joi, 18 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Arta fugii: manual pentru dresat memoria

    de Lucian Valeriu | 27 iulie 2014, 4:53 PM | Cultură | Muzică

    2

    Dincolo de tot ce s-a scris, citit și reținut* despre Arta Fugii de Bach, experiența ei este obligatorie. Cum lăsa comentatorul Costas Argyris, 1 year ago, la interpretarea lui Soklolov, din anii 70-80, pe Youtube, „The art of fugue clearly prooves why Bach is still today considered the greatest musical genius of all time. All other composers may sound somewhat similar to some other, but this structure was never found in any other composer before AND after Bach. And NO you can not disagree with this and its NOT a matter of taste :-)”
    Pe cât de obligatorie, pe atât de măgulitoare, însă.
    Un eveniment devine sărbătoare atunci când natura sa comnunică cu natura ta. La fel, o sărbătoare se sublimează în memorie, ștampilându-și revelația, când intervin sunete, făpturi sau, pur și simplu, stări naturale de high class… în ceea ce mă privește, sunt convins că din altă lume. Arta fugii e o asemenea lucrare.
    E despre finishuri la altitudine, e despre cursele cu sinele încheiate indecis, dar favorabil tuturor, e despre perfecțiunea fără rest a canoanelor și fugilor noastre – toate în oglindă… toate însoțite de drepturi la replică… toate mântuite… cel puțin artistic.
    Dresaj al memoriei și obligație estetică, Arta fugii este corolarul oricărei evadări.

    ART-OF-FUGUE

    O operă deschisă – în anumite limite matematice fixate ai aici un articol superb, care pornește de la deconstrucția Artei fugii și ajunge la… departe ajunge… din care citez pentru că definiția, doar aparent aridă, e impecabilă: „Ca atare, „Arta fugii” în re minor e o compoziţie pentru clavecin constând din 14 fugi (intitulate Contrapunctus, în maniera veche), dispuse în ordinea crescătoare a complexităţii, precum şi din 4 canoane la 2 voci pe aceeaşi temă cu fugile şi dispuse tot în ordinea crescătoare a complexităţii, care formează un fel de coda sau apendice al întregului ciclu. Subsemnatul îşi îngăduie aici o sugestie pentru a integra mai organic în interpretare cele 4 canoane, fără a răpi ultimul cuvânt al grandioasei fugi cvadruple: ele pot interveni după grupurile de fugi reunite de unele elemente comune, contribuind astfel la perceperea structurării ciclului. Astfel, primul canon poate fi inserat după Fuga 4 (primele fugi sunt mai simple şi prezintă tema fără mari variaţii, directă şi răsturnată), al doilea după Fuga 7 (Fugile 5 – 7 sunt bazate pe stretti, procedeu contrapunctic de „înghesuire” a vocilor), al treilea după Fuga 11 (Fugile 8 – 11 sunt triple şi duble), iar ultimul după Fuga 13 inversus, înainte de fuga cvadruplă.” (Adrian Gagiu -„Arta fugii” în re minor pentru clavecin de J. S. Bach, muzician practic)

    Fugi și canoane… ce  altceva e viața decât fugi și canoane?…


     

    * cu un click aici, cititești un articol foarte bun despre… publicat în Dilema veche în martie, 2012),

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Poate este un moment astral în care o parte din univers vibrează Bach. Cât va dura!(?)Este poate unica lucrare muzicală a tuturor timpurilor ieșită din toate tiparele, o convorbire a Omului cu Creatorul despre Creație și sensul ei. Aceasta este Arta fugii – o lucrare extrem de incomodă pt că lui Bach i s-a dat voie să descopere o parte din ADN-ul divin, o parte din revelații. De aceea, Arta Fugii cu ale sale Canoane pune stăpânire definitivă pe cel ce-o descoperă, i se împletește între neuroni și nu mai scapi în veci de ea. De Dumnezeu și de Bach cel eternprezent. Foarte bun articolul lui Sever Voinescu, l-am re-recitit. Arta Fugii nu te lasă să scrii despre ea ci doar să asculți și să asimilezi în toată trăirea ta aceste note re-re-reluate, matricea dialogului Omului cu Dumnezeu. (Re)ascultând Arta Fugii nu mai scapi de Bach așa cum nu mai scapi de Dumnezeu. Clipe, ore, anotimpuri, ani, lumini, vecii. O Fugă a lui B(si bemol) A (la) C (do) H (si natural) între cer și pământ lăsându-ne sufletul între aceste canoane severe și indescriptibil de strălucitoare în conținutul lor criptic, inexprimabil. Bach, momentul în care Dumnezeu S-a lăsat revelat. Ascultați Arta Fugii toată viața, așa cum mâncați pâinea cea de toate zilele, în clipe albsstre de tăcere asolută și veți afla ceva peste Einstein. Minunățiile spiralei ADN-ului divin… deci al nostru. (Contra)punctul nostru de plecare și de întoarcere. Arta Fugii, cel mai puternic drog pt suflet. Pe 28 iulie s-au împlinit 264 ani de la Fuga lui Bach înapoi între canoanele cerești.

      +1 voturi
      +1
      -1

    Lasa un raspuns pentru A.Rădeanu

    3 + 2 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.