlava” din Cehia!

    de [email protected] | 11 octombrie 2021, 3:46 PM | Cultură | Recomandările editorilor

    0

    Unul dintre cele mai mari evenimente de acest tip din Europa Centrală și de Est, Festivalul International de Film Documentar de la Jihlava (Republica Cehă) ajunge în acest an la ediția a XXV-a și include o secțiune specială axată pe arta cinematografică experimentală din România. Din 24 de filme românești selecționate la festival, 16 sunt de la kinema ikon.

    Nu este primul an în care România participă cu producții cinematografice la Festivalul „Ji.hlava”, dar este primul an în care este reprezentat Aradul, prin filmele de arhivă ale atelierului de artă experimentală kinema ikon, care anul trecut a împlinit 50 de ani de existență. Kinema ikon este, de altfel, unul dintre primele grupuri de acest gen din România și singurul care funcționează și în ziua de azi, cu sediul la Arad (în cadrul Complexului Muzeal).

    Filmele kinema ikon selecționate la celebrul festival ceh sunt cele din primele două decenii ale atelierului, realizate în semi-ilegalitate în regimul comunist: „Ipostaze simultane” (1970) și „Fragmentarium” (1985) de Gheorghe Săbău, fondatorul kinema ikon, „Singur cu zăpada” (1975) de Romulus Budiu, „Autopsia uitării” (1977) de Ioan T. Morar, „Început de coerență” (1981) de Valentin Constantin, „Vînătoarea de păsări” (1980) de Emanuel Țeț, „Navetiștii” (1975) de Florin Hornoiu, „Iluminări” (1981), „Omagiu lui Dali” (1977) și „Poluare” (1977) de Ioan Pleș, „Mise-en-écran” (1989) de Viorel Simulov, Liliana Trandabur și Roxana Cherecheș, „Ocular” (1985) de Viorel Simulov, „Pulsiuni” (1983) de Marcela Muntean, „Autoportret” (1984) de Iosif Stroia, „Stereomania” (1980) de Cristi Jurca și „Exercițiu subliminal” (1979) de Alexandru Pecican.

    Secțiunea dedicată filmelor experimentale românești include și lucrări ale Grupului Sigma, o altă grupare importantă de artă experimentală din anii ’70, din Timișoara (filme realizate de Doru Tulcan, Constantin Flondor și Adrian Ilica), precum și filme realizate de bucureștenii Ion Grigorescu (pictor, unul dintre primii artiști conceptuali români), artistul plastic Paul Neagu și regizorii Comis Laurian și Mircea Săucan (emigrat în Israel în 1987).

    Festivalul „Ji.hlava” (26 – 31 octombrie) se concentrează pe filme documentare, dar are și secțiuni dedicate filmelor experimentale, animațiilor, formatelor TV bazate pe realitate sau proiectelor educaționale, web, VR, interactive și hibride. Lângă „focusul” din acest an pe arta cinematografică experimentală românească (secțiune denumită „Conference Fascinations: Romania”) și pe cineastul cehoslovac Karol Plicka (promotorul genului de film etnografic în Cehoslovacia), programul celei de-a 25-a ediții va include și debutul regizoral al actriței Charlotte Gainsbourg (cu documentarul „Jane par Charlotte”), precum și „My Psychedelic Love Story”, un documentar despre figura emblematică a contraculturii „flower power” și propovăduitorul beneficiilor terapeutice ale consumului drogului LSD, Timothy Leary.

    Programul complet al festivalului din acest an poate fi consultat aici.

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    2 + 4 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.