Conform informațiilor Special Arad, nu există tratative oficiale de niciun fel din partea Administrației locale pentru atragerea unei fabrici Tesla în Arad, însă, în mod sigur, de câteva luni încoace, Guvernul României negociază cu reprezentanții companiei deținute de magnatul american Elon Musk. Ceea ce ne interesează pe noi e că există chiar la Arad o inițiativă din sfera civilă care s-ar putea să fie un ajutor incredibil pentru creșterea economiei orașului.

Problema, deocamdată, e că nu există o garanție că Tesla va alege țara noastră. Concurăm cu Franța, Portugalia, Olanda sau Germania… deci de ce ar trebui să aleagă Tesla tocmai Aradul? Arhitectul și designerul Marian Heredea consideră că argumentele sunt destul de puternice.

Pe 29 iulie, Tesla a inaugurat în statul american Nevada cea mai mare fabrică de baterii din lume: Tesla Gigafactory, un complex industrial estimat la 5 miliarde de dolari și care acoperă o suprafaţă de aproximativ 900.000 de metri pătraţi. Tot atunci, proprietarul Tesla Motors, miliardarul Elon Musk a anunţat că în viitor ar putea fi construită o fabrică similară în Europa, unde cererea pentru maşini electrice este din ce în ce mai ridicată. Vestea a „explodat” pe tot continentul, de la Franța la Finlanda și până în România. Fiind o investiție gigantică, „o mană cerească” pentru economie, fiecare țară încearcă să atragă „Gigafabrica 2” pe pământ propriu.

Gigafabrica Tesla din Nevada. Foto: elektrek.co

Gigafabrica Tesla din Nevada. Foto: elektrek.co

Analiștii români consideră că noi am avea o șansă în plus față de alte țări prin schimbarea programului Rabla, care ar favoriza cumpărarea de mașini electrice. Dar în cazul în care Tesla și-ar îndrepta ochii chiar spre România, unde ar fi mai nimerit să se deschidă o astfel de fabrică? București, Cluj, Brașov, Sibiu, Timișoara, Craiova… Arad?

12792107_524531364374136_7529584416548269425_oPe Marian Heredea (33 de ani) vi l-am prezentat în cadrul unui interviu despre Metropola Arad-Timișoara. Acum, arhitectul și designerul arădean a contactat de unul singur conducerea Tesla Motors Inc. din Sillicon Valley și responsabilul companiei pentru operațiunile europene pentru a-i convinge de a lua în vedere Aradul pentru construirea viitoarei gigafabrici în Europa.

Deschiderea județului spre Europa Centrală și infrastructura dezvoltată care îl leagă de Coridorul Pan-European, atât pe cale rutieră, cât și feroviară, sunt printre primele argumente pe care Tesla le-ar lua în vedere ca să ia măcar în calcul dezvoltarea fabricii în Arad, iar județul nostru stă extrem de bine la acest capitol față de celelalte orașe din jur, spune Heredea. Un alt atu al Aradului e faptul că activează deja numeroase fabrici de componente auto în Zona Industrială Vest (și nu numai), iar în clasamentul fabricilor care oferă locuri de muncă în Arad, primele șapte locuri sunt ocupate tocmai de cele din industria auto.

arad-presentation-1

Unul dintre cele mai puternice argumente pe care multinaționalele le iau în considerare când vine vorba de România este forța de muncă și, probabil cel mai important, factorul economic. Salariile din România într-o astfel de fabrică sunt în medie între 1500 – 2500 lei, în jur de 350 spre 550 dolari americani, pentru un muncitor obișnuit. Este inutil să spunem că în restul Europei salariul minim pe economie este mult peste acest nivel. Evident, o companie de talia Tesla și-ar putea permite să ofere salarii chiar mai mari decât cele obișnuite în România, creând astfel un precedent care ne-ar da semne de speranță în ceea ce privește atât nivelul de viață, cât și economia locală. Nu în ultimul rând, prezența unei astfel de gigafabrici ar însemna pentru Arad un adevărat „boom” industrial, în special în sfera energiei regenerabile, al cărui promotor ar fi, indiscutabil, Tesla Motors.

arad-presentation-2

Nu este de neglijat nici factorul istoric – un alt aspect în care rolul principal i-ar reveni, în zilele noastre, companiei Tesla, continuând tradiția Aradului în industria fabricării automobilelor. E vorba de MARTA, filială a firmei Westinghouse din SUA, care a fost prima fabrică de automobile de pe actualul teritoriu al României.

