vineri, 19 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Școala de meserii – desconsiderată de majoritatea elevilor și părinților, căutată de marii investitori. Episodul 3: Colegiul Csiky Gergely

    de Raluca Medeleanu | 24 octombrie 2015, 12:10 PM | Educaţie | Recomandările editorilor

    0

    În România, acum mai mult ca niciodată, se resimte pe piața locurilor de muncă o lipsă acută a oamenilor specializați pe meserii, iar Guvernul împreună cu societăţile comerciale fac tot posibilul să găsească „momeli” cu care să aducă elevii înapoi spre școlile profesionale.

    Special Arad a dedicat o serie de articole-campanie de conștientizare a importanței pe care o au școlile de meserii, astfel luând la rând școlile din Arad care încă mai au acest tip de unități, aflând care mai sunt meseriile pe care le pot obține elevii arădeni, în urma absolvirii lor.

    Dacă în articolele anterioare am aflat despre meseria de tâmplar, bucătar și ospătar, următoarea școală profesională formează experți mecanici auto. Este vorba despre…

    Școala profesională a Colegiului „Csiky Gergely”.

    La Colegiul „Csiky Gergely” din Arad învață, în momentul de față, un total de 550 elevi, de la clasa pregătitoare până la clasa a 12-a. Liceul are profil teoretic (matematică-informatică și științele naturii), profil tehnologic (turism și economie) și școală profesioană.

    Din cei 310 elevi ai liceului, 40 sunt înscriși la școala profesională, în urma căreia obțin o diplomă de mecanic auto. Dar, așa cum stă treaba în toate școlile profesionale din oraș, și la Csiky, direcțiunea se confruntă cu „vântul care bate prin clase”.

    Totuși, avem noroc cu 40 de elevi încriși. La alte școli e și mai gravă situația. Noi, fiind o instituție pe profil limba maghiară, avem mai mulți elevi, pentru că vin și cei din județ, iar elevii care vin dintr-un sat încă mai vor o meserie, cei de la oraș vor toți facultate”, ne-a spus Eva Hadnagy, directoarea școlii.

    Cu toate acestea, conducerea de la Csiky Gergely s-a văzut și ea nevoită să reducă din clase. „La ora actuală avem 3 clase, câte una pe nivel. În planul de școlarizare planificasem inițial jumătate de clasă cu profil mecanic auto și jumătate de clasă de turism, dar din cauza lipsei de interes am rămas cu o singură clasă de mecanici auto”. Directoarea este de părere că lipsa de popularitate a școlilor de meserii își are rădăcinile, de cele mai multe ori, datorită mentalității familiilor elevilor, părinții având pretenția de la copiii lor să urmeze obligatoriu studii universitare.

    Pentru cei 40 de elevi care totuși s-au înscris la școala profesională, Csiky a legat parteneriate cu mai multe firme din oraș, unde tinerii își desfășoară orele de practică și de unde li se oferă, în plus, o serie de avantaje.

    „Cei din clasa a 9-a au 3 ore de practică pe săptămână în școală, după care au 5 săptămâni de practică comasată la service-uri auto. Clasele a 10-a și a 11-a au două zile pe săptămână, câte 5 ore la service-uri. Eu am felicitat mereu părinții care și-au încurajat copiii să opteze pentru școala profesională. În ultimul timp, există un vid de specialiști în domeniu. Elevii pe care îi avem, chiar dacă nu sunt ași la istorie, sunt excelenți meseriași, iar pe parcursul celor 2 ani de practică, sunt cunoscuți profesional și la terminarea celor 3 ani. Concret, li se oferă un loc de muncă în unitatea în care au făcut instruirea practică”, ne-a spus ing. Ioan Zaiț, profesorul titular la catedra de tehnologie.

    Pe lângă recompensa oferită de Guvern pentru elevii care au optat să urmeze școala de meserii (acea bursă de 200 lei pe lună),

    Colegiul Csiky Gergely a reușit să le ofere mai multe beneficii drept răsplată.

    Iar asta datorită parteneriatului școlii cu un agent economic arădean care le oferă reducere de 50% la școala de șoferi și, pe lângă cele 2 zile de practică pe săptămână, le oferă un contract de muncă de jumătate de normă, pentru a munci încă 3 ore în afara orelor de curs, contra sumei de 500 lei. De asemenea, le oferă transport gratuit de la internat la service și o masă caldă. După ce termină studiile, aceeași firmă le oferă loc de muncă cu normă întreagă.

    „Elevii pe care îi avem sunt chiar implicați, înțeleg că e pentru binele viiotorului lor. Sunt extrem de interesați de orele de practică, mult mai mult decât de partea teoretică. De exemplu, când i-am învățat să sudeze, au cerut să stea încă o oră în plus, pentru a învăța cât mai bine”, a spus profesorul ing. Ioan Zaiț.

    Ceea ce îl întristează însă pe profesor este lipsa fondurilor pentru utilarea completă a atelirelor școlii. Înainte de anii în care școala de meserii a fost desființată la nivel național, Csiky avea o serie de machete, planșe și proiecte ale elevilor care absolviseră, lucruri care la momentul desființării au fost aruncate. Școala de meserii s-a reînființat în urmă cu un an, iar atelierele au rămas incomplete.

    „Am avut și polizor, acum avem doar strictul necesar. Le oferim fiecărui elev câte o trusă cu unelte, avem și menghine. Dar lucrările propriu-zise de laborator se fac la unitățile economice. E un lucru bun parteneriatul cu service-urile, reușim să facem astfel un mod de învățare dual, teoretic la școală și practic acolo. Un singur lucru consider anormal. Cred că sunt prea multe ore rezervate materiilor teoretice, față de materiile de specialitate. Avem doar o oră pe săptămână de desen tehnic sau de măsurători tehnice, dar avem două ore de biologie sau istorie. Mi se pare puțin ilogic”, a adăugat profesorul.

    Citește și:
    Episodul 1: Liceul Forestier (Liceul Tehnologic Iuliu Moldovan)
    Episodul 2: Colegiul Economic

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comments are closed.