joi, 25 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Doctorița Teodora Olariu vrea șefie din nou! Specialiștii străini fac zob managementul în perioada în care aceasta a condus Spitalul Județean Arad: „Neputință, limitată de interese politice și de grup”!!!

    de O. Peniță | 30 octombrie 2015, 8:53 AM | Știri Arad | Topic special

    13

    Știri Arad. O analiză făcută de specialiști, printre care reprezentanți din țări precum Canada sau Germania, au analizat la rece activitatea Spitalului Clinic Județean de Urgență Arad, în perioada 2012-2014, pentru a putea elabora o strategie (la cerere) de viitor în privința acestei instituții. Nu avem de gând să reluăm tot ceea ce scrie în raportul-strategie care va fi azi votat în ședința Consiliului Județean Arad și pe care îl puteți lectura mai jos, fiind deosebit de interesant. Deocamdată, vrem doar să subliniem un pasaj care face referire la managementul Spitalului Clinic Județean de Urgență Arad în perioada în care la conducere se afla Teodora Olaru, cea care, peste două zile, începe concursul dorindu-și un nou mandat, fiind singura înscrisă. mai subliniem că, practic, raportul consultanților străini confirmă o serie de aspecte pe care Special Arad le-a sesizat, în cursul a un an și jumătate, cu privire la practicile nesănătoase încetățenite în Spitalul Clinic Județean de Urgență Arad.

    Așadar… citiți și nu vă minunați… Ăsta e adevărul pe care-l știe toată lumea interesată: „Managementul practicat este mai mult un management de criză, un management reactiv la situațiile de zi cu zi. Comitetul Director și șefii de secție sunt depășiți de aceste evenimente operaționale zilnice, nu au timp de problemele de tip strategic sau tactic. Managementul de tip proactiv sau activ este foarte rar aplicat. Managementul și decizia sunt, uneori, influențate și limitate de influențele politice din afară (organizații care subordonează pe linie administrativă, politică, economică, legislativă  sau pur și simplu influențe personale de exercitare a puterii politice) și din interiorul organizației (medici, șefi de secție, asistente cu influență politică sau pozițională de lideri profesionali sau de cadre didactice ori cercetători). Șefii de secții și anumiți medici, prin situația lor specială de cadre didactice sau angajați în sectorul privat, urmăresc de multe ori obiective diferite față de obiectivele de management și nevoile reale – de moment sau de perspectivă ale spitalului. Managementul manifestă neputință în procesul de aplicare a legislației, standardelor, normelor și bunelor practici asupra organizației, structurilor, furnizorilor și personalului angajat sau aflat în relații contractuale cu organizația”.

     

     


     

    STRATEGIA de SĂNĂTATE a SPITALULUI CLINIC JUDEȚEAN de URGENȚĂ ARAD

    Introducere in sumarul prezentarii:

     

    v  Studiul pentru elaborarea strategiei a fost efectuat de o echipa de experti in diferite domenii ale managementului sanitar, farmacoeconomie, securitatea pacientului, infrastructura, laborator, contractare cu casa de asigurari, sanatate publica si financiar contabil, recunoscuti pe plan national si international, evidentiati mai jos. Scopul a fost identificarea unei imagini generale a sistemului de sanatate spitalicesc a Spitalului Judetean de Urgenta Arad si de a dezvolta o strategie cu solutii pe fiecare palier in parte. Metoda de analiza a fost conceptul de management Lean Six Sigma.

    v  A fost analizata perioada 2012-2014, avand la dispozitie date care au fost interpretate statistic si financiar si pentru care au existat chei de verificare.

    v  Lucrarea elaborata reprezinta un compendiu de solutii, argumente si analize care evidentiaza probleme reale si actuale ale intregului sistem de sanatate aradean dar si aspecte particulare.

    v  Lucrarea reprezinta si o suita de imagini grafice in anexe care evidentiaza tendintele si evolutiile principalelor aspecte ale morbidiitatii sau alte clase care influenteaza istoric sistemul de sanatate.

     

    Concluzii generale:

     

    v  Pe termen scurt – este nevoie o abordare pragmatica, transparenta, si urgenta a solutiilor decizionale care sa imprime o trasabilitate atat pe verticala cat si pe orizontala a deciziilor din sfera managementului pentru imbunatatirea proceselor si eliminarea pierderilor descrise in toate aspectele in raport, acolo unde o decizie poate sa imunatateasca acest aspect.

    v  Pe termen mediu – spitalul trebuie sa duca la indeplinire obiectivele esentiale de schimbare de structura interna a serviciilor medicale sa fie adaptate nevoilor reale ale populatiei, in echilibru cu situatia financiara.

    v  Pe termen lung – Atata timp cat spitalul functioneaza in structuri externe, poarta o povara istorica de pierderi, cu scaderea calitatii actului medical si insatisfactie a pacientului, corelata cu riscuri. Structurile vetuste sunt depasite moral si functional si orice investitie majora in afara de igenizare nu aduc un plus de calitate actului medical care trebuie sa fie multidiscipliar si unitar.Trebuie luata decizia majora de a dezvolta in urmatorii ani structuri modulare in maxim doua locatii si de a orienta investitile in sanatate in structuri cu functionalitate maxima, UNITARE, nu externe.

    v  DESCRIEREA SUMARĂ A CONCEPTULUI, METODOLOGIEI, ABORDĂRII ȘI TEHNICILOR FOLOSITE ÎN REALIZAREA LUCRĂRII

    Lucrarea care a stat la baza elaborarii strategiei se sprijină pe un concept de analiză și evaluare din punct de vedere al performanțelor și calității atinse de organizație la un moment dat, cu accent pe aspectele de management  ale organizației. Ca tehnică de abordare, lucrarea ia în considerare conceptele moderne de management organizațional cu aplicare în domeniul asistenței de sănătate și furnizare de servicii medicale unei populații, în special printr-o abordare din punctul de vedere:

    – al unui concept analitic pornind de la conceptul de „Lean Six Sigma” și care presupune o atenție deosebită asupra pierderilor și variațiilor proceselor din organizație;

    – al rezultatelor obținute mai ales din punct de vedere al valorii pentru banii investiți;

    – al optimizării proceselor care să ducă la serviciile și la costurile cerute de către beneficiari și investitori (cu interes moral și/sau financiar);

    Această analiză este rezultatul cererii Consiliului Județean Arad privind o evaluare din punct de vedere organizațional cu accent pe aspectul managerial al Spitalului Județean Arad, cu formularea de concluzii privind îmbunătățirea activității manageriale și organizaționale în ceea ce privește furnizarea de servicii de sănătate / medicale optime populației județului și nu numai. Analiza se limitează la aspectele organizaționale în general și nu este axata pe secții, sectoare, compartimente și procese care se regăsesc la nivelul Spitalului Județean Arad, aspectele specifice sau particulare fiind considerate exemple pentru aspectul activităților și a proceselor la nivelul spitalului.

