joi, 28 martie, 2024

Special Arad Logo

    Scriitorul anului aduce la Librăria Corina „Ulysses, 732. Romanul romanului”

    de Special Arad | 30 noiembrie 2016, 5:48 PM | Cultură | Recomandările editorilor

    0

    Vineri, 2 decembrie, la ora 16:00, Mircea Mihăieş va lansa la Arad volumul „Ulysses, 732. Romanul romanului”, apărut la Editura Polirom. Invitată: Adriana Babeţi. Evenimentul face parte din seria de manifestări organizate de Librăria Corina pentru a marca aniversarea a 25 de ani.

    Omul de cultură născut la Arad a fost distins anul acesta cu premiul „Scriitorul anului” de către Uniunea Scriitorilor din România pentru cartea „Ulysses, 732. Romanul romanului”.
    Conceput sub forma unui triptic, volumul e prima încercare în România de a face atât o istorie exhaustivă a celei mai celebre cărți de proză scrisă în limba engleză în secolul XX, cât și de a expune pentru publicul larg temele, tehnicile și mizele existențiale ale acesteia. Istoria romanului urmărește etapele cristalizării ideii și ale execuției proiectului, precum și complicata poveste ce a urmat după tipărirea semilegală a romanului în Franța, avatarurile în justiția americană și consecințele pentru destinul cărții. Ea arată cum Ulysses a devenit un punct de răscruce în evoluția literaturii secolului XX și a celui actual, indiferent că a fost vorba de formulele experimentaliste radicale ori de modalități de exprimare a culturii populare.
     „Figura lui James Joyce se leagă în mintea mea de cîteva reprezentări grafice ori literare. De la portretul lui Stefan Zweig, la desenul-spirală al lui Brâncuși (și replica seacă a tatălui scriitorului: «Jim s-a schimbat mai mult decît mi-am închipuit»), de la rîndurile înfiorate ale Sylviei Beach, la fotografia din 1916, făcută în atelierul lui Alex Ehrenzweig din Zurich, la masca mortuară confiscată, într-o decizie macabră, de Carola Giedion-Welcker. Mai apropiate în timp, de propunerile grafice ale Oanei Babeți și de minunata interpretare vizuală a lui Devis Grebu, aflată pe coperta acestei cărți. Iar din vara lui 2016, la Trieste, pe Canal Grande, de statuia baletînd greoi între mișcare și repaus a unui bărbat obosit, uzat, ezitant și derutat.
    Iată-mă, așadar, în această după-amiază a lui 14 august 2016, umăr la umăr cu sculptura lui Joyce de pe Ponte Rosso. Indicațiile celor trei fotografi sarcastici, jucînd scena covorului roșu de la Cannes, mitraliază nemilos: «Ești prea departe!», «Ești în afară!», «Ești mult în spate!». Cuvintele nu sînt descrieri spațiale, ci judecăți de valoare. Fiecare propoziție e o condamnare, o notă de plată pentru îndrăzneala de a mă fi apropiat de inimă – fie ea și de bronz – a mitului. Înfrunt stoic ironiile. La urma urmelor, Joyce n-ar fi avut nimic împotriva să-l însoțesc pînă de partea cealaltă a podului. Ba poate chiar m-ar fi privit cu acea atenție politicoasă, încordată și deopotrivă abstrasă, acordată de el oricărui trecător. Chiar și unuia sortit să rămînă mereu prea departe și prea în urmă.” (Mircea Mihăieș)
     

    „A sosit timpul să reconectăm romanul Ulysses la viața de zi cu zi a oamenilor reali. Cei mai snobi dintre moderniști au recurs la tehnici dificile pentru a împiedica noile valuri literare să le confiște ideile. Joyce a presimțit că adevărata urgență e să-și apere cartea și noile valuri literare de specialiștii analfabeți și de elitele tehnocrate. În timp ce alți moderniști se temeau de capetele de hidră ale mulțimii, Joyce a folosit monologul interior pentru a demonstra cît de plină de iubire, complexă și pozitivă este mintea oamenilor obișnuiti. Ulysses le conferă acestora tratamentul sărbătoresc ce fusese rezervat cîndva doar aristocraților.” (Declan Kiberd)

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    4 + 9 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.