Imperiul de presă al lui Viktor Orbán a ajuns la graniță. E vizat și Jurnalul arădean?

    Anul care a trecut a redesenat complet harta presei din Ungaria.
    Trusturile occidentale care au dominat până nu demult, în frunte cu Ringier și Axel Springer și-au vândut publicațiile unor grupuri despre care se știe că au în spate interesele FIDESZ, respectiv ale lui Viktor Orbán, cel care, idolatrizat de cei mulți, urât de opoziția din ce în ce mai firavă, a devenit în anii trecuți un lider autoritar cu puternice accente naționaliste, un jucător la două capete în cadrul Uniunii Europene.

    La ora actuală, agenția de presă maghiară, făcând aproape corp comun cu radio-televiziunea publică, a devenit în statul vecin organ de partid, cel mai important ziar național de stânga, Népszabadság, și-a încetat apariția, singurul cotidian budapestan care a scăpat de ghearele Fideszului fiind Népszava, un fel de România liberă din Ungaria.

    Oricum, cotidianele budapestane pierd teren cu repeziciune, online-ul făcându-le o concurență devastatoare, ziarele județene însă rezistă mai bine, deservind populația mai puțin mobilă dar îmbătrânită din provincie, fenomen de altfel observabil și în România.

    Așa încât, după inghițirea radio-televiziunii publice și a marilor ziare din capitală, FIDESZ-ul, prin oamenii lui Orbán – cel mai important fiind Lőrinc Mészáros, primar al comunei natale a premierului, instalator de gaze la bază, devenit proprietarul celui mai important trust de presă al Ungariei anul trecut -, a pus ochii pe aceste ziare și variantele lor de pe Internet.

    Viktor Orbán s-a născut la Felcsút, o comună cu nici 2000 de locuitori, la ora actuală cea mai bogată localitate din Ungaria și care a avut echipă în prima divizie de fotbal ungurească, retrogradând după patru ani, anul trecut, în divizia secundă, Orbán fiind un mare fan, fost jucător al echipei.

    Clubul este în proprietatea unei fundații înființate de Orbán, președintele fiind primarul Mészáros, fiind conceput ca o academie de fotbal numită după marele fotbalist Puskás, iar stadionul, botezat după numele folosit de Puskás la Real Madrid, Arena Pancho, inaugurat în 2014 și construit cu zece milioane de euro, poate cuprinde de două ori întreaga populație a comunei.

    stadion2(1)

    Având aceste informatii care ne lămuresc cu privire la metodele și intențiile lui Orban, respectiv ale omului aflat în spatele său, Lőrinc Mészáros, să ne uităm pe harta alăturată, și să observăm că au mai rămas doar câteva județe necontrolate de trustul de presă fideszist MEDIAWORKS, cele mai importante fiind cele trei din nord-estul țării, aflate sub controlul trustului austriac RUSSMEDIA, trust care deține și în România câteva publicații județene, printre care, nu în ultimul rând Jurnalul arădean si varianta ei online, aradon.

    6xLk4lPQzhzNKeD1s

    Ilustrație: TBG / 444.hu

    După informațiile care vin din țara vecină, RUSSMEDIA nu mai stă prea mult prin Debretin, centrul din Ungaria al trustului, oferta concurenței fidesziste, chiar dacă ei nu doresc să vândă, fiind una de nerefuzat, cum a formulat un reprezentant al austriecilor.

    La începutul acestui an ziarele din cele trei județe au format un holding, separându-se oarecum de trustul mamă, un semn foarte clar că li se pregătește o soartă diferită de restul publicațiilor RUSSMEDIA, trustul care are centrul efectiv în vestul Austriei, cu publicații înclusiv în Germania.

    Vânzarea către MEDIAWORKS a celor trei ziare din cele trei județe din nord-est si care împreună au un tiraj de peste 100 000 de exemplare este prezentată de surse din Ungaria ca fiind o chestiune de zile, această preluare reprezentând obiectivul MEDIAWORKS pentru prima jumătate a anului în curs.

    Întrebarea care se pune acum se referă la interesele din România ale RUSSMEDIA, respectiv dacă înțelegerea preconizată dintre trustul lui Mészáros, reprezentând FIDESZ-ul lui Viktor Orbán, si cel al lui Russ se referă și la publicații din România, având în vedere înainte de toate Oradea, Arad si Timișoara.

    Deținem anumite informații că MEDIAWORKS nu-și dorește în mod special preluarea Jurnalului arădean și aradonului, neavând interese politice serioase în zona Aradului, însă pretențiile și negocierea celor de la RUSSMEDIA sunt pentru întregul pachet media pe care-l dețin în această zonă.

    Mai putem adăuga faptul că MEDIAWORKS este interesată mai mult de site-urile deținute în jurul Aradului, mai ales că în Satu Mare și Bihor există destui oameni cu dublă cetățenie și drept de vot în Ungaria. Îi interesează și „tion”-ul din Timișoara, orașul de pe Bega fiind Capitală Culturală 2021 și, în consecință, ar putea fi rentabil din punct de vedere financiar!

    În contextul celor de mai sus, Jurnalul arădean și aradonul, neprezentând interes pentru MEDIAWORKS, ar putea fi vândute.

    Notă: În cazul în care conducerea RUSSMEDIA va dori să-și exprime un punct de vedere cu privire la cele de mai sus, o să publicăm la finalul acestui articol.

     

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Scrie un comentariu

    2 + 9 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.