    v  DESCRIEREA SURSELOR DE DATE ȘI INFORMAȚII

    Metodologie de analiză și evaluare a folosit mai ales datele secundare în ceea ce privește aspectele organizaționale ale Spitalului Județean Arad găsite în diferite surse:

    • Spitalul Județean Arad;
    • Ministerul Sănătății Publice;
    • Consiliul Județean Arad;
    • Direcţia de Sănătate Publică a Judeţului Arad;
    • Institutul Județean de Statistică Arad;
    • Școala Națională de Sănătate Publică, Management și Perfecționare în Domeniul Sanitar;
    • Camera de Comerț, Industrie și Agricultură a Județului Arad;

     

    v  ANALIZA OBIECTIVULUI

     

    Managementul practicat este mai mult un management de criză, un management reactiv la situațiile de zi cu zi. Comitetul Director și șefii de secție sunt depășiți de aceste evenimente operaționale zilnice, nu au timp de problemele de tip strategic sau tactic. Managementul de tip proactiv sau activ este foarte rar aplicat. Managementul și decizia sunt, uneori, influențate și limitate de influențele politice din afară (organizații care subordonează pe linie administrativă, politică, economică, legislativă  sau pur și simplu influențe personale de exercitare a puterii politice) și din interiorul organizației (medici, șefi de secție, asistente cu influență politică sau pozițională de lideri profesionali sau de cadre didactice ori cercetători). Șefii de secții și anumiți medici, prin situația lor specială de cadre didactice sau angajați în sectorul privat, urmăresc de multe ori obiective diferite față de obiectivele de management și nevoile reale – de moment sau de perspectivă ale spitalului. Managementul manifestă neputință în procesul de aplicare a legislației, standardelor, normelor și bunelor practici asupra organizației, structurilor, furnizorilor și personalului angajat sau aflat în relații contractuale cu organizația.

     

    v  STRUCTURA SI TEHNOLOGIE

     

    Din punct de vedere structural, spitalul are multiple locații, majoritatea în clădiri vetuste, construite cu mulți ani în urmă, care necesită investiții pentru consolidare, îmbunătățire a circuitelor, a condițiilor hoteliere, a amenajării unor servicii noi sau îmbunătățirea serviciilor existente, care să satisfacă standardele Ministerului Sănătății, ale CJASA, precum și cele de educație universitară și atractibilitate față de unități similare din județele limitrofe din România sau Ungaria.

    Fiecare secție externă se confruntă cu problemele ei, în principal clădiri vechi, neoptimizate care, pe parcursul anilor, au suferit tot felul de „bandaje” mai mult sau mai puțin reușite, ineficiente, și cu siguranță, cu cheltuieli enorme de întreținere.

    Orice investiție gândită pe termen lung la aceste clădiri este neperformantă. Trebuie identificat foarte clar care sunt prioritățile viabile și ce plan strategic de investiții trebuie realizat. Construirea unor strategii de dezvoltare și optimizare a asistenței medicale bazate pe clădiri perisabile, cu costuri mari de întreținere și fără perspective de îmbunătățire a funcționalității, a aspectelor hoteliere sau tehnologice din toate punctele de vedere, nu este o perspectivă viabilă din punct de vedere politic, economic, mediu, tehnologic și social.

    Modalitatea actuală de structurare a spitalului este o formulă care generează pierderi (să numim doar transportul: pacienți, materiale, reactivi, etc. printre toate aspectele care generează pierdere), prin management ineficient, folosire de resurse în mod ineficient, furnizarea de servicii care pun pacientul să „călătorească” între servicii și care supun la riscuri, actul medical, pacientul și angajații – așa cum se citește de multe ori despre evenimente legate de activitatea spitalului în presă.

    Localizarea secțiilor duce la duplicarea serviciilor, o multiplicare de servicii furnizate care, în final, nu aduc câștig spitalului și nici pacientului, dificultate în aprovizionare și asigurare de tehnologie de suport. Se încearcă o grupare a secțiilor și compartimentelor care să aducă secțiile conexe, cele acute, consumatoare de tehnologie și consultații interclinice care să fie localizate în același segment geografic. De altfel, furnizorii privați au înțeles acest aspect și, aproape de fiecare locație a spitalului, au înființat servicii de imagistică și laboratoare care deservesc aceste secții de spital.

    Din punct de vedere al capacității de infrastructură spitalicească, mai puțin de 20% din capacitate este corespunzătoare nevoilor de furnizare de servicii performante și de calitate. Restul de cel puțin 80%, necesită infuzie continuă de capital pentru a menține acea infrastructură la limita de plutire (nici nu se poate vorbi de limita unei decențe), infrastructură care nu este capabilă să creeze condiții hoteliere și de furnizare de servicii de asistență medicală performante și de calitate.

    Cu toată infuzia financiară masivă și continuă, acea infrastructură depășită nu permite realizarea unui program de îmbunătățire sau dezvoltare de servicii care să asigure o adaptabilitate, diversificare și flexibilitate necesare furnizării de servicii performante și de calitate.

    v  MORBIDITATE

    Per ansamblu Județul Arad din punct de vedere demografic are o rată mică de spor natural negativ la care se adaugă migrația generațiilor tinere și o ușoara imigrație a acestor generații din afara județului. Având în vedere aceste aspecte pe următorii 20 de ani din punct de vedere demografic nu se preconizează o creștere a necesarului de servicii de sănătate, dar va fi nevoie de o diversificare și crearea de servicii noi.

    Pe primul loc sunt înregistrate. ca și la nivel național. bolile sistemului respirator, bolile sistemului circulator fiind pe locul 2 la nivel national, spre deosebire de SCJU Arad unde ocupa poziția 3. Bolile sistemului musculo – scheletal și ale țesutului conjunctiv de pe locul 3 național înregistrează poziția 4 la nivelul SCJU Arad.

    Cancerul reprezintă o problemă importantă de patologie prin care Județul Arad depășește media națională la anumite tipuri de cancere. Acest aspect trebuie luată în considerare atât la alocarea de fonduri cât și la planificarea serviciilor necesare care trebuie să includă toate segmentele de intervenție: prevenție, protecție, promoție, screening, depistare, diagnostic, tratament, recuperare, paliație și intervenție comunitară

    Din punct de vedere competițional SCJU nu are o competiție reală, spitalul acoperă 70% din piața de servicii de sănătate / asistență medicală și pentru anumite sectoare, specialități sau grupuri populaționale, această acoperire este chiar de 100%. În acest moment competiția privată, de stat din județ sau din afara județului joacă mai mult un rol de complementaritate și suport pentru SCJU Arad. În acest fel serviciile furnizate de „competiție” se adresează unui segment de populație care dorește servicii performante și de calitate pentru o populație care are pretenții, expectații și mijloace de a suporta cheltuielile generate de o asemenea asistență medicală.

