joi, 28 martie, 2024

Special Arad Logo

    Update Aradul, asurzit de gălăgia infernală a motoarelor ambalate de teribiliști, în raliuri nocturne

    de Raluca Medeleanu | 12 septembrie 2022, 8:55 PM | Știri Arad | Strada | Topic special

    13

    De la un an la altul, orașul parcă devine un teren tot mai propice pentru vitezomani, iar măsuri pentru a opri acest lucru nu prea observăm din partea autorităților locale. Noaptea, oamenii care au „norocul” să aibă geamurile apartamentelor îndreptate spre artere circulate ale municipiului Arad, trebuie să aleagă între una dintre cele două variante: ori au aer în casă, ori au liniște.

    Vara și începutul de toamnă a anului 2022 par să fi atins un apogeu când vorbim despre gălăgia produsă de motoarele mult prea ambalate. Locurile sunt deja extrem de cunoscute: Bulevardul Revoluției, Calea Aurel Vlaicu, intersecția de la Intim, strada Andrei Șaguna… iată câteva dintre „pistele de raliu” pe care teribiliștii fără bun simț le frecventează pentru a își etala „dotările”. Oamenii din aceste zone sunt deja cu nervii la pământ, fiind nevoiți de multe ori să închidă geamul inclusiv pentru a putea auzi emisiunea ori filmul pe care îl urmăresc la TV, ca să nu mai vorbim de a dormi un somn liniștit.

    Noaptea, pe la 2 – 3, avem parte de adevărate demonstrații de forță. Motociclete ori mașini, turate la maxim, dau numeroase ture pe bulevard. Tinerii se adună mai ales în parcarea dintre liniile de tramvai, își parchează „bolizii”, își așază câte un scaun pliant, mănâncă semințe și privesc probabil cu admirație turele pe care X-ulescu le dă de-a roata bulevardului. La Intim, fac burnout cu roțile, pe Calea Aurel Vlaicu fac întreceri de parcă ar fi Fast and Furious… toate astea le știu mulți, foarte mulți arădeni, dar organele legii? Ne putem amuza la gândul că unele astfel de ture intense se dau pe Șaguna, chiar pe lângă sediul Poliției Rutiere!

    Zgomotul atinge recorduri nedorite, ba chiar interzise la nivel european

    Maximul legal admis la nivel european este de 50 decibeli noaptea și 55 decibeli ziua, conform directivei europene de zgomot 2002/49/ec. La Arad însă, atât ziua, cât și noaptea, avem depășite zilnic aceste limite, ba mai mult avem chiar puseurile de 100 dB în miez de noapte.

    Pentru analiza datelor de mai jos s-a utilizat un sistem de inregistrare a sunetului Tasi 695B, care măsoară o dată la 2 secunde, amplasamentul aparatului fiind situat la 15 metri de Bulevardul Revoluției, pe o stradă perpendiculară, circulată intens.

    analiza sunet august 24

    (Notă: zgomot depășit mai mult de jumătate peste 50 db, având un „pisc” la 100 db, în 24 august 2022)

    analiza sunet septembrie 9

    (Notă: zgomot depășit cam peste tot 50, având „piscurile” la 100 și 105 db, în 9 septembrie 2022)

    Însă nu doar aceste recorduri de zgomot pe care le putem distinge în miez de noapte de la câte un teribilist pe motocicletă sunt problematice. Observăm că în majoritatea timpului limita legală de zgomot e depășită, iar aici ne îndreptăm întrebători privirile și către Registrul Auto, respectiv calitatea și frecvența controalelor, întrucât zgomotul provine din tobele mașinilor care, multe, sunt chiar modificate tehnic, posesorii lor înlăturându-le supresorul de sunet cu scopul exact de a „bubui”.  Mulți umblă chiar cu tobe false, care nu corespund. În acest caz, Poliția ar avea autoritatea să le ridice certificatul de înmatriculare și să îi cheme la Registrul Auto… dar la ce atâtea bătăi de cap? Doar pentru „poluare fonică”?!  Sună a glumă, dar cei care locuiesc în astfel de zone cu trafic nu râd defel.

    Iar în cazul șoferilor care își mai înlătură și catalizatorul pentru același „efect de raliu”, comit deja o infracțiune de mediu, întrucât nu se mai filtrează astfel gazele.

    Revenind strict la gălăgia produsă de mașini și motociclete, mai ales prin centrul orașului, e amuzant de constatat, tot privind analizele grafice, că atât de multă gălăgie produce traficul pe Bulevardul Revoluției, încât putem afirma că era mai liniște în timpul Zilelor Aradului (cu tot cu concertele din fața Primăriei), când era închis traficul pe o porțiune de bulevard, decât în zilele obișnuite. Priviți datele de mai sus, august comparativ cu septembrie, sau mai multe astfel de date, la finalul articolului.

    La ora actuală, polițiștii de la Ordine Publică, polițiștii de la Rutieră și cei de la Poliția Locală Arad sunt cei care au în atribuție să dea sancțiuni necesare, iar pe acest considerent am solicitat de la aceste instituții să ne informeze câte astfel de amenzi au dat șoferilor în municipiu pe parcursul lunii august, iar atunci când vom primi un răspuns, vom reveni cu o actualizare la acest articol.

    Între timp, noi ne mai întrebăm retoric de ce mereu primim comunicate cu ample controale de trafic prin județ, dar prin municipiu nu?

