În urma multelor plângeri legate de deficiențele sistemului de distribuire a energiei electrice și lacunele majore ale acestuia în contracararea fenomenelor meteo extreme, mai ales în privința dezastrului din județul Arad, mai multe persoane politice au luat atitudine și au luat o poziție față de furnizorul de energie electrică, Enel. Ultima pare a fi cea mai importantă, fiind făcută în Parlamentul României.

În acest sens, urmând exemplele anterioare, Florin Tripa deputatul PSD de Arad, a făcut o declarație politică în Parlament.

„Domnule președinte,

Stimați colegi,

Fenomenele meteorologice extreme care au lovit România în ultimele săptămâni au scos la iveală gravele deficiențe ale sistemului de distribuție a energiei electrice, în special în partea de vest a țării.

În urma furtunii din data de 17.09.2017, zeci de localități din județele Timiș și Arad au rămas fără energie electrică, rețeaua de distribuție fiind grav afectată de vântul puternic. Sigur, nimeni nu avea pretenția ca sistemul să funcționeze perfect în condițiile date, știm cu toții că nu poți să te pui cu natura, însă în urma furtunii, lucrurile au rămas neschimbate pentru zile întregi. Sunt astăzi, la zece zile de la urgia care a lovit județele din Banat, localități care încă nu beneficiază de energie electrică, un lucru de neînchipuit în anul 2017, într-un stat membru al Uniunii Europene. Zeci de mii de cetățeni din vestul țării au fost nevoiți să stea zile întregi fără curent electric, din cauza incapacității celor de la ENEL de a face față situației, din cauza tehnologiei depășite și, o spun cu toată responsabilitatea, din cauza disprețului pe care această societate îl arată față de consumatori, față de românii care plătesc facturi piperate în fiecare lună, la energia electrică.

La momentul privatizării societății Electrica, cei de la ENEL promiteau investiții de zeci de milioane de euro pentru retehnologizarea instalațiilor, dar în schimb ne-am ales doar cu facturi majorate și cu servicii mult mai proaste decât aveam înaintea privatizării.

Este strigător la cer că o societate la care Statul Român este acționar tratează cu dispreț cetățenii României, comunică date false instituțiilor statului despre situația rețelelor de energie electrică, așa cum s-a întâmplat în vestul țării, în urma furtunii din 17 septembrie, sau acționează de asemenea manieră în situații de urgență, lăsând zecii de mii de cetățeni fără energie electrică. 

Situația societății ENEL, la care Statul Român este acționar, ridică mari semne de întrebare asupra modului în care s-au respectat angajamentele asumate la momentul privatizării de către ENEL Italia. Semnalele venite dinspre angajați, foști angajați, dinspre firme care colaborează cu această societate, dinspre specialiști în domeniu sunt îngrijorătoare.

În ultimele zile, am primit mai multe informații despre lucrurile care se petrec la ENEL, o societate care, repet, este deținută în parte de Statul Român, informații care m-au făcut să înțeleg de ce această companie a fost incapabilă să gestioneze situația generată de furtuna din 17 septembrie.

Angajați sau foști angajați ai ENEL vorbesc despre politica firmei de a reduce în permanență personalul (an de an principalul obiectiv fiind reducerea numărului angajaților cu câteva zeci) fără a avea în vedere incapacitatea de a gestiona în bune condiții problemele de genul celor apărute în urma furtunii din vestul țării.

Au plecat specialiști, care nu au mai fost înlocuiți. De exemplu, conform informațiilor pe care le dețin, în Banat nu se mai fac angajări în rândul electricienilor, iar la personalul TESA, angajările sunt extrem de rare, lucrându-se prin firme de leasing de personal – pentru că acest tip de angajare e recunoscut de ANRE în cheltuieli și astfel se diminuează profitul.

Deși s-au promis investiții în rețele, acestea nu se realizează, așa cum se întâmpla pe vremea Electrica, când erau revizii programate pe linii. Politica ENEL este de a interveni la rețea doar atunci când sunt avarii, dar și la acele intervenții se fac doar „cârpeli“, nu investiții serioase. Oamenii din cadrul societății se plâng de faptul că banii se duc în programe informatice, în contoare inteligente, dar rețelele suferă și e o minune că mai funcționează cât de cât normal.

Un alt aspect grav care mi-a fost adus la cunoștință în ultimele zile este falimentarea societății de mentenanță, astfel că nu mai există specialiști care să execute lucrările de reparație și întreținere în bune condiții. Firmele terțe angajate nu au personal bine pregătit, principalul criteriu fiind prețul cât mai scăzut  și, în consecință, o calitate extrem de precară a serviciilor către populație.

În goana după profit, dispeceratele ENEL au fost mutate în centre: la Timișoara (pentru Banat), la Constanța (pentru Dobrogea), la București (Muntenia Sud). Sunt câte 3 – 4 dispeceri într-o cameră, care deservesc 3-4 județe, acesta fiind și motivul pentru care de multe ori, în special în situații de criză, cei de la ENEL pur și simplu nu mai răspund solicitărilor cetățenilor. Angajați ai societății ne-au semnalat faptul că relația cu cetățeanul va fi și mai grav afectată, urmând a se face noi reduceri de personal la acest departament, prin trecerea la un regim de 8 ore (de la 6 ore), fără a se lua în considerare faptul că se pun astfel vieți în pericol. Era mult mai sigur când fiecare județ avea dispeceratul său în cadrul sediului propriu, numai că acest sistem a fost modificat, tot din dorința de a se obține profit, fără a se ține cont de nevoile consumatorilor. Call centerele nu fac față la avarii, nu pot prelua deranjamentele, tocmai din cauza centralizării.

Puțini știu faptul că societatea din Romania este între primele trei din lume, din cadrul celor peste 40 de țări unde grupul ENEL operează. Cu toate că societatea din România aduce profituri importante societății din Italia, există o totală lipsă de respect din partea ENEL în primul rând pentru consumatorii români, dar și pentru angajați, după cum am aflat în ultimele zile. Declarativ, clientul e pe primul loc, dar în realitate e vorba doar de goana după profit, lipsind investițiile în infrastructură, o comunicare decentă cu clienții, intervențiile rapide la avarii.

Dacă nu se intervine de urgență pentru a se schimba ceva în modul de funcționare al acestei societăți, vom avea o problemă de siguranță națională, fiindcă vorbim totuși de sistemul energetic național.

Ceea ce s-a întâmplat în ultimele săptămâni se va repeta tot mai des, având în vedere schimbările climatice, iar zeci, sute de mii de români vor avea de suferit din cauza indiferenței celor de la ENEL. Tocmai de aceea solicit instituțiilor abilitate, Ministerul Energiei, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei, Societatea de Administrare a Participațiilor în Energie să intervină și să verifice situația de la ENEL. E timpul ca această societate să înceteze bătaia de joc la adresa milioanelor de români care așteaptă din partea ENEL servicii de calitate, pe măsura facturilor plătite.”

Special Arad, 26 septembrie 2017, 10:53 AM