    Prima categorie majoră de diagnostic (boli și tulburări ale sistemului respirator) reprezintă 13,57%, a doua și a treia categorie (boli ale sistemului digestiv, respectiv circulator) reprezintă 9,97% și 9,72 %din totalitatea cazurilor externate

    La nivelul pacienților cu domiciliul în județul Arad se menține în top aceeași categorie majoră de diagnostic (boli și tulburări ale sistemului respirator cu un procent asemănător,13,61% din totalitatea cazurilor externate), cu modificări în ceea ce privește procentul bolilor sistemului circulator și digestiv, cu creșterea procentului bolilor sistemului circulator la 11,42 % fiind pe poziția 2 în această ierarhie.

    Se observă că 64,45 % din totalul cazurilor externate, pacienți cu domiciliul în județul Arad, o reprezintă cazurile externate la nivelul SCJU Arad, deci mai mult decât jumătate

    La nivelul CJAS Arad se mențin pe prima poziție cu un procent asemănător,13,66 %, bolile sistemului respirator.

    Pentru un spital județean cu capacitate de monitorizare și investigare ca SCJU Arad nu se justifică atât în 2014 cât și în prima parte a 2015 poziția numărul 1 – Boala pulmonară interstițiala nespecifică.

    Un semn de întrebare se pune și referitor la numărul mare al cazurilor ce se încadrează la poziția 3 în 2014 respectiv 4 în 2015 – Retenția parțială a placentei și a membranelor fără hemoragie.

    Analiza datelor de activitate a spitalului, pe baza indicatorilor publicați pe site-ul Școlii Naționale de Sănătate Publică, Management și Perfecționare în domeniul sanitar din București, la nivelul celor mai recente date agregate (trimestrul II, 2015), arată că din activitatea spitalului, 24% din cazurile externate din spitalizare continuă au fost de tip chirurgical, totalizând 29% din zilele de spitalizare.

    În condițiile în care, circa 28% din paturi se află în secții chirurgicale, s-ar putea concluziona că activitatea chirurgicală se caracterizează prin rulaj relativ scăzut, și spitalizare relativ îndelungată, concluzii care se pot verifica și prin analiza duratei medii de spitalizare pe secții.

    Modul de îngrijire al pacienților cu BPOC este deficitar, pentru că spitalizarea pe secțiile de cronici depășește mult ca durată pe cea de la nivelul județului sau la nivel național.

    De asemenea de menționat că din toate nașterile, 80% sunt prin operație cezariană, iar dintre cezariene toate sunt cu complicații severe sau catastrofale, în condițiile în care circa o treime din nou născuți sunt clasificați în Nou- născut, greutate la internare > 2499 g fără procedura semnificativă în sala de operații, fără probleme.

    Acest mod de codificare a bolilor arată o necunoaștere a codurilor și dorința de a obține venituri din partea Casei de Asigurări de Sănătate, dar neacoperite din punct de vedere faptic. SCJU Arad plătește consiliere în acest domeniu, dar rezultatele ridică probleme serioase privind practica clinică, gestiunea cazurilor și modul de realizare a veniturilor. Acest mod este extins și la alte secții.

    Pacienții cu venituri peste medie aleg furnizorii de servicii medicale din Ungaria și Austria și asta mai ales pentru intervenții chirurgicale. Performanța spitalului și calitatea actului medical sunt elementele care duc la alegerea furnizorilor de servicii de sănătate / asistență medicală, altele decât cele din SCJU Arad. Reputația, organizarea, infrastructura, tehnologia, procedurile și calitatea profesională a personalului au o contribuție la realizarea acestui fenomen

    Gradul mare de ocupare înregistrat pe secțiile de ortopedie și recuperare relevă necesitatea dezvoltării serviciilor de recuperare atât în ceea ce privește spitalizarea continuă cât și în regim ambulatoriu.

    Modernizarea bazei de tratament ar trebui să duca la creșterea calității și diversității serviciilor. O altă nișă ar fi dezvoltarea serviciilor de îngrijiri paliative atât în regim de spitalizare continuă, cât și de zi. Pe acest sector serviciile se desfășoară mai ales în regim de îngrijiri la domiciliu.

    Prin construirea unui Institut Oncologic la Arad se pot atrage pacienți din toată regiunea de vest a țării, iar prin dezvoltarea propriului Laborator de Radiologie- Imagistică Medicală pot fi inițiate studii clinice, dată fiind și colaborarea cu Facultatea de Medicină din Arad.

    v  RESURSE UMANE

    Normarea medicilor la nivelul unității a fost realizată la limita  maximă a indicatorilor de normare, iar numărul de posturi din statul de funcții respectă această limită.

    Se evidențiază următoarele aspecte:

     

    1. – există compartimente cu paturi unde nu sunt ocupate posturile de medici din statul de funcții, activitatea la aceste locuri de muncă fiind asigurată de medicii din secția de bază (în anexă marcat cu roșu) din studiu;

    2. – atenție la acele secții și compartimente unde numărul de medici existent este mai mic decât limita minimă stabilită de normativ (în anexă marcat cu portocaliu) din studiu;

    3.  – există locuri de muncă unde există un singur medic de specialitate încadrat sau numărul de medici existent este egal cu limita minimă din normativ (în anexă marcat cu galben) din studiu;

    4.  – din motivul prezentat mai sus este nevoie de suplimentarea numărului de medici încadrați în specialitățile Medicina Muncii, Nefrologie, Endocrinologie, Chirurgie toracică, Reumatologie;

    5.   – gradul de ocupare a posturilor este de 70 %, pentru secțiile compartimentele cu paturi, prin urmare trebuie analizate și stabilite măsurile legale pentru ocuparea acestora;

    6.   – asigurarea unui număr mai mare de medici, ar conduce la dezvoltarea serviciilor oferite de unitate, creșterea veniturilor și a perceperii de către pacienți a unui nivel de calitate superior a serviciilor medicale, datorită accesibilității serviciilor și reducerii timpilor de așteptare.

    Numărul de posturi pentru personalul superior medical (farmacist, biolog, biochimist, chimist, psiholog, asistent social cu studii superioare, fizician, profesor CFM, kinetoterapeut etc) este stabilit cu respectarea normativelor în vigoare.

    Analiza numărului de posturi de asistenți medicali cu studii superioare, personal mediu sanitar și infirmiere a relevat următoarele:

     

    1. – unitatea sanitară a efectuat normarea utilizând indicatorul maximal;

    2. – există locuri de muncă unde normativul stabilit de unitate și numărul de posturi prevăzut în statul de funcții depășesc limita maximă din normativ (în anexă marcat cu galben deschis) din studiu;

    3. – pentru categoriile asistenți medicali și infirmiere există secții/compartimente unde existentul de personal este peste limita maximă din normativ (în anexă marcat cu portocaliu), cum ar fi secțiile Gastroenterologie, Chirurgie I, II, Boli Infecțioase, Pediatrie I, II, Oncologie, Obstetrică ginecologie;

    4. – la anumite locuri de muncă numărul de personal existent este mai mic decât limita minimă din normativ (în anexă marcat cu verde) din studiu.