    Am mai fi interesați să aflăm oare care este viteza medie pe care o au șoferii pe străzile din municipiu, referindu-ne aici evident la cea reală, nu cea permisă de lege și, mai mult, oare de ce – atât de convenabil – s-a renunțat prin lege la folosirea radarelor fixe? Montarea unor astfel de aparaturi în puncte cheie din municipiu ar fi, credem noi, o soluție pe cât de simplă, pe atât de eficientă, cel puțin pentru excesul de viteză, dacă nu și pentru cel de sunet, unde trebuie să ne bazăm pe „urechile” agenților de poliție…

    Update, 22 septembrie: Oamenii legii ne-au informat câte amenzi au fost date la Arad pentru zgomotul infernal produs de mașini și motociclete, în luna august. Detalii în articolul de mai jos:

    Câte amenzi au fost date la Arad pentru zgomotul infernal produs de mașini și motociclete, în luna august – Special Arad · ultimele știri din Arad

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Articol pertinent,insa ce organe de ordine sa readuca in Arad respectul fata de lege ? Politia locala lucreaza pina la ora 15,jandarmeria s-a desfiintat de mult,iar ceilalti politisti,cati or mai fi ramas,merg pe la croitori,sa isi stramteze pantalonii,sa fie in pas cu moda.

      +26 voturi
      +1
      -1
      • Chiar acum sunt in concediu intr-o țara civilizata, nu foarte departe de Arad ca și distanță, dar la ani lumina de Arad ca și grad de Civilizație. Totul este normal aici, fiecare respecta regulile, nu tu clopote trase in nestire, nu tu motoare turate, muzica, urlete, mucuri de Țigara la tot pasul, mirosuri ucigătoare de peste tot, nu tu oameni veșnic iritați la tot pasul. Oare de ce in Arad nu se poate? Poate din cauza ca cei care ar trebui sa se ocupe de administrația locală au alte priorități, și poate habar nu au ce contează, polițiști care sunt tot timpul depășiți de situație, indiferent ca sunt rutieri sau locali. Culmea aici bicicliștii și cei cu trotinetele știu sa circule. Poate din cauza ca este infrastructura cât vezi cu ochii. Am bătut mult drum chiar azi pe bicicleta și nu am întâlnit sacii de moloz care sufoca tot mai mult parcul natural al arădenilor. Oare de ce? Poate din același motiv pentru care nu-ți faci nevoile acolo unde mănânci și respiri zi de zi. Oamenii de aici au realizat ca de ei depinde și nu simt nevoia sa provoace vigilenta autorităților, zi de zi pentru doi lei. La noi filozofi suntem toți, dar când credem ca nu ne vede nimeni, deraiem rapid in prostie și nesimțire. Când o sa realizam ca de fapt de noi depinde sa putem trăi mai bine zi de zi. Cei cu motoarele turate suntem tot noi, cei care arunca mizeria pe trotuare tot noi, cei care jignesc și fac viața imposibila altora, ghici ce, tot noi. Iar dacă cel de lângă noi este un nesimțit incurabil, hai sa-l marginalizăm și sa-i arătam ca nu-l toleram.

        +17 voturi
        +1
        -1
    2. Doamnă autor…Nici în județ nu se fac controale fiți liniștită. Dimineață la 6 și ceva autobuzele de la Pito trec cu 80/90 prin Sânpaul…iar tiruri sub 70 nu am văzut. Restul cocalarilor care merg la muncă merg cu muzica blană la 5:30/6 dimineață și basul la maxim…apoi avem și noi motoare, atv-uri cu copii de câțiva anișori plimbați de tati pe rezervor in față… să vadă satu’ că-s avuți…bineînțeles fără cască.

      Poliția? Vin uneori impresioniștii din Curtici cu aere de FBI, duminică seara când nu e nici dracu’ pe stradă să vadă dacă are lumea veste prin mașini. Stau o ora sau jumătate de oră…timp in care fiecare șofer care trece îi avertizează pe cei care intră în sat de prezența poliției și toată lumea e fericită.

      România nu va fi niciodată o țară civilizată. Poliția își alege agenții din rândul populației iar populația este cocalară în majoritatea ei. Mulți arădeni care se plâng că vor liniște își vând apartamentele și se mută la țară unde se comportă ca motocicliștii din articol. Grătare, manele, urlete…Că doar sunt la casă.

      Vai de noi!

      +18 voturi
      +1
      -1
    3. Pe unii dintre motociclistii zgomotosi locuiesc in zona piața Plevnei- str. Kuncz Aladar.
      Totuși sunt destui cu mașini și motociclete cu tobele modificate care circulă si ziua, nu-i opresc autoritățile. Totuși, cum au trecut de R.A.R. daca depasesc cu mult normele de zgomot?
      România, stat eșuat.

      +14 voturi
      +1
      -1
    4. Sii…?CINE?,dar CINE e curios de ce scriem noi?n-spe sesizari,reclamatii,n-spe stiri..sii-NU se face nimic de catre INCAPABILII orasului asta!despre donatorii de organe ce putem spune?baga viteza frate si moarte usoara ca dzeu nu va iarta la cata galagie faceti si deranjati intentionat Aradul.voi sunteti niste scursuri ale societatii,sa va bagati in seama la kurwe de 3 lei,nu ganditi,nu aveti raspundere pt linistea publica.RUSINE sa va fie.

      +8 voturi
      +1
      -1
    5. Asta înțeleg teribiliștii ăia frustrați, din pasiunea pentru motoare…sa le accelereze noaptea,sa „ne arațe ei nouă „ce motoare au ei…
      P.S.
      Ni se rupe de voi și motoarele voastre,problema va fi acolo.cănd parinții voștri vor plânge pe sicriul vostru.

      0 voturi
      +1
      -1

    Lasa un raspuns pentru Tot galagescu

    5 + 5 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.