Înființată în 1908, firma Magyar Automobil Részvény Társaság Arad (de unde vine prescurtarea M.A.R.T.A.) producea diferite modele de autoturisme printre care și un autoturism autohton denumit “Márta”. Mai târziu, în 1912, fabrica a fost preluată de Austro Daimler și se fabricau la Arad mașini Austro Daimler sub licență, tot cu numele de Marta. Mașinile fabricate în orașul nostru au fost exportate în toată Europa Centrală, cel mai celebru cumpărător fiind orașul Londra, unde mașinile MARTA au fost transformate în taxiuri.

Marian Heredea a identificat și un teren pe care s-ar putea construi Gigafabrica

„Tesla în Arad ar fi un lucru extraordinar pentru oraș, comunitate, mediu universitar și dezvoltarea viitoare pe care o va avea Aradul atât pe plan local, cât și pe plan național și european. Aradul ar deveni un hub pentru ceea ce înseamnă industrie auto, research și implementare a tehnologiilor care au la bază exploatarea energiilor regenerabile.

Terenul identificat pe care am propus celor de la Tesla să își dezvolte viitoarea GigaFactory este amplasat lângă CET și are acces la rețelele principale de infrastructură (calea ferată, autostradă). O asemenea investiție pentru Arad ar genera peste 6000 de locuri noi de muncă, iar partea de logistică și impact indirect asupra altor industrii din oraș ar aduce plus valoare economiei locale. Argumentele mai sus menționate m-au determinat să fac o analiză a orașului și să scriu o scrisoare însoțită de un studiu care argumentează de ce ar trebui să ne aleagă pe noi ca viitoare locație pentru o asemena investiție. Acest gen de investiții trebuie țintite și atrase ca strategie de dezvoltare pe termen mediu și lung la nivel local”, spune arădeanul.

arad-presentation-3

Toate aceste aspecte și ilustrații au fost inserate în e-mailul lui Heredea către Tesla, dar deocamdată nu a primit niciun răspuns oficial. Este normal, la urma urmei, să nu primească un răspuns instantaneu, dar acest lucru ar putea fi un lucru pozitiv pentru noi, semn că propunerea nu a fost refuzată categoric și că, poate, chiar se va lua în calcul în cadrul conducerii companiei.

Și alte țări ar vrea Tesla

Ca orice investitor străin, Tesla se va uita unde are cele mai mari avanteje să îşi construiască o fabrică.

În 2014, ziarul Slovak Spectator scria că autorităţile de la Bratislava şi Tesla ar negocia construcţia unei fabrici de automobile electrice în Slovacia. Site-ul Portofolio spunea de curând că astfel de negocieri ar fi purtate de mai bine de un an şi în Ungaria, informează Digi24. De asemenea, americanii de la Tesla au primit oferte foarte avantajoase și din partea țărilor Franța, Portugalia și Germania, potrivit Electrec.co.

În acest moment, singura fabrică europeană a celor de la Tesla este în Olanda, unde pot fi asamblate 450 de maşini electrice pe săptămână. După sedanul Model S şi SUV-ul Model X, compania americană a dezvelit de curând şi Modelul 3 pe care îl va scoate la vânzare la anul.

Preţul de pornire al noii maşini va fi de 35.000 de dolari, mai mic decât al celorlalte modele Tesla. Modelul 3 deja a primit aproape 400.000 de precomenzi şi, dacă interesul şoferilor se va menţine ridicat pe termen lung, compania va trebui să îşi sporească producţia. La rândul său, Guvernul olandez a anunțat că vor face tot posibilul să atragă la ei și gigafabrica.

Însă construcţia unei fabrici noi în Europa depinde şi de cererea din regiune. Potrivit Marketwatch, guvernul Germaniei plănuieşte investiţii de 1,3 miliarde de euro pentru achiziţia de maşini electrice. România a anunţat deja modificarea programului Rabla, astfel încât cine îşi cumpără o maşină sută la sută electrică va primi un ajutor de cel puţin 4.500 de euro.

Pe lângă susţinerea cererii de automobile verzi, ministrul Economiei spune că e în plan şi un program de susţinere a companiilor inovatoare. În aprilie 2016, Ministrul Economiei a anunţat într-un interviu pentru HotNews.ro că România negociază investiţia unui producător de maşini electrice. Şi după cum spunea tot ministrul, s-ar putea să fie Tesla, însă nu a vrut să confirme această informaţie, pentru că discuţiile erau abia la început.

Reporter: Vrea România să atragă un producător de maşini electrice?

Costin Borc, ministrul Economiei: Evident!

Reporter: Există discuţii?

Costin Borc: Există ceva discuţii la nivel incipient. Evident că mergem în sensul ăsta.

Reporter: Spuneţi-mi dacă e vorba de o companie europeană sau una americană.

Costin Borc: Mai lipsea să mă întrebaţi dacă este vorba de o companie care începe cu „T” şi se termină cu „esla”. S-ar putea. S-ar putea.

[email protected], 8 decembrie 2016, 6:56 PM