vineri, 29 martie, 2024

Special Arad Logo

    Kuchi-e, Ukiyo-e și Meiji la Muzeul de Artă, pentru iubitorii artei și culturii japoneze

    de Tomck@t | 13 mai 2016, 1:11 PM | Cultură

    0

    „Kuchi-e. Stampe japoneze din perioada Meiji” reprezintă prima expoziție pe această temă organizată în România și, totodată, o premieră europeană – spune curatorul Ioan Paul Colta, deși a mai fost la Arad, tot în sala Ovidiu Maitec a Muzeului de Artă, o expoziție similară de stampe japoneze în 2012, de data aceea „Ukiyo-e” și tot din perioada „Meiji”. Care e diferența? După cum spunea un mare înțelept zen: 日本 好き、映画好きのみなさん、お見逃しなく 日本 映画『すれ違いのダイアリーズ』は明日からダメ青年ソーンと教師のエーンが織りなす恋の物語! Și cu asta, sperăm, am spus tot. Sau aproape tot.

    Stampele kuchi-e expuse la Muzeul de Artă din Arad provin din trei colecții de artă japoneză, situate în trei țări, Germania, România și Japonia. Cele mai multe exemplare fac parte din colecția de artă extrem orientală Adrian Ciceu (Berlin, Germania), iar restul de colecțiile Ioan Paul Colta (Arad) și Ioan-Liviu Orlețchi (Tokyo, Japonia). În același timp, organizatorii îi mulțumesc și doamnei Nanako Yamada, cea mai importantă specialistă în stampe kuchi-e, pentru sprijinul acordat la realizarea acestei expoziții.

    Printre cele 61 de xilogravuri kuchi-e expuse la Arad găsim opere semnate de artiștii japonezi Hirezaki Eiho, Tomioka Eisen, Yamamoto Eishun, Ogata Gekko, Kawai Gyojudo, Kajita Hanko, Suzuki Kason, Takeuchi Keishu, Kaburaki Kiyokata, Terasaki Kogyo, Odake Kokkan, Shimazaki Ryuu, Mishima Shoso, Mizuno Toshikata, Tsutsui Toshimine și Watanabe Seitei.

    Gravura Meiji a fost, în general, asociată cu perioada decadentă a stilului ukiyo-e, din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, revirimentul acesteia de după 1890 scăpând aproape cu desăvârșire din vederile experților în domeniu. Schimbările majore produse odată cu sfârșitul perioadei Edo (1603 – 1868), cu abolirea guvernării dictatoriale a shogunilor din dinastia Tokugawa, urmată de redeschiderea granițelor Japoniei spre restul lumii, după câteva veacuri de izolare forțată, au determinat trecerea rapidă, dramatică, de la o societate de tip feudal la o națiune modernă, care s-a materializat în planul artelor prin preluarea culturii europene, dublată de un dezinteres accentuat pentru vechea civilizație niponă și valorile ei artistice. Spre sfârșitul secolului al XIX-lea, când unele voci cu autoritate în domeniu se pregăteau să proclame sfârșitul stilului ukiyo-e și, implicit, a xilogravurii tradiționale, Japonia, care tocmai încheiase procesul de modernizare, de asimilare a tehnologiei și a civilizației occidentale, a început să conștientizeze pericolul pierderii identității culturale proprii. Această revelație a trezit interesul pentru istoria și artele autohtone și pentru revalorizarea xilogravurii japoneze tradiționale. O reîntoarcere în trecut, după 20 de ani de occidentalizare intensă, a fost imposibilă, unele aspecte ale civilizației apusene fiind atât de puternic asimilate încât nu au mai putut fi date la o parte. Reacția împotriva modernizării accelerate a dus la o sinteză proaspătă, născută din impactul Occidentului asupra sensibilităților japoneze. În acest context, în care artiștii japonezi au început să-și reafirme propria sensibilitate artistică, sunt create primele stampe kuchi-e – aflăm din catalogul expoziției de la Arad și este important de menționat că un exemplar al primei astfel de stampe este expus acum la Arad. Este vorba de „Bijin cu gândul la iazul Shinobazu” de Watanabe Seitei (ultima imagine din galeria foto).

    Ulterior, Ioan Paul Colta ne-a precizat că „expoziția de stampă japoneză din 2012 a cuprins ȘI lucrări din perioada Edo, nu doar Meiji. E important, pentru că stilul ukiyo-e e specific pentru Edo. S-a prelungit și în perioada Meiji, însă e asociat mai ales cu Edo”.

    De asemenea, vă reamintim că începând cu astăzi, tot în incinta Muzeului de Artă Arad vor avea loc prelegerile filosofice „Cultura Japoniei” oferite de Asociația Noua Acropolă, iar mâine și poimâine (sâmbătă și duminică), arădenii sunt invitați la ateliere practice de origami și caligrafie japoneză, respectiv o altă prelegere filosofică despre „Bushido, Calea Samuraiului” (prezintă Anda Nacu). Evenimentul va continua marți, 17 mai, cu prelegerea filosofică „Ikebana, Calea Armonioasă a Florii”.

    Intrarea va fi liberă pe toată durata evenimentului și toate manifestările vor începe de la ora 18:00.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    0 + 3 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.