    Datorită acestor aspecte este necesară revizuirea normativului de personal pentru categoriile asistenți medicali, respectiv infirmiere și stabilirea necesarului real de personal din aceste categorii, pe locuri de muncă.

    v  ANALIZA CHELTUIELI BUGETARE 2012 – 2014

    Documentele care stau la baza acestei analize sunt:„Buget și cheltuieli pe secții“ pe ultimii trei ani furnizați de către managementul spitalului. În baza informațiilor cuprinse în acest document în format „excel“ s-a analizat  bugetul total (BT) aferent fiecărei secții în parte.

    Buget și cheltuieli pe secții – 2012

    În urma analizei documentelor s-au constatat următoarele:

    1. Documentele elaborate nu sunt întocmite în așa fel încât datele din documente să fie transparente.
    2. Valoarea bugetului total (BT) nu conține toate valorile din care este constituit (vezi Anexa 22 – 2012).
    3. Bugetul total apare sub diferite denumiri cum ar fi:

    o   Buget

    o   Buget Total

    o   Total Buget

    o   Buget Contract

    1. Nu s-a aplicat la toate secțiile aceeași formulă pentru calculul bugetului total.
    2. Documentul în format „Excel“ – Buget și cheltuieli pe secții 2012 conține formule eronate pentru:

    o   calculul nr. zile contract (NZC)

    o   calculul bugetului total (BT)

     

    Buget și cheltuieli pe secții – 2013

    În urma analizei documentelor s-au constatat următoarele:

    1. Documentele elaborate nu sunt întocmite în așa fel încât datele din documente să fie transparente.
    2. Valoarea bugetului total (BT) nu conține toate valorile din care este constituit (vezi Anexa 23 – 2013).
    3. Bugetul total apare sub diferite denumiri cum ar fi:

    o   Buget

    o   Buget Total

    o   Total Buget

    o   Buget Contract

    1. Nu s-a aplicat la toate secțiile aceeași formulă pentru calcului bugetului total.
    2. La unele secții nu s-a ținut cont de toată suma contractată pe toată perioada anului.
    3. Documentul în format „Excel“ – Buget și cheltuieli pe secții 2013 conține formule eronate pentru:

    o   calculul nr. zile contract (NZC)

    o   calculul bugetului total (BT)

    o   nu s-au completat corespunzător toate coloanele din document

    o   nu s-a ținut cont de PNS (Programe Naționale de Sănătate) la calculul bugetului total

     

    Buget și cheltuieli pe secții – 2014

    În urma analizei documentelor s-au constatat următoarele:

    1. Documentele elaborate nu sunt întocmite în așa fel încât datele din documente să fie transparente.
    2. Valoarea bugetului total (BT) nu conține toate valorile din care este constituit (vezi Anexa 24 – 2014).
    3. Bugetul total apare sub diferite denumiri cum ar fi:

    o   Buget

    o   Buget Total

    o   Total Buget

    o   Buget Contract

    1. Nu s-a aplicat la toate secțiile aceeași formulă pentru calculul bugetului total.
    2. La unele secții nu s-a ținut cont de toată suma contractată pe toată perioada anului.
    3. Documentul în format „Excel“ – Buget și cheltuieli pe secții 2013 conține formule eronate pentru:

    o   calculul nr. zile contract (NZC)

    o   calculul bugetului total (BT)

    o   nu s-au completat corespunzător toate coloanele din document

    o   nu s-a ținut cont de PNS (Programe Naționale de Sănătate) la calculul bugetului total

    Situația în ceea ce privește cheltuielile bugetare pentru anul 2012, 2013, 2014 și 2015 trim. 1 conform documentelor puse la dispoziție și ținând cont de corecturile făcute pe aceste documente sunt prezentate în graficele de mai jos (Vezi anexa H9 – Analiza situației cheltuielilor bugetare 2012-2014 – corectată).

    În graficele din studiu se pot observa următoarele aspecte:

    • bugetul total din documentația pusă la dispoziție;
    • bugetul total rezultat în urma corecturilor efectuate;
    • diferența semnificativă dintre bugete;
    • În baza unei analize d.p.d.v. a rentabilității secțiilor s-a elaborat Anexa 25 a și 25 b.
    • Această anexă face referire la secțiile care din punct de vedere al Deficitului respectiv Excedentului au suportat modificări în urma analizei și a formulelor corectate.Din această anexă dar și din graficul elaborat se pot observa modificările apărute între Excedent și Deficit. Unele secții care inițial au avut Excedent, după analiza (corectarea formulelor aplicate) au Deficit.Alte secții care inițial au avut deficit, după analiza (corectarea formulelor aplicate) au Excedent.Sunt și secții care inițial au avut Excedent, iar după analiza (corectarea formulelor aplicate) au rămas cu Excedent.

    Ținând cont de cele constatate se pot formula următoarele concluzii:

    1. Este necesar să se analize cu atenție aceste secții, deoarece pot deveni și mai profitabile cu condiția ca alocarea bugetară să fi fost corect făcută!!!!
    2. De asemenea trebuie analizate și secțiile care conform situației Inițiale au avut Excedent, iar în urma analizei s-au transformat în secții deficitare.
    3. Secțiile care nu apar în aceasta analiza sunt secții deficitare. Este necesar a se analiza și aceste secții pentru a stabilii cu exactitate care este motivul real!!!!!! În baza unei analize amănunțite se pot reduce sau chiar diminua Deficitele acestor secții.
    4. În baza acestor informații se poate face un calcul în ceea ce privește costurile pe pacient.

    v  CLINIC

    În cadrul spitalului, există câteva secții care au o durată de spitalizare mare, comparativ cu media națională aferentă patologiei tratate. Acest lucru nu este recomandat întrucât, cu cât durata de spitalizare este mai mare, pacientul consumă resurse (în primul rând hrană), fără a aduce vreun venit suplimentar spitalului. Totodată pacientul ține patul ocupat, crescând astfel, într-un mod nesănătos pentru spital, gradul de ocupare. Gradul de ocupare al paturilor trebuie crescut printr-un rulaj bun al pacienților și nu prin creșterea duratelor de spitalizare.

    Spitalul nu are în structură paturi de cronici (cod 1061). Astfel, recomandăm înființarea în structura spitalului a unui compartiment/secție de boli cronice, scăderea duratei de spitalizare realizându-se prin externarea și reinternarea pacientului  la compartimentul de Cronici.

