joi, 28 martie, 2024

Special Arad Logo

    E în Monitorul Oficial: Plățile suplimentare către medici sunt ilegale!

    de Special Arad | 7 august 2015, 9:08 AM | Administraţie

    0

    În şedinţa din 4 iunie 2015, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, a admis prin Decizia 19/2015 o cerere privind pronunțarea unei hotărâri prealabile legate de fapta medicului de a primi plăţi suplimentare sau donaţii de la pacienţi – informează site-ul juridic universuljuridic.ro

    În urma deliberărilor, ICCJ a stabilit că fapta medicului din sistemul public de sănătate, care are calitatea de funcţionar public, în accepţiunea dispoziţiilor art. 175 alin. 1 lit. b) teza a II-a din Codul penal, de a primi plăţi suplimentare sau donaţii de la pacienţi, în sensul art. 34 alin. (2) din Legea nr. 46/2003 privind drepturile pacientului, nu constituie o exercitare a unui drept recunoscut de lege care să atragă incidenţa dispoziţiilor art. 21 alin. (1) teza I din Codul penal.
    Decizia ICCJ a devenit obligatorie de la data publicării în Monitorul Oficial, iar acest fapt s-a întâmplat în nr. 590 din 5 august 2015,

    Iată dispozițiile legale incidente cuprinse în această hotărâre – care „bat în cuie” pretinderea de bani sau bunuri de la pacienți de către medici (sau personal medical auxiliar), trimit fapta în penal și pe făptuitor după gratii:

    Art. 16 („Egalitatea în drepturi”) din Constituția României

    „(1) Cetățenii sunt egali în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și fără discriminări.

    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.  […]”.

    Art. 1 („Legalitatea incriminării”) alin. (1) din Codul penal

    „(1) Legea penală prevede faptele care constituie infracțiuni”.

    Art. 256 („Primirea de foloase necuvenite”) din Codul penal din 1969

    Primirea de către un funcționar, direct sau indirect, de bani ori de alte foloase, după ce a îndeplinit un act în virtutea funcției sale și la care era obligat în temeiul acesteia, se pedepsește cu închisoarea de la 6 luni la 5 ani.  […]”.

    Art. 289 („Luarea de mită”) din Codul penal

    (1) Fapta funcționarului public, care, direct ori indirect, pentru sine sau pentru altul, pretinde ori primește bani sau alte foloase care nu i se cuvin ori acceptă promisiunea unor astfel de foloase, în legătură cu îndeplinirea, neîndeplinirea, urgentarea ori întârzierea îndeplinirii unui act ce intră în îndatoririle sale de serviciu sau în legătură cu îndeplinirea unui act contrar acestor îndatoriri, se pedepsește cu închisoare de la 3 la 10 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică ori de a exercita profesia sau activitatea în executarea căreia a săvârșit fapta.

    (2) Fapta prevăzută în alin. (1), săvârșită de una dintre persoanele prevăzute în art. 175 alin. (2), constituie infracțiune numai când este comisă în legătură cu neîndeplinirea, întârzierea îndeplinirii unui act privitor la îndatoririle sale legale sau în legătură cu efectuarea unui act contrar acestor îndatoriri”.

    Art. 21 („Exercitarea unui drept sau îndeplinirea unei obligații”) din Codul penal

    (1) Este justificată fapta prevăzută de legea penală constând în exercitarea unui drept recunoscut de lege sau în îndeplinirea unei obligații impuse de lege, cu respectarea condițiilor și limitelor prevăzute de aceasta.

    (2) Este de asemenea justificată fapta prevăzută de legea penală constând în îndeplinirea unei obligații impuse de autoritatea competentă, în forma prevăzută de lege, dacă aceasta nu este în mod vădit ilegală”.

    Art. 31 Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici

    (1) Pentru activitatea desfășurată, funcționarii publici au dreptul la un salariu compus din:

    a) salariul de bază;

    b) sporul pentru vechime în muncă;

    c) abrogat;

    d) abrogat.

    (2) Funcționarii publici beneficiază de prime și alte drepturi salariale, în condițiile legii.

    (3) Salarizarea funcționarilor publici se face în conformitate cu prevederile legii privind stabilirea sistemului unitar de salarizare pentru funcționarii publici”.

    Art. 43 Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici

    „(1) Funcționarii publici au obligația să își îndeplinească cu profesionalism, imparțialitate și în conformitate cu legea îndatoririle de serviciu și să se abțină de la orice faptă care ar putea aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice ori prestigiului corpului funcționarilor publici.

    (2) Funcționarii publici de conducere sunt obligați să sprijine propunerile și inițiativele motivate ale personalului din subordine, în vederea îmbunătățirii activității autorității sau instituției publice în care își desfășoară activitatea, precum și a calității serviciilor publice oferite cetățenilor.

    (3) Funcționarii publici au îndatorirea de a respecta normele de conduită profesională și civică prevăzute de lege”.

    Art. 47 Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici

    „(1) Funcționarilor publici le este interzis să solicite sau să accepte, direct sau indirect, pentru ei sau pentru alții, în considerarea funcției lor publice, daruri sau alte avantaje.

    (2) La numirea într-o funcție publică, precum și la încetarea raportului de serviciu, funcționarii publici sunt obligați să prezinte, în condițiile legii, conducătorului autorității sau instituției publice declarația de avere. Declarația de avere se actualizează anual, potrivit legii”.

    Art. 1 Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare

    Prin cadre militare, în sensul prezentei legi, se înțelege cetățenii români cărora li s-a acordat grad de ofițer, maistru militar sau subofițer, în raport cu pregătirea lor militară și de specialitate, în condițiile prevăzute de lege. Cadrele militare sunt în serviciul națiunii”.

