Ziridava se zbate de ani de zile să facă față concurenței acerbe de pe piața comercială din municipiul Arad. Iar adversarii sunt redutabili. Cel puțin doi. Ne referim la Atrium Mall – unde există brand-uri cu nume, parcări, zona de food, cinema și, în concluzie, populația se mișcă și poată să cumpere având totul sub „nas”, cu toate că prețurile nu sunt neapărat mici, și la Complexul Jackson – aici existând unele magazine cu prețuri mai mici, dintre care unele imbatabile, parcări, chirii mult mai acceptabile și un „vad” comercial creat în ani de zile.

Cu toate astea, în ciuda istoriei pe care o are în Arad, Ziridava se zbate chiar dacă clădirea a fost cumpărată la începutul anilor 2010 de niște oameni de afaceri din București care dețin mai multe magazine de acest gen în toată țara și se presupunea că au experiență.

Nu este nici pe departe așa. Cel puțin în ochii noștri, magazinul a devenit unul de duzină, fie că e „el” centru comercial, și nici măcar istoria pare să nu îl mai ajute. Cu mici fluctuații – le putem spune și excepții – nu am prea auzit, în ultimele zile, de când lucrăm la acest articol, prea mulți chiriași din Ziridava să se laude. Iar ultimele evenimente, am putea spune tensiuni, ne fac să opinăm că la mijloc este cu totul altceva, ceva ce nu știm încă, dar avem o răbdare de fier.

De la bun început trebuie să precizăm că intervenția noastră, ca jurnaliști, în acest caz, prin acest articol, nu este motivată decât de dorința ca, în viitor, în Ziridava să nu se ajungă să se vândă produse second hand, chinezești sau la prețul de „1 leu”. Nu putem să ne punem în locul patronilor, care până la urmă pot decide să facă ce doresc cu proprietatea lor, dar ca arădeni care își doresc ca orașul să arate într-un anumit fel, da, putem să tragem un semnal.

Și-atunci, să vedem unde s-a ajuns, chiar în aceste zile, în magazinul Ziridava, mai ales că am fost contactați de mai mulți chiriași și rugați să facem publică situația.

 

Mulți dintre administratorii de societăți care au spații închiriate (pentru comercializarea unor produse sau prestări servicii) în Magazinul Ziridava au fost puși vineri, la finalul săptămânii trecute, în situația de a spune : „Gata, plec!”. Dar trebuie să subliniem că se gândeau la asta de luni bune, în timp ce alții au și plecat. Despre ce este vorba? Despre renovarea spațiilor în care aceste magazine își desfășoară activitatea. În urmă cu luni bune, după ce magazinul nu a primit avizul ISU, proprietarii clădirii s-au văzut obligați – deși promiteau asta fără să fie constrânși – să facă renovările de rigoare, și toți chiriașii au fost anunțați că la Ziridava, ulterior, lucrărilor, va curge „laptele și mierea”. Urma ca acestea să fie executate la etajul unu, chiriașii de aici fiind mutați la etajul doi.

Din documentele pe care le deținem, pentru proiect și renovarea spațiilor, chiriașilor, din partea proprietarului clădirii, li s-a făcut o ofertă-„șoc”: urmau să plătească unei firme 150 de euro/mp/renovare spatiul închiriat. În urma unui calcul simplu, pentru un spațiu de 35 de mp, valoarea lucrărilor ajungea (și ajunge) undeva la 5000 de euro, la care desigur se adaugă TVA.

La acel moment au existat voci (ne referim la chiriași) care au spus că normal ar fi ca să poată să aleagă un contractor care să le renoveze spațiile (conform cerințelor proprietarului), din moment ce tot ei plătesc aceste renovări.

Astfel, în 12 septembrie 2017, parte din chiriași au cerut un termen de 15 zile lucrătoare (iar verbal… au existat promisiuni și de prelungire) pentru a întocmi un proiect arhitectural și, în același timp, să găsească firme care să realizeze aceste modificări cu un preț mai accesibil. De asemenea au cerut și planșele pe baza căruia să se întocmească proiectele.

 

Deși într-o primă fază proprietarii au fost de acord ca majoritatea chiriașilor să își caute singuri proiectanți și constructori pentru propriile spații, s-a modificat „socoteala”. Dovedind încă o dată că în România, în afaceri, de multe ori simpla strângere de mână valorează cât un chibrit pe un lac înghețat, proprietarii s-au schimbat peste noapte (dacă nu cumva știau dinainte ce vor face…).

Brusc, vineri, la finalul săptămânii trecute, chiriașilor li s-au predat spațiile goale și li s-au pus în vedere ca luni, în termen de trei zile, nici măcar lucrătoare, să prezinte proiectele. Un week-end răgaz, pentru orice arhitect, nu este de ajuns pentru a realiza ceea ce doreau proprietarii clădirii și, mai mult, am aflat că oamenilor le-a fost refuzată punerea la dispoziție a planșelor pe care să se poată realiza proiectele tehnice – în concluzie nu aveau cum să se încadreze în timp.

 

„Dacă nu ne trimiteți proiectul până luni la ora 16:00, contractele de închiriere vor înceta”. Punct. Nu a existat o cale amiabilă la care să se recurgă pentru ca unii dintre chiriași să își poată păstra magazinele în Ziridava.