    Întrucât global, la nivelul spitalului, gradul de ocupare al paturilor este foarte mic (51,521%) și diferența dintre numărul de paturi contractabile și numărul de paturi din structură este mare (1280 paturi contractabile vs. 1368 paturi structură), fără prea multe șanse ca numărul de paturi contractabile să crească semnificativ, pe termen mediu recomandăm reorganizarea mai amplă a structurii de paturi. Astfel, recomandăm reducerea numărului de paturi de pe secțiile de acuți cu GUP (grad de ocupare paturi) redus, eventual transferul acestora la spitalizare de zi respectiv cronici. Odată redus numărul de paturi, se poate reorganiza și personalul de pe secții, în funcție de numărul de paturi și de gradul de ocupare al paturilor.

    Pentru ca măsurătorile de costuri să poată fi cât mai exacte, recomandăm evidențierea separată a serviciilor interne prestate pentru acuți, cronici și pentru spitalizare de zi (radiologie, laborator analize, spălătorie).

    Recomandăm continuarea implementării sistemului de controlling, îmbunătățirea colectării și a evidentelor pentru a putea realiza analize mult mai fine și mai detaliate, care să vină în sprijinul deciziilor manageriale operative și strategice. Obiectivul final nu este reducerea cheltuielilor la un nivel care ar afecta calitatea actului medical, ci utilizarea eficientă a resurselor pentru a oferi populației servicii performante și de calitate în condiții de echilibru financiar și sustenabilitate economică, deci optimizare și realizarea conceptului de valoare pentru banii alocați.

    v  LABORATOR

    Din evaluarea datelor primare rezulta următoarele:

    1. se folosesc sisteme închise ( ceea ce înseamnă condiționare în ceea ce privește reactivii utilizați pe aceste sisteme, adică se pot utiliza doar reactivii producatorului de aparatura);
    2. se folosesc reactivi de calitate, dar cu preț ridicat;
    3. nu există relație  contractuală cu CAS;
    4. nu există aport extern de cereri de analize;
    5. costurile cu reactivii sunt mai mari decât media pe piața cu valori cuprise între 40 % și 100%.

    Costurile cu reactivii pot fi micșorate cu cel puțin 30% pe an, ceea ce înseamnă 832 808 ron (185 069 euro)pe an. Soluții pentru atingerea acestui obiectiv:

     

    1. Schimbarea sistemelor închise din biochimie cu sisteme deschise sau alegerea de sisteme închise mai puțin costisitoare. Sistemele deschise vă ofera posibilitatea de a alege reactivii funcție de raportul calitate – preț;
    2. Determinarea HbA1c (hemoglobină glicată, un parametru folosit foarte frecvent pentru pacienți diabetici )– pe un alt sistem. Costurile în sistemul actual sunt cu 80% mai mari decât costurile medii pe piața.Reducerea costurilor cu minim 30% în compartimentul biochimie înseamnă 308.903 ron (68.645 euro) pe an;
    3. Schimbarea aparatului pentru imunologie, menținând valoarea calitativa a rezultatelor, dar diminuând considerabil costurile.

    Costurile cu reactivii / analiza (ne referim la cele cu un randament mai mare de 60%) la nivelul anului 2014 sunt 50 – 100% mai mari decât media pieței.

    Într-un exercițiu simplu: considerând că toate analizele cu randament mai mare de 60% au costuri doar cu 30% mai mari decât media pieței, asta înseamnă 96 000,6 ron  pierderi anuale (21,333 euro).

     

    1. Subcontractarea analizelor din compartimentul de imunologie cu randamente mai mici de 60%. Reducând cu 2,7% numărul determinărilor în Imunologie (determinări al căror randament este mai mic decât 60%) se obține o diminuare a costurilor cu 10.9% (39,341 ron = 8,742 euro);
    2. Schimbarea furnizorilor sau renegocierea cu furnizorii existenți. Reducerea costurilor cu minim 30%, fără a renunța la calitate, este posibilă relaționând cu alți furnizori existenți pe piață.
    3. Obținerea relației contractuale cu CAS pe domeniul de investigații de laborator. Aceasta va aduce o creștere a randamentelor pe aparate, ceea ce implicit înseamnă reducerea costurilor. La capacitatea de lucru a laboratorului reducerea este de minim 15%, adică cca 90,000 euro /an;
    4. creșterea solicitărilor pentru analizele cu randamente mici (PSA, etc);
    5. unificarea celor două laboratore sau eficientizarea activității .

    v  ANALIZA MEDICATIE

     

    Constatare Propuneri
    Există produse cu o variație semnificativă a prețului de achiziție pe parcursul unui an (ex. Omnipaque 350mg I / ml – 200ml  264.8 respectiv 298.77 lei). În prealabil demarării următoarei proceduri de achiziții documentele necesare ar trebui structurate în așa fel încât să conțină și o mențiune a prețului anterior (sau o medie a prețului în ultimele 12 luni) și o referință a prețului în conformitate cu versiunea în vigoare a nomenclatorului medicamentelor de uz uman).
    Au fost achiziționate produse al căror preț de achiziție este net superior produsului generic existent (ex. Hidrocortizon 100mg Hemofarm 5.11 lei / ut vs Hidrocortizon 100mg EIPICO 3.15 lei / u.t) În prealabil demarării următoarei proceduri de achiziție ar trebui analizate  alternativele terapeutice existente în așa fel încât acolo unde este posibil să se reducă costurile fără a afecta calitatea actului medical. O astfel de analiză poate fi făcută fie cu șefii de secție, fie într-un cadru mai larg incluzând și directorul medical.
    Au fost achiziționate produse a căror utilizare este condiționată de existența capabilitatilor de diagnostic la nivel de laborator și implicit existența cazuisticii adecvate (ex. Zinforo 600mg 239.67 lei / ut) Asigurarea unor protoacoale adecvate de tratament, utilizarea rațională a medicamentelor prin alegerea celei mai bune opțiuni terapeutice.
    Au fost achiziționate mai multe produse aparținând aceleiași clase terapeutice (heparine cu masa moleculară mică) deși ținând cont de ghidurile în vigoare se poate reduce numărul acestora la nivelul unui spital la maxim 3 ținând cont de protocoalele terapeutice aprobate la nivelul acestuia. Analiza adecvantei acestor produse și selectarea celor mai potrivite ținând cont de cazuistica spitalului.Totodată prin reducerea numărului de produse și cu o negociere atentă se vor obține prețuri de achiziție mai mici.
    Au fost utilizate la nivelul spitalului o serie de produse medicamentoase cu utilizare preponderent în UPU (METALYSE 10000 U 3507 lei / ut) sau în ambulator (practic toata medicatia cronică a pacienților cardiaci). Pentru produsele cu cost crescut se recomandă stabilirea unor reguli interne în privința alocării costurilor în așa fel încât să nu aibă un impact negativ asupra bugetului spitalului (ex. METALYSE se poate deconta din bugetul aferent UPU).
    Au fost utilizate mai multe produse conținând albumina, existand o variație semnificativă a prețului de achiziție. Estimarea unui necesar anual în funcție de istoricul cazuisticii și demararea unei proceduri de achiziție care să permită obținerea unui preț semnificativ mai bun.
    A fost utilizată o paletă largă de antibiotice, în diferite forme și concentrații. În lipsa unor informații suplimentare recomandarea vizează o analiza detaliată a adecvantei utilizării fiecărui produs din aceasta categorie în raport cu cazuistica înregistrată. În plus, achiziția ar trebui făcută centralizat, în vederea reducerii prețului de achiziție ca urmare a volumelor estimate.
    Au fost utilizate produse a căror eficacitate terapeutică în mediul spitalicesc nu este dovedită (ex. Eubiotic, Bixtonim, Anghirol, etc) Analiza necesității utilizării acestor produse.
    Au fost utilizate produse care de obicei au indicatie terapeutică specială, aferentă unor programe naționale (Humulin, Folcasin, etc) Analiza adecvantei alocării costurilor și posibilitatea alocării acestora în cadrul programelor naționale.
    Utilizarea medicamentelor în combinații fixe. (ex. Noliterax) Studiile de complianta care fac referire la beneficiile utilizării combinațiilor fixe sunt desfășurate în ambulator iar rezultatele nu sunt validate ulterior în mediul spitalicesc. Recomadarea este de limitarea a utilizării acestor produse în combinații fixe doar în cazurile care impun acest lucru (și doar cu aprobarea conducerii).
    Utilizarea unui produs concomitent în cele două forme de prezentare. Atenție la definirea clară a specifiicațiilor produselor în documentația pre-achiziție întrucât o astfel de eroare poate să aibă repercursiuni grave asupra rezultatului terapeutic.