    Art. 6 Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare

    În exercitarea atribuțiilor ce le revin potrivit legii și prevederilor regulamentelor militare, ofițerii, maiștrii militari și subofițerii sunt învestiți cu exercițiul autorității publice, bucurându-se de protecție potrivit legii penale. […]”.

    Art. 7 Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare

    Îndatoririle, drepturile și libertățile cadrelor militare sunt cele stabilite de Constituția României, de legile țării și de prezentul statut.

    Profesia de ofițer, maistru militar sau subofițer în activitate incumbă îndatoriri suplimentare, precum și interzicerea ori restrângerea exercitării unor drepturi și libertăți, potrivit legii”.

    Art. 9 Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare

    „(1) Cadrele militare în activitate au dreptul la:

    a) solda lunară, compusă din solda de grad, solda de funcție, gradații și indemnizații, precum și la prime, premii, sporuri și alte drepturi bănești, ale căror cuantumuri se stabilesc prin hotărâre a Guvernului;

    b) echipament, hrană, asistență medicală, medicamente, locuință de serviciu, gratuite, concedii și scutiri medicale plătite, în condițiile stabilite prin hotărâre a Guvernului;

    c) abrogat;

    d) documente de transport gratuit pentru efectuarea concediului de odihnă sau în cazul mutării dintr-o garnizoană în alta, potrivit reglementarilor în vigoare;

    e) suportarea de către Ministerul Apărării Naționale a sumelor necesare pentru asigurarea asistenței juridice a cadrelor militare pentru fapte săvârșite de către acestea în exercitarea, potrivit legii, a atribuțiilor de serviciu, în condițiile stabilite prin ordin al ministrului apărării naționale”.

    Art. 2 Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății

    „(1) Asistența de sănătate publică reprezintă efortul organizat al societății în vederea protejării și promovării sănătății populației. Asistența de sănătate publică se realizează prin ansamblul măsurilor politico-legislative, al programelor și strategiilor adresate determinanților stării de sănătate, precum și prin organizarea instituțiilor pentru furnizarea tuturor serviciilor necesare. […]”.

    Art. 165 Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății

    „(1) Spitalul este unitatea sanitară cu paturi, de utilitate publică, cu personalitate juridică, ce furnizează servicii medicale.

    (2) Spitalul poate fi public, public cu secții sau compartimente private sau privat. Spitalele de urgență se înființează și funcționează numai ca spitale publice.

    (3) Spitalele publice, prin secțiile, respectiv compartimentele private, și spitalele private pot furniza servicii medicale decontate din asigurările sociale de sănătate, în condițiile stabilite în Contractul-cadru privind condițiile acordării asistenței medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, din alte tipuri de asigurări de sănătate, precum și servicii medicale cu plată, în condițiile legii”.

    Art. 168 Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății

    Spitalul asigură condiții de investigații medicale, tratament, cazare, igienă, alimentație și de prevenire a infecțiilor nozocomiale, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătății publice.

    (2) Spitalul răspunde, în condițiile legii, pentru calitatea actului medical, pentru respectarea condițiilor de cazare, igienă, alimentație și de prevenire a infecțiilor nozocomiale, precum și pentru acoperirea prejudiciilor cauzate pacienților”.

    Art. 171 Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății

    (1) Spitalele se organizează și funcționează, pe criteriul teritorial, în spitale regionale, spitale județene și spitale locale (municipale, orășenești sau comunale).

    (2) Spitalele se organizează și funcționează, în funcție de specificul patologiei, în spitale generale, spitale de urgență, spitale de specialitate și spitale pentru bolnavi cu afecțiuni cronice.

    (3) Spitalele se organizează și funcționează, în funcție de regimul proprietății, în:

    a) spitale publice, organizate ca instituții publice;

    b) spitale private, organizate ca persoane juridice de drept privat;

    c) spitale publice în care funcționează și secții private.

    (4) Din punct de vedere al învățământului și al cercetării științifice medicale, spitalele pot fi:

    a) spitale clinice cu secții universitare;

    b) institute.

    (5) În funcție de competențe, spitalele pot fi clasificate pe categorii. Criteriile în funcție de care se face clasificarea se aprobă prin ordin al ministrului sănătății”.

    Art. 188. Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății

    (1) Spitalele publice sunt instituții publice finanțate integral din venituri proprii și funcționează pe principiul autonomiei financiare. Veniturile proprii ale spitalelor publice provin din sumele încasate pentru serviciile medicale, alte prestații efectuate pe bază de contract, precum și din alte surse, conform legii”.

    Art. 190 Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății

    (1) Spitalele publice din rețeaua Ministerului Sănătății și ale ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie, cu excepția spitalelor din rețeaua autorităților administrației publice locale, primesc, în completare, sume de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, care vor fi utilizate numai pentru destinațiile pentru care au fost alocate, după cum urmează:

    a) de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătății sau al ministerelor ori instituțiilor centrale cu rețea sanitară proprie, precum și prin bugetul Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, pentru spitalele clinice cu secții universitare;

    b) de la bugetul propriu al județului, pentru spitalele județene;

    c) de la bugetele locale, pentru spitalele de interes județean sau local. […]

    (5) Spitalele publice pot realiza venituri suplimentare din:

    a) donații și sponsorizări;

    b) legate; […]”.

    Art. 21 („Comportamentul profesional și etic”) din anexa nr. 2 la Hotărârea Adunării generale naționale a Colegiului Medicilor din România nr. 2/2012

    „(1) Medicul trebuie să fie un model de comportament profesional și etic, fiind în permanență preocupat de creșterea nivelului său profesional și moral, a autorității și prestigiului profesiunii medicale. […]”.

    Sursa: http://www.universuljuridic.ro

     

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    5 + 7 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.