În cazul în care chiriașii nu au semnat actul adițional în care li s-a pus în vedere cu cine să facă proiectul și renovarea spațiilor contractate, erau liberi să plece. Ca și cum nu valorează nimic pentru anii în care au avut relații oneste, de afaceri, cu proprietarul. Cică nu îi obliga nimeni să stea, cam asta susțineau în fața lor cei din conducerea Ziridava, din moment nu vor să accepte nicio variantă propusă.

Să ne întoarcem înapoi la calcule. Un proprietar care a închiriat un spațiu de 35 de mp, va plăti undeva la 7000 de euro (TVA inclus) proiectul și renovarea. Apoi va plăti chirie 21 de euro pe mp, adică 700 de euro pe lună, plus garanția pe trei luni (alte 2000 de euro). Prețul e stipulat în contract dar nu în forma aceasta, este stabilit la început la 15 euro la care, pe cum se derulează contractual, se mai adaugă, alte cheltuieli (locative), însă una ne-a atras atenția:

„Locatarul este obligat să participe la cheltuielile generale de promovare realizate de către Locator pentru promovarea (publicitatea) Centrului Comercial „Ziridava”. Acestea reprezintă o sumă de 1 euro/mp și ajută la suma cumulativă de 21 de euro. Toate acestea au fost expuse pentru a se avea în vedere cheltuielile pe care un patron le are acolo și motivația de a găsi un alt contractor care ar putea oferta realizarea proiectului și renovarea spațiilor cu un preț mai accesibil. În cazul în care patronul nu este de acord cu firma, pierde spațiul închiriat, dar și garanția. Oricum ar fi, oricum ar face, chiriașii ies în pierdere, asta demonstrând parcă disprețul de care se „bucură” din partea unora care le sunt superiori…

La atâtea costuri, ar fi cazul să mai subliniem încă o dată comparația cu Atrium Mall. Ce oferă Atrium spre deosebire de Ziridava, este net superior, chiar dacă, lunar, chiria, funcție de etaj, fluctuează între 25 și 35 de euro pe metro pătrat? Atrium are parcare, Atrium are un spațiu mult mai mare (deci o diversitate de magazine, mai mulți clienți, mai multe încasări), în Atrium există magazine cu renume care automat atrag cumpărătorii.

 

Și totuși ce se va întâmpla cu Ziridava? Contactat în martie de Special Arad, Gheorghe Ursoi, directorul tehnic al centrului comercial Ziridava a afirmat că în urma lucrărilor de renovare și recompartimentare a interiorului, se intenționează și repunerea în folosință a etajelor care la ora actuală sunt închise din lipsa chiriașilor. Întrebat fiind dacă SC Scala SA se află în negocieri cu vreun brand anume, acesta nu a dorit să comenteze.

Chiriașii, chiar dacă nu au dorit să comenteze decât sub anonimat – e ciudat că le e frică de reacția proprietarilor, când la mijloc nu e vorba de o relație de subordonare, ci de una de afaceri-, întrebați dacă știu de venirea unor brand-uri cu renume, care să îi ajute și pe ei, ne-au spus: „Da’ de unde. De un an de zile ne tot promit marea cu sarea. Noi nu am auzit de nimeni și nici nu ne spun atunci când ne vom muta, pe cine vom avea ca și vecini pe etaj… Cine să mai vină aici?”. Dar de plecat se pleacă și se pleacă masiv. Din nouă magazine aflate la etajul doi, patru își strâng marfa, la etajul unu, după cum se știe nu este nimic, iar la parter… vom vedea.

L-am contactat din nou pe Gheorghe Ursoi care ne-a spus că nu este în măsură să comenteze însă ne-a spus că este dispus să ne pună în legătură cu cineva de la București care este în măsură să ne răspundă la întrebări. Nu ne-a mai sunat nimeni…

 

Proprietarii Magazinului Ziridava fac ce doresc. În definitiv, e afacerea lor și o conduc cum doresc. Dar, parcă, este prea draconic codul deontologic în această afacere, dacă avem în vedere întraga situația prezentată mai sus. Clar, cum spun și chiriașii, contractele puse „sub nas” sunt impecabile, neputând fi atacate – semn că, la banii lor, au o armată de juriști în spate. Dar, totuși, această armată de juriști pot oare să înlocuiască un management responsabil și cu țintă și către oameni, către relații oneste, nu doar spre buzunarul propriu? Tindem să credem că nu. Din păcate… vă prezentăm renovările care s-au făcut la etajul 1

22054283_1987430978181060_1277161152_n 22054353_1987430991514392_639472597_n 22091503_1987430984847726_1246020912_n 22093675_1987430981514393_1301871406_n

Cu siguranță o să revenim, dar până atunci, mai jos, priviți câteva fotografii din care se poate observa, mai ales pentru cei care nu au mai fost demult în vizită, cine și ce mai vinde prin Ziridava. facem precizarea că la etajul 1 nu se poate intra, iar la etajul doi mai sunt doar „câțiva”…

22095399_1517126011713733_2008797125_o

22070294_1517126018380399_304082002_o 22117778_1517126015047066_1878798228_o 22119593_1517126021713732_514352968_o 22119678_1517126038380397_861721244_o 22119805_1517126005047067_94275979_o

Mihai Todoca, 28 septembrie 2017, 11:43 AM