    v  ANALIZA SSM

     

    1. Nu există „Raportul anual al angajatorului privind securitatea și sănătatea în muncă” avizat de membrii CSSM sau, posibil,  nu este nimeni în măsură să îl prezinte(art. 69, alin. „2”, din H.G. 1425/2006).

     

    1. Nu există ,,Raportul anual asupra stării de sănătate a personalului ” al medicului de medicina muncii întocmit în urma încheierii examenului medical anual al angajaților sau, posibil,  nu s-a efectuat examenul medical anual, ori nu este nimeni în măsură să îl prezinte (HG nr. 1169/ 2011 art. 29, alin.(2), HG 355/2007 art. 9 și 39 , precum și Legea 319/2006 art.25, alin 2.)

     

    1. Nu există „Evidența zonelor cu risc ridicat și specific”(art. 13, lit. „k” din Legea 319/2006; art. 105 – 107 din HG1425/2006).

    SANCȚIUNEA- amenda contravențională de la 5.000 la 10.000 RON (Legea 319/2006, art. 39, (9) pct.j).

     

    1. Nu există „Situația accidentelor de muncă” (art. 12, alin. „1”, lit., „c” din Lg. 319/2006,) respectiv:
    • registrul unic de evidenţă a incidentelor periculoase(art. 141, alin. „1”,lit. „b” din H.G. 1425/2006);
    • registrul unic de evidenţă a accidentelor uşoare (art. 141, alin. „1”,lit. „c” din H.G. 1425/2006);
    • registrul unic de evidenţă a accidentaţilor în muncă ce au ca urmare incapacitate de muncă mai mare de 3 zile de lucru (art. 141, alin. „1”,lit. „d” din H.G. 1425/2006).

    SANCȚIUNEA- amenda contravențională de la 2.000 la 4.000 RON (Legea 319/2006, art.39, (8) pct. a.

     

    1. Nu există „Lista internă de dotare cu echipament individual de protecție și materiale igienico-sanitare” (Legea 319/2006, art. 13 lit. r) și nu sunt evidențe care să confirme că se acordă gratuit echipament individual de protecție.

    SANCTIUNEA- amenda contravențională de la 5.000 la 10.000 RON (Legea 319/2006, art.39 (2).

    1. Nu există Registrul riscurilor pe întreaga organizație (Legea privind reforma în domeniul sănătății)

     

    1. Nu există „Raportul anual de evaluare a capacității de apărare împotriva incendiilor” (Legea 307/2006, art. 27,  lit. e).
    2. Nu există „Scenariul de securitate la incendiu”/„Evaluarea riscurilor de incendiu” sau, posibil, nu este nimeni în măsură să îl prezinte (Legea 307/2006, art. 19 lit. b). SANCTIUNEA- amenda contraventionala de la 2500 la 5000 RON (Legea 307/2006 art. 44 pct. IV lit d).

     

    1. Nu există Evidența exercițiilor de simulare.

     

    1. Nu există Convenții pe linia SSM, PSI și SU (anexe la contractele de prestări servicii) încheiate cu furnizorii de servicii care au acces pe teritoriul organizației.

     

    1. Nu există Notificarea substanțelor și preparatelor chimice periculoase conform art. 22, alin. (2) din Legea 360/2003 cu modificările și completările ulterioare.

    SANCȚIUNEA- amendă contravențională de la 20 000 la 60 000 RON (art. 25, alin. (2), lit. b) din Legea 360/2003 modificată).

    OBIECTIVE  PE TERMEN SCURT

    o   restructurarea necesarului de paturi care să reflecte nevoile si capacitatea reala a spitalului și al tipului de servicii cerute de către populație;

    o   necesitatea acoperirii cu personal calificat al tuturor ariilor operționale din cadrul spitalului care să ducă la o performanță și calitate mai bună a servicilor dar și la o satisfacție și experiență cât mai bună atât al paciențilot, personalului, partenerilor și furnizorilor;

    o   reevaluarea și renegocierea contractelor cu furnizorii care în acest moment crează pierderi însemnate, de ex. reactivii din laborator;

    o   informatizarea pentru a ține evidența contabilă a veniturilor și cheltuielilor, a consumurilor de materiale, medicamente la nivelul spitalului pentru a furniza date si informatii la timp pentru luarea de decizii corecte la orice nivel;

    o   controlul și evaluarea activității medicilor angajați la nivelul spitalului care să ducă la o mai bună utilizare a cadrelor medicale angajate care trebuie să producă venituri și să reducă cheltuielile operaționale existente actual.

    o   Pregatirea urgenta pemtru acreditarea spitalului de catre ANMCS.

