vineri, 29 martie, 2024

Special Arad Logo

    Limba și literatura română în pericol! Scrisoare deschisă a profesorilor arădeni către legiuitori

    de Special Arad | 19 ianuarie 2016, 3:19 PM | Educaţie | Recomandările editorilor

    1

    Consiliul consultativ al profesorilor de limba și literatura română din Arad își exprimă poziția față de planurile-cadru propuse spre dezbatere publică, redactând o scrisoarea deschisă adresată Ministrului Educației Naționale și Cercetării Științifice, Președintelui României și tuturor factorilor de decizie în domeniul educației. 

    Aceștia solicită să se stabilască un termen nou pentru perioada de revizuire a proiectelor cadru pentru clasele V-VIII, o întâlnire la nivel național pentru dezbaterea statutul pe care o are limba maternă în sistemul de educație al României, găsirea unor soluții care să excludă reducerea orelor de limba română și limba latină în programa școlară, o întâlnire la nivel național pentru a discuta rezultatele Evaluării Naționale din anii precedenți și corelarea lor cu noul plan cadru și, nu în ultimul rând, regândirea programei limbii latine și a statului acesteia,

     

    Mai jos puteți citi integral scrisoarea trimisă de către cadrele didactice arădene:

    Suntem într-un moment de răscruce pentru învățământul românesc, când sunt implicate paliere fundamentale ale dezvoltării noastre sănătoase, ca popor. Este negată importanţa identității naționale, sunt afectate conştiinţa şi expresia noastră culturală. Din perspectiva disciplinelor pe care le reprezentăm, Limba și literatura română și Limba latină, propunerile noilor planuri-cadru pentru învățământul gimnazial sunt inacceptabile. Ele ilustrează o mutație în ceea ce priveşte viziunea şi filozofia educaţiei, locul şi importanţa acestor discipline în contextul curriculumului naţional, având grave repercusiuni în formarea individuală a elevilor din preuniversitar. Reducerea numărului de ore alocate studiului limbii și literaturii române la clasa a-V-a și eliminarea studiului limbii latine la clasa a VIII-a reflectă o orientare periculoasă, cu care nu putem fi de acord din mai multe motive.

    În primul rând, suntem un stat naţional, deci construcţia identitară, conştiinţa apartenenţei la o limbă și o cultură (literatură) naţională rămâne un deziderat educaţional fundamental, atâta vreme cât principiul european al unităţii în diversitate este încă valabil. Construcţia conştiinţei identitare nu se poate face prin diminuarea sau prin renunţarea la studiul limbii, al literaturii, al culturii române și al limbii latine. La nivelul Uniunii Europene, nu se pune semn de egalitate între comunicarea în limba maternă, literatura națională şi celelalte discipline. Un studiu al planurilor-cadru din țările europene arată că, fără excepție, limbii și literaturii materne i se alocă cel mai mare număr de ore comparativ cu celelalte discipline, fiind considerată disciplină prioritară. De pildă, în Finlanda, unde se consideră că există cel mai eficient sistem educațional, elevii au în orar nu mai puțin de 14 ore de limbă și literatură maternă pe săptămână.

    În al doilea rând, limba română asigură baza de învățare pentru oricare altă disciplină din curriculum, precum și pentru învățarea pe tot parcursul vieții. Finalitatea disciplinei Limba și literatura română nu se poate reduce artificial doar la achiziţionarea unor competenţe lingvistice sau de comunicare, cât ar permite punerea în aplicare a noilor planuri-cadru. Toate evaluările naționale, la clasa a II-a, a IV-a, a VI-a și a VIII-a, precum și examenul de bacalaureat, au ca disciplină obligatorie Limba și literatura română. În condițiile în care se face pregătire suplimentară la această disciplină, dar, cu toate acestea, rezultatele obținute la examenele naționale, respectiv la teste internaționale, dau mărturie despre necesitatea unei pregătiri și mai temeinice, considerăm că diminuarea numărului de ore este o presiune în plus asupra elevilor și a profesorilor.

    Nu în ultimul rând, limba latină înseamnă identitate lingvistică și culturală, apartenență la comunitatea europeană. Avem nevoie de studiul limbii şi al culturii latine, dacă avem nevoie de oameni conştienţi de identitatea şi de valorile civilizaţiei lor. Oare, de ce Germania, țară nelatină, oferă posibilitatea studiului latinei începând cu clasa a V-a?