    OBIECTIVE PE TERMEN MEDIU

     

    o   evaluarea și controlul modului în care se realizează achizițiile și stabilirea unor criterii  de calitate si rentabilitate.

    o   evaluarea și controlul performanței și calității prin aplicarea prevederilor legale în formarea de personal și funcționarea compartimentului de calitate la nivelul spitalului;

    o   optimizare serviciilor si proceselor existente cu imbunatatirea serviciilor furnizate si dezvoltarea de noi servicii aducatoare de venit;

    o   evaluarea și controlul managementului riscului la nivelul spitalului care să includă și protecția și siguranța pacienților și al personalului angajat.

    v  OBIECTIVE  MAJORE PE TERMEN LUNG

    Infrastructura deficitară este o cauză importantă a pierderilor și lipsei de furnizare de servicii performante și de calitate și sursa insatisfacțiilor din partea pacienților și angajaților. Planul care va pune bazele unei organizații care dorește optimizarea organizațională și a serviciilor trebuie să includă localizarea serviciilor majore în maximum două locații. Din acest motiv se propune construirea unui nou spital modular care să fie folosit ca bază de dezvoltare și optimizare a organizației și a serviciilor. În plus noul spital va fi și o bază de dezvoltare a orașului și județului Arad. Costurile unui nou spital vor rentabiliza instituția care va investi în viitor și nu va mai pierde bani prin menținerea și retușarea unor spații care nu sunt adecvate furnizării de servicii performante și de calitate.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Teodora Olaru, ca manager, a reusit performanta sa ingroape definitiv Radiologia in Arad (care era atat de buna incat in jurul ei se putea face un centru zonal, adica pentru toata zona asta de vest a tarii, plus o parte din estul Ungariei). Doar ca, in cardasie cu penalul Iotcu, sectia a fost desfiintata, dar nu inainte de a mai fura niste banuti de la reparatii, tot astia do (chiar nimeni nu verifica cat a costat asa-zisa reamenajare a sediului alocat Radiologiei din curtea Spitalului Municipal, dupa evacuarea de pe strada D. Gherea?). Si, in loc sa faceti o ancheta serioasa, publicati o tona de prostii inutile (ce era numai bun pentru „inutile”), cum este aceasta „strategie”… Puteti mai mult.

      +4 voturi
      +1
      -1
      • Toma… toate la timpul lor. Nu ne pretindem specialiști in medicina si management medical. Insa, cred, acest raport trebuia publicat, mai ales ca, dacă ai rabdare sa il citesti pana la capt, o sa gasesti lucruri interesante si chiar penale. O zi buna. Multumim ca ne citesti!

        +5 voturi
        +1
        -1
        • Multumesc pentru raspunsul prompt. Din pacate, la management medical nu se pricep nici cei platiti sa faca astfel de management iar Teodora Olaru este in fruntea acestor nerpiceputi. Asa ca nu presa trebuie sa se priceapa la management medical ci tocmai ei, cei care sunt salarizati ca directori sau manageri. Presa nu a avut curajul sa-i infrunte pe Iotcu & gasca lui de hoti, asa ca multe hotii comise in sistemul aradean de sanatate au ramas ascunse publicului. Voi observ ca nu va temeti, asa ca asteptarile sunt mari…

          +3 voturi
          +1
          -1
    2. Frumos…..daca iei concluziile si propunerile pe termen lung si mediu poti sa iti faci proiectul de manegement si sa il prezinti la concursul unde tu esti unicul candidat!Situatia reala a spitalului o sti(doar ai participat la conducerea lui)Ciudat este faptul ca doar acum s-a prezentat acest raport….in timp util ,inaintea concursului.Oare trebuia pe banii altora sa se faca si sa-ti tansmita ideile si modul cum se realizeaza?Oare candidati mai tineri care sa nu se apropie da varsta pensionarii nu sunt competitivi?OMS 1082/2010 prevede explicit unele conditii…….pe care inaltii din CJ Arad l-au ignorat!

      +1 voturi
      +1
      -1
      • Din păcate, la concursul anuntat, nimeni nu a avut curaj sa se inscrie. Sau, poate, zvonurile ca „procedura” e aranjată, i-au facut pe multi să stea în banca lor. Totuși, mai sunt speranțe că normalitatea o să-și intre în drepturi… deocamdată stim asta la nivel neoficial. Ramane de vazut și asteptam cu interes.

        +5 voturi
        +1
        -1
        • Da, „procedura” este aranjata !!!!! In rest totul este doar o mascarada ieftina, la care participam cu totii!!!…citind aceste articole cu anunt concurs, perioade contestatii, sustinere plan mangement????…Pai nu vedeti toata circoteca, era clar pentru cine e postul, doar virsta mai trebuia specificata, adica persoana care va participa sa aibe varsta de 63 ani si 9 luni impliniti cand participa la concurs! Atat !!! Felicitari pentru articolele voastre, insa fara rezultat , din pacate !

          +7 voturi
          +1
          -1
    3. Indiferent de tot ce se intampla la nivelul Spitalului Judetean, s-au scris atatea, s-a comandat Strategia de Sanatate la nivelul spitalului, ar fi interesat de stiut cat a costat aceasta analiza si cu toate acestea ne intoarcem de unde am plecat. Cred ca dna BALAN MIRELA este cea care impune totul, inclusiv managerul, pacat ca cei care lucreaza cu adevarat nu au nici un cuvant de spus si pacat ca legile trebuiesc respectate doar de catre fraieri, s-au inventat conditii de concurs, dar in acelasi timp nu se respecta Ord. MS 1082/2010.

      +1 voturi
      +1
      -1
    4. Cum este posibil ca radiologia din fostul Spital Municipal sa nu aiba contract cu,C.J.A.S Arad din acest motiv eu cred ca se vrea desfiintarea ei.
      Apropo cum e posibil sa se plateasca mii de lei pt. salarile directorilor din cadrul aeroportului Arad fara sa aiba activitate.?

      +2 voturi
      +1
      -1
    5. Am citit cu interes Raportul….in unele zone este pertinent sau grav… dar in altele….utopie. Trebuie luat in considerare urmatorul fapt: Ministerul nu avea bani sa intretina spitalul asa ca l-a aruncat in curtea CJAS. Inainte de 89… bugetul pentru spitale era serios… acum de multe ori el se descurca cu ce deconteaza de la CJAS.. in contetul in care costurile per serviciu nu sunt calculate in mod real… ci din pix. La ce 5.3% din PIB avem pentru sanatate… in fata noatra se afla tari ca Trinidad Tobago, Guineea, Albania, Nepal, Burkina Faso ,Moldova are 11,8%….conform datelor Bancii Mondiale.

      La partea de securitate in munca etc… nu este compromis. Este grav ca nu se fac controale periodice etc…sau daca se fac ele nu se raporteaza pentru a ascunde unele probleme (Daca o asistenta face Hepatita C/B/HIV… este accident de munca..Daca un medic face TBC este accident de munca etc) este alta treaba.

      La cele mai utopice…de exemplu: terpia medicamentoasa de tip ambulator (tratamentul pentru tensiune, dislipidemie etc)- el trebuie asigurat de spital (daca nu pacientul reclama la CJAS – conform contractului cadru) – in acest caz nu poti sa omogenizezi terapia si sa le dai la toti acelasi tratament ca de altfel nu poti prevesti ce cazuri se vor interna decat in proportie de 30-40%. Judetul Arad este unul de tranzit.

      Referitor la medicatia cu molecula originala nu tot timpul prezinta aceiasi eficacitate cu genericul (varianta ieftina). Profesorul Mungiu de la Iasi a descris in nenumarate articole ca pentru medicamentele generice se fac doar studii serioase ci doar de bioechivalenta, pentru concentratia substantei active in sange, pe subiecti sanatosi…. nu si eficienta farmacocinetica si farmacodinamica.