    Având în vedere argumentele de mai sus, importanța planurilor-cadru pentru învățământul românesc, precum și situația paradoxală, periculoasă și nedemocratică pentru statutul disciplinelor Limba și literatura română și Limba latină, solicităm:

    – Prelungirea dezbaterii publice în privinţa propunerilor de plan-cadru pentru clasele V-VIII; Stabilirea unui nou termen în calendarul perioadei de revizuire a proiectelor de plan-cadru elaborate iniţial, în concordanță cu importanța acestei acțiuni

    – Organizarea unor întâlniri la nivel naţional între profesorii de limba și literatura română, limba latină, inspectorii de specialitate și forurile decizionale în vederea discutării statutului maternei în sistemul educațional românesc.

    – Formularea unor alternative reale, în urma revizuirii propunerilor de plan-cadru; (toate cele trei variante reduc numărul de ore la disciplina Limba şi literatura română la clasa a V-a (de la 5 la 4 ore/săptămână) şi exclud studierea limbii latine la clasa a VIII-a).

    – În condiţiile în care „planul-cadru de învăţământ este un document de tip reglator, instrument de bază în promovarea politicilor educaţionale la nivel naţional” (conform anexei la OMEN 3593 / 18.06.2014 referitor la aprobarea Metodologiei privind elaborarea şi aprobarea curriculumului şcolar), solicităm organizarea unor întâlniri/dezbateri în vederea analizei rezultatelor de la Evaluarea Națională a II-a, a IV-a, a VI-a și a VIII-a din anii școlari anteriori și corelarea acestor analize cu propunerea planurilor-cadru.

    – Regândirea statutului limbii latine, a programei acesteia, precum și a locului în cadrul planului-cadru pentru gimnaziu.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Presupun că cei care au ” judecat ”astfel noile proiecte-cadru pt cls V-VIII nu sunt români vs. nu sunt normali. Și-așa generațiile postrev sunt ÎNAFARĂ cu TOTUL – singurul liant cu pământul românesc fiind cel natal. În rest, pauză. Am văzut documentare de stradă în care tinerii intervievați habar n-aveau de nicio istorie românească, n-au știut anii de viață ai lui Eminescu, ce drac să-i mai întrebi
      dc nu cunosc tabla înmulțirii. Se exprimă în jargoane și faze luate din filme, din bip în bip. Un ghiveci sordid le cutreieră (in)cultura tinereții, niciun imbold de a afla cine suntem din cine am fost, niciun pas spre bibliotecă. Am iubit limba și literatura română fără să mi se explice că trebuie iubită și respectată pt că este limba națională, limba pământului pe care ne-am născut. Efectiv o simțeam ca pe o entitate sfântă și creatoare. Deci am iubit-o din naștere fără să știu, așa cum faci un lucru dictat din genă. Cred că acei nesimțiți care reduc orele de română și izvorul ei de bază, limba latină sunt la nivelul lui guță, salam, adi de la vâlcea, vali vijelie sau adi minune. Pariu că dacă îi iei tare la cultură generală 5-8 sunt ZERO BARAT! Avem o limbă ca un fagure de miere – vă amintiți, nu? Idioților, limba română o reduceți, istoria e varză în manuale aternative, la geografie se învață despre Pantheon, religia ați scos-o (cine-I Dumnezeu să ne comande (și)la școală?!)educația-fizică, vrei bine, nu, aduci scutire, educația civică, out, etc. Asta-i școală, dacă propria ta limbă maternă este disprețuită?! Ce tre să respecte, învețe și cinstească elevii, domnilor? Te uiți la o elevă și nu știi că e – nici după haine, nici după față. Mai degrabă o pipiță grăbită la niște partide sau smotocită, după. Băieții sunt violenți, înjură, se bat, fumează de toate, beau cot la cot cu fetele și fac sex că așa se trăiește tinerețea. Gesus! Stimați dascăli din Arad – luptați pentru LIMBA ROMÂNĂ! Ea ne traversează întreaga viață și cu ea ne exprimăm în lume. E coroana vorbită a României și a noastră – de la primul la ultimul cuvânt.

      +5 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    6 + 9 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.