      Problema cu interventiile cezariene… nu se specifica ca avem o educatie sanitara precara si ca gravidele vin in ultimul moment…de multe ori nedispensarizate si neinvestigate… (de aici si descrierile „catastrofale”).

      Utilizarea unei palete largi de antibiotice…. de multe ori utilizezi antibioticele pe care le ai si care sunt eficiente.(conform antibiogramei)..avand in vedere ca inca se pot achizitiona „pe sub mana” antibiotice din farmacii de catre pacienti…La Summitul Mondial de Sanatate de la Berlin anul acesta… chiar Comisia Europeana a decis niste reguli de utilizare a antibioticelor.(nu trebuie uitat ca multe bacterii patogene pentru om sunt preluate de la animalele domestice…care inca sunt hranite cu diverse suplimente care contin antibiotice…si aceste bacterii sunt deja rezistente la ele.) Directia Sanitar Veterinara nu reuseste sa verifice toate produsele aparute pe piata.

      Referitor la reactivii de laborator. Cand s-a decis achizitionarea unui aparat conform legislatiei din Romania trebuie ales cel mai ieftin…. Firmele s-au confirmat si au mutat greul pretului la intretinere si reactivi. Aici si legea e de vina care impune cel mai mic cost de achizitie…. daca nu o respecti…sunt contestari peste contestari.

      Pentru internarile cu BPOC, HTA, Boli neurologice, psihiatrice etc… nu se precizeaza ca pentru anumite Comisii de evaluare a capacitatii de munca, handicap, pensii etc sunt clar definite investigatiile necesare care de multe ori sunt programabile. O alta problema a legislatiei care oarecum genereaza costuri in plus din FNUASS. Acestea ar fi trebuit decontate nu prin CJAS ci din fonduri separate. Din pacate la noi medicina este una cu caracter social (pacientul nu are bani sa-si faca investigatiile din timp pentru comisie) si alege sa nu isi administreze medicatia in scopul unei internari… cunoscand faptul ca atunci i se vor face toate „analizele” necesare.

      Se prezinta faptul ca unele produse sunt achizitionate la pret mai mare decat ele sunt pe piata libera. Nu contest acest lucru… in mod sigur ele exista.. dar de asemenea trebuie luat in calcul ca anumiti distribuitori ofera la „pachet” unele medicamente cu altele (pe romaneste iti dau medicamentul X sub pretul minim… dar ma ajuti cu medicamentul y… per global tu cheltui aceasi suma pe care ai cheltui-o pe piata libera).

      O alta problema serioasa, conform legislatiei actuale… daca nu umfli cat de multi poti DRG-ul iti iese un indice de compleistate mai mic…si anul viitor iti scade bugetul. Intrebarea este ce s-a analizat… cat de mult castiga Spitalul sau cat de mult pierde CJAS? pentru ca din punctul de vedere al spitalului… ei au iesit pe plus.

      La noi politica sanitara o fac politrucii… fara sa ia in considerare regulile de baza stabilite de OMS… sub pretextul … daca ceva nu e bine.. dam o ordonanta de urgenta. Indiferent cine ar fi manager, nimeni nu ar reusi sa faca „minuni”… sistemul este putred. Legislatia nu te ajuta sa-ti face treaba ci mai degraba iti pune piedici. Nu poti ca dupa 5 de ani in care sistemul sanitar a fost mult subfinantat…de maine sa asiguri servicii de calitate si chiar profit. Daca ti se da un spital nou … fara datorii .. atunci poate… dar nu vedeti ca nici clinicile private nu reusesc sa faca mare lucru? Conform contractului cu CJAS pacientul daca solicita servicii medicale in mediu privat nu ar trebui sa plateasca nimic in plus… si totusi se platesc bani buni in plus de fiecare daca (de aici supravietuirea lor – fac decontare dubla – bani de la CJAS + bani de la pacienti). Daca ar face Spitalul Judetean asa.. ar iesi un scandal….
      In plus…. o data cu introducerea cardului de sanatate… guvernul a anuntat economii…? de unde aceste economii… nu de la Medicii de familie, sau de la amculatorii…. ci de la raportari fictive in spitale si centre private (sudul tarii este in frunte). Alta problema nu merge sistemul cum trebuie…. sau poate ca exact asa trebuie sa mearga? Discutand cu medicii practicieni … mai nou nu trebuie un serviciu medical doar semnat cu cardul… si trebuie urmarit si validarea… ca serviciul se poate valida…cu erori.. si „ciuciu” plata. De fiecare data trebuie vazut ce se intampla in tara…. daca in toata tara sunt probleme (inclusiv in centrele mari…sustinute politic si pompate cu bani din minister, proiecte etc)… nu ai cum intr-un singur loc sa faci performanta…indiferent cum ar fi.

      Tot timpul trebuie sa faci maximul de bine …care iti permite sa-ti continui munca. Faci prea mult bine… incomodezi pe altii… si nu mai reuseti sa faci nimic. Putin e mai bine decat 0.

      +7 voturi
      +1
      -1
      • Dragilor, cel mai mare POLITRUC este DOMSA !
        Ii sensibilizeaza pe toti….si la pdl si la psd si la …unpr….mai un pic si ajunge la udmr !!!
        Ii trage pe toti in piept si ii joaca ca pe niste papusi, INCLUSIV sau MAI ALES pe FALCA !!!
        Pe PISTRii ii joaca ca sa ii faca pe plac finei BALAN !
        Pe TOLEA il joaca prezentandu-l slab la altii si zambindu-i in fata !!!
        Pe FALCA pentru a vedea altii cat de tare e el !!!
        Dar, stati linistiti ca doar nu ii pasa de nici macar unul din astia, ii pasa de el, are tintele clar stabilite pentru unele contracte ce expira la anul.
        Si-atunci, ii joaca frate pe astia de vorbeescc singuri, ca prostii fara sa stie macar despre ce, si ca de fapt, nu fina e miza !!!

        +6 voturi
        +1
        -1
      • Din punct de vedere competițional SCJU nu are o competiție reală, ….
        SIGUR CA NU, CHIAR DESERVESTE PRIVATUL CARE NU E IN STARE DELOC SA ASIGURE URGENTELE TRIMISE CADOU IN STARE CRITICA !!!
        Si-ATUNCI CUM, POT „SPECIALISTII ASTIA” SA AFIRME CA „In acest moment competiția privată, de stat din județ sau din afara județului joacă mai mult un rol de complementaritate și suport pentru SCJU Arad” ?????
        Nici un spital privat nu se infiinteaza daca nu bate palma dinainte cu casa de asig. doar asa are garantia succesului…

        +3 voturi
        +1
        -1

    Scrie un comentariu

    8 + 5 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.